Homokineet rechteraandrijfas (degene aan de versnellingsbak
Homokineet rechteraandrijfas (degene aan de versnellingsbak
Heren en dames,
Heb het volgende probleem. Mijn astra maakt herrie tijdens het rijden, na een klein onderzoekje kwam ik erachter dat er speling zat op de rechter aandrijfas. Deze heb ik van t weekend vervangen en ik hoopte dat het probleem nu opgelost zou zijn. Dit bleek echter niet het geval. Hij maakt nog steeds het tikkende geluid. Nu blijkt er op de homokineet die aan/in de versnellingsbak zit ook speling te zitten..
Mijn vraag..
Moet ik alleen het binnenwerk van deze homokineet vervangen. of moet ik de hele homokineet zelf vervangen.. ( en hoe krijg ik dan de 2 bovenste schroefjes van dit ding los.
En is het schadelijk om hier mee door te rijden ( tijdelijk) hij maakt het geluid al een tijdje.. En is dit veel werk vergeleken met een aandrijfas of niet echt veel meer dan een aandrijfas vervangen.. En moet ik nog op bepaalde dingen letten als ik dit doe?
Hoor graag
Heb het volgende probleem. Mijn astra maakt herrie tijdens het rijden, na een klein onderzoekje kwam ik erachter dat er speling zat op de rechter aandrijfas. Deze heb ik van t weekend vervangen en ik hoopte dat het probleem nu opgelost zou zijn. Dit bleek echter niet het geval. Hij maakt nog steeds het tikkende geluid. Nu blijkt er op de homokineet die aan/in de versnellingsbak zit ook speling te zitten..
Mijn vraag..
Moet ik alleen het binnenwerk van deze homokineet vervangen. of moet ik de hele homokineet zelf vervangen.. ( en hoe krijg ik dan de 2 bovenste schroefjes van dit ding los.
En is het schadelijk om hier mee door te rijden ( tijdelijk) hij maakt het geluid al een tijdje.. En is dit veel werk vergeleken met een aandrijfas of niet echt veel meer dan een aandrijfas vervangen.. En moet ik nog op bepaalde dingen letten als ik dit doe?
Hoor graag
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
Wat je beste kunt doen is je auto zo hoog mogelijk opkrikken, een nieuwe as bij de hand hebben dan aan je oude as trekken met korte rukjes tot hij uit je bak schiet en gelijk je nieuwe as er weer in drukken anders loopt al je olie er uit. Heb je nou geen as bij de hand druk er dan even snel een doek in, beste kun je gewoon je hele homokineet vervangen.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !
0546-562109
0546-562109
Dat heb ik al gedaan, de as is al vervangen. Maar het gaat om de homokineet die aan de andere kant zit ( waar je de as als het ware insteekt) die aan je versnellingsbak vastzit, dus niet degene aan de wielkant, want die is tegelijkertijd met de as vervangenRallyastra schreef:Wat je beste kunt doen is je auto zo hoog mogelijk opkrikken, een nieuwe as bij de hand hebben dan aan je oude as trekken met korte rukjes tot hij uit je bak schiet en gelijk je nieuwe as er weer in drukken anders loopt al je olie er uit. Heb je nou geen as bij de hand druk er dan even snel een doek in, beste kun je gewoon je hele homokineet vervangen.
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
Je moet de complete as er uit halen, dan haal je de ashoes er af met een doek en wat remreiniger haal je de olie er een beetje uit zodat je de borgring kunt zien. Tussen die borgring zet je een punttang ( zo een waar als je in knijpt de bek open gaat) zodat je de borring uitelkaar drukt, dan trek je zo de as uit je homokineet.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !
0546-562109
0546-562109
Dat was inderdaad al gelukt toen ik de as vervangen heb.. Maar het gaat nu om de homokineet die dan nog aan de versnellingsbak vastzit als je de as eruit gehaald hebt ( waar de olie uitloopt zeg maar) of heet dit geen homokineet meer, het ronde gedeelt zeg maar wat aan je versnellingsbak zit en waar je de as in steektRallyastra schreef:Je moet de complete as er uit halen, dan haal je de ashoes er af met een doek en wat remreiniger haal je de olie er een beetje uit zodat je de borgring kunt zien. Tussen die borgring zet je een punttang ( zo een waar als je in knijpt de bek open gaat) zodat je de borring uitelkaar drukt, dan trek je zo de as uit je homokineet.
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
Ok... Er zit dus speling op de as waar hij de versnellingsbak ingaat/uitkomt.. Of is dat niet mogelijk? zo voelt het in ieder geval wel.. terwijl de speling op de homokineet nu wel verholpen is na het vervangen van de as.Rallyastra schreef:Dat is je versnellingbak, je homokineet is dat knikkende gedeelte van je as.
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Je as zit gewoon een borgring die je met het eruit trekken los komt... dus niets geen schroefverbinding.Rallyastra schreef:Wat je beste kunt.... je oude as trekken met korte rukjes tot hij uit je bak schiet...
Fusee los, en dan aan de as trekken.
Klaar.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Volgens mij hebben we een misverstand...
Het gaat dus om het ronde ding wat aan de buitenkant van de versnellingsbak zit ( met 4 of 5 schroeven op de versnellingsbak geschroeft) en waarin de as gestoken wordt voor hij de versnellingsbak ingaat. Dus niet de homokineet die vlak bij je wiel zit.
Marcel weet jij niet wat ik bedoel??
Het gaat dus om het ronde ding wat aan de buitenkant van de versnellingsbak zit ( met 4 of 5 schroeven op de versnellingsbak geschroeft) en waarin de as gestoken wordt voor hij de versnellingsbak ingaat. Dus niet de homokineet die vlak bij je wiel zit.
Marcel weet jij niet wat ik bedoel??
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop