Veerpoot rubber
Veerpoot rubber
Dit is bijna helemaal rondom losgelaten en gebarsten...
Moet ik vrezen dat er straks een schokdemper door de motorkap steekt of kan dat niet?
(Die metalen buis waar de schokdempermoer in zit, haakt die nog ergens achter de veerschotel of kan ie door de motorkap naar boven komen bij de volgende verkeersdrempel?)
Ik wil ze sowieso wel vervangen, vraag me alleen af hoeveel haast het heeft... schrok er nogal van toen het me vandaag opviel. Je kunt ook best een eind langs die bus naar beneden kijken, waar het rubber los zit
Moet ik vrezen dat er straks een schokdemper door de motorkap steekt of kan dat niet?
(Die metalen buis waar de schokdempermoer in zit, haakt die nog ergens achter de veerschotel of kan ie door de motorkap naar boven komen bij de volgende verkeersdrempel?)
Ik wil ze sowieso wel vervangen, vraag me alleen af hoeveel haast het heeft... schrok er nogal van toen het me vandaag opviel. Je kunt ook best een eind langs die bus naar beneden kijken, waar het rubber los zit
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Die is iig 1000% overleden , erg rap vervangen zou ik zeggen
Volgens mij kan ie niet zomaar ineens door de motorkap komen zetten, er zit ook nog een veerschotel tussen maar erg veilig is het absoluut niet... dat kan toch nooit meer fatsoenlijk sturen zo
Hij is wel erg ver ingezakt trouwens, is de schokbrekerveer nog wel heel ???
Kijk ook even beneden de draagarmrubbers na als je dan toch bezig bent, die vinden dit vast niet fijn zo
Volgens mij kan ie niet zomaar ineens door de motorkap komen zetten, er zit ook nog een veerschotel tussen maar erg veilig is het absoluut niet... dat kan toch nooit meer fatsoenlijk sturen zo
Hij is wel erg ver ingezakt trouwens, is de schokbrekerveer nog wel heel ???
Kijk ook even beneden de draagarmrubbers na als je dan toch bezig bent, die vinden dit vast niet fijn zo
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Tsja, het is de 1.6i van ma die dit heeft, '94er met minder dan een ton op de klok... dus uitgedroogd door stilstaan vrees ik... van het rijden kan het niet komen Of het beroerd rijdt, moeilijk te zeggen... ik heb het altijd al een onderstuurde dweil gevonden
Dat "ingezakt" kan ik niet helemaal plaatsen, bedoel je dat de doppen te hoog uitsteken boven de rest van de veerpoot?
Geloof dat het bij andere Astra's ook wel ongeveer zo zit...
http://www.migweb.co.uk/gallery/showpho ... at/2/page/
Ik kwam het tegen toen ik de EGR klep aan het schoonmaken was (foutcode 47 en af en toe inhouden). Andere rubbers zal ik nu zeker ook een keer nalopen, een keer op de brug of op de krik.
Dat "ingezakt" kan ik niet helemaal plaatsen, bedoel je dat de doppen te hoog uitsteken boven de rest van de veerpoot?
Geloof dat het bij andere Astra's ook wel ongeveer zo zit...
http://www.migweb.co.uk/gallery/showpho ... at/2/page/
Ik kwam het tegen toen ik de EGR klep aan het schoonmaken was (foutcode 47 en af en toe inhouden). Andere rubbers zal ik nu zeker ook een keer nalopen, een keer op de brug of op de krik.
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
De dop lijkt idd erg hoog boven het rubber te staan, maar kan me ook vergissen natuurlijk
Binnenkort mag er bij mij ook weer zo'n rubber onderuit, mijn veerpoten slopen die plaat waar de schokbreker doorheen komt elke keer
Binnenkort mag er bij mij ook weer zo'n rubber onderuit, mijn veerpoten slopen die plaat waar de schokbreker doorheen komt elke keer
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Dan kan de bovenkant van de poot een beetje gaan 'zoeken' in bochten met als gevolg onvoorspelbaar weggedrag als ie een stukkie uit de veren komt, stuur staat scheef, vreemd bochten gedrag; links WIL hij de bocht om/rechts heeft ie minder zin voor je gevoel, dweilerig sturen...
