Pagina 1 van 3

Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 01:49
door Mad Driver
Jongens ik heb een vraag.

Je rijdt dus 80kmu bergaf vervolgens doeje de auto in zn vrij en laat de auto de hele berg afrollen terwijl je motor stationair loopt. Heb je hier winst behaald? Of is het zo dat zolang de wielen draaien de auto stationair ook veel gebruikt?

Ik kan me namelijk herrineren dat mijn astra destijds aangaf, dat als je zegma 5kmu in zn vrij rolde datie errrug veel benzine inspoot.

Dus mijn vraag is, behaal je daadwerkelijk winst door op bepaalde stukjes (paar 100meters) de auto in zn vrij te zetten of niet? En zo niet graag uitleg erbij want ik ben erg benieuwd.

Ik zie namelijk dat als de auto stil staat stationair 900toeren maakt, maar stationair terwijl de auto rolt maakt hij 1100 toeren.

Graag uw reactie :D

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 02:45
door Peter_89
Wat ik op school heb geleerd is dat als een auto stationair loopt dattie brandstof gebuikt. Maar als jij bv ga loslaat, dan gaat zakt hij in toeren. Want dan krijgt hij geen brandstof. Maar als je onder een bepaalt RPM komt spuit hij weer in.

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 08:00
door oenatje
ik denk dat je er weinig van merkt, minimaal dus

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 10:44
door Tim82
Als je afremt op de motor, wordt er helemaal geen benzine ingespoten. Dat is immers niet nodig om de motor op gang te houden, aangezien je de krukas laat draaien doordat de wielen ook nog draaien door de vaart die je nog hebt, en de auto staat in een versnelling. Als je echt zuinig wil rijden, zou je inderdaad het beste ver voor je kunnen kijken en anticiperen op stoplichten door al vroeg af te remmen op de motor. Bijkomend voordeel is dat je kans hebt (als je het goed doet) dat je meteen weer kan doorrollen omdat het licht op groen gaat (daar zit de echte winst).

Verder is het natuurlijk fijn, bij afremmen op de motor, dat naast de extra remwerking, je koelwater en olie worden rondgepomt zonder dat er een ontsteking plaatsvindt en je de motor dus goed kan koelen.. Maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen hier een issue is hehe 8)

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 12:19
door Mad Driver
In principe kost het minder brandstof om de auto in z`n vrij uit te laten rollen.
Het brandstof verbruik is dan minimaal door het onbelaste stationaire toerental.
Daarbij is de afgelegde aftand dan het grootst bij een minimaal brandstof verbruik.

Afremmen op de motor kost helemaal geen brandstof alleen is de afgelegde afstand veel korter.

Het is dus maar net wat beter uitkomt.

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 12:25
door RedBill
Stationair verbruikt je motor 1,0-1,2 liter per uur. Bij 80 km/h bergafwaarts is dat dus 1,1 liter per 80 km = 1,4 liter per 100 km. Dat is dus heel erg zuinig. Is de berg echter zo stijl dat je moet bijremmen om niet harder te gaan, dan kun je em beter in de versnelling zetten, omdat je dan op de motor afremt en er helemaal geen brandstof ingespoten zal worden (0,0 liter per uur). Vandaar ook: Rood? Van 't gas die poot...

Ga je echter op een vlak stuk stationair rijden, dan rijd de auto erg onzuinig. Stationair in z'n 1 zit bijvoorbeeld rond de 13 liter per 100 km. Heeft te maken met de grote hoeveelheid inspuitingen die de motor in verhouding per kilometer doet. Daar zit een minimum aan. Het meest ideaal is het bij het maximum koppel ion verhouding tot de minste weerstand (lucht- en rolweerstand) die zit bij de meeste auto's rond de 90 km/h in de vijfde versnelling.

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 12:31
door Mad Driver
Ok dus lange stukken bergaf is dan wel zuiniger om in zn vrij te rollen.

Maar ik snap niet helemaal wat jij bedoelt met stationair in zn 1, dat je dan in de versnelling rolt of in zn vrij?

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 12:56
door RedBill
Mad Driver schreef:Ok dus lange stukken bergaf is dan wel zuiniger om in zn vrij te rollen.

Maar ik snap niet helemaal wat jij bedoelt met stationair in zn 1, dat je dan in de versnelling rolt of in zn vrij?
Op een vlak stuk stationair rijden (stapvoets) in z'n 1e versnelling. Niet in de vrij dus, want dan sta je stil... :wink:

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 13:43
door Mad Driver
Maar je kan toch ook stapvoets in zn vrij rollen :wink:

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 16:05
door Peter_89
Mad Driver schreef:Maar je kan toch ook stapvoets in zn vrij rollen :wink:
Volgens mij snap jij het niet helemaal :wink:

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 18:15
door pascal1109
Mad Driver schreef:Maar je kan toch ook stapvoets in zn vrij rollen :wink:
Ja dan sta je na een paar meter stil.

