Zelf ramen blinderen!!
Zelf ramen blinderen!!
Hoe begin je eraan en met wat moet ik rekening houden.
1. Gebruik de juiste producten.
* Keukenrol en geen doeken of vodden ( keukenrol pluist het minst en laat geen stof achter )
* schoonmaakproduct voor ramen en water
* Scherp breekmes
* Raamtrekker om ramen glad mee te maken ( niet afgebeeld ) - of het meegeleverde paletje
* Plakband. Gewoon een truckje om de folie van mekaar te trekken.
Keuze van de folie... duurder is niet altijd beter. Hou rekening met de aankoop prijs van de folie. als dit de eerste keer is dat je het gaat proberen is het af te raden om foliatec te kopen van € 70. het gaat naar mijn mening evengoed met goedkopere folie.
* Om problemen te voorkomen is het best de ramen te demonteren. Dit is bij iedere wagen anders om geen afbraak problemen te hebben raadpleeg anders eerst even bij je garage.
2. De donkere van de lichte folie verwijderen.
* Dit geeft bij de meeste mensen al een probleem. Sommige weten zelfs niet dat de folie eigenlijk 2 folies zijn die tegen mekaar geplakt zijn. Er is een zeer eenvoudige manier om deze van mekaar te verwijderen.
* Neem 2 stukjes plakband en plak deze aan de twee zijde van de folie ( op dezelfde plaats, tegenover mekaar ).
* Neem de 2 stukjes plakband vast en trek ze voorzichtig van mekaar LET OP !!! een paar Centimeter is genoeg NIET HELEMAAL.
* Het stukje dat nu vanmekaar is besprenkel je met ruitenreiniger of water gebruik hiervoor een verstuiver.
3. Voorbereiding van het raam.
* Besprenkel het raam met ruitenreiniger.
* Gebruik eerst de blote hand om te voelen of er oneffenheden ( zand, vuil, ... ) te vinden zijn. deze voel je niet als je er met keukenrol over gaat. verwijder ze door ze er met de blote hand af te wrijven.
* Als al het vuil en zand verwijderd is dan kan je met keukenrol de ruit verder achoon maken zonder strepen achter te laten.
4. Terug naar de folie.
* Als de ruit schoon is dan leg je deze appart en dan besprenkel je een vlak oppervlak met water of ruitenreiniger.
* Nu is het tijd om de folie terug boven te halen en deze met de zwarte kant naar beneden te leggen in het nat. Deze word nu aangezogen en blijft vlak liggen. het water zal ervoor zorgen dat hij blijft liggen en dat om kreuken te voorkomen.
* Neem de plakband vast en trek centimeter per centimeter de 2 folies van mekaar. Niet te snel een kreuk is onherstelbaar. Tergelijkertijd spuit je water of ruitenreiniger over de zwarte folie.
* De folie mag niet te lang zo blijven liggen omdat het minste stof zich direkt op de folie vastzet en dit zal later uitdraaien op witte plekjes die luchtbelletjes vormen onder de folie.
* Neem het raam en maak het vochtig door het te bestuiven met water of ruitenreiniger. zoals beschreven op foto 4.
5. Folie aanbrengen.
* Neem de folie voorzichtig vast en leg hem over de ruit.
* Neem breek mes en snijdt naast de rand van het raam let erop dat dee folie niet verschuifd.
* Neem het palet en leg het op een keukenrolpapier. dit om krassen te vermijden.
* Naar gelang de rondingen van de ruit kijk je best hoe groot de palet is waar je het overtollige water mee tussen de folie en de ruit haald.
* Het is een beetje zoeken naar de juiste ronding maar eens je deze gevonden hebt gaat het snel vooruit. werk steeds van het midden naar de buitenkant.
* Verlies vooral het geduld niet.*LOL* Het resultaat mag gezien worden.
* Nu alleen nog monteren.
ik weet niet of jullie hier iets aanhebben, maar het lijkt me wel handig voor de doe het zelfers onder ons.
greetz rogier
1. Gebruik de juiste producten.
* Keukenrol en geen doeken of vodden ( keukenrol pluist het minst en laat geen stof achter )
* schoonmaakproduct voor ramen en water
* Scherp breekmes
* Raamtrekker om ramen glad mee te maken ( niet afgebeeld ) - of het meegeleverde paletje
* Plakband. Gewoon een truckje om de folie van mekaar te trekken.
Keuze van de folie... duurder is niet altijd beter. Hou rekening met de aankoop prijs van de folie. als dit de eerste keer is dat je het gaat proberen is het af te raden om foliatec te kopen van € 70. het gaat naar mijn mening evengoed met goedkopere folie.
* Om problemen te voorkomen is het best de ramen te demonteren. Dit is bij iedere wagen anders om geen afbraak problemen te hebben raadpleeg anders eerst even bij je garage.
2. De donkere van de lichte folie verwijderen.
* Dit geeft bij de meeste mensen al een probleem. Sommige weten zelfs niet dat de folie eigenlijk 2 folies zijn die tegen mekaar geplakt zijn. Er is een zeer eenvoudige manier om deze van mekaar te verwijderen.
* Neem 2 stukjes plakband en plak deze aan de twee zijde van de folie ( op dezelfde plaats, tegenover mekaar ).
