Pagina 1 van 2
motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 11 jul 2011 18:44
door ginoceros
Hoi luitjes,
Mijn krukaskeerring lekt wrschijnlijk en de carterpan begint ook steeds meer dus ik ga komende vakantie de X1.8XE uit de station halen en nieuwe pakkingen + koppelingsplaten etc monteren.
Vroeger veel C-Kadetts omgebouwd en dit wordt de eerste "modernere" auto waarbij ik het ga doen.
Heb een Olvingh vraagbaak maar ben meer geinteresseerd in tips van mensen die dit al eerder hebben gedaan. Er zijn altijd wel zaken die in de praktijk net iets beter werken dan uit het boek.
Eventueel komt er een X2.0XEV in maar ik hoor maar niets vd verkoper van dat blok dus dat is even afwachten.
Hoe meer tips des te beter !!!
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 11 jul 2011 19:17
door Raymond-oud
subframe en voorpoten los en de hele bende er naar onder er uit halen
let wel op dat je bij een x20xe de sleutel hebt en de ring rond contact slot
en de ecu die bij die motor hoort
wil wel eens gebeuren dat er start blokkering op zit op die motors
en zonder de sleutel en andere zooi heb je er niks aan
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 11 jul 2011 20:14
door ginoceros
Toch aan onderzijde eruit ?
Was al van plan te gaan takelen .....
Begreep dat wanneer ik inlaat en uitlaatspruitstuk + de hele mikmak vd X1.8XE laat zitten, dat ik zelfs de computer, kabelboom etc vd X2.0XEV niet hoef te gebruiken en geen problemen met contactslot zou moeten krijgen ?
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 11 jul 2011 21:47
door The Undertaker
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 12 jul 2011 06:29
door ginoceros
Heb geen brug dus ik zal iets moeten hebben waarmee ik de wagen over het blok kan tillen ....
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 12 jul 2011 09:25
door The Undertaker
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 12 jul 2011 10:23
door ginoceros
Creatieve geest !!
Top, ga dan ook maar onderlangs .... kan de motorkap ook mooi op zijn plaats blijven.
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 12 jul 2011 17:54
door Bart(astra)
Bovenlang moet ook wel gaan, maar dan moet de bak eerst los van de motor.
(dit is dan ook weer wat lastiger terug te plaatsen)
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 12 jul 2011 19:22
door oenatje
en de motorkap moet erraf, denk dat onderlangs makkelijker is
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 12 jul 2011 19:36
door The Undertaker
Ik had links en rechts een assteun staan, blokken achter de achterwielen en de handrem erop. Iedere 3cm omhoog was de assteunen uittrekken, tot de volgende klikstand
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 12 jul 2011 19:39
door Bart(astra)
oenatje schreef:en de motorkap moet erraf, denk dat onderlangs makkelijker is
is wat je zelf handig vindt.
Onderlangs moet je de auto optakelen (of brug)
Subframe moet er onder weg.
Assen en dergelijke los (dus auto kan niet meer op zijn wielen blijven staan)
Zwaarder omdat de bak mee gaat
koppelingskabel en schakelstangen moeten los (dus ook weer afgesteld)
etc
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 12 jul 2011 19:43
door ginoceros
Moet bovenlangs de bak eerst los of kan ie er ook aanblijven als je het blok kantelt tijdens uittakelen ? Of is daar geen ruimte voor ?
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 13 jul 2011 07:13
door Bart(astra)
ik zou het niet durven zeggen..
kan zijn dat het subframe dan in de weg zit.
je assen moeten er dan ook eest uit
Bovendien is de kans op beschadigingen een stuk groter
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 13 jul 2011 08:23
door ginoceros
Bij de onderlangs methode moet ook de uitlaat eronderuit en remslangen etc dus ik denk dat ik toch ga takelen want dan kan ik een hoop onderdelen gewoon laten zitten. Steekassen moeten sowieso los want de bak gaat er ook uit. Wil alles tjekken en schoonmaken nu het er toch uitgaat.
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 13 jul 2011 15:13
door Erwin_dude
advies van mezelf:
wanneer je tot beschikking heb over een brug, dan doe je onderlangs eruit
geen beschikking : bovenlangs. bak etc kan er aan blijven wel assen los en vantevoren even olie uit versnellingsbak laten lopen, haalt hem zo scheef uit de auto dan gaat da wel
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 17 jul 2011 16:22
door GSI Racer
ik heb het zo gedaan:
gaat perfect als je de auto eenmaal omhoog hebt
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 17 jul 2011 18:39
door Bart(astra)
moet je wel veel stenen hebben, en zorgen dat dat erg stabiel ligt
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 17 jul 2011 19:23
door oenatje
ziet er leip uit man
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 17 jul 2011 19:41
door GSI Racer
denk dat stenen stabieler zijn dan een simpel as steuntje
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 17 jul 2011 20:10
door Bart(astra)
GSI Racer schreef:denk dat stenen stabieler zijn dan een simpel as steuntje
gaat erom dat je bodem schuin staat omdat de auto gelift is.
Dus de bodem duwt in principe ook tegen de stapel stenen
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 17 jul 2011 20:19
door GSI Racer
mwha, valt opzich wel mee als je kijkt naar de oppervlakte.
anyway, een brug is nog altijd het beste
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 18 jul 2011 00:12
door pluggie
Kabouter remmetjes !
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 18 jul 2011 08:08
door oenatje
met je gele puntmuts
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 18 jul 2011 21:37
door GSI Racer
Toen wel nog ja
Re: motorblok eruit lepelen tips & trics gevraagd !!!
Geplaatst: 29 jul 2011 09:30
door RedBill
Ik weet niet of je het blok er intussen al uit hebt, maar ik heb beide manieren ooit gedaan. Bovenlangs moet je echt eerst je bak los hebben en bak en blok seperaat van elkaar eruit takelen. Nu is de C20XE ietsje groter dan de X18XE (de kop dan met name) maar ik vermoed dat je met die 1.8 ook niet wegkomt zonder de bak eerst los te halen.
Onderlangs was voor mij so far de gemakkelijkste manier toen ik een motorswap deed. Maar toen moest ik toch ook al mijn schokdempers vervangen dus de veerpoten moesten er toch al onderuit.