Veerpoot rubber

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
web
forum-gebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2006 23:19

Veerpoot rubber

Bericht door web »

Dit is bijna helemaal rondom losgelaten en gebarsten...

Afbeelding
Afbeelding

Moet ik vrezen dat er straks een schokdemper door de motorkap steekt of kan dat niet?

(Die metalen buis waar de schokdempermoer in zit, haakt die nog ergens achter de veerschotel of kan ie door de motorkap naar boven komen bij de volgende verkeersdrempel?)

Ik wil ze sowieso wel vervangen, vraag me alleen af hoeveel haast het heeft... schrok er nogal van toen het me vandaag opviel. Je kunt ook best een eind langs die bus naar beneden kijken, waar het rubber los zit :shock:
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

:shock: Die is iig 1000% overleden :lol: , erg rap vervangen zou ik zeggen :?

Volgens mij kan ie niet zomaar ineens door de motorkap komen zetten, er zit ook nog een veerschotel tussen maar erg veilig is het absoluut niet... dat kan toch nooit meer fatsoenlijk sturen zo :lol: :lol:

Hij is wel erg ver ingezakt trouwens, is de schokbrekerveer nog wel heel ???
Kijk ook even beneden de draagarmrubbers na als je dan toch bezig bent, die vinden dit vast niet fijn zo :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
web
forum-gebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2006 23:19

Bericht door web »

Tsja, het is de 1.6i van ma die dit heeft, '94er met minder dan een ton op de klok... dus uitgedroogd door stilstaan vrees ik... van het rijden kan het niet komen :lol: Of het beroerd rijdt, moeilijk te zeggen... ik heb het altijd al een onderstuurde dweil gevonden :oops:

Dat "ingezakt" kan ik niet helemaal plaatsen, bedoel je dat de doppen te hoog uitsteken boven de rest van de veerpoot?

Geloof dat het bij andere Astra's ook wel ongeveer zo zit...
http://www.migweb.co.uk/gallery/showpho ... at/2/page/

Ik kwam het tegen toen ik de EGR klep aan het schoonmaken was (foutcode 47 en af en toe inhouden). Andere rubbers zal ik nu zeker ook een keer nalopen, een keer op de brug of op de krik.
Gebruikersavatar
web
forum-gebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2006 23:19

Bericht door web »

Een nieuwe ziet er trouwens wel lager uit, maar da's onbelast natuurlijk.

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

De dop lijkt idd erg hoog boven het rubber te staan, maar kan me ook vergissen natuurlijk :wink:

Binnenkort mag er bij mij ook weer zo'n rubber onderuit, mijn veerpoten slopen die plaat waar de schokbreker doorheen komt elke keer :?

Afbeelding

Afbeelding
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

even btw..

wat gebeurd er als dat zo is uitgeschuurd (als bij soundje)???
je had het over niet goed meer sturen?
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Dan kan de bovenkant van de poot een beetje gaan 'zoeken' in bochten met als gevolg onvoorspelbaar weggedrag als ie een stukkie uit de veren komt, stuur staat scheef, vreemd bochten gedrag; links WIL hij de bocht om/rechts heeft ie minder zin voor je gevoel, dweilerig sturen...

Rijdt echt klot'n :?
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

als ik mijn stuur loslaat gaat ie langzaam naar rechts toe.
zou dit ook hierdoor komen?
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Neuh, da's gewoon een kwestie van even laten uitlijnen denk ik :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

Sounddragon schreef:Neuh, da's gewoon een kwestie van even laten uitlijnen denk ik :wink:
heb ik al eens laten doen en alles was goed :roll:

misschien velgie een tikke krom?
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

dan zou ik idd eens in de draagarmrubbers e.d gaan zoeken
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 06 apr 2004 19:59
Locatie: naaldwijk

Bericht door D_V_R_O_S »

Sounddragon schreef:dan zou ik idd eens in de draagarmrubbers e.d gaan zoeken
die zijn ook nog helemaal op en top.
Gebruikersavatar
web
forum-gebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2006 23:19

Bericht door web »

Toplager kan daar wel degelijk invloed op hebben... had ooit hetzelfde met een 309, kon nergens iets verkeerd vinden totdat ik om een andere reden een voorpoot verving... weg was het probleem!

