Pagina 1 van 2

En nog wat vraagies

Geplaatst: 10 apr 2005 14:56
door DJ Skittle
Zo nou even de vragen. Weet iemand van jullie de volgende dingen.

- Me ETC blijft branden als ik start en uitzetten werkt niet, hoe kan dat?
- Hoeveel toeren is normaal bij een 2.0 16V GSI op 80km/h
- De ene keer schakelt me astra heel goed en de andere keer echt
bagger, tandjes poetsen dan bij achteruit. (te weinig druk / olie?)
- Waar zit de olievulplug van de versnellingsbak? (niet te vinden in de vraagbak).
- Door welke computer word het midden display aangestuurd.

Weet je wat laat het me a.u.b. weten

Thnx

Geplaatst: 11 apr 2005 07:50
door Hans
v.bak kan je vullen op de bovenkant (dopje, langzaam olie gieten)
v.bak olie pijlen dmv. plugje (inbusje) aan de zijkant van de bak net boven de rechter-as, olie moet 1cm. onder het gat zitten waar je de inbus hebt uitgedraaid. (even ijzerdraadje haaks ombuigen en dan insteken, maar als ie overloopt is het ook wel goed)

zie mijn topic "olie enzo" voor de juiste type olie.

Geplaatst: 11 apr 2005 11:10
door DJ Skittle
Hans schreef:v.bak kan je vullen op de bovenkant (dopje, langzaam olie gieten)
v.bak olie pijlen dmv. plugje (inbusje) aan de zijkant van de bak net boven de rechter-as, olie moet 1cm. onder het gat zitten waar je de inbus hebt uitgedraaid. (even ijzerdraadje haaks ombuigen en dan insteken, maar als ie overloopt is het ook wel goed)

zie mijn topic "olie enzo" voor de juiste type olie.
Thnx, alleen welke rechts? vanaf zittend op de stoel?

Geplaatst: 11 apr 2005 14:38
door Hans
auto heeft maar een kant "rechts", je weet wel die kant van de rijbaan waar alle suffies rijden :lol:

Geplaatst: 14 apr 2005 12:39
door DJ Skittle
????????????????????????????????????????????????????????????????????

- Me ETC blijft branden als ik start en uitzetten werkt niet, hoe kan dat?
- Hoeveel toeren is normaal bij een 2.0 16V GSI op 80km/h
- De ene keer schakelt me astra heel goed en de andere keer echt
bagger, tandjes poetsen dan bij achteruit. (te weinig druk / olie?)
- Door welke computer word het midden display aangestuurd.

????????????????????????????????????????????????????????????????????

Weet NIEMAND dit? of Leest NIEMAND dit?
:arrow:

Geplaatst: 14 apr 2005 12:46
door bobosocka
DJ Skittle schreef:????????????????????????????????????????????????????????????????????

- Me ETC blijft branden als ik start en uitzetten werkt niet, hoe kan dat?
uit laten lezen bij de delear, zit een storing in als lampje blijft branden. Ook als je hem uitzet gaat het lampje branden.
- Hoeveel toeren is normaal bij een 2.0 16V GSI op 80km/h
Ligt eraan in welke versnelling je rijdt :wink:
- De ene keer schakelt me astra heel goed en de andere keer echt
bagger, tandjes poetsen dan bij achteruit. (te weinig druk / olie?)
Bij achteruit hebben meer mensen last van. Je moet ook even paar tellen wachten voordat je in zijn achteruit schakelt. anders even opnieuw af laten stellen, is zo gebeurd.
- Door welke computer word het midden display aangestuurd.
Computer zit volgens mij aan je MID display vast.

????????????????????????????????????????????????????????????????????

Weet NIEMAND dit? of Leest NIEMAND dit?
:arrow:

Geplaatst: 14 apr 2005 13:21
door DJ Skittle
- Door welke computer word het midden display aangestuurd.
Computer zit volgens mij aan je MID display vast.
Maar WELKE Comp. stuurt dit aan?
- De ene keer schakelt me astra heel goed en de andere keer echt
bagger, tandjes poetsen dan bij achteruit. (te weinig druk / olie?)
Bij achteruit hebben meer mensen last van. Je moet ook even paar tellen wachten voordat je in zijn achteruit schakelt. anders even opnieuw af laten stellen, is zo gebeurd.
Lijkt me dan even dat afstellen denk ik, iemand een idee, waar? Behalve Opel? (geld dit ook voor z`n 2e versnelling?

