Pagina 1 van 2

Melding in display

Geplaatst: 18 apr 2011 19:15
door blue
Hey,

Ik heb sind een paar dagen de melding Check Remvoering. Wat wil ie nou precies zeggen?
Moet ik dan naar de dikte van de remblokken kijken of is het iets anders?
Ik heb de c20xe zoals de meesten wel weten de ex van nickgsi.

En dan heb ik meteen nog een vraagje.....
Ik ben een c20ne gewend en het viel mij op dat deze c20xe vrij rauw loopt zeg maar. dus dat de motor echt voelbaar is bij stationair draaien binnen in de auto.
Hoort dit bij deze motoren want het doet me een beetje denken aan mijn vroegere alfa 33 met 1.7 boxermotor...... :roll: Als het zo hoort vind ik het wel lekker maar als jullie zeggen dat het niet echt hoort dan ga ik me wel wat zorgen maken.

Het leest ongeveer als dit:
brobobobobBOBoboboBOBOobobobobOBOBOoboboboOBobobob
(de hoofdletters is dat ie echt een hardere slag maakt ofzo.)


Excuus voor de dummietaal hahaha

Re: Melding in display

Geplaatst: 18 apr 2011 19:27
door Matt
Remblok sensoren tegen de remschijven aan dus.

Blokken vervangen met nieuwe sensoren dan heb je het probleem opgelost.

Re: Melding in display

Geplaatst: 18 apr 2011 19:51
door Laagvlieger
C20XE hoort gewoon rustig te draaien hoor stationair.
Tenzij je snelle nokkenassen hebt....... :mrgreen:

Re: Melding in display

Geplaatst: 18 apr 2011 20:36
door blue
@ matt: Oke dus gewoon even checken hoe dik de remblokken nog zijn. Moet je die sensoren altijd mee vervangen of zit dat stiekem in de blokken zelf? ik heb dat nog nooit gehad met sensoren op je remblokken.....

@ laag: Dus rustig lopen moet ie...... (lolbroek) Zou het dan gaan over bougies, luchtfilter enz.? of hebben we het dan over afstellingen?

Ik weet eigenlijk ook niets over de historie van deze auto...... Pascal!!! Hellup!!! Was er niet ook een andere motor ingekomen? Dacht dat ik dit tussen de regels door las ergens?
Is hier btw een projecttopic van ofzo?

Re: Melding in display

Geplaatst: 18 apr 2011 20:37
door The Undertaker
Sensoren mee vervangen met je blokken.

Re: Melding in display

Geplaatst: 18 apr 2011 20:54
door oenatje
ik ken de historie wel een beetje.

deze heb ik op marktplaats gespot een 3 jaar geleden. was van een opel monteur die hem in 1997 had gekocht van de eerste eigenaar.hij had hem GOED onderhouden. hij werd verkocht aan een bekende van mij die hem wat minder goed heeft onderhouden helaas daarna weer doorverkocht aan pascal. en nu is ie bij jou

Re: Melding in display

Geplaatst: 18 apr 2011 21:16
door Bart(astra)
Check ook even je motorsteunen als je hem binnen in je auto voelt trillen.

Als je optrekt even kijken of je pook erg veel beweegt.

Remblokken checken. Sensoren gaan vaak eerder stuk dan je blokken echt op zijn, maar het is een teken dat je aan vervanging moet denken.

Gasklep en lfr schoonmaken en grote beurt incl de bougies kan al helpen
kan ook zijn dat je ontsteking; rotor/verdeelkap/kabels minder aan het worden zijn

Re: Melding in display

Geplaatst: 18 apr 2011 23:09
door pascal1109
Zit geen andere motor in hoor, niets aan verbouwd. Alleen geld in gestoken voor onderhoud ;)
Er is volgens mij wel iets over deze auto op het forum geschreven, maar dat zou ik even moeten zoeken. Doe ik morgen wel even als ik tijd heb.
Remmen ben je al mee geholpen.

Stationair lopen? Ben ik vandaag met een andere Astra ook nog mee bezig geweest. Blijft altijd lastig. Blind zaken vervangen kan je doen, kost je bakken met geld. Zie je het motorstoringslampje aangaan? Ik heb dat in een jaar tijd ongeveer 3x gezien maar nooit echt de oorzaak kunnen vinden. Alles was verder ook goed en liep goed. Misschien dat de oorzaak nu iets meer aanwezig is???