Rijdt echt klot'n
Rijdt echt klot'n
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Neuh, da's gewoon een kwestie van even laten uitlijnen denk ik
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
dan zou ik idd eens in de draagarmrubbers e.d gaan zoeken
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Toplager kan daar wel degelijk invloed op hebben... had ooit hetzelfde met een 309, kon nergens iets verkeerd vinden totdat ik om een andere reden een voorpoot verving... weg was het probleem!
Achteraf zat het toplager gewoon niet helemaal lekker, waardoor het caster niet meer helemaal gelijk was links en rechts en dan gaat-ie scheef trekken.
Maarja het kan ook een boel andere oorzaken hebben.
Zijn trouwens die imi veerpootrubbers/lagers die je op ebay vindt ongeveer dezelfde kwaliteir als origineel? Prijsjes zijn wel aantrekkelijk... (set beide kanten voor 30 euro ofzo)
(bij veel europese merken komen imi en originele delen gewoon uit dezelfde fabriek namelijk...)
Achteraf zat het toplager gewoon niet helemaal lekker, waardoor het caster niet meer helemaal gelijk was links en rechts en dan gaat-ie scheef trekken.
Maarja het kan ook een boel andere oorzaken hebben.
Zijn trouwens die imi veerpootrubbers/lagers die je op ebay vindt ongeveer dezelfde kwaliteir als origineel? Prijsjes zijn wel aantrekkelijk... (set beide kanten voor 30 euro ofzo)
(bij veel europese merken komen imi en originele delen gewoon uit dezelfde fabriek namelijk...)
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Wat denk je nou zelf ?web schreef:Toplager kan daar wel degelijk invloed op hebben... had ooit hetzelfde met een 309, kon nergens iets verkeerd vinden totdat ik om een andere reden een voorpoot verving... weg was het probleem!
Achteraf zat het toplager gewoon niet helemaal lekker, waardoor het caster niet meer helemaal gelijk was links en rechts en dan gaat-ie scheef trekken.
Maarja het kan ook een boel andere oorzaken hebben.
Zijn trouwens die imi veerpootrubbers/lagers die je op ebay vindt ongeveer dezelfde kwaliteir als origineel? Prijsjes zijn wel aantrekkelijk... (set beide kanten voor 30 euro ofzo)
(bij veel europese merken komen imi en originele delen gewoon uit dezelfde fabriek namelijk...)
Wat ik zelf denk staat er al. (Dat ze gewoon uit dezelfde fabriek komen dus. Zo veel fabrieken van dat soort onderdelen zijn er niet...).Bart(astra) schreef:Wat denk je nou zelf ?
Wat ik vroeg was of iemand kon zeggen, of dat bij Opel ook zo is. Je komt soms wel eens een merk/deel tegen waar je toch beter het origineel van kan hebben. Maar dat is wel zeldzaam, bij europese automerken. Ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat imi beter was dan origineel... dus kom bij mij niet aan met "imi is altijd troep, dealer is altijd beter" want dat is onzin! En aan "Wat denk je zelf?" heb ik al helemaal niks...
Dus als iemand toevallig al zo'n setje imi gekocht had en gemerkt dat het troep was, dan kunnen we van elkaars fouten leren ipv dat ik het wiel opnieuw uitvind. Ben helemaal niet te beroerd om zelf iets uit te zoeken hoor, maar het wiel opnieuw uitvinden is ook niet nodig.
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Ik zou in jouw geval even kijken wat het gebruik van de auto is in jouw geval : volgens mij heeft je ma dat ding als boodschappenautootje en kan je dus volstaan met imitatie delen
Als het in een verlaagde GSi moet die regelmatig op circuits rijdt, zou ik originele nemen
Ik heb overigens geen flauw idee of die delen uit dezelfde fabriek komen
Als het in een verlaagde GSi moet die regelmatig op circuits rijdt, zou ik originele nemen
Ik heb overigens geen flauw idee of die delen uit dezelfde fabriek komen
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
ik zit ook al die kant op te denken idd, of een soort van extra verstevigingsbus van bovenaf op de moer maken icm de veerpootbrug, zodat hij hem centreert ofzo...alleen ben ik dan een beetje bang dat ik de funktie van dat rubber ga beïnvloedenweb schreef:@Sound : misschien een extra ring ertussen leggen die precies in de buis past, ter versteviging van het gat? Enig idee waarom ze het gat slopen, zijn het zulke extreem stijve dempers?
