Ik ga de komende week (misschien 2 als het echt uitloopt) op mijn gemak de uitdaging aan om mijn koppeling te vervangen, de carterpakking te vervangen en het plaatsen van een shortshifter. Ik heb in deze post links geplaatst, niet om reclame te maken, maar aan te geven welke onderdelen ik besteld / gevonden heb. Ik weet tot nu toe nog helemaal niet hoe ze bevallen en heb wel wat vaker links voorbij zien komen. Tevens heb ik gerefereerd naar de originele berichten waar ik informatie vandaan gehaald heb.
Koppeling
Betreft het vervangen van de koppeling heb ik eerst veel rond gezocht op het forum of er dingen te vinden waren om rekening mee te houden of zelfs een stappenplan, dus wat ik heb gevonden heb ik even onder elkaar gezet (ook handig voor anderen die dit misschien net als mij voor de eerste keer willen uitvoeren). Deze taak heeft voor mij de grootste voorrang, omdat deze echt een lawaai maakt waar je bang van wordt en dus stil staat.
Carterpakking
Voor de carterpakking heb ik de spatplaat met rubbers besteld en ontvangen van M-Tech, daar er op het forum werd aangegeven dat dit toch echt wel de beste oplossing was en qua prijs redelijk overeen zou moeten komen en het gegarandeerd niet meer zou lekken (en hopelijk niet meer zo zweten als het nu doet).
( http://mathijssentechnics.nl/?View=page ... d=&mid=183" onclick="window.open(this.href);return false; )
Shortshifter
Verder is er nog een plan om een short-shifter te installeren inclusief nieuwe bussen. Ik weet dat er mensen zijn op dit die het zonde en onzin vinden, echter heb ik enorm veel speling en een erg lange schakelweg. Het komt er dan ook niet in om "te racen en tussen versnellingen te vliegen" maar voor meer rijgenot. De schakelwegverkorter stond al lange tijd op de planning en had er nu de speling (pun intended) voor deze aan te schaffen. Door de schakelwegverkorter zou deze 50% korter moeten zijn, wat zeer aangenaam klinkt.
( http://mathijssentechnics.nl/?View=page ... id=&mid=86" onclick="window.open(this.href);return false; )
Ik heb hier ook de nylon schakelbussen voor meebesteld:
( http://mathijssentechnics.nl/?View=page ... id=&mid=86" onclick="window.open(this.href);return false; )
alsook de kogelscharnierbussen:
( http://mathijssentechnics.nl/?View=page ... id=&mid=86" onclick="window.open(this.href);return false; )
en uiteraard wat wit vet. Het plan is ook een schakelpin even op te halen
Plan van aanpak
Ik ben van plan om eerst de koppeling eraf te halen:
- Om er zeker van te zijn welk vliegwiel ik heb en deze mogelijk af te laten draaien.
- welke diameter koppeling ik nodig heb passend bij het vliegwiel, zodat ik niet de verkeerde bestel.
Vraag 1
Wanneer dit "open en eruit" ligt, hoop ik de plaats te kunnen gebruiken om extra makkelijk bij de schakelwegmechaniek te komen, echter de vraag of dit aan te raden is om in 1 keer te doen, of verstandiger is eerst de koppeling volledig te vervangen en bak terug te plaatsen gevolgd door het plaatsen van de shortshifter?
Blok informatie
Mijn motornummer is (voor zo ver leesbaar na wat schuurwerk):
C20XE 14189099
Mijn baknummer is:
gm 90 344 582 5062
Dit zou betekenen dat ik een C20XE heb in combinatie met een F18 versnellingsbak.
Gevonden informatie - Serviceluik
Ik had gelezen dat er enkele versnellingsbakken zijn met een serviceluik, maar heb hier nog geen goede plaatjes van gezien (behalve voor een F10 Corsa A bak via "Aapje"). Ik heb begrepen dat in de F18 geen serviceluik zit, al lijkt het er wel op dat er een extra plaatje opgeschroeft zit via de zijkant, motorzijde. Waarschijnlijk is dit het deksel waardoor gekeken kan worden of het een plat of kom vliegwiel is? ( foto volgt, het is momenteel iets te donker :p )
( viewtopic.php?f=3&t=15614#p307393" onclick="window.open(this.href);return false; )
Gevonden informatie - Dop Wiel As
Ik had gelezen dat ik een Diepe 30mm dop nodig had, dus die wordt morgen vast aangeschaft. In de tussentijd geprobeerd, maar een normale dop 30 paste inderdaad echt niet.
