Pagina 1 van 2

het "vermijdelijke" is toch gebeurd !!!

Geplaatst: 27 jul 2006 00:46
door 2.nullutje
Ja hoor... het is gebeurd!

distributieriem!!!

moest 10.000 km geleden eigg al vervangen worden, maar kwam er maar niet van. Nu is hij vanavond gesprongen :cry:
En wel midden op de boulevard van Scheveningen :?

De anwb erbij gehaald en hij vertelde me dat ik kans heb dat de kleppen nog heel zijn en dat het een kwestie is van een nieuwe riem en opnieuw op tijd zetten, is dat waar?
Pluggie vertelde mij net dat het bij een 2 liter 8 klepper zo is dat de zuigers zowiezo niet tegen de kleppen komen, dus dan is het alleen een kwestie van een nieuwe riem erop. Als dat zo is dan ben ik wel behoorlijk opgelucht.

Ik stond eigg gewoon stil, dus stationair, toen de motor afsloeg. Misschien scheelt dat nog qua schade?

Ik ben iig behoorlijk pissig nu, vooral op mezelf. Wilde twee weken geleden de dis. riem toch gaan vervangen maar ben er nu te laat mee :?

Geplaatst: 27 jul 2006 00:57
door Sounddragon
Niks aan het handje, 100% zeker dat het alleen een snaar is :wink:

Laat terwijl je nog mazzel hebt meteen de spanrol vervangen en de waterpomp even goed bekijken :wink: Bij sporen van lekkage of bijgeluiden ook meenemen :wink:

Ik heb hem zelf meteen vervangen, erg lullig als 'ie 15.000 Km later de geest geeft, kost het je een snaar extra (20€ ofzow) :wink:

Geplaatst: 27 jul 2006 01:04
door oenatje
lullig zeg. hopen dat het een beetje meevalt.

ik heb bij mij de zooi meteen laten vernieuwen toen ik hem kocht. gelijk alles laten vervangen door de opeldealer.

Geplaatst: 27 jul 2006 08:47
door vexz
Een clubgenoot (ocon) heeft dat vorig jaar gehad op de weg naar Blitz Hits toe. Hij heeft dr onderweg zelf een nieuw riempie opgezet, ook een 2.0 8v en dat ging prima.

Geplaatst: 27 jul 2006 08:58
door Hans
ja, das nauw het mooie van 8-kleppers, maar of die vlieger op gaat voor de hele opel-lijn ala 8-kleppers weet ik zo even niet.

Geplaatst: 27 jul 2006 11:25
door David
Dat blokkie van jou heeft het ZWAAR te verduren .... is al de 2e keer dat ie DAT mee maakt :lol: :lol:

Uit ervaring kan ik je zeggen dat er niks mee aan de hand is .. riem vervangen en rijden maar :wink:

Geplaatst: 27 jul 2006 12:25
door Laagvlieger
is nog gewoon heel.
Geld NIET voor alle 8 kleppers hans.
Geld alleen voor 1.6 8v, 1.8 8v (monopoint) en 2.0 8v.

Geplaatst: 27 jul 2006 12:43
door 2.nullutje
bedankt voor jullie reacties en hulp!! als dat zo is dan scheelt het mij aanzienlijk.

Een kennis van mij gaat er even naar kijken en zo mogelijk de boel opknappen. De anwb had het er ook over dat de boel weer op tijd gezet moet worden, dus dat streepje op die poelie moet naast het V inkepinkje staan als de snaar gemonteerd wordt. Is dat ook makkelijk te doen?

Geplaatst: 27 jul 2006 12:48
door Sounddragon
Voor een monteur die weet wat ie doet is het allemaal niet zo ingewikkeld :wink: op de krukas zit ook zo'n merkje, en ze moeten ALLEBEI op het merktekentje staan :wink:

Spanning van de riem moet ook goed zijn, en daar zit ook een beetje de moeilijkheid :wink:

Komt vast goed :wink:

Geplaatst: 27 jul 2006 13:38
door Hans
suc-6 2.nul
marcel thanx voor de info. :D

Geplaatst: 27 jul 2006 14:11
door 2.nullutje
thnx hans!

Afbeelding

ben toch een beetje zelf effe aan t klooien, en heb de twee snaren losgehaald, die naar de dynamo en die onderste. Die zijn dus los.
Nu krijg ik dat ding hieronder niet los:

Afbeelding

Er zitten vier inbusbouten op waarvan ik er twee loskrijg, die andere twee lijken wel doorgedraaid en daar zit een soort kantringetje in met allemaal kantjes. Ik wil gewoon weten hoe dat ronde ding eraf gaat, is dat de poelie? De riem zit daar nog achter.

Geplaatst: 27 jul 2006 14:24
door Sounddragon
volgens mij moet de riem daaromheen kunnen zónder dattie eraf hoeft, maar weet ik niet helemaal zeker, dit is het oude type C20NE, die heeft snaren en ik heb een multibedrijven riem 8) :lol:

Heb de foto even wat opgekalefaterd, dan kan je ook nog zien wat je bedoelt :wink:


Afbeelding

Geplaatst: 27 jul 2006 14:27
door Bart(astra)
Dat is idd de krukaspoelie en die moet eraf ja !

