Pagina 1 van 2

Veerpoot rubbers.

Geplaatst: 10 dec 2009 19:45
door some1_eddy
Onzin om een nieuw onderwerp aan te maken, kan hier net zo goed verdergaan.
zie laatste bericht!




Sinds een tijdje zijn 2 rubbers kapot..
Het gaat om de 2 die volgens mij vanaf de veerpoten komen..
Heten die dan ook veerpoot rubbers?
En kan dit kwaad voor de keuring?
Ik moet ze vervangen, moet ik dan hele nieuwe veerpoten hebben ofzo? of kan ik gewoon een rubber bestellen?
even een foto:

Afbeelding

En kan ik ze zelf vervangen?
Wat zou zo'n reparatie evt kosten..?
Zowel de linker als de rechter zijn kapot..
Ze komen er zeg maar uit gedrukt.
Als ik hard over een hobbel ga, of door een kuil in de weg hoor ik soms wel een harde knal van voren weg komen, kan dit hierdoor komen?

Als je ze zelf kan vervangen, nog tips?

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 21:07
door Bart(astra)
Ze heten idd veerpootrubbers.

En dat geluid komt daar vandaan ja.
En ja dat kan zeker kwaad, logisch want het is een onderdeel van de voorwielophanging !
(je wilt niet dat er binnenkort een veerpoot door je motorkap heen steekt)

Vervangen kan je zelf als je beschikt over de nodige sleutelervaring, gereedschappen (waaronder een veerspanner)
Het karwei op zich kan in een garage tussen 1 - 1,5 uur gaan duren met dan het uurtarief plus de veerpootrubbers


Ik ga ze zaterdag bij de astra gsi van mijn broer vervangen..

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 21:15
door some1_eddy
Bart(astra) schreef:Ze heten idd veerpootrubbers.

En dat geluid komt daar vandaan ja.
En ja dat kan zeker kwaad, logisch want het is een onderdeel van de voorwielophanging !
(je wilt niet dat er binnenkort een veerpoot door je motorkap heen steekt)

Vervangen kan je zelf als je beschikt over de nodige sleutelervaring, gereedschappen (waaronder een veerspanner)
Het karwei op zich kan in een garage tussen 1 - 1,5 uur gaan duren met dan het uurtarief plus de veerpootrubbers


Ik ga ze zaterdag bij de astra gsi van mijn broer vervangen..

Dat is niet echt iets wat ik wil idd :shock:
Ik heb wel redelijk sleutelervaring.. alleen geen veerspanner, verder heb ik alles wel.
Als ik het laat doen in de garage, wat zou ik dan ongeveer kwijt zijn?
Moeten de hele veerpoten er onderweg? neem aan van wel..
Naja, ik denk toch dat ik het laat doen.. ik heb zelf geen brug ofzo, moet ik weer met krikjes en bokken gaan prutsen, weinig zin in eigenlijk..

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 21:22
door Bart(astra)
Zoals ik al zei 1 - 1,5 uur (ik weet niet wat het uurloon van jou garage is)

De rubbers zelf waren dacht ik €80,- per stuk van Monroe (dus niet origineel opel - alhoewel dat goed dezelfde kunnen zijn)

Veerpoten moeten er compleet onder uit ja.

Zelf doen kan tegen vallen als er bv een stuurkogel of fuseekogel vast zit...

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 21:25
door some1_eddy
Bart(astra) schreef:Zoals ik al zei 1 - 1,5 uur (ik weet niet wat het uurloon van jou garage is)

De rubbers zelf waren dacht ik €80,- per stuk van Monroe (dus niet origineel opel - alhoewel dat goed dezelfde kunnen zijn)

Veerpoten moeten er compleet onder uit ja.

Zelf doen kan tegen vallen als er bv een stuurkogel of fuseekogel vast zit...

Ok..
Best prijzig nog.
Ik weet misschien wel iemand die ze voor mij eronder kan zetten..
Scheelt weer een hoop uurloon :mrgreen:
Ik wacht er dus niet te lang mee.

