Pagina 1 van 2
camber stellen
Geplaatst: 04 feb 2011 17:13
door GSI Racer
aangezien mijn banden aan de binnenzijde wegvreten als een gek heb ik een plannetje gemaakt om mijn camber te stellen.
Bij een Astra is dit normaal niet mogelijk.
dit wil ik proberen:
De klinkbevestigingen van de fuseekogels uitboren.
vervolgens de gaten ovaal maken, zodat je met de kogel naar binnen en buiten kan schuiven.
vervolgens met bouten vastzetten.
ik heb nu mijn 2e set Bridgestones erop zitten, en deze zijn alweer bijna weg aan de binnenkant.
Door het verlagen klopt het camber niet meer.
Auto heb ik al meerdere keren uitgelijnt.
Nu wil ik deze optie dus gaan uitvoeren.
Het zullen geen complete centimeters zijn die erin zitten, een paar mm is genoeg
mijn baas vond het op zich geen slecht idee
Ik weet dat er ook van de camberplates te koop zijn, voor boven op je veerpoot.
Dit zijn wel aardig dure dingen, dus volgens mij is mijn idee wel een goede oplossing
Komt uiteraard in het project topic
Re: camber stellen
Geplaatst: 04 feb 2011 18:06
door Laagvlieger
Dan kun je alleen naar binnen toe stellen.
Naar buiten zit je dan al aan de max want er moet wel wat "vlees" overblijven natuurlijk.
Re: camber stellen
Geplaatst: 04 feb 2011 18:09
door The Undertaker
Door minder camber te creëeren zal je bochtgedrag ook anders worden en zal je minder strak de bocht door gaan denk ik.
Correct me if I'm wrong
Re: camber stellen
Geplaatst: 04 feb 2011 18:40
door GSI Racer
fuseekogel moet ook naar binnen, want het camber is veeeeeel te negatief zo.
Bochtengedrag zal misschien wat veranderen, maar dit is echt extreem hoor!
Ik probeer hem zo kort mogelijk op de fabrieksintellingen te zetten, misschien ietsje negatiever.
Zal eens een foto van de band maken als ik de Astra weer eens zie
Re: camber stellen
Geplaatst: 04 feb 2011 21:47
door Bart(astra)
aardig idee
Re: camber stellen
Geplaatst: 05 feb 2011 08:39
door Roy 2.0 16v
aardig idee, crazy enough to work!
alleen vraag ik me af of je dat met bouten vast kunt maken, en dus weer losmaken en verschuiven
misschien dat vanwege gewicht en krachten bij invering, dat de fusee altijd naar 1 kant zal verschuiven
m.a.w. , dat bouten niet gaan helpen
maar zoiets zal je pas zien en weten na een paar weken rijden
succes!
Re: camber stellen
Geplaatst: 06 feb 2011 14:40
door makke
eu ..klein vraagje !
Heb je dan nog genoeg spelling op de cardan as ???
Met dit idee ben ik allang aan het spelen maar deze as moet toch de nodige speling hebben ?
Of zie ik het verkeerd ?
De mijne is origineel (dus niet verlaagd) en zoals hierboven ,een zielige camber
Re: camber stellen
Geplaatst: 06 feb 2011 16:46
door GSI Racer
@Makke, hier heb ik ook over na gedacht.
Maar dat vangen je homokineten wel op
als je auto namelijk in- en uit veert verandert ook de lengte van de as als het ware.
Het zijn ook hooguit een paar mm he
En vastdraaien met bouten moet wel te doen zijn, er zijn genoeg merken die boutbevestiging hebben en waar je iets mee kunt schuiven
Re: camber stellen
Geplaatst: 06 feb 2011 19:36
door chris1508
idd niet zown heel gek idee.
hier liep ik ook eens iemand rond met een two-tone astra gsi rally coureur die had verstel bare camber platen onderaan de schokdemper.op de plek van de bouten. wat je soms wel is ziet als je een gedeelde achter as kan afstellen.
chris
Re: camber stellen
Geplaatst: 09 feb 2011 19:42
door keie
je kunt het ook proberen door hem iets meer toespoor te geven als standaard.
dit wil ook wel eens helpen niet te veel natuurlijk.
als dat niet wil en je gaat je gaten van fusee verboren dan zou ik wel zorgen dat je ze heel erg goed vast zet je wilt niet weten wat voor krachten er op komen.
