Pagina 1 van 2

boordcomputer vraagje

Geplaatst: 06 aug 2009 11:20
door markgsi20
Hallo, ik heb een vraagje over mijn boordcomputer van mn Gsi 2.0 8v

Als ik mn gas vol in heb bij optrekken geeft hij wel eens 38.5L/100km aan. Is het verbruik dan echt zo hoog bij een gsi? Volgens mij klopt er niks van dat ding. :?
Mark

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 06 aug 2009 14:00
door Erwin_dude
ja dat klopt wel..

maar dat gaat maar 10 sec ofzo.. dus is nog veel minder dan datie dat int uur aan geeft..

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 06 aug 2009 14:22
door LeonW
Tsja.. je rijdt nou eenmaal 1 op 3 bij volgas :mrgreen:

Maar ik neem niet aan dat je continu plankgas rijdt. Dus zoals Erwin zegt, gemiddeld zul je die 10seconden dat je 1 op 3 rijdt niet op je tank terugvinden.

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 06 aug 2009 14:40
door deliyuregim83
:mrgreen: Haha, tuurlijk.. Mijne geeft ie ook aan. Ga dus niet altijd met VOL GAS rijden..

Zuinig rijden dus ;)

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 06 aug 2009 16:01
door Declain
markgsi20 schreef:Hallo, ik heb een vraagje over mijn boordcomputer van mn Gsi 2.0 8v

Als ik mn gas vol in heb bij optrekken geeft hij wel eens 38.5L/100km aan. Is het verbruik dan echt zo hoog bij een gsi? Volgens mij klopt er niks van dat ding. :?
Mark
Verbruik moet je letten op het gemiddelde, ...het verbruik op het moment is zoals iedereen zegt niet echt hanteerbaar bij optrekken..

je zou het wel kunnen gebruiken als je een trajectje van een paar kilometer en bijvoorbeeld constant 120 k/mh rijd,

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 06 aug 2009 16:38
door gurdi
als je op top rijd met volgas dan zul je ook wle zuiniger rijden toch??

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 06 aug 2009 17:07
door Declain
hoe hoger je toeren hoe meer verbruik...

constant 4500+ rpm zal niet zuinig zijn...

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 06 aug 2009 17:22
door Peter_89
gurdi schreef:als je op top rijd met volgas dan zul je ook wle zuiniger rijden toch??
Tuurlijk niet. Motor moet dan veel meer moeite doen. Denk aan luchtweerstand enzo :wink:

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 06 aug 2009 17:34
door gurdi
ja dat snap ik maar dan ben je niet meer aan het optrekken. maar inderdaad dan zuipt ie ook zoveel ja.

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 06 aug 2009 19:10
door Declain
maar je draait wel hoge toeren

ga maar constant 80 rijden in zijn 2 ( als je het écht wilt...)

dan zuiptie ook zonder op te trekken

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 06 aug 2009 20:45
door pascal1109
De mijne gaat naar 39.9 / 100. Hoger kan die niet :P

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 08 aug 2009 13:17
door gurdi
ik snapte hem al :)
en hogere toeren is niet automatisch niet zuinig rijden
maar dat maakt ook allemaal niet uit

gaat erom energie gaat niet verlorren en de lucht weerstand rol weerstand en andere weerstanden worden alsmaar hoger.
dat is allemaal energie. en optrekken is nog meer energie want dan moet je alle massa gaan versnellen.

maar 1 op 3 rijd je niet zo vaak

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 08 aug 2009 15:47
door LeonW
gurdi schreef: en hogere toeren is niet automatisch niet zuinig rijden.
Juist! Met je rechter voet regel je hoe zuinig je rijdt. De hoeveelheid toeren speelt wel mee... Want dat heeft te maken met het verschil in rendement van de motor bij verschillende toerentallen. Maar de grootste invloed heb je met je voet. Denk maar alsof je daarmee direct de brandstofpomp bedient :)

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 09 aug 2009 12:58
door gurdi
dat ook maar dat bedoelde ik niet. is een kwestie van massa traagheids moment en dergelijke.
een auto is berekend op snelheden en overschakelen.

bijvoorbeeld is je zuinigste moment berekend op 90 km/h op 300 toeren
(denk niet bij een astra zo maar is maar een voorbeeld)
dan kun je ook 80 gaan rijden in de zelfde versnelling met minder toeren maar dan rijdt je wel minder zuinig.

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 11 nov 2009 23:14
door olmez
denk 80a 90 km/h in zn 5 zal wel zuinig zijn tog of heb ik het verkeerd?

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 12 nov 2009 01:14
door LeonW
ja hoor. 80 in zn 5 bij constante snelheid verbruik je ongeveer 6,5 liter/100km ofzo.
Bij 50 in zn 4 ongeveer 5,5 liter/100km.

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 12 nov 2009 01:22
door pluggie
pascal1109 schreef:De mijne gaat naar 39.9 / 100. Hoger kan die niet :P
Psies :P

Das idd het record. :P

En ja C20XE is idd, het kan zuiniger dan een 1.2, het kan meer ook andere kant op. Maakt die motor ook zo uniek en efficient.

Een hederdaagse 2.2 of 2.3, haalt niet de power, en ook niet de zuinigheid (2 extremen).

Qua 2.0, is de C20XE echt serieus, zowat de aller echt allerbeste motor ooit gemaakt. En dat is echt serieus.

Zonder kat haalde de 20XE 200nm. Dat is de maatstaf. En 156Pk. Voor een standaard 2.0 motor. Geen blok dat dat standaard haalt hedendaags bv. Toen ook niet.