Maar wordt de auto hier op afgekeurd? lijkt me wel..?

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 21:29
door GSI Racer
Zal APK afkeur zijn in deze toestand.

Auto zal ook nog uitgelijnd moeten worden als je het goed wilt doen, je kunt de stand van de veerpoot aantekenen, maar de oude stand krijg je toch niet 100% terug.

Als je zelf aan de slag gaat heb je indd. zo'n veerspanner nodig als Bart zegt.

Voor de rest is het eigenlijk niet zo veel werk:

1.Wielen demonteren
2.De 2 dikke bouten van de wielnaaf losdraaien (deze verbinden de veerpoot met de wielnaaf)
3.Nu kun je de twee 13er moetjes onder de motorkap losdraaien (hiermee zit de veerpoot aan de carroserie)
4.Als je dit gedaan hebt kun je de veerpoot onder de auto uit pakken (makkelijk als je een handje hulp krijgt hierbij)
5.Nu komt het leuke, namelijk de veer inspannen met de veerspanner. De veer klem je zo breed mogelijk in, om de spanner vervolgens aan te draaien, je draait de veer nu in elkaar zeg maar. Je blijft vervolgens aandraaien totdat het veerpootlager vrij zit van de veer.
6.Nu kun je de centrale moer in dat lager losdraaien.
7.Als dit zo'n beetje gelukt is kun je het lager er zo afpakken.
8.Let bij het monteren van het nieuwe lager goed op dat de uiteinden van de veer in de inkepingen vallen.
9.Monteer de centrale moer weer en draai deze GOED aan!
10.Nu kun je de veer weer ontspannen, check nogmaals of de uiteinden van de veer goed in de inkepingen liggen.
11.Monteer nu het hele zaakje weer in omgekeerde volgorde van het demonteren :mrgreen:

En nu de andere kant nog..... :wink:

Als je het nog ziet zitten, suc6 ermee :lol:

Gr Maikel

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 21:45
door Bart(astra)
GSI Racer schreef:Zal APK afkeur zijn in deze toestand.

Auto zal ook nog uitgelijnd moeten worden als je het goed wilt doen, je kunt de stand van de veerpoot aantekenen, maar de oude stand krijg je toch niet 100% terug.

Als je zelf aan de slag gaat heb je indd. zo'n veerspanner nodig als Bart zegt.

Voor de rest is het eigenlijk niet zo veel werk:

1.Wielen demonteren
2.De 2 dikke bouten van de wielnaaf losdraaien (deze verbinden de veerpoot met de wielnaaf)zitten er niet, is 1 geheel
3.Nu kun je de twee 13er moetjes onder de motorkap losdraaien (hiermee zit de veerpoot aan de carroserie)
4.Als je dit gedaan hebt kun je de veerpoot onder de auto uit pakken (makkelijk als je een handje hulp krijgt hierbij)stuurkogel en ook fuseekogel moeten eerst nog los (als ze niet muurvast zitten)
5.Nu komt het leuke, namelijk de veer inspannen met de veerspanner. De veer klem je zo breed mogelijk in, om de spanner vervolgens aan te draaien, je draait de veer nu in elkaar zeg maar. Je blijft vervolgens aandraaien totdat het veerpootlager vrij zit van de veer.
6.Nu kun je de centrale moer in dat lager losdraaien.
7.Als dit zo'n beetje gelukt is kun je het lager er zo afpakken.
8.Let bij het monteren van het nieuwe lager goed op dat de uiteinden van de veer in de inkepingen vallen.
9.Monteer de centrale moer weer en draai deze GOED aan!
10.Nu kun je de veer weer ontspannen, check nogmaals of de uiteinden van de veer goed in de inkepingen liggen.
11.Monteer nu het hele zaakje weer in omgekeerde volgorde van het demonteren :mrgreen:

En nu de andere kant nog..... :wink:

Als je het nog ziet zitten, suc6 ermee :lol:

Gr Maikel

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 22:07
door KevTech
Inderdaad, die stuurkogels kunnen loei vast zitten op het conisch gedeelte.
En dan voor uitlijnen nog je stuurkogels op de stangen los krijgen, ook een leuk werkje :P
En veerpoot bestaat uit één geheel met het fuseelichaam, zoals Bart ook al zegt.

