Pagina 1 van 2
brandstofpomprelais
Geplaatst: 12 nov 2009 18:37
door Ray
Bij mijn C20XE loopt er vanaf het brandstofpomprelais 1 draadje naar de pomp. Die zit aan pin 87b van het relais als ik mij goed herinner. Dat draadje is meen ik een geschakelde min, klopt dat?
En hoe zou het kunnen dat er geen min (of plus) op dat draadje komt te staan als ik het contact aan zet? of zelfs als de motor loopt (wanneer de pomp z'n spanning krijgt van een aparte accu in de kofferbak)? Zou het relais kapot zijn? Startonderbreker in de ECU? Of iets anders? Wat denken jullie?
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 12 nov 2009 18:39
door Laagvlieger
Brandstofpomp krijgt via het relais spanning. Het is geen! massageschakeld systeem.
Dikke rood/blauwe draad gaat naar de pomp en spanningsverdeling voor de motor (Injectoren en sensoren).
De pomp zelf zit achter gewoon aan de massa.
Het relais stuurt bij het op contact zetten de pomp even 2 sec aan. Daarna niet eerder dan dat er een krukassignaal wordt ontvangen.
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 12 nov 2009 18:50
door Ray
Laagvlieger schreef:Brandstofpomp krijgt via het relais spanning. Het is geen! massageschakeld systeem.
Dikke rood/blauwe draad gaat naar de pomp en spanningsverdeling voor de motor (Injectoren en sensoren).
De pomp zelf zit achter gewoon aan de massa.
Het relais stuurt bij het op contact zetten de pomp even 2 sec aan. Daarna niet eerder dan dat er een krukassignaal wordt ontvangen.
Okee, de pomp is dus plusgeschakeld, maar waarom krijg ik dan geen spanning op die draad bij het aanzetten van het contact of bij het draaien van de motor?
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 12 nov 2009 22:53
door Laagvlieger
Kapot relais? Zekering vergeten te plaatsen? Want die zit er nog wel tussen!
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 13 nov 2009 08:19
door gurdi
of jje spanning van je contactslot komt niet bij je relais aan.
maar begin maar met de zekering en relais te controleren
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 13 nov 2009 09:49
door Ray
Bedankt voor het meedenken, maar het relais en de zekering zijn goed, ik heb daarnet zelf nog eens zitten kijken met een multi-metertje, en nou blijkt dat mijn ECU op pin 3 geen massa geeft aan het relais. De draad tussen de ECU van pin 3 naar het brandstofrelais is goed, dus het is echt de computer die geen massa geeft. Iemand een idee waardoor dat komt?
Het gaat bij onderstaand schema om relais K68 (rechtsbovenin)
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 13 nov 2009 09:57
door Raymond-oud
dat aan pin 3 is geen massa hoor
maar heb je verder alles aangesloten
want als je dat niet hebt kan het daar ook door komen
als er geen signaal van krukassensor komt gooit hij er geen spanning op
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 13 nov 2009 12:51
door Ray
raymond schreef:dat aan pin 3 is geen massa hoor
ik bedoel pin 3 van de ECU hè, niet van het relais. Pin 3 van de ECU moet wel min zijn aangezien dat spoeltje dat daaraan zit z'n plus al krijgt via pin 2 van het relais. Daarnaast, als ik pin 3 van de ECU ( = pin 9 van het relais) zelf massa geef met een los kabeltje draait de pomp wel.
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 13 nov 2009 17:35
door Raymond-oud
Ik zie geen pin 2 op ecu
maar welke kleur draad zit er er aan dan
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 13 nov 2009 18:10
door gurdi
pin 2 earth (ignition pulse) engine running 0.25v max
onstekingspuls ga je niet meten met je multi metertje
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 13 nov 2009 18:13
door Ray
ik had het over pin 2 van het relais, niet van de ECU, dat staat ook in m'n vorige post.
Die draad van pin 3 van de ECU is bruin/wit volgens mij.
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 13 nov 2009 18:38
door gurdi
sorry haalde 2 en 3 door elkaar
pump relay driver: t85b
ignition on nbv
cranking/running 1.25v max
en als je die op de massa douwt dan doet de pomp het wel?
-zonder contact?
-opcontact?
-rijdend?
want volgens mij word die dan nog steeds geschakeld door blauw rood
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 13 nov 2009 19:27
door Laagvlieger
Rood/blauw is juist de uitgang.
Heb je op de distributiezijde van het relais wel spanning dan?
Dus op je injectorrail Enzo?
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 14 nov 2009 01:36
door Ray
Als ik die bruin/witte draad, die naar pin 3 van de ECU loopt, zelf een massa geef, dan gaat de brandstofpomp draaien op het moment dat ik de sleutel op contact zet. De pomp stopt dan pas weer ongeveer 3 seconden nadat het contact weer afgezet is. Ik kan de motor op die manier ook gewoon starten. Als ik mijn zelf aangelegde massadraad, die aan de bruin/witte draad vast zit, weer los haal, gaat de pomp helemaal niet meer aan.
De pomp hoort dus ook eventjes te pompen als je het contact aan zet, en stopt weer als je niet doorstart. Met die zelf gelegde massadraad, stopt de pomp niet met pompen als je niet doorstart. Hij blijft gewoon continu doorpompen. Ook die onderbreking hoort dus aangestuurd te worden door de ECU via pin 3, maar dat doet ie niet.