( viewtopic.php?f=39&t=16828&p=333240&hil ... op#p333240" onclick="window.open(this.href);return false; )
Gevonden informatie - Wielas eruit halen
Ik had ook gelezen dat je vervolgens rustig aan de as kunt trekken en draaien om hem eruit te halen.
( viewtopic.php?f=39&t=16828" onclick="window.open(this.href);return false; )
Gevonden informatie - Koppelingset
Verder heb ik (zover bekend) een standaard blok, dus zou een standaard koppelingsset voldoende zijn. Via Winparts kwam ik uit op het merk Luk, zoals al aangegeven dat deze goed zijn, ondanks dat een set op 100 euro zit, wat afgeraden werd. Nu ben ik zelf best tevreden over onderdelen die ik daarvandaan heb. Dit was echter wel al in 2010, mogelijk dat prijzen zijn gedaald.
( viewtopic.php?f=3&t=14857&hilit=koppeli ... en#p296456" onclick="window.open(this.href);return false; )
( viewtopic.php?t=15093#p300000" onclick="window.open(this.href);return false; )
( https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 14665.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
Vraag 2
Ik heb me laten vertellen dat een "toplager" vaak niet inbegrepen zit bij de koppelingsset, is deze overzetbaar van de vorige koppelingsplaat of is het verstandiger deze nieuw aan te schaffen?
Wanneer een nieuwe toplager aangeschaft moet worden, waar moet op gelet worden?
Gevonden informatie - Afstellen koppeling
Dan heb ik nog gevonden dat wanneer je de koppeling af stelt, deze ongeveer een cm hoger moet komen te staan dan het rempedaal
( viewtopic.php?t=13194" onclick="window.open(this.href);return false; )
Gevonden informatie - Centreren van koppelingsplaten
Ik heb gelezen dat er voor het centreren van de platen meerdere oplossingen zijn, op het oog, schroevendraaier, oude as, universele as (á veel te veel €). Hier lees ik echter veel verschillende meningen over, over hoe goed het lukt.
( viewtopic.php?f=3&t=14582&p=292191&hili ... en#p293590" onclick="window.open(this.href);return false; )
Hoe verder?
Voordat ik begin, wil ik een stappenplan opstellen met de volgende informatie:
- Volgorde (vooral voor het vervangen van de koppeling)
- Materiaal nodig
- Waar op te letten
Vervanging koppeling, carterpakking en plaatsen shortshifter
- DarkDaedelus
- Oud-Clublid
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
- Auto('s): Astra F GSI C20XE
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
- DarkDaedelus
- Oud-Clublid
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 18 aug 2011 19:19
- Auto('s): Astra F GSI C20XE
- Locatie: Zuid Limburg
- Contacteer:
Re: Vervanging koppeling, carterpakking en plaatsen shortshi
Stappenplan van belangrijke punten vervangen koppeling
Graag opmerkingen plaatsen over items die onjuist zijn, of niet kloppen voor de Astra:
Ook van mij uit staan hier enkele punten in waar ik graag nog wat zekerheid over wil hebben voor ik ga beginnen.
Gekopieerd vanaf Suzuki forum:
Voor zo ver ik dit begrepen heb, is het bij de Astra als volgt (ik heb mijn wintervelgen erop, en kan direct bij de splitpen / moer)
Wederom van wat ik heb begrepen gaat dit bij de Astra anders, maar hier had ik graag wat extra informatie over.
Ik heb iets gelezen over "zijdeksel demonteren en de price as naar achteren trekken", maar het kan zijn dat dit alleen voor de "inspectieluik-methode" geldt.
( http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php? ... 7#p1853807" onclick="window.open(this.href);return false; )
Hier zie ik dan overigens ook bij staan:
Draagarm los, vandaar de vraag bovenaan "of is dit ook toepasbaar op Opel Astra?"
( http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php? ... 9#p2450619" onclick="window.open(this.href);return false; )
Verder vanaf Suzuki forum
Hier een paar kleine dingetjes die anders zouden zijn, verder zie ik meerdere malen items staan over "koppelingklemmetjes" in het forum.