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 22:10
door RedBill
Ik heb nog twee ongebruikte splinternieuwe veerpootrubbers liggen. Mag je hebben voor 30 euro exclusief verzendkosten. Moet je alleen wel iemand vinden die eigen meegenomen materialen wil monteren. Bij de dealer doen ze dat niet, maar wellicht een andere garage wel.

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 22:22
door some1_eddy
RedBill schreef:Ik heb nog twee ongebruikte splinternieuwe veerpootrubbers liggen. Mag je hebben voor 30 euro exclusief verzendkosten. Moet je alleen wel iemand vinden die eigen meegenomen materialen wil monteren. Bij de dealer doen ze dat niet, maar wellicht een andere garage wel.
oke als die passen wil ik ze graag van je over nemen,
ik weet wel iemand die ze er onder wil zetten voor mij.
verzenden kost 6,75 toch?
heb je dr ook een foto van? k heb geen flauw idee hoe ze in t geheel eruit zien eigenlijk.

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 22:54
door RedBill
some1_eddy schreef:
RedBill schreef:Ik heb nog twee ongebruikte splinternieuwe veerpootrubbers liggen. Mag je hebben voor 30 euro exclusief verzendkosten. Moet je alleen wel iemand vinden die eigen meegenomen materialen wil monteren. Bij de dealer doen ze dat niet, maar wellicht een andere garage wel.
oke als die passen wil ik ze graag van je over nemen,
ik weet wel iemand die ze er onder wil zetten voor mij.
verzenden kost 6,75 toch?
heb je dr ook een foto van? k heb geen flauw idee hoe ze in t geheel eruit zien eigenlijk.
Ik zal morgen wel even een foto maken.

Volgens mij wegen ze wel teveel om voor 6,75 weg te gaan maar dat kan ik zaterdag wel even uitzoeken.

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 23:02
door some1_eddy
RedBill schreef:
some1_eddy schreef:
RedBill schreef:Ik heb nog twee ongebruikte splinternieuwe veerpootrubbers liggen. Mag je hebben voor 30 euro exclusief verzendkosten. Moet je alleen wel iemand vinden die eigen meegenomen materialen wil monteren. Bij de dealer doen ze dat niet, maar wellicht een andere garage wel.
oke als die passen wil ik ze graag van je over nemen,
ik weet wel iemand die ze er onder wil zetten voor mij.
verzenden kost 6,75 toch?
heb je dr ook een foto van? k heb geen flauw idee hoe ze in t geheel eruit zien eigenlijk.
Ik zal morgen wel even een foto maken.

Volgens mij wegen ze wel teveel om voor 6,75 weg te gaan maar dat kan ik zaterdag wel even uitzoeken.
oke ja kijk dat weet ik dus niet :lol:
ik zou gewoon denken dat het gewoon rubbers zijn..
tot 10 kg kost volgens mij 6,75

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 23:10
door Raymond-oud
RedBill schreef:
some1_eddy schreef:
RedBill schreef:Ik heb nog twee ongebruikte splinternieuwe veerpootrubbers liggen. Mag je hebben voor 30 euro exclusief verzendkosten. Moet je alleen wel iemand vinden die eigen meegenomen materialen wil monteren. Bij de dealer doen ze dat niet, maar wellicht een andere garage wel.
oke als die passen wil ik ze graag van je over nemen,
ik weet wel iemand die ze er onder wil zetten voor mij.
verzenden kost 6,75 toch?
heb je dr ook een foto van? k heb geen flauw idee hoe ze in t geheel eruit zien eigenlijk.
Ik zal morgen wel even een foto maken.