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 14 nov 2009 07:31
door gurdi
zit toch ook dunne blauw rode aan laag, die stuurt hem dacht ik.
haal nu even wat door elkaar, zal vanavond weer eens een schema doorlezen.
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 14 nov 2009 18:18
door Laagvlieger
Neej er zit geen blauw rode.
Maar ray. even los van je pomp. De injectoren krijgen wel prik dan?
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 14 nov 2009 22:04
door Ray
Injectoren doen het ja.
Ik kwam trouwens vrijdag wel 2 kleine stekkers tegen, 1 groene en 1 zwarte, die zitten naast elkaar, en in die stekkers zitten draden naar o.a.:
motorstoringslampje
koelwatertemperatuur
wagensnelheidssensor
airco-connector (2 maal??)
2 diagnosedraden naar de uitleesstekker
digitaal, multifunctioneel display
een draad naar pin 37 van de ECU
en nog enkele andere die ik niet uit m'n hoofd weet
maar nu weet ik dat pin 37 verbinding maakt met:
luchtmassameter
nokkenaspositiesensor
injectoren (vandaar jouw vraag marcel?)
klep luchtregeling stationair toerental
klep actief koolstoffilter
digitaal, multifunctioneel display
aansluiting 87 van het brandstofrelais
en dat draadje in dat stekkertje die aangesloten zit op pin 37 van de ECU is verder niet aangesloten. Waar gaat die draad normaal gesproken naartoe?
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 14 nov 2009 23:28
door Laagvlieger
dat is nodig voor de VOEDING van de ECU!
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 14 nov 2009 23:36
door Ray
hoe kan het dan dat die motor gewoon loopt verder?
(op de brandstofpomp na dus)
en waar zit dat draadje normaal gesproken op aangesloten?
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 15 nov 2009 08:56
door Laagvlieger
Die zit op de motorboom aangesloten. Maar maak eens een foto dan.
In tekst is dit zo vaag.
Je moet ook zien dat het IN de ECU gescheiden circuits zijn tussen motormanagement en stuuruitgangen (eindtrappen).
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 15 nov 2009 18:31
door Raymond-oud
je moet eerst eens die motor goed in bouwen
als je dat gedaan hebt kun je ook makelijker je draden uit zoeken
want zag in je ander topic overal draad en kroonsteentjes en weet ik verder nog aan bende
dus sta er niet gek van te kijken als je wat verkeerd heb zitten
jij maakt het je zelf moeilijk zo
daar werk komt als het laaste bij een ombouw
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 15 nov 2009 23:16
door Ray
Ik ben ook al (bijna) bij het laatste
Ik moet nu alleen nog een klein beetje elektra doen, waarmee ook alle kroonsteentjesrommel enzo eruit gaat, haha
en koppeling afstellen, dashboard terugbouwen en dan moet het ver klaar zijn. Als het een beetje meezit ga ik komende week of anders volgende week (afhankelijk van de drukte op t werk) even een testritje maken
Ik kan die pomp natuurlijk wel gewoon aan een geschakelde plus leggen ofzo, maar ik wil het gewoon graag laten werken op de manier zoals het hoort.
Maar ik zal morgen dan in ieder geval even een foto maken van dat groene en zwarte stekkertje, misschien dat iemand wel weet wat daaraan hoort
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 16 nov 2009 22:48
door gurdi
grone en zwart stekkertje langs je ecu? verbinding van de kabelboom naar de motor boom
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 19 nov 2009 20:00
door Ray
gurdi schreef:grone en zwart stekkertje langs je ecu? verbinding van de kabelboom naar de motor boom
Juist ja, maar ik heb dus geen kabelboom in de auto die daarop past.
Vandaar dat ik graag wil weten waar de draden op aan gesloten zitten die in die stekkers horen. Het gaat dus om deze twee stekkertjes:
En hieronder zie je dat ze inderdaad niet zo ver van de ECU vandaan zitten. Onderaan het plaatje zie je ook het brandstofpomprelais nog.
Van de groene stekker is het me wel duidelijk waar die draadjes heen moeten, maar op die zwarte stekker ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb daar de volgende draden:
Zwart-blauw > Airco (gebruik ik niet)
Lichtblauw > Koelvloeistoftemperatuursignaal (aangelsoten op metertje in dashboard)
Bruin-geel > ECU pin 15 > digitaal, multifunctioneel display (gebruik ik niet)
Bruin-blauw > ECU pin 9 > wagensnelheidssensor (gebruik ik niet)
Rood-wit > ECU pin 37 > Relais motorregeling
Relais motorregeling, ofwel: brandstofpomprelais, dat is dezelfde in dit geval. Maar die brandstofpomp is bij aansluiting 87 al verbonden met ECU pin 37, dus die rood-witte draad is daar dus ergens een aftakking van. Maar ik weet dus niet waar die rood-witte draad heen moet. En daaruit ontstaat ook weer een andere vraag: heeft die draad te maken met het feit dat mijn brandstofpomp niet aangestuurd wordt? (M.a.w.: dat pin 85b van het brandstofrelais geen massa krijgt van pin 3 van de ECU)
Re: brandstofpomprelais
Geplaatst: 20 nov 2009 22:46
door Raymond-oud
hoeveel draden zitten er in die zwarte stekker dan ?
En rood/witte draad is volgens mij voor naar je BC maar weet het niet zeker
kan nu even niet bij mijn TECH gegevens om het naar te kijken
zodra ik er bij kan geef ik het je wel even door