In de file bijv. zou je stationair in z'n 1 gaan rijden. Moet je net wel een file treffen die een consistente snelheid heeft en niet elke keer van 80 naar 10 naar 80 naar 10 km/u gaat ;)

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 18:52
door oenatje
je kunt ook met de fiets gaan, is nog zuiniger

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 20:09
door Nick(GSI)
je koopt toch geen gsi o.i.d om zo zuinig mogelijk te gaan rijden?

Je heb er natuurlijk wel verschil in... of je nou als een gek overal zo hard mogelijk gaat of rustig rijd in een hoge versnelling. maar om hem nou in z'n vrij te zetten enz vind ik een beetje te ver gezocht.

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 21:57
door Mad Driver
Ow ja nu snap ik hem.
Ja ik kan me idd herrineren dat mijn boardcomputer op de astra liet zien dat er behoorlijk wat wordt ingespoten in zn 1 rollen in de file etc.
je koopt toch geen gsi o.i.d om zo zuinig mogelijk te gaan rijden?
Nou nou tis dan wel een gsi, maar wel erg zuinig hoor. Denk niet dat opel geen rekening heeft gehouden met de verbruik bij het ontwerpen van deze auto. Haalt gemiddeld 1 op 13/14. Dus om te zeggen, ja kheb een gsi dus verbruik boeit me niet is een beetje onzin natuurlijk, want zelfs een ferrari rijder wil gewoon op zn tijd zuinig kunnen rijden.

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 22:04
door Nick(GSI)
Mad Driver schreef:Ow ja nu snap ik hem.
Ja ik kan me idd herrineren dat mijn boardcomputer op de astra liet zien dat er behoorlijk wat wordt ingespoten in zn 1 rollen in de file etc.
je koopt toch geen gsi o.i.d om zo zuinig mogelijk te gaan rijden?
Nou nou tis dan wel een gsi, maar wel erg zuinig hoor. Denk niet dat opel geen rekening heeft gehouden met de verbruik bij het ontwerpen van deze auto. Haalt gemiddeld 1 op 13/14. Dus om te zeggen, ja kheb een gsi dus verbruik boeit me niet is een beetje onzin natuurlijk, want zelfs een ferrari rijder wil gewoon op zn tijd zuinig kunnen rijden.
JA door m in zn vrij te gaan zetten :? zeg toch ook niet dat de gsi niet zuinig is? kom op man je kan toch "normaal" zuinig rijden. reclame wellis gezien het nieuwe rijden dukes of hazzerd haha haal je zeker de 1:15

en 1:13/1:14 voor een c20xe/18xe vind ik echt wel netjes

en als nog zuiniger wilt dan kan je beter een Toyota IQ halen..........

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 22:08
door pascal1109
Of
oenatje schreef:je kunt ook met de fiets gaan, is nog zuiniger
:mrgreen:

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 22:10
door Nick(GSI)
pascal1109 schreef:Of
oenatje schreef:je kunt ook met de fiets gaan, is nog zuiniger
:mrgreen:
Of dat kan ook ja :mrgreen: of met de bus kost je ook geen energie ......

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 22:11
door Peter_89
Hij heeft een Corsa geen Astra

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 22:12
door Nick(GSI)
Peter_89 schreef:Hij heeft een Corsa geen Astra
toch ook een gsi? :lol:

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 22:14
door Peter_89
Nick(GSI) schreef:en 1:13/1:14 voor een c20xe/18xe vind ik echt wel netjes

Ja zegk dan dat het nie zo is??? Jij begon over een C20XE/C18XE

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 22:15
door Nick(GSI)
Peter_89 schreef:
Nick(GSI) schreef:en 1:13/1:14 voor een c20xe/18xe vind ik echt wel netjes

Ja zegk dan dat het nie zo is??? Jij begon over een C20XE/C18XE

als voorbeeld :lol: daar red je de 1:13 ook mee hoor als je zo ZUINIG rijd

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 22:19
door Peter_89
Nick(GSI) schreef:
Peter_89 schreef:
Nick(GSI) schreef:en 1:13/1:14 voor een c20xe/18xe vind ik echt wel netjes

Ja zegk dan dat het nie zo is??? Jij begon over een C20XE/C18XE

als voorbeeld :lol: daar red je de 1:13 ook mee hoor als je zo ZUINIG rijd
Ohw zo... Sorry :oops:

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 22:35
door Bart(astra)
Als je nou in de tijd die je nodig hebt om hierover na te denken, gaat werken, heb je meer geld en hoef je je niet druk te maken over zuiniger rijden :wink: :idea:

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 22:49
door Tim82
Mad Driver schreef:Ok dus lange stukken bergaf is dan wel zuiniger om in zn vrij te rollen.
Wat mij betreft quote van de dag :)

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Geplaatst: 10 aug 2009 22:51
door oenatje
of als je van de berg rolt gewoon contact uit zetten.

dan maar hopen dat er geen bocht aan komt