Spanningsproblemen
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Spanningsproblemen
Ik heb de laatste paar maanden last dat de accu van mijn GSi lang niet altijd voldoende sap heeft om de motor aan de praat te krijgen. In die situaties draait het blok nog een paar slagen en dan gaan de lampjes op mijn dash aan en uit en slaat mijn klokje op nul (een teken dat er te weinig stroom is en dat de startmotor het laatste beetje heeft opgesoepeerd).
Laatste accucheck: in Januari, bij de APK. Uitkomst: accu (70Ah GM) is OK (zegt ook de indicator op de accu zelf, netjes groen).
Na de accu aan de lader te hebben gehad en de acculader zegt dat de accu vol is start hij uitstekend, maar kan het zomaar dezelfde dag na een kort ritje nog gebeuren dat hij weer niet start.
Bij starten met startkabels vanaf een andere auto is het altijd starten en lopen.
De stroomafname in uitgeschakelde toestand is 0,24 Ampère.
Bij het rijden brandt er geen lampje dat de accu niet laadt.
Accu en dynamo zijn allebei vrij jong (<4 jaar oud).
Mensen nog suggesties wat ik moet checken in het proces van storingzoeken?
Verbindingen in mijn startonderbreker/alarm heb ik al gecheckt op eventuele slechte contacten. Dat zat wel goed.
Iets zegt me dat het toch de accu zou moeten zijn. Kan dat, ondanks dat die goed door de tests heen komt?
Laatste accucheck: in Januari, bij de APK. Uitkomst: accu (70Ah GM) is OK (zegt ook de indicator op de accu zelf, netjes groen).
Na de accu aan de lader te hebben gehad en de acculader zegt dat de accu vol is start hij uitstekend, maar kan het zomaar dezelfde dag na een kort ritje nog gebeuren dat hij weer niet start.
Bij starten met startkabels vanaf een andere auto is het altijd starten en lopen.
De stroomafname in uitgeschakelde toestand is 0,24 Ampère.
Bij het rijden brandt er geen lampje dat de accu niet laadt.
Accu en dynamo zijn allebei vrij jong (<4 jaar oud).
Mensen nog suggesties wat ik moet checken in het proces van storingzoeken?
Verbindingen in mijn startonderbreker/alarm heb ik al gecheckt op eventuele slechte contacten. Dat zat wel goed.
Iets zegt me dat het toch de accu zou moeten zijn. Kan dat, ondanks dat die goed door de tests heen komt?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: Spanningsproblemen
Gaat het lampje van de accu branden als je het contact aanzet?
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Ja, het testlampje van de accu gaat branden.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- ASTRA LA VISTA
- forum-gebruiker
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 30 nov 2008 23:46
- Auto('s): 1993 Astra F GSI C20NE Lexmaul
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Misschien een domme vraag...
Lekstroom al gemeten???
-
Lekstroom al gemeten???
-
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Zie openingspost.
RedBill schreef:De stroomafname in uitgeschakelde toestand is 0,24 Ampère.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Dat vind ik erg veel lekstroom.
Meestal hou ik zelf 100 mA als absolute bovengrens.
Normaliter heeft een auto een lekstroom tussen de paar uA tot rond de 20 a 30 mA en met een alarmsysteem 50 tot 100 mA
Probeer die verbruiker eens te achterhalen.
Meestal hou ik zelf 100 mA als absolute bovengrens.
Normaliter heeft een auto een lekstroom tussen de paar uA tot rond de 20 a 30 mA en met een alarmsysteem 50 tot 100 mA
Probeer die verbruiker eens te achterhalen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Ga ik doen...
Ik heb het vermoeden dat mijn alarm teveel verbruikt, vanwege "bejaard". Maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb verder ook geen aparte verbruikers in de auto zitten. Geen enorme audioinstallatie enzo. De Cruisecontrol zit aan een geschakelde plus, net als het relais daarvoor.
Maar die zal ik wel zeker aan een onderzoek onderwerpen. Afkoppelen en dan weer de lekstroom meten.
Ik heb het vermoeden dat mijn alarm teveel verbruikt, vanwege "bejaard". Maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb verder ook geen aparte verbruikers in de auto zitten. Geen enorme audioinstallatie enzo. De Cruisecontrol zit aan een geschakelde plus, net als het relais daarvoor.
Maar die zal ik wel zeker aan een onderzoek onderwerpen. Afkoppelen en dan weer de lekstroom meten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Kan zijn dat als je alarm met noodstroom hebt dat de noodstroomaccu's kapot zijn en zoveel stroom trekken.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Dat was ook al een richting waarin ik dacht... Ik heb de sirene al afgekoppeld, ik dacht dat de noodstroomaccu's in die unit verwerkt zijn, kan dat? (Daarmee verlaagt overigens de stroom niet).Laagvlieger schreef:Kan zijn dat als je alarm met noodstroom hebt dat de noodstroomaccu's kapot zijn en zoveel stroom trekken.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Meestal zitten de accu's in de sirene zelf ja.