Geplaatst: 14 apr 2005 13:43
door Hans
DJ Skittle schreef:
- Door welke computer word het midden display aangestuurd.
Computer zit volgens mij aan je MID display vast.
Maar WELKE Comp. stuurt dit aan?

centrale computer, die ook je gehele benzine inspuiting doet, onder dashboard kastje, die zit achter het rechter kick panel.
uitlezen door de dealer is de enige optie, ja kan em resetten, door je accu er even aftehalen, maar of dat helpt...
- De ene keer schakelt me astra heel goed en de andere keer echt
bagger, tandjes poetsen dan bij achteruit. (te weinig druk / olie?)
Bij achteruit hebben meer mensen last van. Je moet ook even paar tellen wachten voordat je in zijn achteruit schakelt. anders even opnieuw af laten stellen, is zo gebeurd.
Lijkt me dan even dat afstellen denk ik, iemand een idee, waar? Behalve Opel? (geld dit ook voor z`n 2e versnelling?
1 -> 2e vesnelling met optrekken: synchroringen in je bak zijn slecht geworden, dat van de achteruit heeft 99% van alle astra's, je kan het voorkomen, door eerst even in ze 4 tezetten en dan in ze achteruit, dat wil wel een helpen.

olie verwisselen in de bak kan nooit kwaad, ik zou de bout er uit draaien van het max-niveau, en dan via de boven kant het geheel vlink veel bij vullen, dat het goed veel overstroomd, laten uitlekken 15 min. en dan weer de bout terug bouten, zo komt er behoorlijk wat veel verse olie erbij, evt. naa een tijdje weer herhalen.
als je 't echt goed wilt doen, moet je de versn.bak die plaat verwijderen die onderop gemonteerd zit, alles er uit, nieuwe pakking en nieuwe olie...

Geplaatst: 14 apr 2005 13:56
door DJ Skittle
1 -> 2e vesnelling met optrekken: synchroringen in je bak zijn slecht geworden, dat van de achteruit heeft 99% van alle astra's, je kan het voorkomen, door eerst even in ze 4 tezetten en dan in ze achteruit, dat wil wel een helpen.

olie verwisselen in de bak kan nooit kwaad, ik zou de bout er uit draaien van het max-niveau, en dan via de boven kant het geheel vlink veel bij vullen, dat het goed veel overstroomd, laten uitlekken 15 min. en dan weer de bout terug bouten, zo komt er behoorlijk wat veel verse olie erbij, evt. naa een tijdje weer herhalen.
als je 't echt goed wilt doen, moet je de versn.bak die plaat verwijderen die onderop gemonteerd zit, alles er uit, nieuwe pakking en nieuwe olie..
Thnx Hans.....

Nu nog iemand voor de boardcomputer? :idea: 8) [/quote]

Geplaatst: 14 apr 2005 14:06
door Sin
lijkt me het MID zelf

kabeltje met signalen komt binnen en zelf doet ie berekenen

n take a stresspill

Geplaatst: 14 apr 2005 14:07
door DJ Skittle
Sin schreef:lijkt me het MID zelf

kabeltje met signalen komt binnen en zelf doet ie berekenen

n take a stresspill
Dus als ik het MID vervang zou alle info er weer goed op moeten komen te staan?

Geplaatst: 14 apr 2005 14:12
door Sin
dat denk ik ja

een belletje naar een fatsoenlijke opel dealer verschaft je natuurlijk zekerheid

Geplaatst: 14 apr 2005 15:02
door Rijontzegging
DJ Skittle schreef:
Sin schreef:lijkt me het MID zelf

kabeltje met signalen komt binnen en zelf doet ie berekenen

n take a stresspill
Dus als ik het MID vervang zou alle info er weer goed op moeten komen te staan?
Ik weet niet wat voor een info er allemaal op een mid staat .maar als ie bijvoorbeeld foute temperatuur aangeeft .heb je ook kans dat gewoon je buitentemp.sensor naar de klote is.

dus ook even alle sensoren nalopen.

