Ascona A '72 MV6--2.5i 24v
Geplaatst: 23 mei 2012 13:56
zo, hierbij mijn topic over mn ascona, gecopy-past vanaf Opel-Forum
Allen veel leesplezier en schroom zeker niet te reageren!
Zo, vandaag maar besloten toch weer eens een topic te starten over een ander project van me, mijn ascona A.
Zoals gewoonlijk open ik dit topic nu pas terwijl de ombouw al in een gevorderd stadium is, ik zit veel in de schuur en weinig achter de pc :vertag
Zoals sommige wel weten heb ik vorig jaar de Saabstra afgebouwd waar ook een topic hier van is.
De ombouw was zeer geslaagd maar helaas niet lang van kunnen genieten doordat mijn broertje hem om een boom heen vouwde:
dus maar eens besloten wat anders in mn ascona te hangen in plaats van een saab motor omdat ik het toch te gevaarlijk vond in zon oud hok.
Ik liep vroeger al met het idee rond een opel v6 blok in mijn a manta te hangen, maar toen had ik de mogelijkheden daarvoor nog niet dus bleef het bij dromen.
Aangezien ik nu wel de ruimte en de financieen heb die droom maar eens werkelijkheid proberen te maken.
Dus op zoek naar een v6je, al snel liep ik op de sloop tegen een x30xe aan uit een omega, deze had de koppakking lek volgens de sloper maar was wel compleet, een een c25xe welke ik nog kon beluisteren uit een vectra a, deze liep heel netjes dus alle 2 de blokjes maar uitgebouwd en meegenomen voor een leuk prijsje.
de c25xe:
en de x30xe
meteen maar even passen, en al meteen tegen genoeg problemen aangelopen;
-de motor is te hoog voor de ascona, motorkap gaat never nooit niet dicht.
-carterpan moet gefabriceerd worden evenals motorsteunen
-uitlaat wordt wel krapjes zeker bij de stuurkolom
-en uiteraard tig andere zaken
het ziet eruit alsof het ruimte over heeft, nou niet dus
vooral de hoogte van de motor is een groot probleem, aangezien ik besloten heb de c25xe te gebruiken zit de inlaat wel erg hoog, dit heb ik nu enigzins weten te verlagen door een ecotec x25xe inlaat erop te zetten, welke een stuk lager ligt en tevens efficienter is dan de c25xe inlaat.
maar nog steeds gaan het het bij lange na niet redden, dus een drastisch besluit genomen; het orginele stuurhuis moet maar wijken voor wat anders.
Na al eens op fotos van Jo's manta m3 een bmw stuurhuis gezien te hebben, ben ik op onderzoek uitgeweest en na wat meetwerk op de sloop maar een bmw e36 stuurhuis meegenomen met stuurbekrachtiging, ook wel leuk met parkeren.
Het bleek wel een hell of a job te zijn dit passend te maken en ook niet zomaar iets, het is toch wel een vrij belangrijk onderdeel
dus maar eens na het nodige meet en rekenwerk de slijptol in de vooras gezet en ziedaar;
Ik heb flink moeten slijpen en lassen om het stuurhuis te laten passen, in de hoek van de as een halve ronding gemaakt om de dikke nek incl leidingen van het stuurhuis te laten passen;
kortom, niet echt iets voor beginners in zowel het lassen als constructieleer, als je het verkeerd doet verzwak je de vooras teveel en de plaats van het stuurhuis is ook erg belangrijk, ik heb deze zoveel mogelijk op dezelfde afstand van de vooras gebouwd tov het orgineel, alleen wel een stuk lager, daar ging het uiteindelijk ook om.
We zullen wel zien hoe het rijdt.
nadat het laswerk en de aanpassingen voor het stuurhuis klaar waren de hele zooi uit elkaar gehaald, gestraald en gespoten:
ook maar meteen bezig geweest met de stuurarmen, de orginele bmw stuurarmen waren veelste lang en de stuurkogels passen ook niet, dit werd dus weer creatief bezig zijn
zo heb ik het nu opgelost, stuurarmen van een bmw e30 wat ingekort, op een stuk cr mobystaal staf de draad gesneden welke in de stuurarmen van de e30 past en aan het andere eind draad gesneden met de kogels van een manta B, het draadeind zit zon 60mm in de e30 stuurarm geschroefd en daarna verlijmd met speciale constructielijm niet losneembaar.
