Pagina 1 van 1
hoe meet je de dynamo door?
Geplaatst: 22 apr 2006 22:23
door 2.nullutje
Afgelopen winter nieuwe accu gehaald omdat oude kapot was. Was gelijk een sterke 72 aHz accu.
Maar nu heeft volgens mij mijn dynamo of mijn spanningsregelaar het toch begeven. Als ik de spanning op de accu meet, meet ik met contact uit ongeveer 12,60 Volt. Als ik start en gas geef zit ie rond de 11,20 Volt, daar blijft ie ook zitten.
Heb drie dikke massadraden vanaf de dynamo dus dat zal t niet zijn.
Maar nu vraag ik me af hoe ik de dynamo kan doormeten. Ik hoorde van iemand dat ik de plus en de min van de dynamo moest meten en deze moeten beide een positieve spanning hebben.
Het is nu best wel lullig want van de week stond ik op de vluchtstrook met een lege accu > resultaat auto stotteren (injectoren vragen spanning). Een vriend had effe een andere accu bij hem opgehaald en toen kon ik weer verder.
Geplaatst: 22 apr 2006 22:32
door GSi Twente
Dynamo doormeten? Als je alles exact wilt weten, ding eraf halen en ergens heenbrengen waar ze zo'n testbank hebben.
Maar das een dure optie, gezien er vaak een dynamo revisie aan vast zit.
Of de dynamo de accu bij laadt is simpel te doen.
Gewoon een accutester aansluiten (spreekt voor zich).
Motor laten lopen, en als de dynamo dus bij laadt... moet wel minimaal tussen de 13 en 14 volt zijn wat je krijgt te zien.
Als dat niet zo is, heel simpel, spanningsregelaartje vernieuwen.
Heel sporadisch is het innerlijke van de dynamo kapot, meestal altijd de spanningsregelaar.
Wel even opletten dat je het goed onthoudt/noteert, de aansluiting D+ niet door elkaar halen.
Anders krijg je rare dingen voor je neus.
Succes ermee.
Geplaatst: 22 apr 2006 22:36
door 2.nullutje
aha, oke... dus de spanningsregelaar zit op/in de dynamo? Die kun je er dus zo afschoeven?
Geplaatst: 22 apr 2006 22:56
door GSi Twente
Ja... die zit met 2 schroefjes vast, monteren is zo gepiept.
Alleen eerst storing zoeken voordat je alles onverhoopt gaat vervangen!
Dus laadspanning meten op die accu.
En rap een beetje!
Geplaatst: 22 apr 2006 23:10
door 2.nullutje
oke, ga ik doen... morgen duik ik even onder de motorkap op zoek naar die regelaar...
trouwens, laadspanning is dus niks, want met lopende motor en gasgevend meette ik een spanning op de accu van 11,nogwat...
thnx!
Geplaatst: 22 apr 2006 23:12
door GSi Twente
GSi Twente schreef:
Alleen eerst storing zoeken voordat je alles onverhoopt gaat vervangen!
Dus laadspanning meten op die accu.
Geplaatst: 23 apr 2006 14:09
door 2.nullutje
Nou, Ik heb hem er net uitgehaald. spanningsregelaar zat idd vast met twee schoefjes. Maar ik kon niet echt iets vreemds vinden, behalve dat 1 van de twee borsteltjes korter was dan de ander terwijl ze over dezelfde as glijden.
Maar ik kon wel op de dynamo zien dat hij al een keer gereviseerd is. Nu meet ik nog steeds geen spanning hoger dan 11 volt als de motor loopt.
Die spanningsregelaar, kun je die gewoon bij de dealer halen? of zijn daar speciale adresjes voor?
Geplaatst: 23 apr 2006 14:10
door GSi Twente
Heb je nou al spanning gemeten?
Dit is de omgekeerde manier te werk gaan!
Edit: sleepringen zijn wel op weg.
Dus vervang nu toch maar, nu je hem open hebt.
Geplaatst: 23 apr 2006 14:14
door 2.nullutje
GSi Twente schreef: Heb je nou al spanning gemeten?
Dit is de omgekeerde manier te werk gaan!
Edit: sleepringen zijn wel op weg.
Dus vervang nu toch maar, nu je hem open hebt.
zoals ik al zei, hij laadt niet op.
Geplaatst: 23 apr 2006 14:16
door GSi Twente
Ja, na je edit...
Spanningsregelaar kun je bij de Brezan of Opel halen.
Als je maar even duidelijk het ding laat zien... want er zijn nogal wat verschillende dynamo's!
Kosten, een paar euro.
Geplaatst: 23 apr 2006 14:22
door 2.nullutje
uhm in bijna al mijn reacties staat dat ik een spanning meet van in de 11 volt, terwijl dit tussen 13 en 14 hoort te zijn, oftewel hij laadt niet op
Geplaatst: 24 apr 2006 20:20
door Sounddragon
Volgens mij is je spanningsregelaar dood
Geplaatst: 25 apr 2006 12:30
door 2.nullutje
Bij de opel dealer hebben ze geeneens dynamo's
Gelukkig ben ik door de beste man achter de balie doorgestuurd naar een bedrijfje verderop dat gespecialiseerd is in auto elektronica, dus ook dynamo's.
De dynamo is daar op de testbank gegaan en er werd totaal geen spanning gemeten. Er werd mij verteld dat de spanningsregelaar waarschijnlijk niet de boosdoener is.
Heb dus besloten een nieuwe dynamo te nemen die 70 Ah afgeeft (Gelijk goed voor mijn accu). Was er 96 euro ex voor kwijt plus inbouw. Niet duur toch? Nu doet ie t weer
Geplaatst: 25 apr 2006 12:57
door GSi Twente
Toch m'n 2e gedachte... maar goed, zoals zo'n testbank laat weten, wat het euvel direct is.
Nette prijs iig.
Geplaatst: 25 apr 2006 13:50
door 2.nullutje
in ieder geval ben ik wel weer zoet met het volgende probleem, de remschoentjes achter zijn op
Pff....
ik val van het ene probleem in het andere...
Geplaatst: 25 apr 2006 14:16
door 2.nullutje
pff meteen maar effe nieuwe blokjes gaan halen, prijs valt me wel mee... dacht in eerste instantie aan tientallen euro's, maar het was 30 euro om precies te zijn voor twee wielen.
Geplaatst: 25 apr 2006 18:44
door Laagvlieger
welke zijn op dan? de blokjes of de schoentjes?
Geplaatst: 25 apr 2006 20:33
door 2.nullutje
de blokjes
Geplaatst: 25 apr 2006 21:36
door 2.nullutje
Geplaatst: 26 apr 2006 18:50
door Bart(astra)
leuke massa-kabel !
Geplaatst: 26 apr 2006 20:58
door 2.nullutje
Bart(astra) schreef:leuke massa-kabel !
ja is typisch zo'n anwb massakabel
die doen dat allemaal met oudere auto's zo (heb ik me laten vertellen).
20 draden naar massa toe
Maar heb net die remblokjes vervangen. Van mn wiel rechtsachter waren de blokjes helemaal op! pff... Maar die zitten er ook weer op....
Geplaatst: 26 apr 2006 21:09
door Sounddragon
Die manier van massakabel maken komt me idd erg bekend voor.....ook eens zo'n bouwwerk gehad in 1 van mijn Ghadeaths
Op zich niks mis mee, alleen vinnik rood wel een erg foute kleur voor een massakabel....
even stukkie krimpkous op loslaten ofzo....