Geplaatst: 14 apr 2005 15:05
door DJ Skittle
Rijontzegging schreef:Ik weet niet wat voor een info er allemaal op een mid staat .maar als ie bijvoorbeeld foute temperatuur aangeeft .heb je ook kans dat gewoon je buitentemp.sensor naar de klote is.

dus ook even alle sensoren nalopen.
De gemiddelde snelheid, gemiddeld verbruik, af te leggen km`s e.d.
doen het niet meer de temp. klopt wel

Geplaatst: 14 apr 2005 15:07
door Rijontzegging
dat is een kwestie van opnieuw bij de dealer laten afstellen/programeren.
maar wat bedoel je precies met doet het niet meer?
bedoel je dat ie helemaal niks meer doet of dat ie verkeerde waardes aangeeft.zoals rijbereik 999

Geplaatst: 14 apr 2005 18:17
door Laagvlieger
De reden waarom zo weinig mensen hier antwoorden is denk ik omdat hij verkeerd staat. Dit valt niet onder projecten maar onder problemen lijkt mij.

Maar ik denk dat jouw MID (heeft zijn eigen ingebouwde ECU) geen snelheidssignaal krijgt.
Die moettie krijgen van je km teller. Dus werkt die wel???? of i sje speed pulse generator achter je km teller kapot?

Geplaatst: 15 apr 2005 00:09
door DJ Skittle
Rijontzegging schreef:dat is een kwestie van opnieuw bij de dealer laten afstellen/programeren.
maar wat bedoel je precies met doet het niet meer?
bedoel je dat ie helemaal niks meer doet of dat ie verkeerde waardes aangeeft.zoals rijbereik 999
Bij rijbereik vluctureerd of ie het wel doet of niet.
Wanneer hij het niet doet dan blijft hij bijv. op een volle tank staan = 512km.

De waarde van gemiddelde snelheid blijft altijd op NUL (0) staan
En gemiddeld verbruik ook.

Temperatuur, verbruik, stopwatch, doen het nog wel.
Owjah k blijf ook die melding houden van rembekleding (oplossing waarschijnlijk me abs sensors)

En hoeveel toeren geeft een gsi 2.0 16V `91 als je 80 rijd in z`n 4?

Geplaatst: 15 apr 2005 01:02
door Rijontzegging
bc probleem zie post laagvlieger.
Maar die remblokken melding heeft denk ik niks met je abs sensor te maken.

-Heb je remblokken met verklikkers (die draadjes) op je astra.zo ja even checken of ze nog heel zijn/goed aangesloten zijn.

-of je hebt remblokken erop zonder verklikkers (wiet nie of die bestaan want ik koop altijd originele gsi remblokken)dan is het normaal dat ie dat aangeeft.

-of je remblokken zijn op :P

Geplaatst: 15 apr 2005 07:45
door Hans
@DJ Skittle

let op bij DEmontage van de rembloksensors; er zit zo'n veerklipje omheen, als die weg schiet, kan je je sensor niet meer vast klemmen in de remschoen (en zijn ook niet los tekoop bij de opeldealer).

het defect van het rijbereik & gemiddelde snelheid, zou ik zo even niet weten..., dat komt (signaal gestuurd) volgens mij vanuit je km-teller.

maar heb je de computer al uitgelezen, voor evt. storingen ? (easy!)

Geplaatst: 15 apr 2005 09:51
door pluggie
DJ Skittle schreef:
Rijontzegging schreef:dat is een kwestie van
Temperatuur, verbruik, stopwatch, doen het nog wel.
Owjah k blijf ook die melding houden van rembekleding (oplossing waarschijnlijk me abs sensors)
Ja remblokken op, onthoofdtie de sensoren. 2 nieuwe halen a 11 euro p/s meen ik. Beetje dom systeem. Mijne heeft die melding ook nog nadat wij de remsensoren netjes met secondelijm zijn gaan plakken. Gaat nie werken.