* Neem de 2 stukjes plakband vast en trek ze voorzichtig van mekaar LET OP !!! een paar Centimeter is genoeg NIET HELEMAAL.
* Het stukje dat nu vanmekaar is besprenkel je met ruitenreiniger of water gebruik hiervoor een verstuiver.
3. Voorbereiding van het raam.
* Besprenkel het raam met ruitenreiniger.
* Gebruik eerst de blote hand om te voelen of er oneffenheden ( zand, vuil, ... ) te vinden zijn. deze voel je niet als je er met keukenrol over gaat. verwijder ze door ze er met de blote hand af te wrijven.
* Als al het vuil en zand verwijderd is dan kan je met keukenrol de ruit verder achoon maken zonder strepen achter te laten.
4. Terug naar de folie.
* Als de ruit schoon is dan leg je deze appart en dan besprenkel je een vlak oppervlak met water of ruitenreiniger.
* Nu is het tijd om de folie terug boven te halen en deze met de zwarte kant naar beneden te leggen in het nat. Deze word nu aangezogen en blijft vlak liggen. het water zal ervoor zorgen dat hij blijft liggen en dat om kreuken te voorkomen.
* Neem de plakband vast en trek centimeter per centimeter de 2 folies van mekaar. Niet te snel een kreuk is onherstelbaar. Tergelijkertijd spuit je water of ruitenreiniger over de zwarte folie.
* De folie mag niet te lang zo blijven liggen omdat het minste stof zich direkt op de folie vastzet en dit zal later uitdraaien op witte plekjes die luchtbelletjes vormen onder de folie.
* Neem het raam en maak het vochtig door het te bestuiven met water of ruitenreiniger. zoals beschreven op foto 4.
5. Folie aanbrengen.
* Neem de folie voorzichtig vast en leg hem over de ruit.
* Neem breek mes en snijdt naast de rand van het raam let erop dat dee folie niet verschuifd.
* Neem het palet en leg het op een keukenrolpapier. dit om krassen te vermijden.
* Naar gelang de rondingen van de ruit kijk je best hoe groot de palet is waar je het overtollige water mee tussen de folie en de ruit haald.
* Het is een beetje zoeken naar de juiste ronding maar eens je deze gevonden hebt gaat het snel vooruit. werk steeds van het midden naar de buitenkant.
* Verlies vooral het geduld niet.*LOL* Het resultaat mag gezien worden.
* Nu alleen nog monteren.
ik weet niet of jullie hier iets aanhebben, maar het lijkt me wel handig voor de doe het zelfers onder ons.
greetz rogier
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
- Charles 16V
- forum-gebruiker
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 24 sep 2003 09:49
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
- Charles 16V
- forum-gebruiker
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 24 sep 2003 09:49
- Metal M GSI
- Oud-Clublid
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 07 mei 2003 21:09
- Locatie: Hellevoetsluis
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
- GrinX
- Oud-Clublid
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
- Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
- Contacteer:
Heej mensen,
Wat ook kan, zo heb ik het bij de kadett gedaan is om spiritus te gebruiken om de ruit te ontvetten.
Als oplossing voor de ruit te bevochtigen zou ik 90/10 Water/Dreft aanbevelen.
Ik heb het ook al eens met andere reut gedaan, maar dit laat toch sneller kalksporen na.
Ik heb destijds bij de kadett alleen de zij-achterruiten gedaan, en vond het er zelf niet verkeerd uitzien. (geen strepen / luchtblaasjes)
Wat ook kan, zo heb ik het bij de kadett gedaan is om spiritus te gebruiken om de ruit te ontvetten.
Als oplossing voor de ruit te bevochtigen zou ik 90/10 Water/Dreft aanbevelen.
Ik heb het ook al eens met andere reut gedaan, maar dit laat toch sneller kalksporen na.
Ik heb destijds bij de kadett alleen de zij-achterruiten gedaan, en vond het er zelf niet verkeerd uitzien. (geen strepen / luchtblaasjes)
Grtz, GrinX
- tuneman
- forum-gebruiker
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 04 nov 2003 21:00
- Locatie: ik weet het zelf niet!
je kan ook eens bellen met dit bedrijf. dit is een heel goed bedrijf.
doen ook klusjes voor een opel dealer.
http://www.carcoating.nl
doen ook klusjes voor een opel dealer.
http://www.carcoating.nl
Prologo (bekend plakker/coater) heeft mij aangeraden mijn auto te laten blinderen met folie en NIET te laten coaten. Coaten is vele malen krasgevoeliger en verkleurd sneller (bij de meesten wel bekend). een andere reden is: coating zakt naar beneden. Bij folie krijg je een mooi egale kleur, bij coating word het aan de bovenkant lichter als aan de onderkant.tuneman schreef:nee dat is waar maar het is wel beter dan folie.
en heel veel mooier dan folie.
Vond het wel wat hebben: veel mensen roepen coaten is beter/mooier, folie ziet er goedkoop uit en dergelijke... conclusie van een ervaren bedrijf is precies andersom.
Het gaat dus niet over folie van carpoint ofzo, maar gewoon SL Lumar o.i.d.
C20XE