Pagina 1 van 1

[Astra G] kapotte airco

Geplaatst: 13 jun 2006 11:05
door subsonik
Hey clubbers,

ik heb hier een Astra G 1.6i (Z16XE) met een kapotte airco. Lijkt me wel leuk om deze met dit warme weer eens te fixen :)

- koudemiddel is al bijgevuld door de dealer, zonder resultaat. Herstelling kost 1000 EUR volgens de dealer, die wil waarschijnlijk meteen heel de magneetkoppeling/compressor zooi vervangen. Ik heb niet het gevoel dat hij echt weet wat er scheelt.
- stekker op magneetkoppeling geeft mooi 12V op het moment dat je de airco inschakelt
- magneetkoppeling klikt niet bij inschakelen airco
- koelventilator vd. airco gaat niet aan bij inschakelen airco

Ik vermoed dat de magneetkoppeling kapot is? Maar ik heb ook ergens gelezen dat de airco niet aan wil als de koelventilator niet draait - nochtans meet ik wél 12V op de stekker van de magneetkoppeling. Gaat de koelventilator draaien van zodra je de airco aanzet, of van zodra de radiator te warm wordt?

Eigenlijk best wel straf dat de airco er na 5 jaar / 52K km al mee kapt (plus nog een reeks andere problemen). Hopelijk heeft iemand nuttige tips!

Geplaatst: 13 jun 2006 18:11
door Laagvlieger
Maar 12 volt op stekker als je hem inschakelt? dus OOK MASSA???

Als je 12 volt daarop hebt en de magneetkoppeling slaat nie aan, dan is gewoon je koppeling stuk.

Geplaatst: 14 jun 2006 18:27
door subsonik
Thanks voor de tips, ik ga de massadraad even doormeten. Lomp van me om dat te vergeten ;)

Mocht de magneetkoppeling kapot zijn, kan die dan los van de compressor vervangen worden? Doe ik dat best bij de dealer, of bij een aircoboer? En wat mag het kosten? :)

Geplaatst: 14 jun 2006 18:28
door AstraGSI
Als je koppeling niet wil meewerken ligt het vaak aan de zekering (Power-fuse) in de koppeling zelf. even de weerstand door de spoel meten en je weet een hoop meer. Normale weerstand zit rond de 4Ohm. Kapotte zit op geloof is 2,87 Mega ohm. Koppeling zit op een 200-250 euro.

Geplaatst: 14 jun 2006 18:32
door AstraGSI
Koppeling kan zo vervangen worden.

Geplaatst: 15 jun 2006 16:15
door subsonik
Damn, jullie zijn goed :worship:

Het ligt dus aan de koppeling zelf, op de contacten meet ik "oneindig" veel weerstand, zekering in de koppeling zal dus kapot zijn. Kan je die zekering los vervangen, of moet er meteen een hele nieuwe koppeling in? (ik vrees het laatste, zo'n zekering hoort niet vanzelf kapot te gaan, zal wel een reden hebben)

Geplaatst: 15 jun 2006 21:55
door AstraGSI
subsonik schreef:Damn, jullie zijn goed :worship:

Het ligt dus aan de koppeling zelf, op de contacten meet ik "oneindig" veel weerstand, zekering in de koppeling zal dus kapot zijn. Kan je die zekering los vervangen, of moet er meteen een hele nieuwe koppeling in? (ik vrees het laatste, zo'n zekering hoort niet vanzelf kapot te gaan, zal wel een reden hebben)
Het valt te proberen. Heb wel eens gehoord dat ze in plaats van een zekering er gewoon een verbinding maken. Op de plek van de zekering een stukje ijzerdraad. Tussen de draad die van de koppeling komt en de stekker zetten ze dan een lichte zekering. Het is te proberen, Maar of het de juiste oplossing is vraag ik me af....

Geplaatst: 18 jun 2006 21:09
door Sounddragon
Zekeringen zitten er vaak niet voor niks guys, en als ze dan kapot gaan is er wat aan de hand lijkt me.

Doorverbinden is vragen om overdadige hitte in je auto, ook wel brand genoemd :? :(

Beter gewoon probleem zoeken en oplossen zoals het hoort....kost het knaken : helaas....that's life :wink:

Geplaatst: 21 jun 2006 21:56
door AstraGSI
Sounddragon schreef:Zekeringen zitten er vaak niet voor niks guys, en als ze dan kapot gaan is er wat aan de hand lijkt me.

Doorverbinden is vragen om overdadige hitte in je auto, ook wel brand genoemd :? :(

Beter gewoon probleem zoeken en oplossen zoals het hoort....kost het knaken : helaas....that's life :wink:
Komt voor dat de koppeling zwaar draait. Teveel weerstand. Delen gangbaar maken. Vandaar ook die zwevende zekering. Principe is hetzelfde alleen de zekering is nu bereikbaar. Tuurlijk kan je ze spoel zo vervangen. Kost je wat en het is gelijk goed. Maarja proberen kan altijd. Ik geef me geld liever aan wat anders uit :D

Geplaatst: 04 jul 2006 14:31
door subsonik
Goed, ik heb maar op veilig gespeeld en gewoon een nieuwe koppeling gehaald. Nu kunnen die kloefkappers bij de dealer dat pas eind volgende week ergens plaatsen... en met dit warme weer is dat geen optie uiteraard :D

Is het doenbaar om zo'n ding zelf te vervangen? Ik heb al zo'n fantastische vraagbaak gehaald, maar daarin reppen ze met geen woord over de airco :(

Geplaatst: 04 jul 2006 19:25
door AstraGSI
Tis wel zelf te doen. Pomp zit rechts voor. Als je de bumper deels loshaalt kun je er redelijk bij. Hij zit vast met een moertje (geloof nr 14) En 2 borgclippen. Met een hiervoor bestemde tang heb je ze zo los. Het is dus te doen, maar wel een ietwat lastig klusje (koppeling draait mee bij losdraaien van moer en die 2 clippen dan.

Geplaatst: 04 jul 2006 21:09
door subsonik
Argh, bumper loshalen, speciaal gereedschap... toch maar via dealer dan.

watahyahknow: kloefkappers is Vlaamsch voor knoeiers, prutsers :P

Geplaatst: 05 jul 2006 07:03
door Bart(astra)
Ik hoop dat je het dan over de Belgische opel dealers hebt ?



...anders maak je geen vrienden.... :? :lol:

Geplaatst: 05 jul 2006 15:29
door subsonik
Uiteraard :D

M'n huidige valt best wel mee, maar de vorige was echt erg. Heeft mij 5 jaar laten rondrijden zonder remvloeistof ook maar 1 keer te vervangen enzo. Maar andere dingen wouden ze dan wel weer vervangen, zoals schokdempers van 6 maand oud en remschijven met 10K km erop. 't Gaat om "dé" grote Opel dealer uit Gent, FYI. :)





[edit]
Ondertussen is het in orde. Ik ben maar 180 EUR armer, voor een "veldwikkeling" en arbeidsloon. Misschien is enkel de spoel vervangen, niet de hele koppeling... in ieder geval is de poelie het enige wat er nieuw uitziet :)