Eventueel zelf te maken uit een 3mm staal U profiel (of iets dergelijks)
http://www.suzukiclubnederland.nl/forum ... hp?tid=360" onclick="window.open(this.href);return false; )
Graag opmerkingen plaatsen over items die onjuist zijn, of niet kloppen voor de Astra:
Ook van mij uit staan hier enkele punten in waar ik graag nog wat zekerheid over wil hebben voor ik ga beginnen.
Gekopieerd vanaf Suzuki forum:
- - Dag van te voren alle bouten inspuiten met wd40 en eventueel zelf beetje losdraaie en weer vast, zoadat je zeker weet dat alles los gaat op de dag zelf. (Lees dus eerst even door welke bouten los moeten...)
- Zet de voorkant goed hoog op de krik (gebruik een garagekrik). Bijvoorbeeld door een onder het krikpunt aan voorkant, maar beter door 2 krikken op ophangpunt achter de voorwielen. Misschien is het nog verslandig gebruikt te maken van as steunen of blok hout voor de zekerheid...
- Leg een zijltje onde de auto, want olie knoeien kan leiden tot erg hoge boetes!!
- Maak de accu los en haal hem eruit. (dit is voor mij handig om m gelijk op te laden sinds die enigsinds slecht is)
- Demonteer de koppelingskabel van de arm. Deze arm is te vinden bovenop de bak en is ong 15 a 20 cm lang; kunt niet missen denk ik zo...
- Optie: Radiateur verwijderen
- Pak nu een ander tijltje / emmer en zet deze onder de bak. Aan onderkant van de bak zit een aftap punt. Deze kun je met een ratelset zonder dop losdraaien mits deze de goede afmeeting heeft. Heb je niet het goede gereedschap om deze los te draaien zit er ook een plaatje met 3 boutjes vast. Schroef een van deze los en de olie komt eruit lopen. (onzeker hoe precies dit klopt, lang verhaal kort: versnellingsbak leeg laten lopen)
- Demonteer het het voorwiel aan bestuurderkant.
- - Maak de schokbreker aan onderkant los door de 2 bouten aan onderkant los te maken.
- Maak de fusee kogel los aan onderkant van fusee. De kogel zit in de draagarm. Op die kogel zit een pen in die zit doormiddel van een buit vast geklemd/geborgd onder in de fusee. Draai deze bout en moer los. Wrik nu de pen uit de fusee.
- Trek nu het fusee naar je toe zodat de as uit de versnellingsbak gaat. Let op dat ook uit gat van as olie uit kan komen...
Voor zo ver ik dit begrepen heb, is het bij de Astra als volgt (ik heb mijn wintervelgen erop, en kan direct bij de splitpen / moer)
- - Splitpen verwijderen
- Boutlosdraaien met een diepe dop maat 30, vervolgens handvast terug draaien
- Wiel losser draaien
- Auto opkrikken
- Wiel afnemen
- Asmoer volledig losdraaien
- As vervolgens rustig trekkend eraf halen (mogelijk met rustig draaien). Wanneer dit niet werkt, wordt er op het forum gesproken over het gebruiken van een "as-trekker" als ik mij niet vergis
- - Zet nu de 2e krik met een stukje hout onder het karter. Niet te vast draaien, tis maar dat hij de motor op zelfde hoogt houd...
- Maak nu alle motorsteunen die aan de versnellingsbak zit los. Als je naar de motor en bak kiijk zie je 2 schijdingslijnen. Het stukje tussen die lijnen hoort nog bij de bak!
- Maak de schakelstang en die stang die er boven zit los.
- Draai alle bouten rondom de versnellingbak los. En maak de startmotor los.
- Haal nu er iemand bij om de bak er te tillen (het kan wel in je eentje, maar das slecht voor je rug toch JerryR). Een iemand gaat onder de bak liggen en de ander pakt hem vanboven vast. schuif nu voorzichtig de bak van de motor af (maw pas op dat je de keerringen niet kappot maakt want dan gaat het daarop lekken en kan de bak er alweer af...). Laat de bak nu zakken op de grond. (wel oppasssen dat hij niet op je hulpje onder de auto terecht komt he)
Wederom van wat ik heb begrepen gaat dit bij de Astra anders, maar hier had ik graag wat extra informatie over.
Ik heb iets gelezen over "zijdeksel demonteren en de price as naar achteren trekken", maar het kan zijn dat dit alleen voor de "inspectieluik-methode" geldt.
