Operation "Help a man out"
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Operation "Help a man out"
Pluggie aan de lijn gisteravond, mooi verhaal over benodigde onderhoud aan zijn GSi in aanloop naar de APK. Onder meer zijn uitlaatspruitstuk dat onder het geweld van "laag" toch wel wat te lijden had gehad.
Ik had er al een jaar of 10 eentje op reserve liggen (omdat ik dacht dat de mijne slecht was, wat niet zo bleek te zijn). In het kader van opruimen (wordt mijn vrouw heel blij van) Krijn toegezegd dat hij die mocht komen halen.
Resultaat: De eerste Astra GSi meeting van 2021.
Spruitstuk maar even netjes gemaakt. Restanten van de dichtring uit de flens verwijderd.
Restanten van de pakking van de spruitstukflens verwijderd.
Daarna de GSi's even naast elkaar gezet, want de laatste keer was alweer even geleden.
Ik had er al een jaar of 10 eentje op reserve liggen (omdat ik dacht dat de mijne slecht was, wat niet zo bleek te zijn). In het kader van opruimen (wordt mijn vrouw heel blij van) Krijn toegezegd dat hij die mocht komen halen.
Resultaat: De eerste Astra GSi meeting van 2021.
Spruitstuk maar even netjes gemaakt. Restanten van de dichtring uit de flens verwijderd.
Restanten van de pakking van de spruitstukflens verwijderd.
Daarna de GSi's even naast elkaar gezet, want de laatste keer was alweer even geleden.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: Operation "Help a man out"
Leuke minimeet zo en om de gelijkkleurige GSi's zo naast elkaar te zien
Succes met de aanstaande APK alvast
Succes met de aanstaande APK alvast
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Operation "Help a man out"
Mooi stel !
Re: Operation "Help a man out"
APK 2021
2021, het 20e jaar dat de C20XE Stratemakersferrari in bezit is.
Al een jaar of twee was de koppeling slecht, en ook de uitlaat is elk jaar wel ergens lek
omdat de auto tegen elke drempel aanzit. Eerst er zelf onder gaan liggen:
Het spruitstuk bleek - behalve zo plat als een dubbeltje - gescheurd.
Aan de onderkant gelast, aan de bovenkant kon de lasser er niet bij:
Dus zal het spruitstuk eraf moeten.
Een heel aardige meneer in het midden van het land had er nog een liggen. Vonken:
Bijzondere bijrijder heeft deze meneer:
De eerste Astra GSi meeting van het jaar:
De bekende motor uit de racerij:
Zelf de auto voor de garage gewassen:
Inmiddels was de voor-APK geweest, en dat was een behoorlijke waslijst. Een waslijst
die later nog groter zou worden overigens. Het werd een operatie in twee delen.
De garage vond dat het tijd was om alles goed te ontvetten. Gewapend met een plantenspuit
met ontvetter naar de hogedrukstraat:
De versnellingsbak bleek na al die jaren zilver te zijn onder de laag vet en zand:
Ook het reservewiel ontkwam niet aan een waterbad - een waaier van ene Clint overigens:
De auto afgeleverd:
Een week later - de patient in de stijgers:
Subframe, assen en bak eraf. Oude en nieuwe uitlaatlijn:
Links origineel van Willem Jan, rechts de oude - alles in de loop der jaren aan elkaar gelast:
Ook de carterpakking werd aangepakt:
Een onderkant die wat delen mist:
Zonder wielen:
De tijdelijke auto:
Inmiddels was fase 1 afgerond. Echter bleek de carterpan te lekken. Toen werd
er besloten tot een fase 2. Ook bleek de andere krukaskeering te lekken - de
bakkant was al vervangen. Omdat dan de distributieriem eraf moet, werd besloten
deze te vervangen. Er kwam een nieuwe waterpomp, en ook de tweede krukaskeering
werd vervangen.