Als dat de stroom niet verlaagd, dan zit daar niet het probleem
Als dat de stroom niet verlaagd, dan zit daar niet het probleem
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 12 mar 2016 03:43
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Is er iets specifieks aan de hand wanneer de accu opeens leeggetrokken is? Lijkt me dat als de accu kapot is, het lampje niet zal branden ed.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Nadat de spanningsproblemen de afgelopen weken steeds erger werden (CV begon spontaan te schakelen en vorige week zaterdag startte de auto helemaal niet meer) heb ik de wagen maandag laten ophalen door mijn dealer. Die zouden een monteur met autoambulance en starthulp sturen. Ik zag in mijn hoofd de rekening van het storingzoeken al oplopen (Een elektrische storing kan moeilijk traceerbaar zijn). Toen deze de starthulp aankoppelde en ik daarmee moest starten begon er echter rook onder mijn stuurkolom vandaan te komen. Gauw alle stroom eraf gehaald, maar wel gelijk het waarschijnlijke euvel getraceerd. Het beruchte contactblokje voor de ontsteking!
Bij de dealer hebben ze een nieuwe geplaatst en de wagen gebruikte ineens maar 46 mA meer, in plaats van de 0,25 A die ik eerder had gemeten. Probleem dus opgelost! Wagen start weer als een zonnetje. Voor ieder die twijfelt of dat contactblokje ooit al eens vervangen is: doe het gewoon preventief, dat ding kost 15 euro, maar je elimineert wel een potentiële veroorzaker van elektrische storingen (en brand, vraag maar aan Bart) in je auto.
Bij de dealer hebben ze een nieuwe geplaatst en de wagen gebruikte ineens maar 46 mA meer, in plaats van de 0,25 A die ik eerder had gemeten. Probleem dus opgelost! Wagen start weer als een zonnetje. Voor ieder die twijfelt of dat contactblokje ooit al eens vervangen is: doe het gewoon preventief, dat ding kost 15 euro, maar je elimineert wel een potentiële veroorzaker van elektrische storingen (en brand, vraag maar aan Bart) in je auto.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Nou gevonden! Ja die blokjes gaan nogal eens.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Spanningsproblemen
Top, mooi opgelost en niet duur.
Enne...heb jij dan een nummer voor dat contactblokje?
Enne...heb jij dan een nummer voor dat contactblokje?
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Zal even op de bon kijken. Zag wel dat het geen Opel of GM nummer is, of er zijn nieuwe nummers in gebruik genomen bij Opel.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Opel heeft helaas de oude nummers afgedankt.
Tegenwoordig werken we met die lange nummers die we voorheen kenden als 90-nummers.
Tegenwoordig werken we met die lange nummers die we voorheen kenden als 90-nummers.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Dat zijn toch de GM nummers?
nummer van het blokje is MC 01204
nummer van het blokje is MC 01204
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Een dik jaar terug waren de Onderdeel nummers van opel de korte serie met de spaties. Zoals 6 50 401 of 20 98 304.
Deze nummers werden intern gebruikt binnen de Opel organisatie.
De 90-nummers die er altijd opstonden werden niet gebruikt.
Nu is het dus andersom. De 90 nummers worden gebruikt en niet meer de korte nummers met spaties.
Deze nummers werden intern gebruikt binnen de Opel organisatie.
De 90-nummers die er altijd opstonden werden niet gebruikt.
Nu is het dus andersom. De 90 nummers worden gebruikt en niet meer de korte nummers met spaties.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Spanningsproblemen
Dat heb ik inderdaad in levende lijve mogen ondervinden (gelukkig in de sneeuw)RedBill schreef:Nadat de spanningsproblemen de afgelopen weken steeds erger werden (CV begon spontaan te schakelen en vorige week zaterdag startte de auto helemaal niet meer) heb ik de wagen maandag laten ophalen door mijn dealer. Die zouden een monteur met autoambulance en starthulp sturen. Ik zag in mijn hoofd de rekening van het storingzoeken al oplopen (Een elektrische storing kan moeilijk traceerbaar zijn). Toen deze de starthulp aankoppelde en ik daarmee moest starten begon er echter rook onder mijn stuurkolom vandaan te komen. Gauw alle stroom eraf gehaald, maar wel gelijk het waarschijnlijke euvel getraceerd. Het beruchte contactblokje voor de ontsteking!
Bij de dealer hebben ze een nieuwe geplaatst en de wagen gebruikte ineens maar 46 mA meer, in plaats van de 0,25 A die ik eerder had gemeten. Probleem dus opgelost! Wagen start weer als een zonnetje. Voor ieder die twijfelt of dat contactblokje ooit al eens vervangen is: doe het gewoon preventief, dat ding kost 15 euro, maar je elimineert wel een potentiële veroorzaker van elektrische storingen (en brand, vraag maar aan Bart) in je auto.
Geen overbodige luxe om dat ding na 20 jr eens te vervangen (voor degenen die dat nog nooit hebben gedaan)
Een gewaarschuwd mens telt voor twee !!
- DarkDaedelus
- Oud-Clublid
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
- Auto('s): Astra F GSI C20XE
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Ik lees het helaas een stukje later pas, maar welk contactblokje is dit precies wat wordt aangeraden te vervangen?
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Spanningsproblemen
Elektrische deel van je contactslot.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Spanningsproblemen
Inderdaad, dat is het deel van het contactslot waar de elektrische doorverbinding plaatsvindt als je je sleutel omdraait om je auto te starten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)