( http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php? ... 7#p1853807" onclick="window.open(this.href);return false; )
Hier zie ik dan overigens ook bij staan:
Draagarm los, vandaar de vraag bovenaan "of is dit ook toepasbaar op Opel Astra?"
( http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php? ... 9#p2450619" onclick="window.open(this.href);return false; )
Verder vanaf Suzuki forum
- - Leg de bak nu ergens neer een maak hem eventueel schoon. (bij mij zat hij helemaal onder het spul van de koppelingsplaat)
- Demonteer de drukgroep van het vliegwiel. Tip: Controleer je vliegwiel op ongelijkheden en bramen e.d! Als hij onregelmatig is of bramen vertoond moet deze gevlakt worden.
- Vervang de druklager (zit in bakgedeelte via een as op de arm waaraan de koppelingskabel zat...)
- Monteer de nieuwe koppelingsplaat en drukgroep weer op de krukas, maar daai hem nog niet strakvast.
- Probeer de koppelingsplaat zo goed mogelijk in het midden te zetten.
- Stop nu de bak er voorzichtich weer op en haal hem er weer af. Als het goed is hij dan goed gecentreerd (is hij niet goed gecentreerd wilt de bak er niet op).
- Draai nu de drukgroep goed vast.
- Stop De bak er weer voorzich erop en monter alles weer zoals je het gedemonteerd hebt.
- Vul de bak weer, het handigst is dit te doen door een soort van dekseltje dmv 4 bouten los te schroeven. Deze zit bovenop de bak. Het slims is natuurlijk gelijk nieuwe bak olie te gebruiken. Er moet 2,25 liter 75W90 in. Maar 2 busjes van 1 liter moet ook voldoende zijn
Hier een paar kleine dingetjes die anders zouden zijn, verder zie ik meerdere malen items staan over "koppelingklemmetjes" in het forum.
Eventueel zelf te maken uit een 3mm staal U profiel (of iets dergelijks)
- - Er is een bout aan de zijkant die eruit gehaald kan worden, met een vulgat aan de bovenkant
- Bout aan de zijkant eruit halen, vanaf boven vullen tot het aan de zijkant eruit loopt.
- Ik heb hier verschillende hoeveelheden voor gevonden op het forum.
- - Optie: Indien radiator eraf is gehaald, deze weer terugplaatsen, vullen, ontluchten
Indien de radiator eraf gehaald is dient deze natuurlijk weer gevuld te worden. Zorg ervoor dat alle slangen goed vast zitten en de plug aan onderkant ook dicht is. Vul hem tot het niet verder kan en vul het tankje ook tot hij op de max steep staat. Let erop dat na een tijdje lopen van de motor en na een stuk rijen het pijl weer kan zakken en je dus weer een beetje bij moet vullen. Ook hierbij geld dat het wellicht het beste is gelijk nieuw koelvloeistof te gebruiken.
- Stel de koppeling goed af, anders kun je hem binnen notime weer weg slijten... Je kunt hem afstellen door de bout op de koppelinskabel. Hij moet zo afgesteld zijn dat als je je koppelingspedaal in trapt een kleine vrijloop heeft voordat je werkelijk de motor ontkoppelt. Dus je moet je pedaal een stukje kunnen intrappen zonder dat er veel kracht op zit. En dat je vervolgens voelt dat hij meer tegendruk geeft.
- Voor alles geld denk logisch na en bekijk goed hoe alles inelkaar zit. En onthou dit. Leg het alle gedemonteerde onderdelen ergens logisch neer, Hierdoor weet je ook bij monteren nog hoe het inelkaar moet zitten en raak je geen bouten en moeren kwijt.
http://www.suzukiclubnederland.nl/forum ... hp?tid=360" onclick="window.open(this.href);return false; )
- astra-gsi-666
- forum-gebruiker
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
- Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
- Locatie: sittard zuid limburg
Re: Vervanging koppeling, carterpakking en plaatsen shortshi
bel me eens pim,dan kun ik je wel helpen.
je hebt toch nog mijn nr.
danny gsi 666
je hebt toch nog mijn nr.
danny gsi 666
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Vervanging koppeling, carterpakking en plaatsen shortshi
Druklager sowieso gelijk mee vernieuwen. Niet je oude terugzetten. Dat is net zoals je koppelingsplaten namelijk een onderdeel die zeker aan slijtage onderhevig is.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)