Re: Melding in display

Geplaatst: 18 apr 2011 23:35
door Erwin_dude
begin gewoon daarbij is met normale dingen wat niet de wereld kost:

Luchtinlaattraject schoonmaken + vervangen pakkingen

stappenmotor schoonmaken.

bougies v.v

ontsteking schoonmaken/vervangen

olie verversen + filter

Luchtfilter v.v of Power filter v.v door orgineel

kost niet de wereld en helpt vaak veel

Re: Melding in display

Geplaatst: 18 apr 2011 23:53
door pluggie
Alles wat je daar noemt Erwin, is nou net het verschil tussen een brommer en een computergestuurde Astra.

Je hebt gelijk, maar tis exact broddelen.
Dat alles wat jij noemt is wat er vaak gebeurt. En wat het vaak dus niet oplost.

En tis vreselijk moeilijk om soms iets te vinden, al is het een massapuntje.
Je zal toch moeten uitlezen/meten/weten, etc.
Je noemt exact alle stappen die mensen geld kosten, en wat de 'garage voorstelt' die ook geen idee heeft wat er echt is.
Die gaan dan exact die stappen doen. Heeft geen relatie tot het probleem vaak. Ze hopen op een 'lucky'.

Back to topic:

Bremsbelag/voering is gewoon remblokken vervangen plus die stomme sensoren. Vrij dom systeem.
De sensoren gaan eerder door dan de blokken. Sensoren worden onthoofd, kosten eurootje of 11.

Remblokken op hoor je trouwens zelf wel. Je blokken hebben nog 0.5/1 mm ofzo nu.
Vlakken van schijven is ook een fabel. Nieuwe blokken slijten zo in.

Kortom blokken vervangen binnen nu en paar weken, en zie zelf maar of je der 2 zetpil-sensoren inprikt van boven.
Effe rustig aan doen eerste week. Of op snelweg bij 160, als er niemand om je heen zit, in lange amper ankers gaan relaxed en ze in laten 'slijten'. Eerst heel zachtjes. In paar keer. Langzaam aanlaten lopen. Slijten je blokken mooi homogeen in op de schijven.

Bij staal op staal geluid rij je geen 3 km meer door. Dan sloop je je schijven. En die zijn stukken duurder dan je blokken.

Re: Melding in display

Geplaatst: 19 apr 2011 08:21
door pascal1109
Als je je remblokken of andere remmerij-spullen gaat vervangen, let op dat deze auto voorzien is van Calibra Turbo remmerij voor ;)

Het enige wat mij nog bijstaat trouwens, is dat de pakking van de SFI-bak niet 100% was toen die in mijn bezit was. Weet niet of Nick die nog vervangen heeft (vermoedelijk niet). Daar zou je eens naar kunnen kijken.
Anders lekker uitlezen voor je de helft misschien voor niets loopt te vervangen.
Bart(astra) schreef:Gasklep en lfr schoonmaken en grote beurt incl de bougies kan al helpen
kan ook zijn dat je ontsteking; rotor/verdeelkap/kabels minder aan het worden zijn
Kan je idd ook eens schoonmaken.
Is M2.8 dus geen rotor/verdeelkap aanwezig ;)

Re: Melding in display

Geplaatst: 19 apr 2011 19:37
door blue
Hey mensen,

Uitzinnig grote dank voor de uitgebreide informatie!!! Leuk om weer mee te maken.
Ik ga weer lekker aan de slag met deze gegevens en hou jullie op de hoogte.
Ik ga eerst eens wat dingetjes schoonmaken en dan eens weer kijken.

De remblokken zijn niet ijzer op ijzer maar heb nog geen tijd gehad om te kijken. alleen nog maar de melding gehad in het display. Thanx voor de reminder van de calibra turbo remmerij trouwens.
Zijn die sensoren trouwens hetzelfde als voor de standaard remmerij? Ten tijde van de verkoop werd er gesproken over ins en outs en over 93' auto en 94' motor dacht ik....

Dat uitlezen is misschien toch wel verstandig dan..... Als jij dat motorstoringslampje maar zo'n 3 x per jaar zag dan is het nu wel serieus aan het worden. ik zie hem soms elke dag........ misschien meer dan de (nep)lambda dan?


Ik ben van plan om hem GOED te onderhouden...... 8)

Re: Melding in display

Geplaatst: 19 apr 2011 20:04
door pascal1109
Lambda was stuk bij mij. Nieuwe erin gedaan, dus die zal nog steeds wel goed zijn.

Weet ook niet waar Nick die verhaaltjes bedacht heeft, is gewoon een originele 94er, niets aan verbouwd.