Re: camber stellen
Geplaatst: 09 feb 2011 21:27
door GSI Racer
Ik weet wel wat ik doe
toespoor laat ik gewoon staan zoals het hoort, niet meer of minder, want dan krijg je weer van de zaagranden erop...
Re: camber stellen
Geplaatst: 09 feb 2011 22:11
door chris1508
jij bedoelt denk ik hoogte verschil tussen 2 stukjes profiel?
maar idd voordat je je camber goed wil trekken mag je de sporing wel flink verkeerd zetten.
chris
Re: camber stellen
Geplaatst: 10 feb 2011 07:04
door Bart(astra)
GSI Racer schreef:Ik weet wel wat ik doe
toespoor laat ik gewoon staan zoals het hoort, niet meer of minder, want dan krijg je weer van de zaagranden erop...
Gecupte banden
Re: camber stellen
Geplaatst: 10 feb 2011 19:02
door GSI Racer
juust
Re: camber stellen
Geplaatst: 11 feb 2011 18:31
door RedBill
In het ergste geval werkt het niet en kost het je twee nieuwe draagarmen. Dat is te betalen.
Re: camber stellen
Geplaatst: 11 feb 2011 18:34
door GSI Racer
hoezo zou het niet gaan werken?
zolang je iets met de fuseekogel naar binnen kunt schuiven werkt het altijd.
Re: camber stellen
Geplaatst: 11 feb 2011 20:26
door RedBill
GSI Racer schreef:hoezo zou het niet gaan werken?
zolang je iets met de fuseekogel naar binnen kunt schuiven werkt het altijd.
Ik bedoel: in het geval de boutconstructie toch niet de zijdelingse krachten aan kan.
Je loopt relatief weinig risico, financieel gezien.
Re: camber stellen
Geplaatst: 12 feb 2011 08:52
door GSI Racer
bij meerdere merken zitten de fuseekogels gewoon geschroefd hoor.
wel met speciale bouten, van een andere sterkte.
Als je gewone 8.8 huis tuin en keuken bouten gaat gebruiken zullen ze geheid knappen
Re: camber stellen
Geplaatst: 12 feb 2011 10:35
door The Undertaker
GSI Racer schreef:bij meerdere merken zitten de fuseekogels gewoon geschroefd hoor.
wel met speciale bouten, van een andere sterkte.
Als je gewone 8.8 huis tuin en keuken bouten gaat gebruiken zullen ze geheid knappen
Zijn die bouten ook ergens te koop
Hoe weet je dan dat ze sterker zijn
Ja, ik ben nieuwsgierig
Re: camber stellen
Geplaatst: 12 feb 2011 16:25
door GSI Racer
zijn zowiezo versterkt ja als ik het goed heb.
die kun je gewoon kopen, maar weet even niet waar
8.8 is de treksterkte van gewone bouten.
maar er zijn ook hogere treksterktes
Re: camber stellen
Geplaatst: 12 feb 2011 17:03
door mischa
er betaan ook nog 10.9 en 12.9
Re: camber stellen
Geplaatst: 12 feb 2011 17:52
door GSI Racer
iets in die riching moet ik dus gaan gebruiken
Re: camber stellen
Geplaatst: 12 feb 2011 18:22
door mischa
je kan kijken naar het formaat en sterkte van de bouten van je draagarmen.
die krijgen in principe dezelfde krachten te verdragen.
Re: camber stellen
Geplaatst: 12 feb 2011 18:51
door GSI Racer
how wacht even. Dat begrijp ik niet helemaal wat je daat zegt
de fuseekogels zitten standaart op de draagarm geklinkt
Re: camber stellen
Geplaatst: 12 feb 2011 23:30
door mischa
de fuseekogen krijgt zowel radiale als axial krachten te verduren in diverse belastingen en richtingen.
deze gaan via de draagarm naar het chassis.
deze krachten komen dus ook op de bouten van de draagarmbevestiging te staan.
daarom kun je met je keuze van de bouten mede naar deze bouten kijken als het gaat over formaat en sterkte.