Duhhhh !

Geplaatst: 15 apr 2005 11:31
door Dafly
Kep vmorgen nieuwe sensor gehaald, vmiddag even erin prakken

Geplaatst: 16 apr 2005 16:40
door DJ Skittle
Hans schreef:@DJ Skittle
maar heb je de computer al uitgelezen, voor evt. storingen ? (easy!)
Hoe easy is dat dan? Zeker naar de opel dealer toe gaan?
Dafly schreef: Kep vmorgen nieuwe sensor gehaald, vmiddag even erin prakken
Enne waar heb je die gehaald??? Bij opel zijn ze namelijk 90 euro per stuk :?

Geplaatst: 16 apr 2005 18:43
door Sin
iedereen hier wilt je graag helpen en advies geven
maar ga aub niet zo :shock: tov een opel dealer lopen doen isnie allemaal mafia

als je die sensors te duur zijn verbind ze dan door heb je er nooit meer last van, nooit meer kosten

komt bij mij een beetje over in je posts dat je van alles wilt maar dan wel allemaal voor 5cent en de dealer vermijd je in een straal van 50km

zijn je eigen keuzes en die mag je maken
maja komt niet echt top over

Geplaatst: 16 apr 2005 19:46
door Marty
DJ Skittle schreef:
Hans schreef:@DJ Skittle
maar heb je de computer al uitgelezen, voor evt. storingen ? (easy!)
Hoe easy is dat dan? Zeker naar de opel dealer toe gaan?
Afbeelding

Motronic uitlezen (PIN A EN B doorverbinden)

De foutcodes worden weergegeven door het knipperen van het motor-storingslampje. Fout code 31 zou bijv. worden doorgegeven door 3 snelle pulsen gevold door een pauze, daarna 1 puls en weer een pauze. Alle foutcodes worden in totaal 3 keer weergegeven Wanneer je begint met uitlezen zal eerst 1x code 12 worden weergegeven . Zodra het systeem klaar is met uitlezen zal wederom code 12 worden gegeven. Mochten er foutcodes in het systeem zitten kun je kijken of je aan de hand van de onderstaande tabel de fout simpel kunt verhelpen.Ga in het geval van een gecompliceerde storing ALTIJD naar een dealer..

Motronic t/m M2.8 ECU Fault Codes


CODE MEANING Links To Test Procedures CODE MEANING Links To Test Procedures
12 Fault download started 52 Check engine light - voltage high
13 Oxygen sensor open circuit Test Procedure 53 fuel pump relay - volt low
14 Coolant Sensor- voltage low 54 Fuel pump relay - volt high
15 Coolant Senor - voltage high 55 ECU faulty
16 Knock Signal circuit 56 Idle air control - voltage low
17 Knock Signal circuit 2 57 Idle air control - voltage high
18 knock control module (ECU) 61/62 Fuel vent valve volts low / high
19 Incorrect RPM signal 71 Air intake temperature - volt. high
21 Throttle position sensor - voltage high Test Procedure 73 Air mass flow sensor - voltage low Test Procedure
22 Throttle position sensor - voltage low Test Procedure 74 Air mass flow sensor - voltage high Test Procedure
25 - 29 injector 1-5 - voltage high (injector short) Injector Short -Batt. voltage being applied 75 Torque Control - Voltage high
31 No RPM signal Engine not running 79 Full load (limiter), volt. low
32 Fuel pump relay - volts high 81 - 86 Injector 1-6, voltage low Injector lead shorted to ground or open
38 Oxygen circuit - Volt. low (weak) Test Procedure 87 A/C cut-off relay - voltage low
39 Oxygen circuit - Volt. high (rich) Test Procedure 88 A/C cut-off relay - voltage high
48 Battery Volt. Low 93 MAP sensor volt. low Test Procedure
49 Battery Volt. High 97 Ignition / Injector cutoff volt. high



