Pagina 1 van 1

Xenon i.c.m. check control

Geplaatst: 20 dec 2005 20:49
door GSi Twente
Nu even een vraagje omtrend xenon.

Xenon werkt met een lagere wattage kwa lampen.
Zal dit geen storing geven met de check control c.q. boardcomputer.
Er zit volgens mij toch een controlesysteem op deze check control voor de verlichting van de gehele auto, nietwaar?

Als er dan xenon wordt geinstalleerd, gaat dit geen problemen opleveren?

Geplaatst: 20 dec 2005 20:50
door Laagvlieger
ja je krijgt foutmelding ja.

Oplossing is bv een belastingweerstand plaatsen.

Geplaatst: 20 dec 2005 20:52
door GSi Twente
Maar controle van de lampen van de rest verlichting blijft toch wel voldoen, ofniet?

Geplaatst: 20 dec 2005 23:04
door Laagvlieger
jawel, spreek mij binnekort eens aan op msn over xenon als je tijd hebt, ik heb wat tips.

Geplaatst: 20 dec 2005 23:10
door B235R
Laagvlieger schreef:ja je krijgt foutmelding ja.

Oplossing is bv een belastingweerstand plaatsen.
Hoe werkt jou setje dan?

Ik neem aan dat jou fitting een relais aanstuurt dat zorgt voor het signaal van inschakelen v.d xenon. Dus van het plusje wat normaal je H4 lamp opgeslurpt, dus na xenon inbouw word er door dat zelfde plusje alleen nog maar een relais aangestuurd. Das na verhouding verwaardeloosbaar, dus dan zit je toch met een behoorlijke belastingsweerstand -> gloeipit van een diesel o.i.d???

Geplaatst: 21 dec 2005 18:57
door Laagvlieger
dat zou je moeten proberen wat het beste werkt. anders een weerstand bijsolderen in je check contol dat ie een grotere spanningsval meet en dus "denkt" dat er lekker stroom getrokken wordt.

En momenteel heb ik even helemaal geen koplampen dus bij mij werkt er even nix :lol:

Geplaatst: 21 dec 2005 19:48
door B235R
Laagvlieger schreef:dat zou je moeten proberen wat het beste werkt. anders een weerstand bijsolderen in je check contol dat ie een grotere spanningsval meet en dus "denkt" dat er lekker stroom getrokken wordt.

En momenteel heb ik even helemaal geen koplampen dus bij mij werkt er even nix :lol:
Je zit met verbruiksgat van 50 watt (voor het gemak)

De plus die de xenon haalt komt niet meer het punt koplamp, daar wordt enkel via relais een stuurstroompje gegenereerd.

Probleem voorgelegd bij leverancier, stuurt ie wat condesators maar dat werkt dus ook niet. Die branden net als weerstanden door. Was bezig met een range rover en die mensen willen geen melding dus ik wil nog wat andere opties proberen als ze binnenkort terug zijn van vakantie.

Geplaatst: 21 dec 2005 20:02
door Laagvlieger
ja dat zeg ik, weerstandje insolderen in de check control.

In de check control zitten 2 grote shuntweerstanden. Daar gaat de volledige koplampstroom doorgheen. Grote stroom -> betekent grote spannigsval over de shuntweerstand. Je kan gewoon meten hoeveel volt spanningsval hij geeft over de shunt. Nu zou het misschien een oplossing zijn om parallel over die shunt een gewoon een simpel 1/4 watt koolweerstandje te solderen, van een dusdanige waarde dat ie precies dezelfde spanningsval geeft als de shunt zou doen als er paar ampere doorheen gaat.
Ik heb dat niet getest en tis gewoon in mijn hofd onstaan idee, maar misschien heb je er wat aan.

Geplaatst: 12 jan 2006 09:08
door Opel GSI
ik kwam deze site net tegen, boren ze gewoon een gaatje en klaar:

http://www.xenonvalot.com/xenonfixvolvo.html

zal alleen in andere type auto's waarschijnlijk niet werken.

Geplaatst: 12 jan 2006 18:24
door Laagvlieger
bij Opel zit dat anders. :wink:

Geplaatst: 13 jan 2006 20:14
door Bossa'
Laag...ook al dat check-probleem ondervonden bij Vec-C's of Astra-G's met naderhand Xenon?
Ik heb namelijk BC op me G,maar sinds me Xenon nergens last van..

Ik heb gewoon afgetapt van de originele draden.

Geplaatst: 13 jan 2006 20:42
door Laagvlieger
Vectra-C -> optie XENON op aanwezig zetten in UEC, dan werkt het goed, geen problemen meer met checkcontrol, doordat ie checkfunctie op koplampen uitschakelt dan.

Astra-G-> H7 dus geen relais sturing voor de Xenon zoals een H4 Bi-Xenon set.