nokkenassen probleempje/vraag

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
rally driver
forum-gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2013 22:31

nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door rally driver »

Hallo,

Wie o wie zou mij kunnen vertellen wat het verschil is tussen de nokkenassen van een c20xe met dis onsteking en die met rotor ontsteking?

Ik heb namelijk een setje snelle nokkenassen liggen die hebben gedraait op een motor met rotoronsteking. Mijn huidige motor heeft een dis ontsteking.
Kan dit gewoon? of gaat hij dan niet lopen? of zijn er geen problemen en kan het gewoon?
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door GSI Racer »

in een nokkenas met dis ontsteking zit een kogeltje geperst omdat je rotor er niet op zit
op de nokkenas met dis ontsteking zit ook een plaatje die langs de nokkenassenor draait, die moet je dus ook even omzetten.

volgens mij gaat dat voor de rest wel als ik me niet vergis :roll:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
rally driver
forum-gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2013 22:31

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door rally driver »

Thanks voor de reactie! Daar kan ik wat mee :worship:

Ok het plaatje kan ik wewoon overzetten...... Maar dat kogeltje? is dat ergens mee te vervangen of er een ander kogeltje inpersen?
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door GSI Racer »

voor de zekerheid zou ik je vraag eens even op het Opel Forum stellen.
en dan bij voorkeur in het C20XE gedeelte.
daar is dit onderwerp al vaker aan de orde geweest.

Niet dat ik dalijk zeg van ja bouw maar in, dat kan zo, en dat dan je nokkenas vast loopt omdat hij geen smering krijgt o.i.d :roll:

dus vraag het daar even na voor de zekerheid!

ik weet voor 95% zeker dat het kan, maargoed :wink:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door pluggie »

Is dat zo ?

Mijn blok NU, is een M2.5 origineel met Risse nokkenassen, met DIS erop gezet. En mis dus ook 2 bouten voor de DIS.

En dit blok bij de vorige eigenaar was een rotor.

En bij mij loopt dit echt totaal perfect.

Enige wat ik had is dat stationair na de swap het BWWBWBABBWB liep, maja, dat is nu ook duidelijk waarom.
En hoort nu bij het VETTE van de auto.

Mijn punt: dit heeft als 2.5 gelopen, en nu als 2.8 bij mij. Er is echt niks aan die nokken veranderd.
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door GSI Racer »

nou, daar heb je je antwoord al dan! :wink: :mrgreen:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
rally driver
forum-gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2013 22:31

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door rally driver »

Dank jullie wel mannen, Kunnen we woensdag avond ermee aan de gang!
ben wel benieuwd wat de resultaten zullen zijn van de verschillende aanpassingen bij elkaar met name van de nokkenassen! :lol:
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door GSI Racer »

die assen ga je wel merken, vooral na de 3500 a 4000 toeren :wink:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
rally driver
forum-gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2013 22:31

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door rally driver »

Er is meer vanandert als alleen de nokkenassen.... lichtvliegwiel sperdiff sfivervanger k&nfilter Korte eindoverbrenging(4.19) hoge compressie zuigers aangepaste computer dikke inlaat(197) en een groep A rvs uitlaat(62mm) :worship:

Dit alles had al gedraait op originele nokkenassen. Maar nu de snelle nokken zijn gemonteerd klinkt hij heel bruut als hij stationair draait. Maar als er gas gegeven wordt tot boven de 3000 toeren lijkt het wel of hij op 2 poten gaat lopen.....? als hij dan weer terug is op stationair hersteld hij zich weer naar 4 cilinders. We hebben voor de zekerheid het plaatje zoals hierboven besproken overgezet. Kan het zijn dat deze de ontsteking niet goed op tijd heeft voor dit soort nokkenassen? Zal dit beter gaan als we het plaatje weer demonteren zoals ook hierboven wordt beschreven?
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door GSI Racer »

met al deze aanpassingen zou ik eens met het blok de bank op gaan! :wink:

Dan kunnen ze hem perfect afstellen en haal je lekker wat pk's eruit.
ik ben niet meer zo'n fan van maar dingen erop schroeven en maar hopen dat het goed is.

Ben ik zelf ook al 2x mee op de koffie gekomen...... :?
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
rally driver
forum-gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2013 22:31

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door rally driver »

Hoe stellen ze een 2.8 motronic af dan? kan dat? of moet ik dan over op een vrij progameerbaar systeem? Want dat staat nog in de planning... Maar eerst nog even sparen.... :hypocrite: En wie doet dat afstellen?
rally driver
forum-gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2013 22:31

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door rally driver »

GSI Racer schreef:met al deze aanpassingen zou ik eens met het blok de bank op gaan! :wink:

Dan kunnen ze hem perfect afstellen en haal je lekker wat pk's eruit.
ik ben niet meer zo'n fan van maar dingen erop schroeven en maar hopen dat het goed is.

Ben ik zelf ook al 2x mee op de koffie gekomen...... :?
Zijn gewoon catcams 176 graden. Dat moet toch gewoon goed gaan?

Wat ook wel leuk is is dat de auto helemaal leeg is gehaald en weer opgebouwd voor gebruik in de rallysport. Dus alles eruit rolkooi erin. En verder alles wat verplicht is voor de apk. Gewicht is 950kg
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door GSI Racer »

276 graden bedoel je denk ik.

Dat afstellen kan met standaard computer.
is gewoon een chip om maat als het ware.
dan gaan ze runs maken op een testbank en aan de hand daarvan wordt de chip geschreven.

zijn meerdere bedrijven die dat doen.

Je zou Miruni van het Opel Forum eens kunnen vragen.

Vrij programmeerbaar zou ik doen als je met TB's gaat rijden ofzo :wink:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
rally driver
forum-gebruiker
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jan 2013 22:31

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door rally driver »

trottlebody's heb ik al liggen ook de inlaat hiervoor :wink: Maar eerst nog even sparen voor een dta systeem :hypocrite:
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Re: nokkenassen probleempje/vraag

Bericht door pluggie »

Interresante tip.
Maar ik ga er niet mee kloten.

Ben even zijn naam kwijt (die met die Kadett Turbo vroeger) deed dat ook. Maartje is daar wel eens heel gegaan.

Ik rij gewoon op standaard chip overigens. (weer antwoord op je vraag :P, gaat prima) Mijn nokken geen idee hoeveel graden.
Sowie stationair loop je te klapperen, je verbruik lage toeren is hoog. Erna neemt je Lambda en de hele zooi het over.
En bij toeren klapt de power erin.

Loopt prima op normale chip/mappings.

TBs, e.d. of Webers oid wordt een compleet ander verhaal.
Plaats reactie