Pagina 1 van 1

schakeldraad radio?

Geplaatst: 01 sep 2006 18:51
door 2.nullutje
vraagje aan de meneren hier...

de schakeldraadje voor je radio... welke is dat?? kan namelijk niets vinden...

dacht zelf aan een gele draad... maar die gele die eruit komt is, samen met de geelgroene, voor een van de speakers.

Re: schakeldraad radio?

Geplaatst: 01 sep 2006 19:43
door D_V_R_O_S
2.nullutje schreef:vraagje aan de meneren hier...

de schakeldraadje voor je radio... welke is dat?? kan namelijk niets vinden...

dacht zelf aan een gele draad... maar die gele die eruit komt is, samen met de geelgroene, voor een van de speakers.
aan het iso blok zitten 2 kleine blokjes ingestoken van opel
1 daarvan zitten de speakerdraden op
en de andere zit de stroomvoorziening

zwart = massa
rood = voeding
geel = schakel

Geplaatst: 01 sep 2006 19:48
door Laagvlieger
Wat voor schakeldraad????
De draad voor de remote antenne bedoel je???
Dies blauw/wit in de radiokabelboom, grijs/rood aan de auto dacht ik.

Geplaatst: 01 sep 2006 20:51
door 2.nullutje
ok thnks, ik ga morgen even kijken... er zit namelijk geen gele draad... wel die blauw witte draad en nog een paar draden... maar op die blauw/witte meette ik geen spanning hoor... :shock:

er zit wel een startonderbreker in de auto, maar of die ermee te maken heeft, dus dat ze toen misschien die draad hebben gebruikt ofzo... Er zit namelijk een klein zwart draadje, een zwart/witte, twee bruinwitte, een bruine en een blauw/witte draad die nu over blijven.... zijn niet van de speakers... misschien voorbereiding tweeters ofzo? meette op die bruinwitte ong. 4 volt spanning en op de rest niets...

Geplaatst: 01 sep 2006 21:47
door Laagvlieger
Nu weet ik nog niet wat je nou bedoeld met schakeldraad?

Geplaatst: 01 sep 2006 22:06
door 2.nullutje
Laagvlieger schreef:Nu weet ik nog niet wat je nou bedoeld met schakeldraad?
ik wil die versterker koppelen aan het contactslot... zodra ik het contact uit zet, gaat de versterker ook uit...

dus die schakelingang van de versterker moet op die draad aangesloten worden die er normaal voor zorgt dat je radio ook uit gaat als je het contact uit zet.

Geplaatst: 01 sep 2006 22:45
door Risrie
2.nullutje schreef:
Laagvlieger schreef:Nu weet ik nog niet wat je nou bedoeld met schakeldraad?
ik wil die versterker koppelen aan het contactslot... zodra ik het contact uit zet, gaat de versterker ook uit...

dus die schakelingang van de versterker moet op die draad aangesloten worden die er normaal voor zorgt dat je radio ook uit gaat als je het contact uit zet.
Daarvoor zit er een remote draad op je radio...radio uit..versterker uit.





Mzzl.

Geplaatst: 01 sep 2006 23:19
door 2.nullutje
Risrie schreef:
2.nullutje schreef:
Laagvlieger schreef:Nu weet ik nog niet wat je nou bedoeld met schakeldraad?
ik wil die versterker koppelen aan het contactslot... zodra ik het contact uit zet, gaat de versterker ook uit...

dus die schakelingang van de versterker moet op die draad aangesloten worden die er normaal voor zorgt dat je radio ook uit gaat als je het contact uit zet.
Daarvoor zit er een remote draad op je radio...radio uit..versterker uit.





Mzzl.
aha, maar heb nu een computer i.p.v. een radio.. dan maak ik maar gewoon een knopje die em aan en uit zet...