Allen veel leesplezier en schroom zeker niet te reageren!
Zo, vandaag maar besloten toch weer eens een topic te starten over een ander project van me, mijn ascona A.
Zoals gewoonlijk open ik dit topic nu pas terwijl de ombouw al in een gevorderd stadium is, ik zit veel in de schuur en weinig achter de pc :vertag
Zoals sommige wel weten heb ik vorig jaar de Saabstra afgebouwd waar ook een topic hier van is.
De ombouw was zeer geslaagd maar helaas niet lang van kunnen genieten doordat mijn broertje hem om een boom heen vouwde:
dus maar eens besloten wat anders in mn ascona te hangen in plaats van een saab motor omdat ik het toch te gevaarlijk vond in zon oud hok.
Ik liep vroeger al met het idee rond een opel v6 blok in mijn a manta te hangen, maar toen had ik de mogelijkheden daarvoor nog niet dus bleef het bij dromen.
Aangezien ik nu wel de ruimte en de financieen heb die droom maar eens werkelijkheid proberen te maken.
Dus op zoek naar een v6je, al snel liep ik op de sloop tegen een x30xe aan uit een omega, deze had de koppakking lek volgens de sloper maar was wel compleet, een een c25xe welke ik nog kon beluisteren uit een vectra a, deze liep heel netjes dus alle 2 de blokjes maar uitgebouwd en meegenomen voor een leuk prijsje.
de c25xe:
en de x30xe
meteen maar even passen, en al meteen tegen genoeg problemen aangelopen;
-de motor is te hoog voor de ascona, motorkap gaat never nooit niet dicht.
-carterpan moet gefabriceerd worden evenals motorsteunen
-uitlaat wordt wel krapjes zeker bij de stuurkolom
-en uiteraard tig andere zaken
het ziet eruit alsof het ruimte over heeft, nou niet dus
vooral de hoogte van de motor is een groot probleem, aangezien ik besloten heb de c25xe te gebruiken zit de inlaat wel erg hoog, dit heb ik nu enigzins weten te verlagen door een ecotec x25xe inlaat erop te zetten, welke een stuk lager ligt en tevens efficienter is dan de c25xe inlaat.
maar nog steeds gaan het het bij lange na niet redden, dus een drastisch besluit genomen; het orginele stuurhuis moet maar wijken voor wat anders.
Na al eens op fotos van Jo's manta m3 een bmw stuurhuis gezien te hebben, ben ik op onderzoek uitgeweest en na wat meetwerk op de sloop maar een bmw e36 stuurhuis meegenomen met stuurbekrachtiging, ook wel leuk met parkeren.
Het bleek wel een hell of a job te zijn dit passend te maken en ook niet zomaar iets, het is toch wel een vrij belangrijk onderdeel
dus maar eens na het nodige meet en rekenwerk de slijptol in de vooras gezet en ziedaar;
Ik heb flink moeten slijpen en lassen om het stuurhuis te laten passen, in de hoek van de as een halve ronding gemaakt om de dikke nek incl leidingen van het stuurhuis te laten passen;
kortom, niet echt iets voor beginners in zowel het lassen als constructieleer, als je het verkeerd doet verzwak je de vooras teveel en de plaats van het stuurhuis is ook erg belangrijk, ik heb deze zoveel mogelijk op dezelfde afstand van de vooras gebouwd tov het orgineel, alleen wel een stuk lager, daar ging het uiteindelijk ook om.
We zullen wel zien hoe het rijdt.
nadat het laswerk en de aanpassingen voor het stuurhuis klaar waren de hele zooi uit elkaar gehaald, gestraald en gespoten:
ook maar meteen bezig geweest met de stuurarmen, de orginele bmw stuurarmen waren veelste lang en de stuurkogels passen ook niet, dit werd dus weer creatief bezig zijn
zo heb ik het nu opgelost, stuurarmen van een bmw e30 wat ingekort, op een stuk cr mobystaal staf de draad gesneden welke in de stuurarmen van de e30 past en aan het andere eind draad gesneden met de kogels van een manta B, het draadeind zit zon 60mm in de e30 stuurarm geschroefd en daarna verlijmd met speciale constructielijm niet losneembaar.