oenatje schreef:let vooral op roest,..
...in de middenconsole zitten nog weleens los.
Dat is een heel lang verhaal waar een hoop waardevolle informatie bij zit, maar ik kan me voorstellen dat het je duizelt van de hoeveelheid en de technische termen die erin voorkomen.
Algemene tips:
Bedenk goed wat je wilt. Een Astra GSi is oorspronkelijk geleverd met 4 typen motoren. Elke uitvoering heeft zijn voor- en nadelen.
2 liter 8V (C20NE) motor, 115 Pk --> Loeisterk, betrouwbaar, goedkoopst in onderhoud van de GSi motoren
2 liter 16V (C20XE) motor, 150 Pk --> Felle motor, krachtigste blok dat in de GSi geleverd is, geweldige snelheidsbeleving. Absoluut de beste motor voor de GSi. Nadeel: onderhoud is aanzienlijk duurder dan de C20NE.
1.8 liter 16V (C18XE) motor, 125 Pk --> Felle motor, iets minder krachtig dan de C20XE, iets minder betrouwbaar dan de C20NE. Goede middenmoot. Deze motoren hebben vaak last van kromgetrokken uitlaatspruitstukken en vervuilde LFR (stappenmotor).
2 liter 16V (X20XEV) motor, 136 Pk --> Alleen geleverd in de "kale" GSi versie, dus zonder dikke bumpers. Prima blok, maar je mist de krachtsexplosie van de C20XE.
Roest: Let bij versies van voor augustus '94 (de dikke versie) op roest, vooral bij de achterschermen, de tankdop en de dorpels. Kijk bij voorkeur even met een zaklamp via de serviceluikjes van de achterlichten in de achterschermen. Dan kun je zien of er ooit al eens iets is gedaan tegen roest.
Bekijk voor de consequenties van het roestprobleem maar eens in
dit topic.
Elke Astra F heeft last van scheurtjes in de raamstijl van de deur. Dit ligt niet aan de elektrische ruiten, maar aan de spanning die het deurrubber op de deurstijl zet, bij het dichtslaat etc. Dit is geen enorm probleem, hij moet alleen niet helemaal doorgescheurd zijn.
Zoals bij alle auto's: Check of de wagen bij stevig remmen rechtdoor wil in plaats van naar links of rechts.
Aantal gereden kilometers: Elke GSi die minder dan 140.000 kilometer heeft gereden is verdacht van fraude met de kilometerteller. GSi's uit 1991 hebben minimaal 200.000 kilometer op de teller staan (en dat is dan een hele voorzichtige schatting) Uit 1996 hebben ze er zeker 150.000 op staan. Auto's die in hun hele leven gemiddeld maar 10.000 kilometer per jaar maken zijn zeldzaam. Ter voorbeeld: Mijne heeft intussen 353.000 kilometer gelopen, en hij komt uit 1992. Nu is dat wel een uitschieter naar boven, maar dan heb je een beetje een indicatie.
Een C20NE gaat zonder problemen 300.000 kilometer mee. Een kilometerstand boven de 2 ton is dus geen reden om niet te kopen. Hoe de wagen loopt is wel belangrijk om te checken. Als je gaat kijken, kijk dan of de motor warm is wanneer je aankomt. Het mooiste is als je een koude start kunt meemaken om te kijken hoe ie loopt.
Voor de C20XE geldt dat er maximaal de eerste 30 seconden een ratelend (tikkend) geluid mag klinken uit de motor. Daarna moet het verdwenen zijn. Dit zijn de klepstoters die zich nog moeten vullen met olie. Duurt het langer dan zijn de klepstoters versleten, of is de olie hoognodig aan vervanging toe.
Check bij de 16V motoren vooral wanneer de distributieriem vervangen is. Bij de 8V is dat niet zo spannend, zelfs als die knapt is er geen vuiltje aan de lucht.
Dat zijn zo even wat tips van mijn kant.