Pagina 1 van 1
Inhouden
Geplaatst: 16 jan 2006 14:47
door Gilles
Auto houdt sinds kort in tussen 2000 en 3000 toeren. Koud is het erger dan wanneer hij warm is. Hij is sindsdien ook minder zuinig gaan rijden.
Ikzelf dacht luchtmassa of lambda
Ben bij dealer geweest om uit te lezen, maar het motorstoringslampje brandt niet. Dus uitlezen heeft geen zin zegt de dealer, moet maar wachten tot er wel een storing is.
Wat zou dit kunnen zijn?
Gaat om een 1.8 16V uit 94 met airco.
Geplaatst: 16 jan 2006 14:58
door vincent
Bougies/bougiekabels, Temp.sensor
Re: Inhouden
Geplaatst: 16 jan 2006 16:21
door D_V_R_O_S
Gilles schreef: moet maar wachten tot er wel een storing is.
dan kun je wachten tot je een ons weegt maar dat gaat niet gebeuren (tenzij je een andere storing krijgt
)
maar kijk idd naar bougie(kabels), en zoals je zelf al zegt lambdasonde...
Geplaatst: 16 jan 2006 18:33
door Laagvlieger
lambdasonde?? onderbouw dat eens?
Bougies, bougiekabels, vervuiling gasklephuis, koelwatertemperatuursensor defect.
Geplaatst: 16 jan 2006 21:49
door Gilles
Bougiekabels zijn gloedje nieuw, net een maand geleden vervangen. Bougies zitten er 10.000 km in. Gasklephuis is twee weken geleden nog schoongemaakt.
En wat betreft die temp. sensoren, er zitten er twee in de radiateur (airco) en beide zijn vrij nieuw. De temp sensor (niet die van airco) is 2 mnd. geleden vervangen.
Het inhouden doet hij alleen bij volgas en dan vanaf 2000 tot 2500.
Heb nog niet geprobeerd te resetten, misschien is dat nog iets.
Geplaatst: 16 jan 2006 22:45
door Laagvlieger
ik heb het over de temperatuursensor voor de inspuiting, niet van de koelmotoren.
En wat voor bougiekabels? originele of siliconekabels?
De Simtec injectie is zeer gevoelig op een juiste weerstandswaarde van d ekabels.
Geplaatst: 16 jan 2006 22:55
door Gilles
Origineel kabelsetje, van Beru geloof ik. Was wat de dealer ook verkocht.
En die temp. sensor, waar zit die ergens? Misschien kan ik daar wat aan ontdekken?
Geplaatst: 16 jan 2006 23:07
door Laagvlieger
ja weet zo even niet uit me hoof dbij een C18XE. Ik dacht achterop het inlaatspruitstuk ergens en anders net als C20XE bij het thermostaathuis. Blauwe sensorplug met een 2 polige stekker erop.
Geplaatst: 17 jan 2006 20:10
door Gilles
Zal eens kijken als ik tijd heb, misschien is daar iets niet in orde.
Maar als deze echt stuk is dan moet er toch een fout melding komen?
Geplaatst: 17 jan 2006 21:28
door Laagvlieger
neej, alleen bij een kabelbreuk. Foute waarde kan ook een reele waarde zijn he.
als ie bv -20 aangeeft nu, is dat niet goed, maar wel mogelijk snappie.
Geplaatst: 18 jan 2006 00:09
door Gilles
Maar hoe kun je daar dan achter komen? (Tech 1 ??)
En de luchtmassameter kan die dan ook verkeerd werken zonder melding en mocht dat zo zijn hoe kom je erachter? (Tech 1 ??)
Geplaatst: 18 jan 2006 19:11
door Laagvlieger
alles met de TECH 1.
Datalijst met geweten waardes kan die laten zien.
Geplaatst: 19 jan 2006 16:52
door Gilles
Op naar de dealer dan maar.
Misschien nog belangrijk, bij volgas houdt hij in rond 2000 toeren. Laat je het gas een tikkeltje los, dan gaat hij wel vol uit en houdt niet in.
Dat duidt toch op verkeerde verhouding van het mengsel (lucht & benzine)??
Geplaatst: 19 jan 2006 18:57
door Laagvlieger
hmmm benzinedruk misschien te laag?
pomp defect, vuil benzinefilter?
