Pagina 1 van 1
Distributieriem af bij de 79000km(intussen andere auto)
Geplaatst: 06 jul 2010 15:09
door Speedy007
Pff vorige week donderdag een echte ramp meegemaakt. Distributieriem losgeschoten van men Astra GSI 16v
Kheb dit weekend de cilinderkop eraf gehaalt en het dit ziet er echt niet goed uit. Nu zie ik ook nog dat het een Coscast cilinderkop is,16kromme kleppen en tot zelf een scheur in 1 van de zuigers. Ik heb dan ook de oorzaak gevonden van men distributieriem die los is gegaan. Rond de geleidingsrolletjes zit nog eens plastiek rond. Deze plastiek is afgebroken en tussen de distibutieriem gedraait en zo dus in de soep gelopen.
Het is om ziek van te worden de vorige eigenaar begon er zelf over dat de distributieriem vervangen was omdat de garage dit aanbevolen zou hebben door de leeftijd van de riem. Ik ging er dus vanuit dat daar alles nog goed was en ging dit dus doen bij 100000-110000dkm vervangen(beter te vroeg dan nu te laat)Blijkbaar is dan toch enkel de riem vervangen en derest niet
Echt klote want je voelt ook in de cilinderwanden dat er nog bijna geen slijtage is. Er staat vanboven nog geen randje ofzo waar de zuiger stopt in zen BDP.
Nu vraag ik me af of het de moeite is om men motorblok te reviseren en wat dat allemaal ongeveer gaat kosten? of men Astra te verkopen en hopen dat een liefhebber hem maakt want het zou zonde zijn(Heel lage kmstand met onderhoudsboekje en carpass die het zeker bewijzen,lederen interieur,airco,...)
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 06 jul 2010 15:19
door GSI Racer
Oei, dat ziet er slecht uit.
Je looprol zal wel vastgelopen zijn, en door de wrijving/ warmte schreurt je riem door en breekt het materiaal van de rol af.
De riem is waarschijnlijk nog nooit vervangen? Dit moet iedere 4 jaar of om de 60.000km gedaan worden.
Dat betekent dus dat de riem er 19.000km en een boel jaren overheen is.
Denk dat je misschien nog wel meer schade hebt dan alleen de 16 kromme kleppen. Ze hebben echt vol op de zuigers liggen rammen. Klepgeleiders kunnen gescheurt zijn.
Zuigers zullen niet veel meer waard zijn.....
Drijfstangen zijn misschien ook nog krom.
Draai je blok eens met de zuigers naar bdp. Dan moet je eens kijken of ze een stuk dieper liggen dan normaal.
Dan weet je dat je drijfstangen krom zijn.
Bij wat voor een toerental is die riem over gegaan??
Zal niet bij 2500 toeren geweest zijn lijkt me.
Maar iig wel vet klote ja.
Misschien is het wel goed om hem te laten maken. Hij heeft immers nog geen ton gelopen. Vind maar eens een Astra F met die km.stand
iig veel suc6 ermee
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 06 jul 2010 15:28
door Speedy007
Was dit vergeten te melden in men post:
Het is om ziek van te worden de vorige eigenaar begon er zelf over dat de distributieriem vervangen was omdat de garage dit aanbevolen zou hebben door de leeftijd van de riem. Ik ging er dus vanuit dat daar alles nog goed was en ging dit dus doen bij 100000-110000dkm(beter te vroeg dan nu te laat)Blijkbaar is dan toch enkel de riem vervangen en derest niet
Voor hoeveel geld denk je dat ik kan klaar zijn?(nieuwe klepstoters,kleppen,pakkingen,distributieset,waterpomp,enz ) Best een 2de hands onderblok zoeken en daar nieuwe lagers in plaatsen?
Kvind het ook klote dat dit een coscast kop is en een disontsteking waarvan toch wel gezegt wordt de sterkste cilinderkop te zijn voor een C20XE. Daarom zou het dom zijn om er 1 met KS700 of KS400 in te stoppen.