Geplaatst: 02 sep 2006 09:16
door AstraLaVista
Hoi 2.nulletje, sorry dat ik even in je topic inbreek, maar ik heb ook een klein vraagje wat betreft de schakeldraad :oops: .
Gisteren wou ik m'n carkit inbouwen in m'n X20XEV. Nou bleek dat mijn schakeldraad op de continu + was aangesloten en andersom. Toch gaat mijn radio aan bij contact, en pas uit als ik de sleutels uit het contactslot haal, dus niet als ik het contact af zet. De memory werkt ook gewoon etc. En het betreft een JVC radio, type weet ik niet meer uit m'n hoofd.
Is dit normaal?

Geplaatst: 02 sep 2006 09:49
door 2.nullutje
AstraLaVista schreef:Hoi 2.nulletje, sorry dat ik even in je topic inbreek, maar ik heb ook een klein vraagje wat betreft de schakeldraad :oops: .
Gisteren wou ik m'n carkit inbouwen in m'n X20XEV. Nou bleek dat mijn schakeldraad op de continu + was aangesloten en andersom. Toch gaat mijn radio aan bij contact, en pas uit als ik de sleutels uit het contactslot haal, dus niet als ik het contact af zet. De memory werkt ook gewoon etc. En het betreft een JVC radio, type weet ik niet meer uit m'n hoofd.
Is dit normaal?
zoals jij het verteld, zou het zo zijn dat er een constante plus uit je dash komt... daar gaat de plus en de gele draad (schakel) aan van de radio. Dan zou het volgens mij niet uit moeten maken of je de gele er wel bij hebt of niet, dan zou hij ook uit moeten gaan als je de gele niet bij de rode knoopt.

Volgens mij zal dat dan toch niet vanaf de radio bepalend zijn? Maar gewoon simpelweg een draad die, zodra het contact aan is, een spanning (zelfde voltage als de plus draad) levert.

Bij jouw loopt dan volgens mij je aardedraad via je contactsleutel ofzo (dus dat die geleid).

Geplaatst: 02 sep 2006 10:04
door Laagvlieger
@ 2.nulletje.
Jij bedoeld gewoon een contactdraad/ +15 draad.
Das een zwarte draad, kun je bv aftappen op de zwarte draad van je dashboardkastverlichting enzo.

@astraladinges: Hoe bedoel je contact en plus bij me elkaar aangesloten en andersom? Of pinnen verwisseld bedoel je zeker? En waar? in de radiostekker ofzo? Als je ze op elkaar aansluit gaat je contact never nooit meer uit.
Opel heeft af fabriek een andere pinbezetting dan standaard DIN mbt de contact en permanente plus.
JVC heeft jamme rgenoeg geen DIN naar JVC kabel maar direct een DIN achter op de radio. Dus zal het bij jou in de stekker omgezet zijn. Dus de pinnetjes omgedraait. OF hebben ze het helemaal verprutst en verknipt?

Geplaatst: 02 sep 2006 16:07
door AstraLaVista
Ze hebben dus met stekkers de gele op de rode gezet, en de rode op de gele. Of die pinnen van de ISO nou verwisseld zijn, dat weet ik niet precies :oops: .
Maar evengoed bedankt voor de reacties, het zal toch wel aan die pinnetjes liggen.
2.nulletje, de topic is weer voor jou :wink: .

Geplaatst: 02 sep 2006 16:57
door Sounddragon
Da's volgens mij de standaard aanpassing om de constante + aan te sluiten waar je het over hebt :wink: Als je dat terugdraait (dus rood op rood en geel op geel) werkt het geheugen van je radio niet meer.... probeer maar eens, kan geen kwaad :wink:

Geplaatst: 02 sep 2006 20:36
door PaRa
:D multimeter mischien handig ? :)

Geplaatst: 02 sep 2006 20:47
door Sounddragon
Moet je hebben én mee om kunnen gaan he :wink:

Geplaatst: 03 sep 2006 13:04
door Laagvlieger
12 v lampje is zeker NIET aan te raden in auto's met electronica.
12v meetLedjes zijn uitermate geschikt (geven vaak ook de poling aan) en kunnen nix slopen/opblazen zoals met de 12 v testlampjes WEL kan gebeuren!