Dempers zijn niet extreem stug, maar mijn rijstijl wél
Mijn theorie erachter : die veerpootbrug geeft extra stijfheid aan de carrosserie, de energie die nu dus niet de carrosserie in kan, moet ergens heen, en daar neemt ie dus dat veerschotellager voor
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Niet dat ik weet
Snap er ook geen bips van, maar ik heb het al sinds hij verlaagd is, draagarmrubbers zijn goed, bussen zijn goed, stabi is goed, alles wordt goed vastgezet, en toch flikt ie het elke keer wéér
Snap er ook geen bips van, maar ik heb het al sinds hij verlaagd is, draagarmrubbers zijn goed, bussen zijn goed, stabi is goed, alles wordt goed vastgezet, en toch flikt ie het elke keer wéér
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Nee, dan neem ik een pillowball mount hoewel je daarmee misschien weer de barsten in je chassis rijdt. Doorlassen is dan het devies.Sounddragon schreef:Als het in een verlaagde GSi moet die regelmatig op circuits rijdt, zou ik originele nemen
Ik zou de schokdemper inderdaad niet aan de veerpootbrug koppelen, dat breekt op zeker af. Veel te veel beweging, daarom zit dat rubber er ook. Dan kan je beter een pillowball mount monteren. Krijg je er meestal instelbaar camber en caster 'gratis' bij!
De enige manier waarop dit zo kan gaan vreten is dat er flex in de bodem van die bus zit, waardoor dat gaat "werken". Misschien een beetje schever belast ook, sinds dat-ie verlaagd is. Dan gaat de schokdemper net even wat schever onder de auto staan namelijk. Als ik het goed zie staat de schokdemper inderdaad scheef in het busje nu, je zou haast zeggen dat de moer niet goed vast zit maar dat zal vast wel.
Met wat geluk kan je dat "werken" (wat het vreten veroorzaakt) eruit halen door de bodem te verstevigen met een extra ring. Neem RVS, dat is vaak wat harder dan gewoon staal. Dat werkt dubbel : extra dikte en minder "werken"... kon wel eens 4x zo lang mee gaan of meer.
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Die ring zal ik me eens in gaan verdiepen zal ik wel even op maat laten draaien door een collega, anders wordt het waarschijnlijk een eindeloos gezoek naar eentje in precies de juiste maat.
De bevestigingen van de schokbrekers aan de bovenkant zit idd gewoon 'zo vast als ie gaat' zonder te hufteren
Heb daar ook wel eens aan getwijfeld in het begin, maar hij flikt het gewoon elke keer weer, en na die eerste keer heb ik hem telkens met een speciale sleutel (soort van halve pijpsleutel icm een inbus voor de zuiger van de demper) vastgesjord, maar dat maakt geen bips uit. En om er nou loctite tussen te gaan doen lijkt me ook geen goed plan ivbm losmaken later, je kan er heel moeilijk echt geweld op loslaten
Volgende week ga ik weer aan het werk en zijn de resources weer onbeperkt ga ik meteen even die ringen opmeten en laten maken, ben benieuwd of het gaat werken
Ennehhh...WTF is een pillowball
De bevestigingen van de schokbrekers aan de bovenkant zit idd gewoon 'zo vast als ie gaat' zonder te hufteren
Heb daar ook wel eens aan getwijfeld in het begin, maar hij flikt het gewoon elke keer weer, en na die eerste keer heb ik hem telkens met een speciale sleutel (soort van halve pijpsleutel icm een inbus voor de zuiger van de demper) vastgesjord, maar dat maakt geen bips uit. En om er nou loctite tussen te gaan doen lijkt me ook geen goed plan ivbm losmaken later, je kan er heel moeilijk echt geweld op loslaten
Volgende week ga ik weer aan het werk en zijn de resources weer onbeperkt ga ik meteen even die ringen opmeten en laten maken, ben benieuwd of het gaat werken
Ennehhh...WTF is een pillowball
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
http://images.google.nl/images?q=pillowball%20mount
Een plaatje zegt immers meer dan 1000 woorden.
Vaste montage dus, met een lager ipv rubber. In een dikke plaat alu meestal, en vaak verstelbaar ook. Groot nadeel is extra trillingen, waar niet elk chassis tegen kan.
EDIT: oeps iemand was me al voor, nouja...
Een plaatje zegt immers meer dan 1000 woorden.
Vaste montage dus, met een lager ipv rubber. In een dikke plaat alu meestal, en vaak verstelbaar ook. Groot nadeel is extra trillingen, waar niet elk chassis tegen kan.
EDIT: oeps iemand was me al voor, nouja...