Welke storing geeft hij aan dan, als je met de paperclip aan de gang gaat?

Re: Melding in display

Geplaatst: 19 apr 2011 20:13
door blue
Paperclip zal ik nog moeten doen dus dat antwoord blijf ik je nog even schuldig..... Moet ook even terugzoeken hoe dat ook alweer ging..... :wink:

Wel vaag dan ja van Nick.... :?
Naja ik ga eerst maar even bezig de komende paar avonden en dan kom ik terug met feedback.

Re: Melding in display

Geplaatst: 23 apr 2011 19:39
door blue
Nou ik heb eindelijk wat tijd vrij kunnen maken....
Heb even de paperclipmehode gedaan en krijg alleen code 12,13 en 31.

12 en 31 kun je dus vergeten en dan zou het alleen gaan om mijn lambda als ik het goed begrijp?
Verder was ik eerst nog niet gekomen maar heb al wel wat dingetjes als nieuwe bougies en remmenreiniger gekocht dus dat gaat ook nog gebeuren dit weekend. (voor het schoonmaken van de lfr enz.)

Re: Melding in display

Geplaatst: 23 apr 2011 19:43
door pascal1109
Ik denk dat hij ergens valse lucht trekt. Lambda had ik namelijk ook heel af en toe.
Als er verder niets aan de auto gedaan is, zou ik is rond de SFI-bak beginnen met zoeken. Die pakking was in mijn bezit al niet helemaal 100% meer. Stukje rubber aan de SFI-bak zelf heb ik toen nog vervangen, want dat was helemaal open gescheurd. Pakking was ik toen vergeten mee te nemen :oops:

Re: Melding in display

Geplaatst: 23 apr 2011 20:53
door blue
Staat zeker op mijn lijstje om de sfi-bak pakking te vervangen alleen hadden ze die niet bij de brezan.... zal ik dus even voor naar de opeldealer moeten gaan.

Thanx voor de tip! :D

Re: Melding in display

Geplaatst: 26 apr 2011 20:11
door blue
Nou ik was er eindelijk aan toe gekomen vanavond en ik zit nu alweer achter de pc pfffffff. :x
Ik mag eerst weer wat dingen regelen...... Ik heb geen passende bougiesleutel of rateldop, en er is 1 van de inbusbouten van de sfibox (is trouwens synoniem voor voorvolumekamer?) vernaggelt door de vorige klusser dus die gaat niet los.....

Heeft iemand van jullie een tip om deze een beetje met beleid los te krijgen? Ik neem aan dat ik er niet zomaar een schroevendraaier in vast kan slaan ivm onderliggende onderdelen.....

De remblokken heb ik aan 1 kant voor en achter gecheck en die zijn nog bijna nieuw. Daar komt mijn dashboardmelding dus niet vandaan..... Misschien alleen de sensor stuk? Hoe check ik dat?
Zitten die sensoren trouwens alleen aan de voorkant of heb ik niet goed gekeken?

Iemand trouwens nog tips voor mijn volgende klus hierna? ---> olie en oliefilter verversen/vervangen.

Zo.... weer wat vraagjes bij elkaar hahah :P

Re: Melding in display

Geplaatst: 26 apr 2011 20:17
door Bart(astra)
blue schreef:Nou ik was er eindelijk aan toe gekomen vanavond en ik zit nu alweer achter de pc pfffffff. :x
Ik mag eerst weer wat dingen regelen...... Ik heb geen passende bougiesleutel of rateldop, en er is 1 van de inbusbouten van de sfibox (is trouwens synoniem voor voorvolumekamer?kan) vernaggelt door de vorige klusser dus die gaat niet los.....

Heeft iemand van jullie een tip om deze een beetje met beleid los te krijgen? inspuiten met wd40/roestex oidIk neem aan dat ik er niet zomaar een schroevendraaier in vast kan slaan ivm onderliggende onderdelen.....ik zou een passende torx erin proberen te tikken (met beleid)

De remblokken heb ik aan 1 kant voor en achter gecheck en die zijn nog bijna nieuw. Daar komt mijn dashboardmelding dus niet vandaan..... Misschien alleen de sensor stuk? Hoe check ik dat?Sensor/bedrading bekijken - stekker los en de twee contacten met paperclip/splitpen doorverbinden - melding weg dan is die betreffende sensor dood
Zitten die sensoren trouwens alleen aan de voorkant of heb ik niet goed gekeken? Jep, dus je hebt goed gekeken

Iemand trouwens nog tips voor mijn volgende klus hierna? Je voorbereiden, maar dat doe je nu---> olie en oliefilter verversen/vervangen.Zorg voor een carterplug ring nieuw

Zo.... weer wat vraagjes bij elkaar hahah :P

Succes !