Dit is trouwens wel aan een snelheid van 150 ofzo gebeurt dus met een behoorlijk toerental en voor je het wel beseft wat er aan de hand was is de schade al gemaakt
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 06 jul 2010 16:00
door GSI Racer
Zou best kunnen dat ze alleen de riem vervangen hebben ja. (Theun de beun dus)
Ik denk dat je alles bij elkaar toch wel op een 1500 a 2000 euro moet rekenen.
Incl. materiaal.
Moeten er nieuwe zuigers of drijfstangen in, dan tel daar nog maar 2000 euro ofzo bij.
Zijn echt prijzen waar je van achterover slaat. Ik weet het.
Anders misschien eens contact opnemen met een revisie bedrijf?
Denk dat je het beste een compleet nieuw blok kan kopen. En dan alles wat van deze motor nog goed is weer verkopen.
Die Coworth kop kun je e.v.t wel laten reviseren als je die perse wilt houden.
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 06 jul 2010 16:32
door Speedy007
Waar haal ik een nieuw blok?
Ik heb ooit is op het opel-forum nieuwe C20XE motoren te koop gezien zonder aanbouwonderdelen kwam dat op 2000€
Ik wil hem niet persee gebruiken,maar ik vindt het alleen jammer dat een blok met zo weinig km's in de soep gelopen is
Tzou zonde zijn om er een blok met 200-250dkm in te gooien.
Ik had natuurlijk gehoopt dat het onderblok nog in takt zou zijn maar toen ik dan dat scheurtje zag was alle hoop weg.
Kga deze week is contact op nemen met het revisiebedrijf hier in de buurt. Al de garages in de omstreek gaan er dus hebben ze er wel al heel wat ervaring(50jaar)
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 06 jul 2010 18:28
door GSI Racer
Ik heb voor mijne 500 euro betaald. Met aanbouwdelen.
Op het Opel Forum kun je eens zoeken.
Volgens mij staan er hier op het forum ook nog te koop.
viewtopic.php?f=6&t=15219
Die zal altijd goed behandelt zijn als je het mij vraagt.
Anders een op Marktplaats of Speurders zoeken.
Maar zou eerst maar eens hier op de Forums zoeken.
Als je een nieuwe C20XE wilt kopen kun je deze beter laten reviseren denk ik. Maar die keuze is aan jou
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 06 jul 2010 18:30
door GSI Racer
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 06 jul 2010 18:38
door RedBill
Ik had destijds een splinternieuw onderblok zonder aanbouwdelen uit doos voor 750 euro.
Maar je drijfstangen hoeven niet perse krom te zijn. Het kan ook dat alleen je zuiger(s), kleppen, klepgeleiders en klepstoters vervangen moeten worden, en natuurlijk distributieriem, waterpomp en spanrollen.
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 06 jul 2010 19:30
door Jurgen
Als je zuigers ook daadwerkelijk beschadigd zijn zou ik geen tijd meer in dit blok steken en een andere ophalen. Scheelt je een boel geld.
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 06 jul 2010 20:38
door Speedy007
volgens men oom zou het sterk zijn dat er iets stuk is met de drijfstangen,krukas(lagers)
Het wordt zoiezo zoeken naar een ander blok en deze opfrissen met mss deze cilinderkop dan laten maken.
Kvindt het wel altijd jammer als je een motor niet kan horen draaien voor je hem koopt want dan weet je ook niet echt wat ermee aan de hand is.
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 06 jul 2010 21:02
door Speedy007
1st kijken wat de revisieboer zegt en dan verder kijken
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 06 jul 2010 23:07
door Raymond-oud
Speedy007 schreef:laten maken.
Kvindt het wel altijd jammer als je een motor niet kan horen draaien voor je hem koopt want dan weet je ook niet echt wat ermee aan de hand is.
dat ligt er aan
ik heb die van mij ook verkocht terwijl hij nog in de auto zat
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 10 jul 2010 17:56
door Bart(astra)
Ik heb nog wel een c20xe m2.8 te koop !
