Nick z'n Project topic : 3.0 v6
Geplaatst: 17 mei 2009 00:09
Hier eerst de specificaties van de GSi. (komen regelmatig dingen bij)
Het Turbo blok is gebouwd/ingebouwd door Dhz-Twente
Tot nu toe:
Blok:
X30xe 24v V6
Licht vliegwiel
schmidt chip
Transmissie:
F28 (6Bak)
2 delige aandrijfas
FWD ombouwset (Mtech)
Quaife sper differentieel
Sash sportkoppeling
Remmen: (Calibra Turbo)
284mm: Voor (geboord/Geventileerd)
260mm: Achter (geboord)
Ferodo DS2500 Remblokken
Goodridge Rvs Remslangen
Onderstel:
Versterkte Draagarmen
4x koni geel (instelbaar)
Wiechers Veerpootbrug
Uitlaat:
Handmade: Groep A Rvs (3'') 76,00mm systeem (Dhz-Twente )
Sportkat (100cell)
Exterieur
Origineel mogenlijk
Slotloze deurgrepen
Irmscher achterlichten
Interieur
Standaard gsi interieur
Electriche ramen en spiegels(verwarmd)
Electrisch dakraam,
Stoel verwarming
Calibra Turbo 280 km/h teller
Instrumenten:air/fuel,oliedruk,olietemp
Apexi boostcontroller
In Car Entertainment
Nog weinig
Voorkant: Pioneer compo set
Achterkant: JBL speakers
(Met de tijd compleet Alpine systeem)
________________________________________________________________________
Voertuigsoort: Personenauto
Merk: OPEL
Handelsbenaming: ASTRA GSi C2.0NE U9 (moet nog omgekeurd worden)
Kleur(en): Blauw
Brandstof: Benzine
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1998 cm3
Aantal zitplaatsen: 5
Aantal staanplaatsen: N.v.t.
Massa ledig voertuig: 1.035 kg
Maximum massa voertuig: 1.545 kg
Massa rijklaar: 1035 kg
Laadvermogen: N.v.t.
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd: 500 kg
- geremd: 1.000 kg
- oplegger geremd: N.v.t.
- autonoom geremd: N.v.t.
- middenas geremd: N.v.t.
Datum eerste afgifte Nederland : 25-02-1992
Datum eerste toelating : 25-02-1992
Datum aanvang tenaamstelling : 01-02-2008
___________________________________________________________________________
Hallo,
Ik heb even een nieuw topic geopend over mijn GSI. Aangezien het vorige topic vol staat met kletspraat.
Ik heb de Gsi gekocht op 1 februari 2008 . Toen ik haar kocht zat er veel werk aan. Achterstallig onderhoud en cosmetisch.
Zoals de meeste weten ben ik van het originele gebeuren en niet van tuning bumpers en sticker tuning e.d. Ik heb helaas geen foto's van hoe ik hem gekocht had.
Al gouw ben ik opzoek gegaan naar een originele voor bumper en originele sideskirts. Nadat ik het erop had gezet ging ik de GSi technisch opknappen.
Ik moest toen der tijd voor de apk dus had een mooi lijstje met dingen die moesten gebeuren: 4nieuwe banden,remschijven,schokbrekers,stuurkogels,wat rubbers,e.d.
Nadat ik dat allemaal vervangen had reed de GSi Al een heel stuk beter. motorish heb ik hem ook even opgefrist met de benodigde onderdelen.
Naar een jaar C20xe te hebben gereden(met veel plezier) besloot ik om een C20let(turbo) in te laten bouwen door Niels(nog volop bezig).Heb veel onderdelen besteld voor dat Project zoals:
-Nieuwe Turbo
-Remmen Calibra turbo
-Nieuwe aandrijfassen
-Versterkte draagarmen
-alle rubbers m.b.v onderstel
-Grotere Intercooler
-Alle onderdelen van het blok
-enz enz
(Noem maar op de foto's zeggen genoeg)
Enjoy This Project
Wat cosmetische aanpassingen.
zo was de achterkant van de GSi.
Ik heb de Irmscher achterlichten van marcel (astrid fahrer) overgenomen.Gelijk even een andere eind demper gemonteerd.
Heb ook een andere achterklep liggen met ruitenwisser en zonder (tuning) logo. Die komt er binnekort op als ik de GSi terug heb.
Dit is het resultaat:
_____________________________________________________________________________________
De (gele)koni schokbrekers eronder. Op de voorkant zitten ze ook alleen geen foto van.
_____________________________________________________________________________________
C20Let Project
Op 4januari 2009 heb ik het blok opgehaald helemaal compleet met bak enz.
Toen de benodigde onderdelen Verzamelt.
Het remmen setje van de Calibra turbo:
Grotere intercooler 700x230mm.
Motor onderdelen.
Niels heeft de waterslangen, lagers, homokineten e.d binnen gekregen.