Achteraf zat het toplager gewoon niet helemaal lekker, waardoor het caster niet meer helemaal gelijk was links en rechts en dan gaat-ie scheef trekken.

Maarja het kan ook een boel andere oorzaken hebben.

Zijn trouwens die imi veerpootrubbers/lagers die je op ebay vindt ongeveer dezelfde kwaliteir als origineel? Prijsjes zijn wel aantrekkelijk... (set beide kanten voor 30 euro ofzo)

(bij veel europese merken komen imi en originele delen gewoon uit dezelfde fabriek namelijk...)
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

web schreef:Toplager kan daar wel degelijk invloed op hebben... had ooit hetzelfde met een 309, kon nergens iets verkeerd vinden totdat ik om een andere reden een voorpoot verving... weg was het probleem!

Achteraf zat het toplager gewoon niet helemaal lekker, waardoor het caster niet meer helemaal gelijk was links en rechts en dan gaat-ie scheef trekken.

Maarja het kan ook een boel andere oorzaken hebben.

Zijn trouwens die imi veerpootrubbers/lagers die je op ebay vindt ongeveer dezelfde kwaliteir als origineel? Prijsjes zijn wel aantrekkelijk... (set beide kanten voor 30 euro ofzo)

(bij veel europese merken komen imi en originele delen gewoon uit dezelfde fabriek namelijk...)
Wat denk je nou zelf ?
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
web
forum-gebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2006 23:19

Bericht door web »

Bart(astra) schreef:Wat denk je nou zelf ?
Wat ik zelf denk staat er al. (Dat ze gewoon uit dezelfde fabriek komen dus. Zo veel fabrieken van dat soort onderdelen zijn er niet...).

Wat ik vroeg was of iemand kon zeggen, of dat bij Opel ook zo is. Je komt soms wel eens een merk/deel tegen waar je toch beter het origineel van kan hebben. Maar dat is wel zeldzaam, bij europese automerken. Ik heb ook al een paar keer meegemaakt dat imi beter was dan origineel... dus kom bij mij niet aan met "imi is altijd troep, dealer is altijd beter" want dat is onzin! En aan "Wat denk je zelf?" heb ik al helemaal niks...

Dus als iemand toevallig al zo'n setje imi gekocht had en gemerkt dat het troep was, dan kunnen we van elkaars fouten leren ipv dat ik het wiel opnieuw uitvind. Ben helemaal niet te beroerd om zelf iets uit te zoeken hoor, maar het wiel opnieuw uitvinden is ook niet nodig.
Gebruikersavatar
web
forum-gebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2006 23:19

Bericht door web »

@Sound : misschien een extra ring ertussen leggen die precies in de buis past, ter versteviging van het gat? Enig idee waarom ze het gat slopen, zijn het zulke extreem stijve dempers?
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Ik zou in jouw geval even kijken wat het gebruik van de auto is in jouw geval : volgens mij heeft je ma dat ding als boodschappenautootje en kan je dus volstaan met imitatie delen :wink:

Als het in een verlaagde GSi moet die regelmatig op circuits rijdt, zou ik originele nemen :)

Ik heb overigens geen flauw idee of die delen uit dezelfde fabriek komen :roll:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

web schreef:@Sound : misschien een extra ring ertussen leggen die precies in de buis past, ter versteviging van het gat? Enig idee waarom ze het gat slopen, zijn het zulke extreem stijve dempers?
ik zit ook al die kant op te denken idd, of een soort van extra verstevigingsbus van bovenaf op de moer maken icm de veerpootbrug, zodat hij hem centreert ofzo...alleen ben ik dan een beetje bang dat ik de funktie van dat rubber ga beïnvloeden :?

