Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
hoi
op vakantie met de vectra gts, 110 000 op de teller, normaal gesproken geen ( buitensporig) olieverbruik
Z2.2SE uit 2003
maar we hebben 4300 km gereden en hierin heb ik totaal 3 liter olie moeten bijvullen... haast om de 700 km kwam de melding
er lekt niks weg, geen sporen van rondom blok
de auto stinkt niet of rookt niet overdreven / valt niet op
de auto was beladen voor vakantie maar niet topzwaar, denk dat het hetzelfde gewicht was als 2 volwassenen achterin
wel wat bergritten, maar dat was misschien 500 km in totaal , de rest voornamelijk snelweg
al met al, ik heb er geen zin in om standaard met vakantie een 5 liter jerrycan mee te moeten nemen om elke 700 km olie te vullen.
langs de snelweg heb ik voor 1 liter gewoon 22.50 moeten betalen.. AFZETTERS en dit dus 3x
de auto rijdt en doet het prima, wel hoor je de eerste 30 seconden een klepstoter meetikken
en nu ?
op vakantie met de vectra gts, 110 000 op de teller, normaal gesproken geen ( buitensporig) olieverbruik
Z2.2SE uit 2003
maar we hebben 4300 km gereden en hierin heb ik totaal 3 liter olie moeten bijvullen... haast om de 700 km kwam de melding
er lekt niks weg, geen sporen van rondom blok
de auto stinkt niet of rookt niet overdreven / valt niet op
de auto was beladen voor vakantie maar niet topzwaar, denk dat het hetzelfde gewicht was als 2 volwassenen achterin
wel wat bergritten, maar dat was misschien 500 km in totaal , de rest voornamelijk snelweg
al met al, ik heb er geen zin in om standaard met vakantie een 5 liter jerrycan mee te moeten nemen om elke 700 km olie te vullen.
langs de snelweg heb ik voor 1 liter gewoon 22.50 moeten betalen.. AFZETTERS en dit dus 3x
de auto rijdt en doet het prima, wel hoor je de eerste 30 seconden een klepstoter meetikken
en nu ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
rookt hij ook als je hem start
en welke olie gebruik je
en welke olie gebruik je
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Weet je zeker dat het een klepstoter is?
Z22SE wil zo'n roller van een tuimelaar ook wel eens vast gaan zitten en wat nog vaker gebeurd is dat de kettingspanner ratelt bij koude motor.
Verders het verbruik. Sjah das moeilijk. Wordt hij normaal thuis wel lekker warm gereden of veel korte stukjes?
Z22SE wil zo'n roller van een tuimelaar ook wel eens vast gaan zitten en wat nog vaker gebeurd is dat de kettingspanner ratelt bij koude motor.
Verders het verbruik. Sjah das moeilijk. Wordt hij normaal thuis wel lekker warm gereden of veel korte stukjes?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
hij rookt niet overmatig bij het starten
er zit 5w30 in
Marcel, ja nu je het meld, het kan ook de kettingspanner of zo'n roller van tuimelaar zijn
het gaat mee met de toeren, ik ging er eigelijk meteen van uit dat het dan klepstoter moest zijn, ben ik van de gsi ook wel gewend
hoe kun je zo'n roller eventueel weer los krijgen ? motorflush ?
thuis voornamelijk redelijk korte ritjes
wat zal ik eens doen ?
er zit 5w30 in
Marcel, ja nu je het meld, het kan ook de kettingspanner of zo'n roller van tuimelaar zijn
het gaat mee met de toeren, ik ging er eigelijk meteen van uit dat het dan klepstoter moest zijn, ben ik van de gsi ook wel gewend
hoe kun je zo'n roller eventueel weer los krijgen ? motorflush ?
thuis voornamelijk redelijk korte ritjes
wat zal ik eens doen ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Motorflusch kan je altijd proberen.
Daarna wel meteen nieuwe olie erop evt. met top-end treatment erbij van forte
Daarna wel meteen nieuwe olie erop evt. met top-end treatment erbij van forte
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Wat Bart zegt. Hopen dat hij dan weer los komt.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
motorflusch
5 liter 5w30
oliefilter
carterring
forte top end treatment
opzich kan het natuurlijk totaal geen kwaad, altijd alleen maar goed zelfs,
ik doe dit dus sowieso wel zeer binnenkort
maar ook wil ik met zekerheid weten wat je nou hoort meetikken, even langs dealer? of zijn er andere manieren
5 liter 5w30
oliefilter
carterring
forte top end treatment
opzich kan het natuurlijk totaal geen kwaad, altijd alleen maar goed zelfs,
ik doe dit dus sowieso wel zeer binnenkort
maar ook wil ik met zekerheid weten wat je nou hoort meetikken, even langs dealer? of zijn er andere manieren
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
zo.. deze week 4x bij de dealer geweest ( en vanaf nu nooit meer daarheen )
Maar het uitlaatspruitstuk zat iets los aan t blok, we hebben een handvol moeren flink strakker kunnen draaien..