Silicone carter ontluchting set.
Nieuwe groter injectoren van bosh.
Grotere intake.
De Quaife Sper variabel van 0tot65%.
Hier een uitleg van wat de sper doet. eerder gepost door Vizier. bedankt
Differentieel en Sperdifferentieel
…. wat zijn dat voor onderdelen en welke functie hebben ze?
Het differentieel zorgt ervoor dat er snelheidsverschil tussen aangedreven wielen mogelijk is. U kunt zich voorstellen dat een wiel in de binnenbocht minder afstand aflegt dan een wiel in de buitenbocht. Als nu de wielen „star“ met elkaar verbonden zouden zijn, dan zou dit snelheidsverschil niet mogelijk zijn en zou de auto dus moeilijk te besturen worden.
Het differentieel is een tandwieloverbrenging die ervoor zorgt dat er geen starre verbinding is tussen de aangedreven wielen. Dit wordt gerealiseerd door de kegeltandwielen in het differentieelhuis.
Het sperdifferentieel heeft eenzelfde soort opbouw als het „gewone“ differentieel, maar daarnaast nog wat extra componenten om de „ vrijheid“ van snelheidsverschil tussen de twee aandrijfassen van de wielen te beperken. Dat betekent dus dat bij een sperdifferentieel niet het ene wiel stil kan staan en het andere kan draaien.
Functioneren van het differentieel:
Het door de motor gegeven koppel wordt via de pignon overgebracht op het kroonwiel. Het kroonwiel brengt dit koppel over op de satellietdrager (de as waar de satellietwielen op zitten). Bij rechtdoor rijden is er geen verschil in snelheid tussen de beide wielen en dus draaien de kegeltandwielen niet om hun eigen as (de satellietdrager) en hebben de beide kegeltandwielen dezelfde snelheid.
In een bocht wordt de situatie anders. Het ene wiel moet dan in dezelfde tijd meer afstand afleggen dan het andere. Dat kan alleen als de kegeltandwielen om hun eigen as gaan draaien. Dit gaat vanzelf, want in een bocht zal het buitenste wiel „ achterblijven“ en dus minder koppel vragen. Dit wordt automatisch door het differentieel gecompenseerd, doordat dan de kegelwielen om hun as gaan draaien. Overigens blijft tijdens dit hele proces het kroonwiel ook draaien, dus er blijft aandrijfkracht! Het wordt alleen niet meer gelijk verdeeld over beide wielen.
Bij het sperdifferentieel ( zie boven ) wordt de vrijheid van koppelverdeling tussen de beide aangedreven wielen kunstmatig beperkt. U kent allemaal het effect van met 1 wiel op het ijs staan en met het andere wiel op de (stroeve) weg. Het wiel dat op het ijs staat slipt en het andere staat stil (oftewel het wiel op het ijs biedt geen weerstand, en zou je het wiel in de „ buitenbocht“ kunen noemen). Met een sperdifferentieel kan dit beinvloed worden. In dat geval zorg je ervoor dat er altijd een bepaald percentage koppel minimaal overgedragen wordt op een wiel. Voorbeeld: een 70/30 sper zorgt ervoor dat er altijd nog 30 % van het koppel overgedragen wordt op het wiel dat de meeste weerstand biedt. In dat geval kun je dus toch gewoon vanwege de 30 % tractie op het wiel dat op de weg staat wegrijden.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Nog wat leuks voor in en op de GSi.
De Remus demper overgenomen van Jan (kipracing) even een foto geleend van me grote friend Pascal
Voor dat de GSi naar Niels gaat even het motorruimte opgeknapt.
Begonnen met de voorschermen en bumper te demonteren.
Na alles goed schoongemaakt en ontvet te hebben kwam ik een roestplek tegen.(zie foto 3)
Toen was het tijd om alles te schuren/borstelen enz enz
Hier zie je duidelijk dat het doorgerot is.
en hier gelast en vlak geschuurd
In de primer gezet.En lekker alle naden in de carrosserie kit gezet.
Het eind resultaat. Netjes in de lak voordat het blok erin gaat.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
GSi naar Dhz-Twente
4 april ging ik samen met een vriend naar Niels. Aanhanger gehuurd gsi erop en een bestel busje met achterin een C20let en alle onderdelen.
Na 2uur 100/110 km/ph gereden te hebben (ik weet het je mag 80) de GSi in een hoekje gezet (was nog net genoeg ruimte). naast de GSi van timo.
Niels is nu Bezig met het Blok en word voorzien van:
Nieuwe pakkingen
Nieuwe olie pomp(z20let)
Kop revisie
Arp Bouten
Compleet Nieuwe ontsteking
injectoren
Distri set
Enz enz.
Verse lak.
Nieuw klepseals en de cilinderkop is minimaal gevlakt.
Sper is ingebouwd en de bak is opnieuw gespoten.
zo zag hij eruit toen ik hem kocht.