Dempers zijn niet extreem stug, maar mijn rijstijl wél :D

Mijn theorie erachter : die veerpootbrug geeft extra stijfheid aan de carrosserie, de energie die nu dus niet de carrosserie in kan, moet ergens heen, en daar neemt ie dus dat veerschotellager voor :?
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
vexz
forum-gebruiker
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 mar 2005 00:10
Locatie: Twente

Bericht door vexz »

Zijn dr meer mensen met een veerpoot brug die hetzelfde probleem hebben dan?
Tekst..
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Niet dat ik weet :roll:

Snap er ook geen bips van, maar ik heb het al sinds hij verlaagd is, draagarmrubbers zijn goed, bussen zijn goed, stabi is goed, alles wordt goed vastgezet, en toch flikt ie het elke keer wéér :evil:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
snarfjuh
forum-gebruiker
Berichten: 599
Lid geworden op: 10 mar 2004 13:18
Locatie: Maasbracht

Bericht door snarfjuh »

vexz schreef:Zijn dr meer mensen met een veerpoot brug die hetzelfde probleem hebben dan?
Ik had daar ook last van bij mijn vorige (zwarte) GSI :?
Gebruikersavatar
web
forum-gebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2006 23:19

Bericht door web »

Sounddragon schreef:Als het in een verlaagde GSi moet die regelmatig op circuits rijdt, zou ik originele nemen :)
Nee, dan neem ik een pillowball mount :lol: hoewel je daarmee misschien weer de barsten in je chassis rijdt. Doorlassen is dan het devies.

Ik zou de schokdemper inderdaad niet aan de veerpootbrug koppelen, dat breekt op zeker af. Veel te veel beweging, daarom zit dat rubber er ook. Dan kan je beter een pillowball mount monteren. Krijg je er meestal instelbaar camber en caster 'gratis' bij!

De enige manier waarop dit zo kan gaan vreten is dat er flex in de bodem van die bus zit, waardoor dat gaat "werken". Misschien een beetje schever belast ook, sinds dat-ie verlaagd is. Dan gaat de schokdemper net even wat schever onder de auto staan namelijk. Als ik het goed zie staat de schokdemper inderdaad scheef in het busje nu, je zou haast zeggen dat de moer niet goed vast zit maar dat zal vast wel.

Met wat geluk kan je dat "werken" (wat het vreten veroorzaakt) eruit halen door de bodem te verstevigen met een extra ring. Neem RVS, dat is vaak wat harder dan gewoon staal. Dat werkt dubbel : extra dikte en minder "werken"... kon wel eens 4x zo lang mee gaan of meer.
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Die ring zal ik me eens in gaan verdiepen :wink: zal ik wel even op maat laten draaien door een collega, anders wordt het waarschijnlijk een eindeloos gezoek naar eentje in precies de juiste maat.

De bevestigingen van de schokbrekers aan de bovenkant zit idd gewoon 'zo vast als ie gaat' zonder te hufteren :)
Heb daar ook wel eens aan getwijfeld in het begin, maar hij flikt het gewoon elke keer weer, en na die eerste keer heb ik hem telkens met een speciale sleutel (soort van halve pijpsleutel icm een inbus voor de zuiger van de demper) vastgesjord, maar dat maakt geen bips uit. En om er nou loctite tussen te gaan doen lijkt me ook geen goed plan ivbm losmaken later, je kan er heel moeilijk echt geweld op loslaten :wink:

Volgende week ga ik weer aan het werk en zijn de resources weer onbeperkt 8) ga ik meteen even die ringen opmeten en laten maken, ben benieuwd of het gaat werken :D

Ennehhh...WTF is een pillowball :?:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
web
forum-gebruiker
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 jul 2006 23:19

Bericht door web »

http://images.google.nl/images?q=pillowball%20mount
Een plaatje zegt immers meer dan 1000 woorden. ;)

Vaste montage dus, met een lager ipv rubber. In een dikke plaat alu meestal, en vaak verstelbaar ook. Groot nadeel is extra trillingen, waar niet elk chassis tegen kan.

EDIT: oeps iemand was me al voor, nouja...
Plaats reactie