Met hulp van Willem Jan werd bij een demontagebedrijf in Heusden een carterpan
van een Calibra 16V gevonden. Inclusief sensor:
Nog een foto van de tijdelijke auto bij een bunkertrip. Erg handig zo'n S-max.
Fietsen kunnen plat achterin:
Inmiddels was alles aan de auto gemaakt en hier zien we de auto met ratlook - en APK
staan na de 2 fasen operatie:
Om 2 uur 's nachts op de snelweg na 75 km ging het echter niet helemaal goed. Een geluid alsof je door een bak
grind heen rijdt, en erna een getik alsof er kiezels aan de onderkant tegen de auto slaan.
Gestopt, probleem vastgesteld. Multieriem. De "rafel" was niet om de krukas geslagen. Geen
motorschade. Pfoeh. Met 80 km/u en gevarenlichten aan op de snelweg nog 20 km naar huis gereden.
De riem:
Een combinatie van een brede riem en een scheve poelie was waarschijnlijk de oorzaak.
De garage wist een oplossing: een dunnere riem.
Na supersnelle service de beloning - het wereldwonder - de auto staat thuis:
Rest nog een lijstje met werkzaamheden:
banden (Hankook)
Cali Turbo remblokken (Ferodo)
spruitstuk - compleet "nieuwe" uitlaatlijn gemaakt met o.a. de handgemaakte middenvervanger
carterpan
lambdasensor
ashoezen
Multieriem
Waterpomp
Distributieriem
Pakkingen
Koppelingsset
Krukaskeeringen
Remleidingen
En ik vergeet vast nog wel iets. Dank aan Marcel en Willem Jan en garage MyCar te Eindhoven
die hard gewerkt hebben om dit mogelijk te maken.
Vervaldata en historie
Vervaldatum APK 23-06-2022
2021, het 20e jaar dat de C20XE Stratemakersferrari in bezit is.
Al een jaar of twee was de koppeling slecht, en ook de uitlaat is elk jaar wel ergens lek
omdat de auto tegen elke drempel aanzit. Eerst er zelf onder gaan liggen:
Het spruitstuk bleek - behalve zo plat als een dubbeltje - gescheurd.
Aan de onderkant gelast, aan de bovenkant kon de lasser er niet bij:
Dus zal het spruitstuk eraf moeten.
Een heel aardige meneer in het midden van het land had er nog een liggen. Vonken:
Bijzondere bijrijder heeft deze meneer:
De eerste Astra GSi meeting van het jaar:
De bekende motor uit de racerij:
Zelf de auto voor de garage gewassen:
Inmiddels was de voor-APK geweest, en dat was een behoorlijke waslijst. Een waslijst
die later nog groter zou worden overigens. Het werd een operatie in twee delen.
De garage vond dat het tijd was om alles goed te ontvetten. Gewapend met een plantenspuit
met ontvetter naar de hogedrukstraat:
De versnellingsbak bleek na al die jaren zilver te zijn onder de laag vet en zand:
Ook het reservewiel ontkwam niet aan een waterbad - een waaier van ene Clint overigens:
De auto afgeleverd:
Een week later - de patient in de stijgers:
Subframe, assen en bak eraf. Oude en nieuwe uitlaatlijn:
Links origineel van Willem Jan, rechts de oude - alles in de loop der jaren aan elkaar gelast:
Ook de carterpakking werd aangepakt:
Een onderkant die wat delen mist:
Zonder wielen:
De tijdelijke auto:
Inmiddels was fase 1 afgerond. Echter bleek de carterpan te lekken. Toen werd
er besloten tot een fase 2. Ook bleek de andere krukaskeering te lekken - de
bakkant was al vervangen. Omdat dan de distributieriem eraf moet, werd besloten
deze te vervangen. Er kwam een nieuwe waterpomp, en ook de tweede krukaskeering
werd vervangen.
Met hulp van Willem Jan werd bij een demontagebedrijf in Heusden een carterpan
van een Calibra 16V gevonden. Inclusief sensor:
Nog een foto van de tijdelijke auto bij een bunkertrip. Erg handig zo'n S-max.
Fietsen kunnen plat achterin:
Inmiddels was alles aan de auto gemaakt en hier zien we de auto met ratlook - en APK
staan na de 2 fasen operatie:
Om 2 uur 's nachts op de snelweg na 75 km ging het echter niet helemaal goed. Een geluid alsof je door een bak
grind heen rijdt, en erna een getik alsof er kiezels aan de onderkant tegen de auto slaan.
Gestopt, probleem vastgesteld. Multieriem. De "rafel" was niet om de krukas geslagen. Geen
motorschade. Pfoeh. Met 80 km/u en gevarenlichten aan op de snelweg nog 20 km naar huis gereden.
De riem:
Een combinatie van een brede riem en een scheve poelie was waarschijnlijk de oorzaak.
De garage wist een oplossing: een dunnere riem.
Na supersnelle service de beloning - het wereldwonder - de auto staat thuis:
Rest nog een lijstje met werkzaamheden:
banden (Hankook)
Cali Turbo remblokken (Ferodo)
spruitstuk - compleet "nieuwe" uitlaatlijn gemaakt met o.a. de handgemaakte middenvervanger
carterpan
lambdasensor
ashoezen
Multieriem
Waterpomp
Distributieriem
Pakkingen
Koppelingsset
Krukaskeeringen
Remleidingen
En ik vergeet vast nog wel iets. Dank aan Marcel en Willem Jan en garage MyCar te Eindhoven
die hard gewerkt hebben om dit mogelijk te maken.
Vervaldata en historie
Vervaldatum APK 23-06-2022
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Operation "Help a man out"
En weer een jaar er tegenaan. Dit is waar een forum ook voor zou moeten zijn: elkaar helpen de hobby levend te houden. Gave repro Krijn!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: Operation "Help a man out"
Gefeliciteerd met de verse apk. Mooie repo van de redding operatie zo. Hij mag er verdiend een jaar tegenaan
Nog plannen om de astra toch voor weer wat hoger te zetten?
Nog plannen om de astra toch voor weer wat hoger te zetten?
Re: Operation "Help a man out"
Karakter is dat je nergens overheen komt, het rijdt als een strijkplank, en door de nokkenassen de auto alle kanten op BWABWABWAPt als je de sleutel omdraait.Astrid_fahrer schreef: ↑24 jun 2021 00:12 Nog plannen om de astra toch voor weer wat hoger te zetten?
Dat zou verstandig zijn. Maar verstandig is niet altijd leuk toch?Astrid_fahrer schreef: ↑24 jun 2021 00:12 Nog plannen om de astra toch voor weer wat hoger te zetten?
[ ] antwoord A
[ ] antwoord B
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: Operation "Help a man out"
Verstandig is zeker niet altijd leuk nee. No Risk no funDat zou verstandig zijn. Maar verstandig is niet altijd leuk toch?
Oldskool 90's atmosferisch rondrijden tussen alle gevoelige turbo-opgefokte, DCT koppeling apparaten heeft zeker veel charme nog steeds.
Ik vroeg t me meer af omdat je oude spruitstuk nogal flink af geschaafd was over de weg en deze ook steeds zeldzamer worden
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Operation "Help a man out"
Goed bezig krijn!
Hou ze op de weg!
Besef me net ook dat ik mijne dinsdag 21 jaar heb..
Hou ze op de weg!
Besef me net ook dat ik mijne dinsdag 21 jaar heb..
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Operation "Help a man out"
Dat is ongeveer de helft van je leven, Bart!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
- Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
- Locatie: Wâlterswâld
Re: Operation "Help a man out"
Geweldig! Ik lees dit nu pas! Zeker mooi dat we elkaar een beetje helpen deze geweldige auto’s op de weg te houden!
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995