Pagina 1 van 1

Olieverbruik

Geplaatst: 31 aug 2011 00:02
door Dennis_dB
Ik heb een probleempje met mn crossauto. Het gaat om een Astra f uit 95 met x16xel motor.

Afgelopen zaterdag weer een cross gehad. Tijdens het crossen begon de auto flink olie te verbruiken. Heel de baan hing blauw :lol: Nu ben ik vandaag begonnen met de inlaat te demonteren. Nadat ik het gietijzeren deel tussen de gasklep en het inlaatspruitstuk verwijderd had zag ik gelijk dat de inlaat van de 1e cilinder extreem vuil was. Bij de gasklep aangekomen zag ik dat er zelfs een plasje olie op stond. Ik vermoed dat er een klep of klepsteelrubber kapot is. Hebben jullie nog andere ideeën?

Ook ben ik nog een onderdeel tegen gekomen waar ik de naam niet van weet en de functie ook niet. Het is een kunstof cilinder met 3 slangen aan. Het zit aan de bijrijderskant achter het voorspatscherm. Wie weet wat dat voor onderdeel het is en de functie?

Bvd, Dennis

Re: Olieverbruik

Geplaatst: 31 aug 2011 07:15
door Bart(astra)
dat is het koolstoffilter voor de benzinedampen

Re: Olieverbruik

Geplaatst: 31 aug 2011 17:58
door Laagvlieger
Er is een serie X16XE(L)'s met hoog olieverbruik door slechte zuigerveren.
Misschien is dit er ook een.

Re: Olieverbruik

Geplaatst: 31 aug 2011 23:48
door Dennis_dB
@ Bart bedankt, kan ik dit er afgooien?
@Laagvlieger door slechte zuigerveren kan de olie tog niet tot in de inlaat lopen?

Re: Olieverbruik

Geplaatst: 01 sep 2011 18:40
door Laagvlieger
Ow jawel hoor.
Weet het fijne niet van dat zuigerverenverhaal (zou ik dan moeten opzoeken) maar als door slechte veren de carterdruk omhoog gaat dan krijg je het via de carterventilatie in je inlaat.

Re: Olieverbruik

Geplaatst: 01 sep 2011 23:10
door Dennis_dB
Ok als er weer eens een ogenblik tijd is zal ik de boel verder uitelkaar halen. Was zoizo al van plan om de caterventilatie niet meer op de inlaat aan te sluiten.

Re: Olieverbruik

Geplaatst: 05 sep 2011 10:56
door wim-v6
Laagvlieger schreef:Er is een serie X16XE(L)'s met hoog olieverbruik door slechte zuigerveren.
Misschien is dit er ook een.

Dit komt voor bij ALLE C16XE X16XE X16XEL motroren van de 1e generatie (inlaat bovenop het kleppendeksel), en bij de nieuwere is het wel iets beter, maar komt het ook meer dan eens voor.


en zeker als je deze motoren lekker marteld op een zanbaan met geokoop open filtertje trap je zo de cilinders kaal, en de zuigerverne vast in de zuiger.



Mijn X16XE 1998 is ook aan het overlijden trouwens!!.

deze loopt zelfs op 3 a 3,5 cilinder als oliepeil op MIN staat ivm Compressie te kort op 3e cilinder, en dat is dan ook de grootste oliestoker van de 4 cilinders.

Willem

Re: Olieverbruik

Geplaatst: 05 sep 2011 14:02
door Dennis_dB
wim-v6 schreef:
Dit komt voor bij ALLE C16XE X16XE X16XEL motroren van de 1e generatie (inlaat bovenop het kleppendeksel), en bij de nieuwere is het wel iets beter, maar komt het ook meer dan eens voor.


en zeker als je deze motoren lekker marteld op een zanbaan met geokoop open filtertje trap je zo de cilinders kaal, en de zuigerverne vast in de zuiger.
Ja die inlaat op het kleppendeksel is ook niet alles.

Het motertje wordt wel behoorlijk gemarteld ja maar ik rij gewoon met het orginele luchtfilter. Het motertje moet nog 2 wedstrijden mee dus dat moet wel lukken denk ik.

Re: Olieverbruik

Geplaatst: 05 sep 2011 20:45
door wim-v6
Dennis_dB schreef:
wim-v6 schreef:
Dit komt voor bij ALLE C16XE X16XE X16XEL motroren van de 1e generatie (inlaat bovenop het kleppendeksel), en bij de nieuwere is het wel iets beter, maar komt het ook meer dan eens voor.


en zeker als je deze motoren lekker marteld op een zanbaan met geokoop open filtertje trap je zo de cilinders kaal, en de zuigerverne vast in de zuiger.
Ja die inlaat op het kleppendeksel is ook niet alles.

Het motertje wordt wel behoorlijk gemarteld ja maar ik rij gewoon met het orginele luchtfilter. Het motertje moet nog 2 wedstrijden mee dus dat moet wel lukken denk ik.

Haha, ik hoop het, denk de mijne niet meer uitgelaten hoeft te worden in duitsland, dan is ie echt over denk ik zo...

willem

Re: Olieverbruik

Geplaatst: 06 sep 2011 00:02
door Roy 2.0 16v
crossen? was je nog in oosterblokker afgelopen zondag ?

Re: Olieverbruik

Geplaatst: 06 sep 2011 01:13
door Dennis_dB
Nee hoor ik rij alleen in Zeeland. De wedstrijden van Stichting Autocross Zeeland en van Stichting Auto en Motor sport Eindewege.

Re: Olieverbruik

Geplaatst: 06 sep 2011 08:56
door Antonyz
Olieverbruik een liter, dan haal de blok maar uit mekaar.
XEV's hebben een groot probleem, de zuigers zijn van een erg slechte kwaliteit.
Vervang de zuigers voor die van een oude type XE, samen met de drijfstangen van de XE, nieuwe veren, cilinders glasbreken en hij is weer goed.
Is slecht nieuws, maar dat is de enige oorzaak van zo'n hoog olieverbruik.

Re: Olieverbruik

Geplaatst: 06 sep 2011 09:33
door Dennis_dB
Het is een XEL en geen XEV maar ik ga geen andere zuigers steken. Dan kan ik makkelijker van de winter weer een andetje kopen voor bijna niks en dan weer leegtrekken. Dat is een stuk goedkoper.

Re: Olieverbruik

Geplaatst: 07 sep 2011 23:29
door wim-v6
Antonyz schreef:Olieverbruik een liter, dan haal de blok maar uit mekaar.
XEV's hebben een groot probleem, de zuigers zijn van een erg slechte kwaliteit.
Vervang de zuigers voor die van een oude type XE, samen met de drijfstangen van de XE, nieuwe veren, cilinders glasbreken en hij is weer goed.
Is slecht nieuws, maar dat is de enige oorzaak van zo'n hoog olieverbruik.

Tja, ik heb VEEL meer XEV's gezien die 250.000km + gereden hebben zonder grote zuiger problemen, dan die met weinig km's door versleten of kapotte zuigers gewisseld moeten worden, denk dat het woord slecht ook wel weer een te groot word is!!!!

Dit geld eerder voor de smallblock 16V blokkies als voor de C18XE-L / X18XE / X20XEV motoren

willem