Geplaatst: 19 jan 2006 23:52
door Gilles
Benzinefilter heb ik nog niet zo lang geleden vervangen, geloof van de zomer (max. 10.000km).
Hoe weet ik of de pomp defect is / niet meer naar behoren functioneert?
Geplaatst: 20 jan 2006 19:10
door Laagvlieger
benzinedruk (laten) meten en auto neerzetten bij dealert dat ze je pomp testen dmv TECH 1 datalijst.
Geplaatst: 20 jan 2006 21:03
door Gilles
Zal volgende week gelijk heen gaan.
Denk je dat die benzindruk de oorzaak is??
Zal sowieso die andere zaken laten nakijken, middels TECH 1. Zijn ze er lang mee bezig, dat uitlezen??
Geplaatst: 20 jan 2006 21:20
door Sounddragon
Ligt eraan of de monteur die het doet er een beetje kaas van heeft gegeten...
Laag had tijdens onze plug & drive binnen 10 -15 minuten het lek boven aan de hand van gegevens uit de Tech 1, en dat was ook een brandstof probleem, dus een beetje
goede monteur kan het in een uurtje
Laag
Geplaatst: 20 jan 2006 23:28
door GSi Twente
Idd... brandstof druk, falende injector... maar dat moet de tech 1 ook aangeven kwa waardes.
Geplaatst: 21 jan 2006 09:20
door Laagvlieger
Sounddragon schreef:
Laag
Via de TECH datalijst kun je precies zien wat de motronic doet en hoe die precies bijregegelt, maar moet wel monteur naar kijken die diagnoses doet.
Geplaatst: 21 jan 2006 21:28
door Gilles
Maandag ben ik de eerste bij de dealer.
Heb vandaag alles even nagelopen, alle stekkers los en contactspray erop. Bougies en kabels gecontroleerd. Tevens even computer gereset. Stukje rijden en het leek een stuk minder te zijn met inhouden, maar het was er nog wel.
Geplaatst: 08 feb 2006 18:03
door Gilles
Het is weer een week of wat later, heb inmiddels die motortemp. sensor vervangen en de auto is aan TECH1 geweest. Bij het uitlezen bleek dat mijn thermostaat niet goed meer was, maar niks over een foute brandstof druk, of falende injector. En de monteur vond dat de motor snel stationair liep, heb al vele malen mijn stappen motor gereinigd (met rem reiniger + 12 V), hij zei dat een nieuwe stappen motor ook wel eens kon helpen.
Heb nu een thermostaat besteld, hopelijk loopt hij hierdoor beter stationair (zal wel niet), maar in ieder geval hoop ik dat hij niet meer inhoudt.
Daarnaast heb ik nog even gevraagd wat een stappen motor kost en ben toen maar gauw weer weggegaan. Alle jezus, €220,- (€175,- na wat gezeur)
Maar zal dit ook daadwerkelijk gaan helpen, of kan ik beter een op de sloop halen?
Geplaatst: 08 feb 2006 18:16
door Sounddragon
Op de sloop staan ze vaak lang stil, en buiten, en dat vinden ze niet leuk....bij een echt autodemontagebedrijf geef ik je meer kans, maar zijn ook vaak de prijzen hoger..
Check ook even overal de forums voor auto's die in onderdelen weggaan. Je moet een beetje mazzel hebben soms....
Geplaatst: 12 feb 2006 17:38
door Gilles
Thermostaat zit er op en motor is weer netjes 90 °C.
Daarnaast heb ik mijn stappen motor maar eens uit elkaar gesloopt. Weliswaar op goed geluk, maar ik ben niet ontevreden.
De achterkant was afgedicht met een metalen plaatje, waaronder een messing schroefstop zat. Deze was geborgd met loctite, dus even flink kracht zetten. Vervolgens kon ik het plunjertje goed schoonmaken en ik heb een beetje materiaal weg gehaald, zodat het plunjertje weer goed afsloot.
Hele zooi weer in elkaar en nu loopt hij weer perfect stationair. Tevens €200,- bespaart.
Inhouden blijft, al lijkt het nu wel een stuk minder, eigenlijk nauwelijks merkbaar.