Temperatuursensor
Geplaatst: 08 aug 2009 21:13
Dag allemaal.
Vanmiddag dacht ik even m'n thermostaat probleem op te lossen. Tijdens het rijden ging de temperatuur omlaag, en in de file kwam ie op of in de buurt van de 90 graden.
Alle symptomen van een thermostaat die open blijft staan dus.
Ik had dus een nieuwe thermostaat besteld. Vandaag de oude eruit gehaald, die zat gewoon dicht. Vreemd, maar oke. Nieuwe gemonteerd, de oude even in een pan water gegooid, ging keurig open toen het 90 graden was.
Koelvloeistof bijgevuld, stukje gereden. Temperatuur komt maar weinig omhoog. De thermostaat gaat echter wel open want de slang die daar aan vast zit wordt flink heet.
Zodoende dacht ik dat het de sensor zou zijn. Ik had de weerstand gemeten toen alles open stond. Dat was 3300ohm geloof ik. Dat kwam volgens het boek overeen met 18graden. Dat leek toch ook niet verkeerd.
Vervolgens een potmeter aan de stekker aangesloten en zelf een weerstand van 100graden er in gedraaid (315ohm). Contact aan, had verwacht dat de wijzer naar 100 graden zou gaan, maar nee. Die bleef op de naald liggen. Stekker weer aan de sensor, toen kwam ie een klein beetje omhoog.
Waarom komt mijn dashboard wijzer niet op de 90graden terwijl de thermostaat prima zijn werk doet?
Ik kreeg de sensor niet los dus heb 'm niet in een vooraf vastgestelde temperatuur kunnen testen.
Leon
Vanmiddag dacht ik even m'n thermostaat probleem op te lossen. Tijdens het rijden ging de temperatuur omlaag, en in de file kwam ie op of in de buurt van de 90 graden.
Alle symptomen van een thermostaat die open blijft staan dus.
Ik had dus een nieuwe thermostaat besteld. Vandaag de oude eruit gehaald, die zat gewoon dicht. Vreemd, maar oke. Nieuwe gemonteerd, de oude even in een pan water gegooid, ging keurig open toen het 90 graden was.
Koelvloeistof bijgevuld, stukje gereden. Temperatuur komt maar weinig omhoog. De thermostaat gaat echter wel open want de slang die daar aan vast zit wordt flink heet.
Zodoende dacht ik dat het de sensor zou zijn. Ik had de weerstand gemeten toen alles open stond. Dat was 3300ohm geloof ik. Dat kwam volgens het boek overeen met 18graden. Dat leek toch ook niet verkeerd.
Vervolgens een potmeter aan de stekker aangesloten en zelf een weerstand van 100graden er in gedraaid (315ohm). Contact aan, had verwacht dat de wijzer naar 100 graden zou gaan, maar nee. Die bleef op de naald liggen. Stekker weer aan de sensor, toen kwam ie een klein beetje omhoog.
Waarom komt mijn dashboard wijzer niet op de 90graden terwijl de thermostaat prima zijn werk doet?
Ik kreeg de sensor niet los dus heb 'm niet in een vooraf vastgestelde temperatuur kunnen testen.
Leon