Mogen ze Lotus nog steeds voor bedanken.....

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 12 nov 2009 08:49
door Haaye
Qua 2.0, is de C20XE echt serieus, zowat de aller echt allerbeste motor ooit gemaakt. En dat is echt serieus.




En zo is het :worship: :worship: :opel: De c18xe is de best 1.8 ooit gemaakt. Vind ik :mrgreen:

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 16 nov 2009 01:04
door Roy 2.0 16v
15 jaar geleden oke, maar nu kunnen ze 1,6 standaard met 150 pk maken
nee doen ze niet vanwege emissiegelul, daarom is C20Xe de beste, nog net voor strengere eisen een geweldig blok op de markt gebracht! kun je je voorstellen dat we allemaal ecotec zouden hebben? 120 pk max en jaarlijks ellende..

Wel staat de gsi bij mij nog steeds op 1 voor de auto die het lekkerste rijdt!
het koppel, het gevoel, het geluid, het karakter! daar kan geen nieuwerwetse zielloze auto tegenop.

Anderen doen vaak heel trots '' zie mij in me nieuwe auto van 20.000,- ''
op verjaardagen hoor je ze niet snel over de jaarlijkse beurt van 1000,- en dat de wegenwacht al 3x is gebeld.
auto van een half jaar oud, slechts een paar duizend op de teller en klagen, hij stotterd, er brand een lampje, hij houdt in.
het enige mooie is het dashboard, eronder zit vaak troep. TROEP HOOR JE ME :D

een nieuwe auto kopen, ik stel het zo lang mogelijk uit,. Astra gsi is de auto for me :)

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 16 nov 2009 07:22
door RedBill
Roy 2.0 16v schreef:15 jaar geleden oke, maar nu kunnen ze 1,6 standaard met 150 pk maken
Een ongeblazen 1.6 met 196 Nm koppel? Noem eens een voorbeeld?

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 16 nov 2009 15:38
door Roy 2.0 16v
RedBill schreef:
Roy 2.0 16v schreef:15 jaar geleden oke, maar nu kunnen ze 1,6 standaard met 150 pk maken
Een ongeblazen 1.6 met 196 Nm koppel? Noem eens een voorbeeld?
voorbeeld hoeft niet als je goed leest 8) ze zouden ze nu kunnen maken, maar vanwege emissie ellende gebeurd het niet
ik kijk vaak op van de 1.4. 1.6. 1.8 in de autoboekjes, wat die er tegenwoordig uitpersen.

als er nu een 2.0 auto zonder turbo wordt uitgevoerd, zitten die al niet vaak rond 200 pk?

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 16 nov 2009 22:00
door Duffy_GSI
Roy 2.0 16v schreef:
RedBill schreef:
Roy 2.0 16v schreef:15 jaar geleden oke, maar nu kunnen ze 1,6 standaard met 150 pk maken
Een ongeblazen 1.6 met 196 Nm koppel? Noem eens een voorbeeld?
voorbeeld hoeft niet als je goed leest 8) ze zouden ze nu kunnen maken, maar vanwege emissie ellende gebeurd het niet
ik kijk vaak op van de 1.4. 1.6. 1.8 in de autoboekjes, wat die er tegenwoordig uitpersen.

als er nu een 2.0 auto zonder turbo wordt uitgevoerd, zitten die al niet vaak rond 200 pk?
Renault clio sport 2.0 16V (vorig model) > 197pk, 215Nm
Renault clio RS 2.0 16V (nieuw model) > 201pk, 215Nm
Honda civic Type R 2.0i Vtec > 201pk, 193Nm (minder koppel als de Gsi ;-))

Deze komen er bij mijn weten tussenuit. Verder is tegenwoordig alles geblazen denk ik ;-).

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 16 nov 2009 22:40
door Haaye
Roy 2.0 16v schreef:15 jaar geleden oke, maar nu kunnen ze 1,6 standaard met 150 pk maken
nee doen ze niet vanwege emissiegelul, daarom is C20Xe de beste, nog net voor strengere eisen een geweldig blok op de markt gebracht! kun je je voorstellen dat we allemaal ecotec zouden hebben? 120 pk max en jaarlijks ellende..
Sorry ik vloel me een beetje beledigd... ecotec 120 pk max? jaarlijks ellende?
Mijn c18xe heeft 3,5 ton op de teller! nooit motorische problemen gehad! en van 0 tot 140 blijf ik lekker achter een c20xe plakken vriend.

De c18xe doet echt niet onder voor de c20xe, hij is zelfs sneller dan de 20xev!

Tuulk blijft de c20xe de absolute topper! :worship: Maar de c18xe doet er niet voor onder met maarliefst 25 pk minder.

Dus respect voor de c18xe graag. Zo wou even mijn ei kwijt :twisted: :mrgreen: :mrgreen: :opel:

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 17 nov 2009 13:16
door Roy 2.0 16v
hahaha helemaal over de rooie
c18xe bedoel ik ook niet, die gaan ook als een speer, vind ik misschien nog wel beter rijden dan 20xe
even wat feller meteen, een vriend van me heeft het 2 jaar gehad.

ik bedoel 2 liter ecotecs

Re: boordcomputer vraagje

Geplaatst: 17 nov 2009 18:28
door Laagvlieger
De C18XE was net zo goed geweest als de C20XE als ze er ook Bosch Motronic opgegooid hadden.
Helaas heeft Siemens zich ermee bemoeit en dat maakt hem helaas minder bulletproof als de C20XE.
Verders is een C18XE is niet heel anders dan de C20XE. Alleen een smallere cilinderkop.