Versnellingsbak problemen Astra F
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 09 sep 2013 23:39
Versnellingsbak problemen Astra F
Hoi,
Ik heb al enige tijd problemen met schakelen.
Het zijn voornamelijk versnelling 2 en 3. De 4e 5e en achteruit doen het perfect.
Het is vooral zwaar om naar zijn twee te schakelen. Het voelt alsof hij tegengehouden wordt, maar hoor niks kraken of ratelen.
Wat zou eventueel de oorzaak kunnen zijn?
Ik heb al enige tijd problemen met schakelen.
Het zijn voornamelijk versnelling 2 en 3. De 4e 5e en achteruit doen het perfect.
Het is vooral zwaar om naar zijn twee te schakelen. Het voelt alsof hij tegengehouden wordt, maar hoor niks kraken of ratelen.
Wat zou eventueel de oorzaak kunnen zijn?
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
Schakelpennetje halen bij de dealer. Kost een euro of 3. Is makkelijk te vervangen. Zoek maar eens op Schakelpen hier op het forum.
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 09 sep 2013 23:39
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
Oke, ik heb hier al is naar gekeken maar hoe kan ik de oude eruit krijgen?
- just_nll
- forum-gebruiker
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 26 aug 2008 22:01
- Auto('s): Opel astra GSI 2.0 8 V (becomes soon a 2.0 16 V
- Locatie: Amsterdam
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
ik heb er laast nog 2 gehaald bij de dealer 2 stuks was ik 5 euro kwijt
WestCoast Promo Team
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
Bonrath Promo Team
Shell Helix Promo Team
Irmscher Promo Team
Astra GSi 2.0 8V (Becomes a C20XE M2.5)
Astra GSi 2.0 16V (C20XE M2.8 )
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
Met een tangetje en anders doordrukken met de nieuwe, dat ging bij mij probleemloos.markvanstijn schreef:Oke, ik heb hier al is naar gekeken maar hoe kan ik de oude eruit krijgen?
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 09 sep 2013 23:39
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
Vandaag bij de dealer geweest en het blijkt niet het desbetreffende onderdeel te zijn.
Wel blijk ik speling te hebben op een "busje" van de sckekelstanggetjes achter het motrblok aan de motorsteun.
Ik kan hem ongeveer 3 tot 4mm op en neer halen.
De genen die ik gesproken heb kon mij niet vertellen of dit zo hoort en er was niemand meer aanwezig.
Weten jullie dit?
Wel blijk ik speling te hebben op een "busje" van de sckekelstanggetjes achter het motrblok aan de motorsteun.
Ik kan hem ongeveer 3 tot 4mm op en neer halen.
De genen die ik gesproken heb kon mij niet vertellen of dit zo hoort en er was niemand meer aanwezig.
Weten jullie dit?
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
Heb je toevallig een fotootje van welk punt je bedoelt?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 09 sep 2013 23:39
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
Ik begin steeds meer te denken dat het aan de synchromeshringen ligt.
Omdat als ik steel sta met de motor stationair draait kan ik soepel schakelen. Als ik gas geef maar niet rij gaat het schakelen ook
prima soepel maar zodra de wielen beginnen te draaien begint het zware schakelen.
Maar de auto heeft pas 78dkm gereden en is altijd goed onderhouden.
Omdat als ik steel sta met de motor stationair draait kan ik soepel schakelen. Als ik gas geef maar niet rij gaat het schakelen ook
prima soepel maar zodra de wielen beginnen te draaien begint het zware schakelen.
Maar de auto heeft pas 78dkm gereden en is altijd goed onderhouden.
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
ik haal die schakelpennetjes er juist uit en boor het onderste gat op naar 8mm. daarna een m8 boutje er doorheen en je hebt nooit meer last van speling op dat gedeelte
zodra je wielen beginnen te draaien, begint ook je motor te kantelen. het kantelen van de motor is juist het probleem van slecht schakelen. in de eerste versnellingen kantelt de motor meer dat is waarschijnlijk ook de reden dat je motor beter schakelt naar zijn 4 en 5 dan van zijn 2 naar 3
zodra je wielen beginnen te draaien, begint ook je motor te kantelen. het kantelen van de motor is juist het probleem van slecht schakelen. in de eerste versnellingen kantelt de motor meer dat is waarschijnlijk ook de reden dat je motor beter schakelt naar zijn 4 en 5 dan van zijn 2 naar 3
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
Functie van de pennetjes is juist dat ze bij een aanrijding afbreken.
