Pagina 1 van 1
stabilisator stang bevesteging afgebroken.
Geplaatst: 09 okt 2006 18:23
door sandro
links voor is mijn stabilisator stang bevesteging afgebroken.
weet iemand of je die zelf kan vervangen of heb je er speciaal gereedschap voor nodig????
en wat die dingen nieuw kosten???
Geplaatst: 09 okt 2006 18:34
door Charles 16V
Nee kan je er gewoon vanaf zagen en een nieuwe erop zetten.
Dingen kosten meen ik 17 euro.
Geplaatst: 09 okt 2006 18:34
door Laagvlieger
tientjeswerk.
gewoon met ijzerzaag het oog doorzagen.
dan blijft er een metalen bus om de stang gelemd. Die moet j eook doorzagen en met bijtel eraf tikken.
Dan het uiteinde van de stang goed blank schuren en met veel vaseline het nieuwe oog monteren.
Niet moeilijk, wel naar klusje. maargoed.
Re: stabilisator stang bevesteging afgebroken.
Geplaatst: 09 okt 2006 18:57
door 2.nullutje
sandro schreef:links voor is mijn stabilisator stang bevesteging afgebroken.
weet iemand of je die zelf kan vervangen of heb je er speciaal gereedschap voor nodig????
en wat die dingen nieuw kosten???
twee sterke handen en wat doorzettingsvermogen...
Je moet even de auto opkrikken, dan slijp je de rubber + het plastic door tot aan de stang. Eraf breken m.b.v. grote schoevendraaier... Nieuwe erop plaatsen (goed stang vet maken en erover heen persen)... auto beetje laten zakken, terwijl je een steun onder de wielophanging zodat deze stukje omhoog komt en zorg ervoor dat de bout in het gat schuift. Vervolgens moertje(s) erop.
steun kost iets van 7 euro nog wat...
Geplaatst: 09 okt 2006 18:57
door 2.nullutje
ow je was me voor
Geplaatst: 09 okt 2006 19:14
door Markwout
Hoe ik het gedaan heb.
Ik heb me draagarm van de fuseekogel afgehaalt en de draagarm opzijgezet met tussen de remschijven een pen die je dan op de klinkers van de straat klemt.
Doorzagen van de oog en gewoon open getikt met een grote schroeverdraaier.
Wat men al zegt goed schuren de stabi.stang en goed insmeren en ik meen een dop van 24 met de dopkant op de nieuwe tezetten en erop slaan met een vuistje.
Vergeet niet in de bocht van de stabi.stang een stuk hout of wat je er tussen kan proppen om de klappen op te vangen want de stabi.stang veert mee.
Eenmaal gelukt dan een koevoet tussen het de stang en motor gedeelte (niet de motor maar wat daarvoor zit de carroserie) je kan daarop met je gewicht hangen enzo de stang naar beneden duwen en zodoende em gauw vast draaien.
Vergeet niet de moertje en rubber de onder te leggen voor je gaat hangen.
Suc6 en misschien ter tip haal een nieuwe fuseekogel hoes je bent misschien 4 euro kwijt met vet erbij als ie stuk gaat.
Suc6
Heb het al 2x zo gedaan en ging prima.
Geplaatst: 09 okt 2006 21:01
door sandro
is het iets dat de dealer op de plank heeft liggen of moet het besteld worden????
en dan wordt het even hobby bob spelen...
Geplaatst: 09 okt 2006 21:07
door Bart(astra)
Hebben ze normaal gewoon liggen !
maare, ik dacht dat jij ook bij de dealer werkte net als Bossa ?
Geplaatst: 09 okt 2006 21:20
door sandro
das een andere sandro....
die heet hier anders ...ben even kwijt hoe ook al weer..
Geplaatst: 10 okt 2006 10:58
door sandro
Ik heb net de dealer gebeld ,die gaf aan dat er twee modellen zijn 18 mm en 22 mm.
Hij kon me niet vertellen welke ik moet hebben,weet iemand welke ik nodig heb??
Astra gsi 16v 1992 ...
Alvast bedankt.
Geplaatst: 10 okt 2006 12:10
door 2.nullutje
haha ja das idd waar... je moet effe met een schuifmaatje de diameter van je stang opmeten, ze zijn namelijk willekeurig gemonteerd...
Geplaatst: 10 okt 2006 12:24
door Charles 16V
heb hem pas vervangen. Is 22mm.
En gewoon auto opkrikken en dan vervolgens als hij gemonteerd is gewoon even een ander krikje onder de draagarm platen net onder de homokineet en dan krikken todat hij op de plaats valt en dan vast draaien.
je hoeft niet de lopen kloten met breekijzers. Is 10 min werk.
Geplaatst: 10 okt 2006 14:58
door Markwout
Is geen kutwerk met een koevoet !
Geplaatst: 12 okt 2006 08:18
door sandro
ik heb heb vevangen was inderdaad een makkelijk klusje...
bedankt voor de tips..
Geplaatst: 12 okt 2006 09:36
door RedBill
2.nullutje schreef:haha ja das idd waar... je moet effe met een schuifmaatje de diameter van je stang opmeten, ze zijn namelijk willekeurig gemonteerd...
Stang is natuurlijk zeker niet willekeurig gemonteerd! Boven bepaalde motorvermogens werd de 22 mm stang gemonteerd.
Geplaatst: 12 okt 2006 12:32
door 2.nullutje
RedBill schreef:2.nullutje schreef:haha ja das idd waar... je moet effe met een schuifmaatje de diameter van je stang opmeten, ze zijn namelijk willekeurig gemonteerd...
Stang is natuurlijk zeker niet willekeurig gemonteerd! Boven bepaalde motorvermogens werd de 22 mm stang gemonteerd.
hmm, leek mij ook al, maar die man vertelde mij dat het willekeurig werd gemonteerd.
Geplaatst: 13 okt 2006 12:57
door sandro
das precies wat mij ook verteld werd.
nee hoor puur willekeurig gemonteerd ik had in ieder geval 22 mm
Geplaatst: 13 okt 2006 15:16
door Laagvlieger
vanaf 1.8 is het altijd 22 mm.
Uitzonderingen zijn modellen met heavy duty brakes.
Dus absoluut niet willekeurig.