Pagina 1 van 1
vliegwiel afdraaien
Geplaatst: 23 feb 2010 18:53
door GSI Racer
Beste GSi rijders!
Zoals sommigen van jullie weten ben ik bezig met een C20XE revisie/tuning
Ik wilde mijn vliegwiel af laten draaien en balanceren.
Het betreft een komvliegwiel
Nu was mijn vraag tot hoeveel kilo je kunt afdraaien? Het is de bedoeling dat de motor wel nog lekker blijft lopen en niet gaat bokken o.i.d
iemand ervaring hiermee of iemand die er zelf mee rijd??
Ik hoor het graag!!
Gr Maikel
Re: vliegwiel afdraaien
Geplaatst: 23 feb 2010 20:12
door Raymond-oud
kun je afdraaien tot er net genoeg over blijft zodat hij niet uit elkaar spat
je kunt hem niet zo maar afdraaien
moet ook weer gebalanceerd worden anders heb je kans dat het mis gaat
had ooit een foto van een c20let waar het ook mis ging
ding had een gat in de motorkap op de plek waar het vliegwiel de auto verlaten had
Re: vliegwiel afdraaien
Geplaatst: 23 feb 2010 21:19
door Bart(astra)
je kan ook gewoon een afgedraait vliegwiel kopen !
Re: vliegwiel afdraaien
Geplaatst: 23 feb 2010 22:16
door GSI Racer
Ja ik had ze al zien staan op internet, iets van 5 kilo wogen die maar
is dat niet veels te ligt?? dat is minder dan de helft van een standaart vliegwiel...
En wat is prijstechnisch het beste. Ik kan wel een vliegwiel kopen voor €500, maar als ik met afdraaien/balanceren hetzelfde resultaat haal voor een lagere prijs kan ik dat toch beter doen.
Iemand anders nog suggesties??
Re: vliegwiel afdraaien
Geplaatst: 23 feb 2010 22:22
door GSI Racer
Iemand ervaringen met de vliegwielen van MTech trouwens?
Ik lees dit zojuist op hun site:
Ultra licht Stalen vliegwiel voor C20XE motoren vanaf bouwjaar 1993 en jonger. Past ook op oudere motoren C20XE motoren indien men de drukgroepplaat van een jongere C20XE (vanaf 1993) monteert! Gemaakt van zeer hoogwaardig staal. Door de geringere massa (5600 gram ipv de standaard 9,5kg - 13,5 kg) verkrijgt de motor een veel beter "trottle-responce". De motor reageert veel feller op het gasgeven en komt veel makkelijker op toeren. Onmisbaar bij snel accelereren.
Prijs:€295,-
Re: vliegwiel afdraaien
Geplaatst: 23 feb 2010 22:40
door prs
als je nu gewoon een platvliegwiel koopt van de eerste 16kleppers dan bespaar je 250 euro.. die vliegwielen wegen namelijk ook maar iets van 6 kilo.
afdraaien met balanceren kost bij biesheuvel 80euro.
5kilo is niet te licht, er rijden genoeg mensen met een 3.6 kilo(aluminium) vliegwiel en dat draaid nog best goed stationair
Re: vliegwiel afdraaien
Geplaatst: 23 feb 2010 23:02
door Peter_89
Niks bij MTech kopen.. Betaal je veels te veel. En je kunt idd ook gewoon een plat vliegwiel pakken van een C20XE ipv een komvlieg wiel
Re: vliegwiel afdraaien
Geplaatst: 23 feb 2010 23:20
door gurdi
op zich maken die kilo's niet uit maar waar die kilo's zich op de schijf bevinden.
noem maar een paar linke getallen die niet kloppen:
als je een 2 kilo hebt gelijk verdeeld gewicht.
dan kan die hetzelfde doen als 1tje van 8 kilo maar dan 10cmkleinere diameter.
zo is het toch?
gaat om de massatraagheid.
maar het gewicht wil je laag houden maar de traagheid juist.
dus het gewicht scheelt wel in totaal maar dat maakt oor de werking niet uit.
daarom ook die brommertjes die zo een schaal hebben en dan liefst met spaken.
zodat het gewicht dat ie heeft zover mogelijk naar buiten licht.
Re: vliegwiel afdraaien
Geplaatst: 24 feb 2010 18:08
door Laagvlieger
Diameter kun je niet veranderen he. Die heb je nodig voor de koppeling.
Een Koppeling met een kleinere diameter kan minder koppel overbengen.
Re: vliegwiel afdraaien
Geplaatst: 24 feb 2010 19:00
door gurdi
oke maar misschien wel gewicht aan de binnenkant weghalen. daar heeft dat gewicht niet zoveel zin.
weet verder niet veel vanaf ofzo, bekijk het maar theorethisch