Pagina 1 van 1

Druklager

Geplaatst: 07 sep 2011 21:12
door AstraF16
Vorige week weer met stukken gevallen, volgens de ANWB is me druklager er van tussen.
Hij rammelt als een gek zodra je je koppeling NIET in trapt en hij gaat tegenwoordig niet meer zijn 5.
Wil ik dat wel proberen dan rateltie als een malle!

Is het dan wel mijn druklager? En zo ja.. dien ik dan mijn koppelingsplaten e.d. ook weer te vervangen?
Deze zitten er sinds vorig jaar onder.

Re: Druklager

Geplaatst: 07 sep 2011 21:21
door Laagvlieger
Als de koppeling er een jaar inzit dan kan deze blijven zitten.
Maar is dat druklager ook een jaar oud dan?

Re: Druklager

Geplaatst: 08 sep 2011 12:49
door AstraF16
Volgens die jongen die die GSI even onder zn hoeden had, heeft hij alles vervangen.
Koppelingsplaten, drukgroep..

Dus ik ga er vanuit dat alles 1 jaar oud is.
Die druklager vervangen zonder de rest te vervangen is nog een hele klus zeker?

Re: Druklager

Geplaatst: 08 sep 2011 17:57
door Laagvlieger
net zoveel werk als een complete koppeling.

Kan ook zijn dat je een serviceluik in je bak hebt. Dan kun je hem daarlangs vervangen.
Dan moet wel de prise-as uit de bak getrokken worden.

Tis maar net wat je makkelijk vindt.

Re: Druklager

Geplaatst: 09 sep 2011 10:13
door AstraF16
Niet te moeilijke woorden gebruiken hè..

Wat is een prise-as?
En heeft een F16 een serviceluik?

Re: Druklager

Geplaatst: 09 sep 2011 11:06
door pascal1109
Is toch die as die door je koppelingsplaat heen loopt?
Hoe krijg je die eruit getrokken dan via dat service luikje?

Re: Druklager

Geplaatst: 09 sep 2011 15:01
door wimski
Nee , de prise as haal je aan de zijkant van de versnellinsbak er weer uit
Kortom om dat te doen zal je wiel links er ook af moeten
om daar weer bij te komen

Re: Druklager

Geplaatst: 09 sep 2011 15:05
door AstraF16
Prise-as is toch geen andere benaming voor aandrijf as dan?

Re: Druklager

Geplaatst: 09 sep 2011 19:05
door Laagvlieger
Neej prise-as is de hoofdas van de versnellingsbak die door de koppeling heen steekt.
Die as gaat DOOR het druklager heen en zal dus weg moeten.

Of er een serviceluik zit? Gene idee!! moet je even kijken of er bij de koppeling in de bak een groot demontabel deksel zit.

Re: Druklager

Geplaatst: 25 sep 2011 22:12
door Bart(astra)
die kans is niet zo groot helaas..

Re: Druklager

Geplaatst: 14 feb 2012 12:17
door Thiejske
Beste astra rijders.. ik ben bezig met mijn koppeling te vervangen maar door het gebrek aan plaats en materiaal wou ik het doen als de bak er nog in zit..
Nu heb ik het service-luik vanonder en aan de zijkant van de bak eraf liggen..
Hier aan de zijkant zie ik het begin van 2 assen. Op dit forum staat namelijk dat ik de prise as achteruit kan trekken als ik deze losmaak.
Ik ga ervanuit dat dit de linkse as is van de 2.. moet ik dan alle tandwielen eraf halen? Of is het alleen nodig om de linkse los te maken?
Mvg
Thiejs

Re: Druklager

Geplaatst: 14 feb 2012 12:34
door Mikeopel
Thiejske schreef:Beste astra rijders.. ik ben bezig met mijn koppeling te vervangen maar door het gebrek aan plaats en materiaal wou ik het doen als de bak er nog in zit..
Nu heb ik het service-luik vanonder en aan de zijkant van de bak eraf liggen..
Hier aan de zijkant zie ik het begin van 2 assen. Op dit forum staat namelijk dat ik de prise as achteruit kan trekken als ik deze losmaak.
Ik ga ervanuit dat dit de linkse as is van de 2.. moet ik dan alle tandwielen eraf halen? Of is het alleen nodig om de linkse los te maken?
Mvg
Thiejs
hey Thiejs. wil je je zelf voorstellen? kan je gelijk je probleem uit leggen. dat kan je hier doen : Hallo ik ben ..

Bedankt :mrgreen:

Re: Druklager

Geplaatst: 14 feb 2012 12:49
door Thiejske
Is gebeurd.. maar het probleem moet ik daar niet melden he?
Het is ook niet echt een probleem.. Het is gewoon bijna niet te doen om de bak eruit te halen in mijn klein k*t-garage :evil:

Re: Druklager

Geplaatst: 14 feb 2012 12:50
door The Undertaker
Thiejske schreef:Is gebeurd.. maar het probleem moet ik daar niet melden he?
Het is ook niet echt een probleem.. Het is gewoon bijna niet te doen om de bak eruit te halen in mijn klein k*t-garage :evil:
Wees blij dat je een garage hebt :wink:

Re: Druklager

Geplaatst: 14 feb 2012 13:13
door Thiejske
Mjah dat wel.. maar kan mij even iemand melden of ik het via het service-luik kan? Het is een c18xe van 93..
Maar kheb op een ander forum gezien dat het te make heeft met het verschil van het vliegwiel..
Er zijn er 2, een komvliegwiel en een plat.. en enkel bij het plat was de zijkant van de koppelingsplaat te zien.
Nu stond er ook dat die van mij een komvliegwiel zou hebben en dan was dat niet zichtbaar.. maar ik kan de zijkant wel zien..
Snap er echt niets meer van.. als iemand mij even het verschil kon laten zien of duidelijk kon uitleggen was ik al veel verder..
Gr

Re: Druklager

Geplaatst: 14 feb 2012 19:33
door Laagvlieger
Denk dat jij al een komwiel hebt.
Dat kun je herkennen aan een brede rand rondom het vliegwiel.
Ik zal eens zoeken in mijn foto archief

Edit:

Kijk dit is een komwiel van mijn C20XE destijds. Grote dikke rondom het vliegwiel.
Een vlak vliegwiel is dus helemaal vlak.

Afbeelding

Re: Druklager

Geplaatst: 14 feb 2012 20:11
door Bart(astra)
met een komvliegwiel moet de bak er helaas wel af

Re: Druklager

Geplaatst: 16 feb 2012 14:44
door RedBill
Sowieso heeft de F16 (en volgens mij ook de F18) geen serviceluik in de bak. Dus een F16 moet er altijd af om het druklager te vervangen.
De F20 had een los "komvormig" serviceluik in de Bellhousing aan de wielzijde. De F16 heeft alleen maar een klein afdekplaatje aan de blokzijde, maar daar kun je niet voldoende mee.

Re: Druklager

Geplaatst: 16 feb 2012 18:11
door Haaye
Eigenlijk wou ik wel eens een foto zien van zon serviceluik!

Re: Druklager

Geplaatst: 16 feb 2012 18:21
door Haaye
Hier kun je misschien wat mee!

http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php? ... d&start=25" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Druklager

Geplaatst: 16 feb 2012 20:54
door just_nll
ik heb wel plaatjes van de service luik hoor :mrgreen:

Re: Druklager

Geplaatst: 16 feb 2012 21:44
door Peter_89
F18 heeft geen service luik.. F16 altijd.. Dat is gewoon dat kommetje onderaan je koppelingshuis.