ABS
ABS
Ik heb een probleem met de ABS, te pas en te onpas vliegt dat ding in storing.
Dat wil zeggen, dan is er een aantal ritten niks aan de hand en de keer erop brand het ABS lampje weer. Soms gaat deze tijdens een rit branden als ik op de rem trap, dan voel ik de ABS ook iets ingrijpen en hoppa storig.
Nu heb ik de ABS nog niet uitgelezen, dit ga ik van de week even doen. Maar nu las ik in het technische archief dat als de ABS storing heeft de ETC ook wordt uitgeschakeld. Dit is niet het geval, mijn ETC blijft ook gewoon goed werken.
Zou ik dan kunnen denken aan een kabelbreuk/slecht contact op de achteras ABS sensoren? Het lijkt me dat de ETC alleen kijkt naar de voorste ABS sensoren, wie weet dit?
Dat wil zeggen, dan is er een aantal ritten niks aan de hand en de keer erop brand het ABS lampje weer. Soms gaat deze tijdens een rit branden als ik op de rem trap, dan voel ik de ABS ook iets ingrijpen en hoppa storig.
Nu heb ik de ABS nog niet uitgelezen, dit ga ik van de week even doen. Maar nu las ik in het technische archief dat als de ABS storing heeft de ETC ook wordt uitgeschakeld. Dit is niet het geval, mijn ETC blijft ook gewoon goed werken.
Zou ik dan kunnen denken aan een kabelbreuk/slecht contact op de achteras ABS sensoren? Het lijkt me dat de ETC alleen kijkt naar de voorste ABS sensoren, wie weet dit?
Tekst..
Hmmz.. ETC gebruikt de ABS sensoren om te kijken of de wielen anders tegenover elkaar draaien (of hoe je dat ook zegt in begrijpelijk nederlands). Maar aangezien het een voorwiel aangedreven auto is lijkt het me dat ie alleen kijkt naar de voorwielen, want de achterwielen hebben niks in te brengen hiermee lijkt me. Aangezien alle kracht ook op de voorwielen komt. Als voorwiel 1 sneller draait dan voorwiel 2 dan zou dus de ETC ingegrijpen, dat is volgens mij het principe.AstraMarc schreef:ETC kijkt naar het toerentalverschil tussen de voor en achterwielen, als de voorwielen meer toeren hebben, gooit ie het gas dicht.
Tekst..
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Nou, dat is niet helemaal het principe, want dan zou in een bocht je ECT ingrijpen.vexz schreef:Hmmz.. ETC gebruikt de ABS sensoren om te kijken of de wielen anders tegenover elkaar draaien (of hoe je dat ook zegt in begrijpelijk nederlands). Maar aangezien het een voorwiel aangedreven auto is lijkt het me dat ie alleen kijkt naar de voorwielen, want de achterwielen hebben niks in te brengen hiermee lijkt me. Aangezien alle kracht ook op de voorwielen komt. Als voorwiel 1 sneller draait dan voorwiel 2 dan zou dus de ETC ingegrijpen, dat is volgens mij het principe.AstraMarc schreef:ETC kijkt naar het toerentalverschil tussen de voor en achterwielen, als de voorwielen meer toeren hebben, gooit ie het gas dicht.
Wat de ECT doet is het meten van de wielslip. Dat doet ie door de snelheid van het draaien van één of beide voorwielen, wat wordt gemeten door de "abs sensor", te vergelijken met de werkelijke snelheid van de wagen, gemeten door een sensor die kan "zien" hoe snel de wagen beweegt t.o.v. het wegdek.
Wanneer er wielslip optreedt zal de ETC de luchtklep wat sluiten om met motortoerental (en daarmee het vermogen) naar beneden te brengen tot er weer grip is. Wanneer de slip verwaarloosbaar is zal de luchtklep weer openen en zal er weer op volledig vermogen gedraaid worden.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Nope !RedBill schreef:Dat doet ie door de snelheid van het draaien van één of beide voorwielen, wat wordt gemeten door de "abs sensor", te vergelijken met de werkelijke snelheid van de wagen, gemeten door een sensor die kan "zien" hoe snel de wagen beweegt t.o.v. het wegdek.
Enige wattie doet is links en rechts vergelijken op vooras.
That's it. En je remsysteem + ABS werkt kruislings.
En daarom vond ik het tijd voor een plaatje met onweer:
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Nou.....tis volgens mij ook meer een combi van wat voor weer het is geweest vorige week, of je dakraam open staat, en zoja, hoever, en last but not least; of je wel lid bent van het wereld natuur fonds
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop