Nieuw Rally project!!!! Astra G kitcar
Geplaatst: 08 dec 2011 20:40
Eindelijk is alles rond, we hebben de rally Audi S2 verkocht die wij in ons bezit hadden. Een lang hebben we zitten twijfelen over de Astra F kitcar, de opties waren de auto opnieuw opbouwen of opzoek naar een andere. Een van de voorwaarden moest zijn dat hij dik is, dus met verbreding en de hele rataplan meer. Een Corsa B kitcar heeft op de optie lijst gestaan, alleen leek mij dit geen verbetering ten opzichte van de Astra F. Eventueel een Corsa C S1600, alleen Eep Borgers rijd al met een Corsa C dus niet exclusief genoeg. Een Corsa D met S2000 bodykit, alleen prijs technisch niet haalbaar aangezien we ook budget over moeten houden om volgens jaar nog rally te gaan rijden.
Volgend jaar veranderen de regels, of beter gezegd, er komt een extra klasse in de Nederlandse rallysport, namelijk de max klasse. In deze klasse hoef je niet meer exact te voldoen aan de homologatie zoals opgegeven door de FIA voor het desbetreffende model. Zolang de motor van hetzelfde merk blijft, je de aandrijving laat zoals die is ( dus geen ombouw naar 4x4 of achterwiel aandrijving) En verder zijn er nog wat beperkingen qua cilinder inhoud, aangezien wij de Astra F als donor auto gaan gebruiken moest het dus weer een Opel worden.
Begin dit jaar liet ik mijn oog vallen op een Astra G kitcar, oorspronkelijk gebouwd door RML in Engeland, 2.0 16v motor (ecotech X20XER)) met 280 pk sequentiële 6 versnellingbak 375mm remmen voor, onafhankelijke wielophanging achter enz. Helaas was het goedkoopste model uit 98 nog steeds 62.000 euro, dus dit lukte budgettair niet. Maar door de komst van de nieuwe klasse mogen wij er nu zelf een bouwen met onderdelen van onze Astra F.
De C20XE motor wat we nu hebben levert 260pk en omdat we in de nieuwe klasse minimaal 900 kilo moeten wegen is dit een grote verbetering op het oude chassis, waar het homologatie gewicht 1000 kilo was. Na veel zoekwerk zijn we in Hoogstraten België terecht gekomen bij Tom Geenen, Tom heeft al vele jaren ervaring in de rallycross waar hij met een Corsa C 4x4 rijd met +-500 pk. Voor het nieuwe seizoen is hij een Astra G aan het bouwen met een C20XE en achterwiel aandrijving, voor de gewichtsverdeling heeft hij de versnellingbak gelijk maar achter onder de auto gebouwd, kortom een man die al veel ervaring heeft met het bouwen van een dergelijk chassis.
Eind januari zal het chassis ongeveer klaar zijn, dus dan hoop ik foto's te posten van het opbouwen van de rallyauto zelf. Tot die tijd zal Tom ons foto's sturen van de bouw van het chassis. Leuk weetje is ook dat het chassis die we krijgen gloed nieuw is, Tom had een contact bij Opel Antwerpen waar hij nieuwe chassis kocht, deze chassis gingen dan halverwege bij Opel van de productieband voor dat ze werden afgebouwd.
Hier alvast een paar foto's van de Astra G Kitcar, deze Astra op de foto is de auto van Tom Geenen, achterwiel aangedreven en met een C20XE motor. Onze Astra zal qua uiterlijk niet onder doen voor deze Astra, enkel zal de motor er bij ons in de breedte er in liggen.
Volgend jaar veranderen de regels, of beter gezegd, er komt een extra klasse in de Nederlandse rallysport, namelijk de max klasse. In deze klasse hoef je niet meer exact te voldoen aan de homologatie zoals opgegeven door de FIA voor het desbetreffende model. Zolang de motor van hetzelfde merk blijft, je de aandrijving laat zoals die is ( dus geen ombouw naar 4x4 of achterwiel aandrijving) En verder zijn er nog wat beperkingen qua cilinder inhoud, aangezien wij de Astra F als donor auto gaan gebruiken moest het dus weer een Opel worden.
Begin dit jaar liet ik mijn oog vallen op een Astra G kitcar, oorspronkelijk gebouwd door RML in Engeland, 2.0 16v motor (ecotech X20XER)) met 280 pk sequentiële 6 versnellingbak 375mm remmen voor, onafhankelijke wielophanging achter enz. Helaas was het goedkoopste model uit 98 nog steeds 62.000 euro, dus dit lukte budgettair niet. Maar door de komst van de nieuwe klasse mogen wij er nu zelf een bouwen met onderdelen van onze Astra F.
De C20XE motor wat we nu hebben levert 260pk en omdat we in de nieuwe klasse minimaal 900 kilo moeten wegen is dit een grote verbetering op het oude chassis, waar het homologatie gewicht 1000 kilo was. Na veel zoekwerk zijn we in Hoogstraten België terecht gekomen bij Tom Geenen, Tom heeft al vele jaren ervaring in de rallycross waar hij met een Corsa C 4x4 rijd met +-500 pk. Voor het nieuwe seizoen is hij een Astra G aan het bouwen met een C20XE en achterwiel aandrijving, voor de gewichtsverdeling heeft hij de versnellingbak gelijk maar achter onder de auto gebouwd, kortom een man die al veel ervaring heeft met het bouwen van een dergelijk chassis.
Eind januari zal het chassis ongeveer klaar zijn, dus dan hoop ik foto's te posten van het opbouwen van de rallyauto zelf. Tot die tijd zal Tom ons foto's sturen van de bouw van het chassis. Leuk weetje is ook dat het chassis die we krijgen gloed nieuw is, Tom had een contact bij Opel Antwerpen waar hij nieuwe chassis kocht, deze chassis gingen dan halverwege bij Opel van de productieband voor dat ze werden afgebouwd.
Hier alvast een paar foto's van de Astra G Kitcar, deze Astra op de foto is de auto van Tom Geenen, achterwiel aangedreven en met een C20XE motor. Onze Astra zal qua uiterlijk niet onder doen voor deze Astra, enkel zal de motor er bij ons in de breedte er in liggen.