PWGSI, het project van de witte gsi.
Geplaatst: 20 jan 2010 13:50
PWGSI, het project van de witte gsi.
Eerst een stukje geschiedenis.
Jason kocht de gsi zo'n 2 jaar geleden. de auto had ong. 160k gedraaid en was verder nog in redelijk goede staat.
Na wat geklooi met uitlaten en dingen kwamen we op het idee om de auto wat te verfraaien.
Dit begon met de grotendeels zelfgemaakte voorbumper zoals te zien in het "even voorstellen" topic.
Helaas sneuvelde deze bij de eerste de beste(minste) drempel en omdat we er aardig wat uurtjes ingestoken hadden, waren we er toen wel even klaar mee .
Toen een paar maanden later wist jason een setje leuke MAK-velgen op de kop te tikken die de auto absoluut niet misstaan.
Hij kwam die dingen een keer aan me laten zien en toen begon het toch weer te jeuken...
Omdat de buitenkant hier en daar ook niet mooier werd(aantal deukjes en steenslagpuntjes) wilde jason de auto maar over laten spuiten.
Toen ik er een keer in reed, vond ik de acceleratie een beetje tegenvallen. Na wat overleg en vooronderzoek, kwamen we er op uit dat het vrij lastig, en zeer duur zou worden om de C20NE een beetje te kietelen.
Toen kwamen we op het idee om ook maar een motorswap te doen, en de C20XE boodt zich direct aan als gewillige kandidaat. Het grote voordeel is dat het in theorie een vergelijkbare motor is en er alleen hier en daar wat klepjes enzo zijn toegevoegd.
Jason wilde er zelf graag ook nog wat optische aanpassingen aan doen en ook al vinden de meesten op het forum dat niet heel mooi, 't hart blijft altijd een GSI
Zodoende zijn we enkele weken terug begonnen met het kaalstrippen van het interieur. dit was namelijk niet zo mooi meer doordat we een beetje geprobeerd hadden wat witte accenten op het dashboard te plaatsen. Dit liet sneller los dan dat het erop ging, dus een nieuw dashboard stond ook op het verlanglijstje.
Owja, het interieur blijft trouwens wel zoveel mogelijk orgineel.
De auto is toen leeggehaald, motor verwijderd, alles gereinigd. Gecontroleerd op roest(hier en daar beetje nieuwe delen erin gelast) en is nu verder klaar om opgebouwd te worden.
Toen we dit weekend op een C20xe stuitten die aan alle voorwaarden voldeed, hebben we die direct maar opgehaald.
Het was een oud type C20xe waar nog geen multiriem op zat.
Daarom hebben we de multiriem en alle daardoor aangedreven delen omgezet en pas gemaakt van de NE naar de XE. Dit is allemaal prima gelukt.
In de laatste dagen is het ‘nieuwe’ blok in de auto geplaatst en zijn we druk bezig met alles aansluiten.
Als het goed is komt er vandaag een nieuwe bobine binnen welke we dan ook kunnen aansluiten. Vervolgens moet het interieur weer zover mogelijk ingebouwd worden en we hopen dit weekend te kunnen proefdraaien.
Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor alle antwoorden op mijn vragen in het ‘problemen’ topic!
Eerst een stukje geschiedenis.
Jason kocht de gsi zo'n 2 jaar geleden. de auto had ong. 160k gedraaid en was verder nog in redelijk goede staat.
Na wat geklooi met uitlaten en dingen kwamen we op het idee om de auto wat te verfraaien.
Dit begon met de grotendeels zelfgemaakte voorbumper zoals te zien in het "even voorstellen" topic.
Helaas sneuvelde deze bij de eerste de beste(minste) drempel en omdat we er aardig wat uurtjes ingestoken hadden, waren we er toen wel even klaar mee .
Toen een paar maanden later wist jason een setje leuke MAK-velgen op de kop te tikken die de auto absoluut niet misstaan.
Hij kwam die dingen een keer aan me laten zien en toen begon het toch weer te jeuken...
Omdat de buitenkant hier en daar ook niet mooier werd(aantal deukjes en steenslagpuntjes) wilde jason de auto maar over laten spuiten.
Toen ik er een keer in reed, vond ik de acceleratie een beetje tegenvallen. Na wat overleg en vooronderzoek, kwamen we er op uit dat het vrij lastig, en zeer duur zou worden om de C20NE een beetje te kietelen.
Toen kwamen we op het idee om ook maar een motorswap te doen, en de C20XE boodt zich direct aan als gewillige kandidaat. Het grote voordeel is dat het in theorie een vergelijkbare motor is en er alleen hier en daar wat klepjes enzo zijn toegevoegd.
Jason wilde er zelf graag ook nog wat optische aanpassingen aan doen en ook al vinden de meesten op het forum dat niet heel mooi, 't hart blijft altijd een GSI
Zodoende zijn we enkele weken terug begonnen met het kaalstrippen van het interieur. dit was namelijk niet zo mooi meer doordat we een beetje geprobeerd hadden wat witte accenten op het dashboard te plaatsen. Dit liet sneller los dan dat het erop ging, dus een nieuw dashboard stond ook op het verlanglijstje.
Owja, het interieur blijft trouwens wel zoveel mogelijk orgineel.
De auto is toen leeggehaald, motor verwijderd, alles gereinigd. Gecontroleerd op roest(hier en daar beetje nieuwe delen erin gelast) en is nu verder klaar om opgebouwd te worden.
Toen we dit weekend op een C20xe stuitten die aan alle voorwaarden voldeed, hebben we die direct maar opgehaald.
Het was een oud type C20xe waar nog geen multiriem op zat.
Daarom hebben we de multiriem en alle daardoor aangedreven delen omgezet en pas gemaakt van de NE naar de XE. Dit is allemaal prima gelukt.
In de laatste dagen is het ‘nieuwe’ blok in de auto geplaatst en zijn we druk bezig met alles aansluiten.
Als het goed is komt er vandaag een nieuwe bobine binnen welke we dan ook kunnen aansluiten. Vervolgens moet het interieur weer zover mogelijk ingebouwd worden en we hopen dit weekend te kunnen proefdraaien.
Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor alle antwoorden op mijn vragen in het ‘problemen’ topic!