langs 1 hoek zat al een zwarte plek van de lekkende uitlaatgassen
dit veroorzaakte het getikker
als het weer terugkomt, nieuwe pakking en waarschijnlijk 1 draad opnieuw tappen
maar wel apart dat meerdere moeren gewoon niet goed aangedraaid waren, gelukkig simpel opgelost
Maar het uitlaatspruitstuk zat iets los aan t blok, we hebben een handvol moeren flink strakker kunnen draaien..
langs 1 hoek zat al een zwarte plek van de lekkende uitlaatgassen
dit veroorzaakte het getikker
als het weer terugkomt, nieuwe pakking en waarschijnlijk 1 draad opnieuw tappen
maar wel apart dat meerdere moeren gewoon niet goed aangedraaid waren, gelukkig simpel opgelost
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Dat is niet zo best..Roy 2.0 16v schreef:zo.. deze week 4x bij de dealer geweest ( en vanaf nu nooit meer daarheen )
Maar het uitlaatspruitstuk zat iets los aan t blok, we hebben een handvol moeren flink strakker kunnen draaien..
langs 1 hoek zat al een zwarte plek van de lekkende uitlaatgassen
dit veroorzaakte het getikker
als het weer terugkomt, nieuwe pakking en waarschijnlijk 1 draad opnieuw tappen
maar wel apart dat meerdere moeren gewoon niet goed aangedraaid waren, gelukkig simpel opgelost
Is het spruitstuk ooit los geweest dan ?
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Ik ken het probleem ook niet bij die Z22SE's.
Eigenlijk mechanisch (op de ketting na bij verkeerd onderhoud/gebruik) heb je er nooit wat mee.
Eigenlijk mechanisch (op de ketting na bij verkeerd onderhoud/gebruik) heb je er nooit wat mee.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
in de onderhoudshistorie kan ik er niks over terugvinden en t is altijd dealer onderhouden geweest
maar opzich is het niks bijzonders, en gelukkig weet ik nu dat het getik door dit simpele kwam
maar opzich is het niks bijzonders, en gelukkig weet ik nu dat het getik door dit simpele kwam
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Daarom, nix om je druk over te maken.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
- Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
- Locatie: Wâlterswâld
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Maar is het olieverbruik nu ook opgelost dan??
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Ja ik ben ook wel benieuwd of het olieverbruik hierdoor is opgelost, ik kan het me haast niet voorstellen..
Update please!
Edit: Of is het al reeds opgelost met die motorflusch behandeling?
Update please!
Edit: Of is het al reeds opgelost met die motorflusch behandeling?
C20NE
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
toevallig moest ik van de week weer bijvullen
oftewel eerst 3 liter op 4000 km snelweg & vakantie, warm en wat zwaarder beladen etc
daarna iets van 3000 km stad en streekritjes niks tot nu dan
maar je merkt niks aan de auto
ook al eens bij de dealer gemeld maar wat zouden ze kunnen controleren, de auto doet het prima verder
bij hete motor verbruikt ie blijkbaar 750 ml op 1000 km
oftewel eerst 3 liter op 4000 km snelweg & vakantie, warm en wat zwaarder beladen etc
daarna iets van 3000 km stad en streekritjes niks tot nu dan
maar je merkt niks aan de auto
ook al eens bij de dealer gemeld maar wat zouden ze kunnen controleren, de auto doet het prima verder
bij hete motor verbruikt ie blijkbaar 750 ml op 1000 km
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Rookt dat ding niet als een gek dan?
Geen lekkage, geen olie bij de koelvloeistof?
Komt er rook uit je peilstok bij draaiende motor?
Geen lekkage, geen olie bij de koelvloeistof?
Komt er rook uit je peilstok bij draaiende motor?
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
neeThe Undertaker schreef:Rookt dat ding niet als een gek dan?
Geen lekkage, geen olie bij de koelvloeistof?
Komt er rook uit je peilstok bij draaiende motor?
nee
nee
misschien eens een 4gastest laten doen ofzo ? maar alle apk haalt ie ook gewoon
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Als hij de olie verbrand dan gaat je CO gehalte naar beneden heb ik me laten vertellen. Die olie moet ergens naar toe.
Misschien het blok eens laten flushen.
Misschien het blok eens laten flushen.
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Beste Forum leden,
Ik ben al sinds enige tijd geen Astra GSI rijder meer. Die is onlangs nog voorbij gekomen als onderdelen verkoop (GN-LS-06). Maar inmiddels ben ik de eigenaar van een Vectra C GTS met een 2.2-16v blok. Deze hebben last van olie problemen. Hoog olieverbruik door de inwendige verstopping van de carter ventilatie. Hier is een How-to van geweest en staat ook op een Engels forum.
https://opel-forum.nl/forums/topic/how- ... rminderen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb de By pass precies gemaakt zoals beschreven. Dus op de middelste poort de aansluiting in het blok en in de afblindplaat van de EGR klep de andere aansluiting. Precies als de foto’s. Dus de EGR met 1 bout vast en dan het gat zo dicht bij mogelijk van het blok waar dus niet de plunjer van de EGR normaal in beweegt de aansluiting in getapt. Het lijkt nu of mijn auto juist enorm olie zuipt. lijkt op 1 liter op zo’n 150 km. Hij walmt niet en de kleppendekselpakking lekt ook nergens. Ik snap er niks van.