Is een veiligheidsvoorziening. Daarom zijn ze zwak uitgevoerd.
En voor die 2 euro elke 5 jaar ofzo. Daar zullen de meesten niet wakker van liggen lijkt mij.
Is een veiligheidsvoorziening. Daarom zijn ze zwak uitgevoerd.
En voor die 2 euro elke 5 jaar ofzo. Daar zullen de meesten niet wakker van liggen lijkt mij.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 09 sep 2013 23:39
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
Als het kantelen van de motor de oorzaak is hoe los ik dat dan op.
Als het het pinnetje was geweest en hij moest 100 euro kosten vond ik het ook prima maar dat is het dus niet.
Als het het pinnetje was geweest en hij moest 100 euro kosten vond ik het ook prima maar dat is het dus niet.
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
Lijkt mij niet dat dat komt daar het kantelen van de motor. Als je wil schakelen laat je je gas los en kantelt de motor terug naar de normale stand, zoals hij dus ook staat wanneer je stil staat.
Versleten synchromeshringen klinkt dan aannemelijker.
Km-stand zegt ook niet alles. Ik ken de historie van die auto niet, maar stel dat ie 70.000 km alleen maar stadsritjes heeft gemaakt, dan is dat ook niet echt gunstig voor bijvoorbeeld die synchromeshringen..
Versleten synchromeshringen klinkt dan aannemelijker.
Km-stand zegt ook niet alles. Ik ken de historie van die auto niet, maar stel dat ie 70.000 km alleen maar stadsritjes heeft gemaakt, dan is dat ook niet echt gunstig voor bijvoorbeeld die synchromeshringen..
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
Misschien dat ik wat tever doordenk maar bij mijn Kadett kan ik het schakelmechanisme ook afstellen zodat hij wat beter pakt.
Dan is het zoals de meesten wel weten pook tussen de 1e en 2e naar links houden en dan vooraan bij de bak een de schakelvork draaien,
boortje erin voor het borgen en dan de stang weer vastdraaien.
Gaat dit voor de Astra F bakken ook nog op? Bij de Kadett wilde hij ook wel eens de 1e en 2e slecht schakelen en 3, 4 prima.
Dan is het zoals de meesten wel weten pook tussen de 1e en 2e naar links houden en dan vooraan bij de bak een de schakelvork draaien,
boortje erin voor het borgen en dan de stang weer vastdraaien.
Gaat dit voor de Astra F bakken ook nog op? Bij de Kadett wilde hij ook wel eens de 1e en 2e slecht schakelen en 3, 4 prima.
Waarom een Skoda Fabia halen als je een Opel Astrid kan hebben!!!!
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
Dat werkt nog steeds zo bij de Astra F. Pook naar links. Onder de pook onder de hoes kan een boortje idd.
En bij de schakelvork kan er ook een boortje in.
En bij de schakelvork kan er ook een boortje in.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: Versnellingsbak problemen Astra F
Kan ook nog zijn dat ze de teller gewisseld hebben voor een met 70.000 km mijn eerste gsi had ook zogenaamd 70.000 km tot dat ik hem ging slopen en de teller eruit haalde (was teruggedraaid tape zat ernog op)
Heb je nog wel voldoende olie in de bak zitten?,
Misschien nog iets,
Jou rubber van de schakelstang in de auto kan erook uit liggen dit heb ik ook gehad, op jou pook naar beneden, en dan tussen de stang die naar de motorruimte gaat zit een rubberen ring deze lag bij mijn astra eruit dan heb je een boel ruimte erbij.die rubberen ringen gaan van droogte naar de knoppen, dat kun je zien door je pookzak omhoog te trekken als daar gedroogd spul onder ligt is het vast de ring.
of wat laagvlieger zegd opnieuw afstellen, maar ik denk het pennetje dan wil 1 versnelling meestal niet.
Heb je nog wel voldoende olie in de bak zitten?,
Misschien nog iets,
Jou rubber van de schakelstang in de auto kan erook uit liggen dit heb ik ook gehad, op jou pook naar beneden, en dan tussen de stang die naar de motorruimte gaat zit een rubberen ring deze lag bij mijn astra eruit dan heb je een boel ruimte erbij.die rubberen ringen gaan van droogte naar de knoppen, dat kun je zien door je pookzak omhoog te trekken als daar gedroogd spul onder ligt is het vast de ring.
of wat laagvlieger zegd opnieuw afstellen, maar ik denk het pennetje dan wil 1 versnelling meestal niet.