Re: Melding in display

Geplaatst: 26 apr 2011 20:19
door Erwin_dude
blue schreef:Nou ik was er eindelijk aan toe gekomen vanavond en ik zit nu alweer achter de pc pfffffff. :x
Ik mag eerst weer wat dingen regelen...... Ik heb geen passende bougiesleutel of rateldop, en er is 1 van de inbusbouten van de sfibox (is trouwens synoniem voor voorvolumekamer?) vernaggelt door de vorige klusser dus die gaat niet los.....

Heeft iemand van jullie een tip om deze een beetje met beleid los te krijgen? Ik neem aan dat ik er niet zomaar een schroevendraaier in vast kan slaan ivm onderliggende onderdelen.....

De remblokken heb ik aan 1 kant voor en achter gecheck en die zijn nog bijna nieuw. Daar komt mijn dashboardmelding dus niet vandaan..... Misschien alleen de sensor stuk? Hoe check ik dat?
Zitten die sensoren trouwens alleen aan de voorkant of heb ik niet goed gekeken?

Iemand trouwens nog tips voor mijn volgende klus hierna? ---> olie en oliefilter verversen/vervangen.

Zo.... weer wat vraagjes bij elkaar hahah :P

1.gewoon beetje peuteren met paar maten inbussen/torxen en daarna nieuwe boutjes erin!
2.Sensoren remblokken is idd alleen voorzeide..
3.olie verversen is makkelijk, gewoon auto op krik zetten aan linkerkant als ik me niet vergis en dan even losdraaien en als laatste de filter even uurtje laten uitlekken en daarna nieuwe filter vullen met olie en even aan afdichtingsrubbertje olie smeren en handvast draaien wel stevig vast maar niet onwijs, en daarna blok vullen met olie tot het goed is op pijlstok, ongeveer 5 liter dacht ik...

Re: Melding in display

Geplaatst: 26 apr 2011 20:23
door The Undertaker
blue schreef: Iemand trouwens nog tips voor mijn volgende klus hierna? ---> olie en oliefilter verversen/vervangen.

Zo.... weer wat vraagjes bij elkaar hahah :P
Pak een lege jerrycan snij de zijkant eruit of een teil (mooiste is een olieopvangbak)en dan heb je een opvangbak. Carterbout eruit en de ring vervangen. Oliefilter los draaien, eventueel met een kettingsleutel (zie afbeelding), nieuwe filter aan de randen insmeren met verse olie, filter erop en de olie bijvullen.


Oliefiltersleutel:
Afbeelding

Olieopvangbak:
Afbeelding

Re: Melding in display

Geplaatst: 26 apr 2011 20:41
door blue
Oke dan :P Thanx. Ik weet weer even hoe verder.

Oja..... dus de oliefilter giet je ook vol met olie alvorens er op te draaien?

Mits het me lukt met die torx-klus ga ik dus de gasklep schoonmaken maar ik vroeg me nog af...... ik kan toch gewoon flink in de weer met de remmenreiniger of moet ik nog opletten dat ik wat mishoud? of gewoon volspuiten die hap en lekker schudden? Zo heb ik het althans wel gedaan met mijn c2.0ne toen..... :roll:

Re: Melding in display

Geplaatst: 26 apr 2011 20:42
door Bart(astra)
blue schreef:Oke dan :P Thanx. Ik weet weer even hoe verder.

Met deze grote mate aan info, spreekt het natuurlijk voor zich dat er ook foto's van de acteis geplaatst gaan worden :lol:

Re: Melding in display

Geplaatst: 26 apr 2011 20:46
door Dennis_dB
Nog even over die oliefilter tang. Ik gebruik deze http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 29,r:7,s:0

Dat vind ik wat fijner werken

Re: Melding in display

Geplaatst: 26 apr 2011 21:03
door blue
:oops: Foto's :oops: Die worden dan niet heel spannend :D Filter eraf, filter erop, bougie eruit bougie erin, paperclip erin, gasklep eraf gasklep volgespoten, gasklep schudden (word een moeilijke om een scherpe foto te maken) gasklep erop enz. :mrgreen:

Zal een kijken wat voor filtersleutels ze hebben. Filter zit geloof ik bij het rechter wiel? Wiel eraf of kan die erop blijven?