ABS: Pin A & K


Foutcodes

12 Test begin

16 Magneetklep linksvoor

17 Magneetklep rechtsvoor

18 Magneetklep achter

19 ABS-relais

25 Wielsensor

35 Hydroliek pomp

37 Rempedaal schakelaar

39 Wielsensor linksvoor (sensor defect)

41 Wielsensor linksvoor (weerstand of verbroken contact)

42 Wielsensor rechtsvoor (sensor defect)

43 Wielsensor rechtsvoor (weerstand of verbroken contact)

44 Wielsensor linksachter (sensor defect)

45 Wielsensor linksachter (weerstand of verbroken contact)

46 Wielsensor rechtsachter (sensor defect)

47 Wielsensor rechtsachter (weerstand of verbroken contact)

48 Accuspanning te laag

55 Regeleenheid ABS defect



TC (traction control ) PIN A & J

Zodra de Twee punten verbonden zijn en het contact aangezet wordt zal het TC lampje gaan knipperen beginnend met start code 1-2.
Elke code wordt 3 keer weergegeven, en herhaald. Gelijk aan het uitlezen van de Motronic storingen.
Let op, het verkeerd doorverbinden van de pinnen zal waarschijnlijk geen schade veroorzaken, maar controleer het voordat het contact wordt aangezet.
Fout codes.:
Table 2, Trouble Code Table TC 14
COOLANT TEMP. VOLTAGE LOW

Table 2, Trouble Code Table TCO 15
COOLANT TEMP. VOLTAGE HIGH

Table 2, Trouble Code Table TC 21
THROTTLE POSIT. SENSOR VOLTAGE HI

Table 2, Trouble Code Table TC 22
THROTTLE POSIT. SENSOR VOLTAGE LO

Table 2, Trouble Code Table TC 26
ETC THROTTLE POS SENSOR VOLTAGE

Table 2, Trouble Code Table TC 27
ETC THROTTLE POS SENSOR VOLTAGE

Table 2, Trouble Code Table TC 31
NO ENGINE RPM SIGNAL

Table 2, Trouble Code Table TC 39
FL WHEEL SENSOR BAD SIGNAL
Table 2, Trouble Code Table TO 42
FR WHEEL SENSOR BAD SIGNAL

Table 2, Trouble Code Table TC 44
RL WHEEL SENSOR BAD SIGNAL

Table 2, Trouble Code Table TC 46
RR WHEEL SENSOR BAD SIGNAL

Table 2, Trouble Code Table TC 55
REPLACE ECU

Table 2, Trouble Code Table TC 57
ABS STATUS SIG. VOLTAGE LOW

Table 2, Trouble Code Table TC 58
ABS STATUS SIG. OPEN CIRCUIT

Table 2, Trouble Code Table TC 63
ETC-THR. MOTOR OPEN CIRCUIT

Table 2, Trouble Code Table TC 64
ETC-THR. MOTOR SHORT CIRCUIT

Table 2, Trouble Code Table TC 82
ETC ON/OFF SW. VOLTAGE LOW.

Uitlezen op deze manier is voor EIGEN risico, naar de dealer is ALTIJD beter!!!

Geplaatst: 17 apr 2005 22:17
door DJ Skittle
Sin schreef:iedereen hier wilt je graag helpen en advies geven
maar ga aub niet zo :shock: tov een opel dealer lopen doen isnie allemaal mafia

als je die sensors te duur zijn verbind ze dan door heb je er nooit meer last van, nooit meer kosten

komt bij mij een beetje over in je posts dat je van alles wilt maar dan wel allemaal voor 5cent en de dealer vermijd je in een straal van 50km

zijn je eigen keuzes en die mag je maken
maja komt niet echt top over
Vind opel niet fout ofzo (dont understand me wrong) ik rij er één.
Maar de opel dealers hier in de buurt (terberg) zijn gewoon echt super duur. Zeker als je hoort dat die sensors gehaald zijn voor 11 euro i.p.v. bijna 90 euro..

Dan vind ik deze opel dealer wel mafia.... Verder is de service bij andere (paar dorpen verderop) wel zeeeeeeer oké.