Inbusboutjes moeten er daarom alle 4 uit.

Misschien met een hamertje de inbusdop er dieper inslaan ?
(zowieso als je even op de inbusdop slaat, schrikt het boutje, zodat hij makkelijker los gaat)
Griptang erop ?
Anders wil het wel eens ooit lukken om er een torx dop in te slaan (met beleid)
Sleufje in slijpen en lostikken...etc


Succes

Geplaatst: 27 jul 2006 14:31
door Sounddragon
Zit daar dan verschil in Bart tussen Vsnaar en multiriem NE's ????

Ik kan me niet herinneren dat bij mij die poelie eraf is geweest met riem vervangen :roll:

Geplaatst: 27 jul 2006 14:33
door 2.nullutje
ik kan er echt niet bij zonder die poelie los te halen. hij zit er echt achter.

Geplaatst: 27 jul 2006 15:25
door Bart(astra)
Poelie moet eraf om de onderste kap van de distributie te lossen.

Multiriem heeft andere (bredere) poelie, die vaak met 4 of 6 inbusjes vast zit.
V-snaar heeft een poelie die met de krukasbout zelf vast zit.

Geplaatst: 27 jul 2006 17:01
door Hans
sow, je komt er lkker kl. bij.

demonteer anders je binnen spatbord.

even de bouten laten schrikken met een voorhamer/vuistje en een vlinke drevel

Geplaatst: 27 jul 2006 17:41
door 2.nullutje
om die poelie eraf te krijgen, heb je daar nog speciaal gereedschap voor nodig zoals een poelietrekker, of lukt t ook zonder?

Geplaatst: 27 jul 2006 17:41
door Bart(astra)
Nee, kan je er zo afpakken als de vier boutjes eruit zijn !

Geplaatst: 27 jul 2006 17:54
door 2.nullutje
oke thnx. en hoe kan je controleren of je waterpomp nog goed werkt en niet lekt enzo... want anders vervang ik die ook gelijk maar.

Geplaatst: 27 jul 2006 19:03
door Laagvlieger
is het wel Imbus????
Vaak zijn het bij de oude blokken veeltanden!!!!
Das stukje ouderwets gereedschap :lol:

Waterpomp moet je trouwens even nieuw rubbertje voor halen, deze riem span je dus MET de waterpomp!
Waterpomp zal der even uit moeten om schoon te maken en te controleren.

Geplaatst: 27 jul 2006 19:07
door AstraGSI
eventueel kan je ze ook uitboren. Koppie eraf en als dan je poelie eraf is kan je het draar zo losdraaien. De koppen klemmen dus als het ware de poelie. Maar vaak lukt het ook met een torx zoals al gezegd. Goed inspuiten. Gereedschap erop zetten. Flinke klappen erop geven zodat ie "schrikt". en dan moet het wel lukken.

Geplaatst: 27 jul 2006 20:35
door Bart(astra)
Laagvlieger schreef:is het wel Imbus????
Vaak zijn het bij de oude blokken veeltanden!!!!
Das stukje ouderwets gereedschap :lol:

Waterpomp moet je trouwens even nieuw rubbertje voor halen, deze riem span je dus MET de waterpomp!
Waterpomp zal der even uit moeten om schoon te maken en te controleren.
Als je naar de onderste kijkt, zou ik toch echt zeggen dat het inbus is !
(die 12 tands dop ligt al jaren ongebruikt in mijn kist....)

Waterpomp kun je controleren op speling als hij nog vast zit, door met de hand aan de poelie te voelen/bewegen.
Als je groene/witte smurie aan/langs de pomp ziet, lekt hij
(officieel mag hij een klein beetje hebben)

Maar zoals Laag zegt, wordt dit type met de waterpomp zelf (is een excentriek) gespannen, en is het dus eigenlijk zowieso beter, als je hem gewoon vervangt = Safe !

Geplaatst: 27 jul 2006 20:57
door 2.nullutje
Laagvlieger schreef:is het wel Imbus????
Vaak zijn het bij de oude blokken veeltanden!!!!
Das stukje ouderwets gereedschap :lol:

Waterpomp moet je trouwens even nieuw rubbertje voor halen, deze riem span je dus MET de waterpomp!
Waterpomp zal der even uit moeten om schoon te maken en te controleren.
de onderste twee (op foto) zijn inbus, maar de andere twee zijn dus die speciale.. zal t even tekenen:

Afbeelding

niet exact zo maar iig dit idee.

foutje... die inbus vorm moet rond zijn, had verkeerd getekend :oops:

Geplaatst: 27 jul 2006 21:04
door Bart(astra)
Dan hebben we hier toch te maken met de oude 12-kantige type's waar een speciale dop voor is


Goed gezien Laag ! :lol: