Plaatsing waterpomp C20XE
Plaatsing waterpomp C20XE
Na lange tijd van afwezigheid heb ik nu toch weer een vraag...
In verband met lekkage koelvloeistof moet de waterpomp vervangen worden, en bij verwijderen van de achterplaat vd distributie viel me op dat het ontluchtingsgaatje op de oude pomp noor boven wijst. Nogal vreemd.
Ik zou denken dat dit gaatje aan de onderkant hoort om eventuele druppels naar beneden af te voeren. Bovendien kan er dan ook geen vuil in vallen.
Nu is de waterpomp rond van buiten en kan daarom ook in alle standen gemonteerd worden, ook met het gaatje naar beneden.
Het pomphuis heeft een vlaggetje met een horizontaal streepje erop, maar ik zie geen merktekens waarmee dat zou moeten corresponderen...
Maar omdat de poelie excentrisch in het pomphuis is geplaatst speelt de lengte van de distributieriem ook wel een rol lijkt me.
Ik vraag me nu dus af hoe de pomp gemonteerd moet zitten en of daar merktekens voor zijn.
Wie weet raad?
In verband met lekkage koelvloeistof moet de waterpomp vervangen worden, en bij verwijderen van de achterplaat vd distributie viel me op dat het ontluchtingsgaatje op de oude pomp noor boven wijst. Nogal vreemd.
Ik zou denken dat dit gaatje aan de onderkant hoort om eventuele druppels naar beneden af te voeren. Bovendien kan er dan ook geen vuil in vallen.
Nu is de waterpomp rond van buiten en kan daarom ook in alle standen gemonteerd worden, ook met het gaatje naar beneden.
Het pomphuis heeft een vlaggetje met een horizontaal streepje erop, maar ik zie geen merktekens waarmee dat zou moeten corresponderen...
Maar omdat de poelie excentrisch in het pomphuis is geplaatst speelt de lengte van de distributieriem ook wel een rol lijkt me.
Ik vraag me nu dus af hoe de pomp gemonteerd moet zitten en of daar merktekens voor zijn.
Wie weet raad?
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Plaatsing waterpomp C20XE
Lijkt me op zich logisch dat een ontluchtingsgaatje naar boven verwijst, aangezien lucht doorgaans een lagere massa heeft dan water, en dus zal opstijgen...
Verder: aangezien het centrifugaalrad aan de binnenzijde van de pomp ook excentrisch geplaatst is, kan deze maar op één manier gemonteerd worden in het pomphuis.
Verder: aangezien het centrifugaalrad aan de binnenzijde van de pomp ook excentrisch geplaatst is, kan deze maar op één manier gemonteerd worden in het pomphuis.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: Plaatsing waterpomp C20XE
Nou, ik twijfel toch...
Misschien is het woord "ontluchtingsgaatje" niet juist en moet je eigenlijk zeggen ontwateringsgaatje.
Want je wilt toch niet beweren dat de pomp zich ontlucht via dit gaatje?
Maar dan nog weet ik niet in welke stand de pomp gemonteerd moet worden, ik zie geen duidelijke markeringstekens.
Misschien is het " vlagje met streep" op de pomp daarvoor bedoeld, maar tegenover wat moet dit dan corresponderen?
(De pomp kan nagenoeg geheel ronddraaien in het pomphuis, dus 1 vaste stand is er niet...)
Wie weet dit?
Misschien is het woord "ontluchtingsgaatje" niet juist en moet je eigenlijk zeggen ontwateringsgaatje.
Want je wilt toch niet beweren dat de pomp zich ontlucht via dit gaatje?
Maar dan nog weet ik niet in welke stand de pomp gemonteerd moet worden, ik zie geen duidelijke markeringstekens.
Misschien is het " vlagje met streep" op de pomp daarvoor bedoeld, maar tegenover wat moet dit dan corresponderen?
(De pomp kan nagenoeg geheel ronddraaien in het pomphuis, dus 1 vaste stand is er niet...)
Wie weet dit?
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
- Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
- Locatie: Wâlterswâld
Re: Plaatsing waterpomp C20XE
Moet hij niet op deze manier?
https://www.google.nl/search?source=hp& ... IqEpuaPbZM:
https://www.google.nl/search?source=hp& ... IqEpuaPbZM:
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Plaatsing waterpomp C20XE
Gaatje moet 100% naar boven gericht.
Bij bepaalde types is er zelfs een opvangbakje van gemaakt.
Nieuwe pomp exact zo zetten als je oude zat. Ook vanwege de excentriek, dit beinvloed de riemspanning (anders haalt je spanner het dadelijk niet om de jusite spanning te bereiken)
Bij bepaalde types is er zelfs een opvangbakje van gemaakt.
Nieuwe pomp exact zo zetten als je oude zat. Ook vanwege de excentriek, dit beinvloed de riemspanning (anders haalt je spanner het dadelijk niet om de jusite spanning te bereiken)
Re: Plaatsing waterpomp C20XE
Nou, dat is dus een blok MET merkteken. Mijn 2OXE heeft zoals gezegd GEEN merkteken. Hier heb ik dus niks aan.Haaye schreef:Moet hij niet op deze manier?
https://www.google.nl/search?source=hp& ... IqEpuaPbZM:
Het verhaaltje van Bart (astra) komt meer in de buurt...
Re: Plaatsing waterpomp C20XE
Je verhaal is duidelijk Bart. Maar als mijn oude pomp op de foto goed bekijk dan zit deze pomp ook niet helemaal goed, het gaatje lijkt rechts van het midden te zitten...Bart(astra) schreef:Gaatje moet 100% naar boven gericht.
Bij bepaalde types is er zelfs een opvangbakje van gemaakt.
Nieuwe pomp exact zo zetten als je oude zat. Ook vanwege de excentriek, dit beinvloed de riemspanning (anders haalt je spanner het dadelijk niet om de jusite spanning te bereiken)
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Plaatsing waterpomp C20XE
Volgens mij valt de grote uitstekende nok links ook in de achterkap. en bij andere types is er een uitsparing in de pomp voor 1 van de 3 bevestigingsbouten
Re: Plaatsing waterpomp C20XE
Die uitsparing is mij niet opgevallen, en ook de leverancier vd nieuwe pomp kon het me niet zeggen.Bart(astra) schreef:...bij andere types is er een uitsparing in de pomp voor 1 van de 3 bevestigingsbouten
Maar de nwe pomp zit er nu op, ik heb hem zover mogelijk linksom, tot de vlag tegen een bevestigingsschroef kwam, gemonteerd.
Het afwateringsgaatje zit nu min of meer bovenaan en de riem past er op.
Riem op tijd gezet, de boel gespannen en alles afgemonteerd, vloeistof erin en warm laten draaien.
Geen lekkage meer. Morgen maar es een eindje testrijden.
Ik ga d'r van uit dat alles nu goed zit.
Jullie bedankt voor het meedenken! Gegroet!