Als het niet beter wordt dop ik de by pass maar weer af en dan maar elke 1200 km wat olie erbij.
Zou het beter zijn om bijvoorbeeld ipv 5w40 castrol 10w40 te gebruiken of maakt dat niks uit?
Ik vraag het op dit forum nog maar eens, omdat hier veel slimme automonteurs aanwezig zijn.
Ik ben al sinds enige tijd geen Astra GSI rijder meer. Die is onlangs nog voorbij gekomen als onderdelen verkoop (GN-LS-06). Maar inmiddels ben ik de eigenaar van een Vectra C GTS met een 2.2-16v blok. Deze hebben last van olie problemen. Hoog olieverbruik door de inwendige verstopping van de carter ventilatie. Hier is een How-to van geweest en staat ook op een Engels forum.
https://opel-forum.nl/forums/topic/how- ... rminderen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb de By pass precies gemaakt zoals beschreven. Dus op de middelste poort de aansluiting in het blok en in de afblindplaat van de EGR klep de andere aansluiting. Precies als de foto’s. Dus de EGR met 1 bout vast en dan het gat zo dicht bij mogelijk van het blok waar dus niet de plunjer van de EGR normaal in beweegt de aansluiting in getapt. Het lijkt nu of mijn auto juist enorm olie zuipt. lijkt op 1 liter op zo’n 150 km. Hij walmt niet en de kleppendekselpakking lekt ook nergens. Ik snap er niks van.
Als het niet beter wordt dop ik de by pass maar weer af en dan maar elke 1200 km wat olie erbij.
Zou het beter zijn om bijvoorbeeld ipv 5w40 castrol 10w40 te gebruiken of maakt dat niks uit?
Ik vraag het op dit forum nog maar eens, omdat hier veel slimme automonteurs aanwezig zijn.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Er zijn meerdere mogelijke oorzaken van olieverbruik natuurlijk. Versleten zuigerveren, externe olielekkage (bijvoorbeeld via de koppakking of de carterpakking etc.
Hoeveel heeft het blok gelopen en wat weet je van de onderhoudshistorie?
Hoeveel heeft het blok gelopen en wat weet je van de onderhoudshistorie?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Er is geen externe lekkage heb ik gecontroleerd. Blok is droog. Heeft 230.000km gelopen. Ik had al 3 jaar dat ik olie vulde elke 1200km en dacht nu zal ik ook die bypass maar eens maken maar zoveel in korte tijd is wel behoorlijk. Auto walmt niet extreem ofzo. Al je m een hele poos stationair laat draaien en dan wegrijdt komt er een klein pluimpje maar ook niet extreem. Dat deed hij al voor de aanpassing.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Volledige top en bodem motorreiniging uitvoeren.
- Kleppenreiniger (motor moet tijdens verhoogd toerental dit goedje opzuigen)
- Bottom end reiniging: Dit heel aggresieve spul wordt in de bougiegaten gespoten waarna dat een bepaalde tijd weekt en na wat startpogingen komt de troep via de bougiegaten weer naar boven.
- Daarna motorflush. Goedje gaat in de warme motorolie. half uurtje/3 kwartier laten draaien. Daarna direct aftappen en olie+ filter verversen.
- Kleppenreiniger (motor moet tijdens verhoogd toerental dit goedje opzuigen)
- Bottom end reiniging: Dit heel aggresieve spul wordt in de bougiegaten gespoten waarna dat een bepaalde tijd weekt en na wat startpogingen komt de troep via de bougiegaten weer naar boven.
- Daarna motorflush. Goedje gaat in de warme motorolie. half uurtje/3 kwartier laten draaien. Daarna direct aftappen en olie+ filter verversen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Een complete motor flash met top and treathment 2 busjes had ik onlangs gedaan maar als ik zo mijn aanpassing bekijk was ik zonder eigenlijk beter af. Het kan toch niet zijn door dat de EGR is afgedopt het olieverbruik omhoog gaat? Anders zet ik die weer terug. Ik ga binnenkort op vakantie naar Frankrijk maar als ik om de 150 km 1 liter olie erin moet gooien is niet te doen.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
EGR zou ik in werking laten. Ze zijn niet problematisch bij een Z22SE en ze brengen de temperatuur omlaag van het ontstoken mengsel.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: Z2.2SE olieverbruik 3 liter op 4000km
Maar zou het kunnen dat door die EGR afdoppen het verbruik van olie stijgt?
Waar moet ik dan die carter ontluchting plaatsen. Nu heb ik die boven op de blindplaat getapt.
Waar moet ik dan die carter ontluchting plaatsen. Nu heb ik die boven op de blindplaat getapt.