Volgens mij wegen ze wel teveel om voor 6,75 weg te gaan maar dat kan ik zaterdag wel even uitzoeken.

wegen ze meer dan een STB pomp dan ??
die heb ik laast gewoon met de post gedaan voor 6,75 :lol:

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 23:13
door RedBill
some1_eddy schreef:oke ja kijk dat weet ik dus niet :lol:
ik zou gewoon denken dat het gewoon rubbers zijn..
tot 10 kg kost volgens mij 6,75
Als het tot 10 kilo is dan gaat het wel lukken voor dat bedrag.

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 23:15
door some1_eddy
RedBill schreef:
some1_eddy schreef:oke ja kijk dat weet ik dus niet :lol:
ik zou gewoon denken dat het gewoon rubbers zijn..
tot 10 kg kost volgens mij 6,75
Als het tot 10 kilo is dan gaat het wel lukken voor dat bedrag.
past het trouwens wel?
mijn auto is wel verlaagd..
en ik weet niet als er verschillende modellen zijn ofzo..
het is voor een C18XE.

hier de prijzen.
http://www.tntpost.nl/voorthuis/pakkett ... t-het.aspx

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 23:18
door Laagvlieger
RedBill schreef: Bij de dealer doen ze dat niet, maar wellicht een andere garage wel.
Denk erom!
Elke dealer is eigen baas.
Wij doen dat bv wel!

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 10 dec 2009 23:25
door oenatje
hier in zevenbergen doen ze er ook niet moeilijk om

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 11 dec 2009 08:27
door RedBill
some1_eddy schreef:past het trouwens wel?
mijn auto is wel verlaagd..
Ja, die passen wel. Is maar 1 soort van voor de GSi.
Laagvlieger schreef:Denk erom!
Elke dealer is eigen baas.
OK, das waar. Mijn ervaring tot nu toe bij de dealer in Ede is dat ze het niet doen, maarja, dat is toch al geen fijne garage. In Doetinchem ga ik het binnenkort proberen met de as die ik van Nick overneem. Ik laat door de dealer een nieuw wiellager in in de veerpoot zetten en vervolgens mijn oude as vervangen door die van Nick. Maar ik verwacht dat ze daar geen probleem van gaan maken.

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 11 dec 2009 11:19
door some1_eddy
Dan moet het goedkomen

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 12 dec 2009 19:56
door GSI Racer
Bart(astra) schreef:
GSI Racer schreef:Zal APK afkeur zijn in deze toestand.

Auto zal ook nog uitgelijnd moeten worden als je het goed wilt doen, je kunt de stand van de veerpoot aantekenen, maar de oude stand krijg je toch niet 100% terug.

Als je zelf aan de slag gaat heb je indd. zo'n veerspanner nodig als Bart zegt.

Voor de rest is het eigenlijk niet zo veel werk:

1.Wielen demonteren
2.De 2 dikke bouten van de wielnaaf losdraaien (deze verbinden de veerpoot met de wielnaaf)zitten er niet, is 1 geheel
3.Nu kun je de twee 13er moetjes onder de motorkap losdraaien (hiermee zit de veerpoot aan de carroserie)
4.Als je dit gedaan hebt kun je de veerpoot onder de auto uit pakken (makkelijk als je een handje hulp krijgt hierbij)stuurkogel en ook fuseekogel moeten eerst nog los (als ze niet muurvast zitten)
5.Nu komt het leuke, namelijk de veer inspannen met de veerspanner. De veer klem je zo breed mogelijk in, om de spanner vervolgens aan te draaien, je draait de veer nu in elkaar zeg maar. Je blijft vervolgens aandraaien totdat het veerpootlager vrij zit van de veer.
6.Nu kun je de centrale moer in dat lager losdraaien.
7.Als dit zo'n beetje gelukt is kun je het lager er zo afpakken.
8.Let bij het monteren van het nieuwe lager goed op dat de uiteinden van de veer in de inkepingen vallen.
9.Monteer de centrale moer weer en draai deze GOED aan!
10.Nu kun je de veer weer ontspannen, check nogmaals of de uiteinden van de veer goed in de inkepingen liggen.
11.Monteer nu het hele zaakje weer in omgekeerde volgorde van het demonteren :mrgreen:

En nu de andere kant nog..... :wink:

Als je het nog ziet zitten, suc6 ermee :lol:

Gr Maikel
Sorry voor de verkeerde info, ik had er even niet bij nagedacht dat de Astra's de veerpoot + wielnaaf ineen hadden :roll:

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 12 dec 2009 20:22
door Bart(astra)
Heb ze vandaag vervangen bij de astra van mijn broer.
Viel op zich met de juiste gereedschappen wel mee.
Links was de stuurkogel al los voor de moer helemaal van de kogel af was, maar rechts heeft die etter heel wat meer moeite gekost (lees hamer en kogelpers)
Fuseekogels hadden toch ook de nodige klappen nodig om los te komen...
Kwam er meteen een draagarmbus bij die los aan het scheuren was... extra werk/kosten dus. En daar heb je weer (niet per se) een pers voor nodig.
En ook een leuke tegenvaller was, een pendulum (stabi-eind) wat niet ver genoeg over de stabilisatorstang zat..
Los getrokken (pupy-power) en met nieuw vet terug... maar helaas niet ver genoeg, omdat er door de vorige eigenaar met een hamer op gehengst was (waardoor de rubber met ijzeren bus net vervormd was... )
Dus ook maar weer een nieuwe erop - die met vet er zo opgedrukt was.
En dan nog een gescheurde ashoes aan de bakzijde...
En dat allemaal aan de linker kant !
Toen moest rechts nog !! maar dat gaf gelukkig geen oponthoud.


:idea:
Moraal van dit verhaal; Alles is niet zo eenvoudig/snel te doen als het lijkt :!:
(zeker niet als je geen juist gereedschap hebt en een goede werkplek)

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 12 dec 2009 21:34
door KevTech
De ophanging kan inderdaad vaak flink tegen vallen.
En ik ken dat stuurkogelverhaal met hamer en kogelpers.
Na een tijdje als je de moed begint op te geven, knalt ie er eindelijk dan af :mrgreen:

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 12 dec 2009 21:47
door Bart(astra)
opgeven staat niet in mijn woordenboek.. :wink:

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 13 dec 2009 18:59
door some1_eddy
zo te lezen een leuk klusje..
ik laat het wel doen :lol:
als t goed is krijg ik snel die nieuwe rubbers binnen

Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?

Geplaatst: 14 dec 2009 00:41
door Tim82
Is dat 1 geheel, veerschotel en rubber in één?

Die schotel kun je er ook prima afhalen zonder veerspanner, als je 4 flinke slangenklemmen hebt (ik ben van het creatieve sleutelen). Terwijl je de demperstang vasthoudt met een imbus-sleuteltje draai je zo de moer aan de bovenkant van de schotel er af. Om nu de nieuwe schotel (of oude schotel met nieuw rubber?) te monteren moet je wel even hulp hebben want in je eentje red je dat nooit :) (zonder veerspanners). De ene houdt dan de schotel op z'n plek, duwt m naar beneden tegen de veer in, en de ander draait snel die moer er op.

Ik heb een keer op de sloop geheel zonder eigen gereedschap een veerschotel gedemonteerd, in m'n eentje;

Geschikte Starlet gevonden
Schaarkrikje uit de achterbak gehaald, veerpoot er onder vandaan gesleuteld
Veerpoot onder Starlet gelegd
Krik helemaal naar beneden, Starlet lag met z'n buik op de veerpoot
Tim draaien aan de moer bovenop de veerpoot
Beetje afstand houden, goed oppassen.. Bijna.. Laatste winding..
Stukje draaien nog.. TOK.. Daar werd de schotel gelanceerd, dwars door het zijraam van de Starlet die er naast stond :) even search & recovery doen in de andere Starlet en ik had m'n schotel.