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 12 jul 2010 11:45
door Speedy007
Denk dat ik hem laat reviseren. Het komt hier op een 1500€...
denk wel dat het snel oploopt naar de 2000€. Kan best een nieuwe koppeling,pakkingen,keeringen enz ook steken wnr het blok eruit licht.
Zuigers kosten 100€ stuk.
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 12 jul 2010 11:53
door GSI Racer
Zuigers zou ik er zowiezo nieuw in laten zetten dan.
Die hebben echt wel een klap gehad.
Voor de rest, suc6 ermee!
Hopen dat hij weer snel gaat lopen
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 15 jul 2010 21:58
door Speedy007
Ik zit nu tot 28juli in gran canaria dus het zal wel even moeten wachten. Mja de panne was ook niet echt gepland
eenmaal jammer,maar zulke dingen kunnen gebeuren.
Kheb wel nog niet veel geluk gehad met Opel,maar toch blijf ik er wat aan vasthangen.
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 15 jul 2010 22:37
door parma
ik kan je wel zuigers liggen voor een goede prijs hoor. In de mijne komen toch andere zijgers. Ik ook belg en 30km is niet ver. Je kan me bellen op 0484061083.
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 19 jul 2010 22:19
door Roy 2.0 16v
Dat zou dom zijn, alles vernieuwen en reviseren en dan 2e hands zuigers erin zetten
een beetje revisiebedrijf wil dat niet eens voor je doen..
gewoon nieuw, hop alles. ogen dicht bij het afrekenen en zo snel mogelijk vergeten
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 19 jul 2010 23:28
door pluggie
Blok is aan gort, swap blok, al staat er 300K op, gaan.
Belangrijkste is gewoon goed lopend blok, je kan bv mensen als eep eens bellen, Zonde van je tijd en geld, om zo'n blok te reviseren.
Dat heeft ervaring nu wel uitgewezen.
Kost je klauwen met geld en tijd, en revisie is onzeker.
En jouw blok is sowieso helemaal naar de klotuh.
Excuse le mot.
Sin toen, dat was een toprevisie, koste wah, dat was een topper. Rest van al die revisies, incl mijne, was drama vooral op langere termijn.
Beste is goed lopend blok dat nooit uit mekaar is geweest.
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 02 aug 2010 08:56
door Speedy007
Kheb de auto toch te koop gezet en nu hopen dat die bij een liefhebber komt
Kheb men auto nodig voor het werk en kheb nog een vorig project staan dus 2auto's die niet op de weg komen is teveel van het goeie.
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 03 aug 2010 17:28
door Speedy007
Astra is gisteren verkocht en opgehaald
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 03 aug 2010 21:49
door GSI Racer
dat is rap gegaan
die van mij heb ik destijds gekocht (met defecte motor) voor €500
had 150.000 gelopen.
Motor zat helemaal vast
Re: Distributieriem af bij de 79000km
Geplaatst: 11 aug 2010 13:06
door Speedy007
Ik heb er wel meer voor gekregen dan 500€,maarja je doet zoiezo verlies
.
Had er ook liever nog een paar jaar mee rondgereden want de astra was een fijne en nette auto om in te rijden.
Kheb me gisteren iets anders gekocht.
BMW 525i E34 (6cilinder in lijn)
140000km
1ste eigenaar
full option denk ek
192pk
Was eerst naar een BMW 528 E37 gaan kijken,maar die kwam me iets te duur uit en vind dat de E34 meer de echte BMW looks heeft. Laat niet staan dat de 528 mss iets sneller en beetje comfortabeler kan zijn.
Re: Distributieriem af bij de 79000km(intussen andere auto)
Geplaatst: 11 aug 2010 17:43
door GSI Racer
BMW is ook super!
Freude Am Fahren