Nu ziet hij er zo uit.
Sper erin Met een speciale adapterring omdat het grote lager van de F28 niet meer te krijgen is, Nu kan er een gewoon F20 lager gemonteerd worden.
Volgende week Kan niels een paar dagen achter elkaar aan m'n Blok werken dus dan zit het blok compleet in elkaar. (foto's volgen)
Ik zal deze post blijven aan vullen met info en foto's zodat het 1 geheel blijft
Het Turbo blok is gebouwd/ingebouwd door Dhz-Twente
Tot nu toe:
Blok:
X30xe 24v V6
Licht vliegwiel
schmidt chip
Transmissie:
F28 (6Bak)
2 delige aandrijfas
FWD ombouwset (Mtech)
Quaife sper differentieel
Sash sportkoppeling
Remmen: (Calibra Turbo)
284mm: Voor (geboord/Geventileerd)
260mm: Achter (geboord)
Ferodo DS2500 Remblokken
Goodridge Rvs Remslangen
Onderstel:
Versterkte Draagarmen
4x koni geel (instelbaar)
Wiechers Veerpootbrug
Uitlaat:
Handmade: Groep A Rvs (3'') 76,00mm systeem (Dhz-Twente )
Sportkat (100cell)
Exterieur
Origineel mogenlijk
Slotloze deurgrepen
Irmscher achterlichten
Interieur
Standaard gsi interieur
Electriche ramen en spiegels(verwarmd)
Electrisch dakraam,
Stoel verwarming
Calibra Turbo 280 km/h teller
Instrumenten:air/fuel,oliedruk,olietemp
Apexi boostcontroller
In Car Entertainment
Nog weinig
Voorkant: Pioneer compo set
Achterkant: JBL speakers
(Met de tijd compleet Alpine systeem)
________________________________________________________________________
Voertuigsoort: Personenauto
Merk: OPEL
Handelsbenaming: ASTRA GSi C2.0NE U9 (moet nog omgekeurd worden)
Kleur(en): Blauw
Brandstof: Benzine
Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1998 cm3
Aantal zitplaatsen: 5
Aantal staanplaatsen: N.v.t.
Massa ledig voertuig: 1.035 kg
Maximum massa voertuig: 1.545 kg
Massa rijklaar: 1035 kg
Laadvermogen: N.v.t.
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd: 500 kg
- geremd: 1.000 kg
- oplegger geremd: N.v.t.
- autonoom geremd: N.v.t.
- middenas geremd: N.v.t.
Datum eerste afgifte Nederland : 25-02-1992
Datum eerste toelating : 25-02-1992
Datum aanvang tenaamstelling : 01-02-2008
___________________________________________________________________________
Hallo,
Ik heb even een nieuw topic geopend over mijn GSI. Aangezien het vorige topic vol staat met kletspraat.
Ik heb de Gsi gekocht op 1 februari 2008 . Toen ik haar kocht zat er veel werk aan. Achterstallig onderhoud en cosmetisch.
Zoals de meeste weten ben ik van het originele gebeuren en niet van tuning bumpers en sticker tuning e.d. Ik heb helaas geen foto's van hoe ik hem gekocht had.
Al gouw ben ik opzoek gegaan naar een originele voor bumper en originele sideskirts. Nadat ik het erop had gezet ging ik de GSi technisch opknappen.
Ik moest toen der tijd voor de apk dus had een mooi lijstje met dingen die moesten gebeuren: 4nieuwe banden,remschijven,schokbrekers,stuurkogels,wat rubbers,e.d.
Nadat ik dat allemaal vervangen had reed de GSi Al een heel stuk beter. motorish heb ik hem ook even opgefrist met de benodigde onderdelen.
Naar een jaar C20xe te hebben gereden(met veel plezier) besloot ik om een C20let(turbo) in te laten bouwen door Niels(nog volop bezig).Heb veel onderdelen besteld voor dat Project zoals:
-Nieuwe Turbo
-Remmen Calibra turbo
-Nieuwe aandrijfassen
-Versterkte draagarmen
-alle rubbers m.b.v onderstel
-Grotere Intercooler
-Alle onderdelen van het blok
-enz enz
(Noem maar op de foto's zeggen genoeg)
Enjoy This Project
Wat cosmetische aanpassingen.
zo was de achterkant van de GSi.
Ik heb de Irmscher achterlichten van marcel (astrid fahrer) overgenomen.Gelijk even een andere eind demper gemonteerd.
Heb ook een andere achterklep liggen met ruitenwisser en zonder (tuning) logo. Die komt er binnekort op als ik de GSi terug heb.
Dit is het resultaat:
_____________________________________________________________________________________
De (gele)koni schokbrekers eronder. Op de voorkant zitten ze ook alleen geen foto van.
_____________________________________________________________________________________
C20Let Project
Op 4januari 2009 heb ik het blok opgehaald helemaal compleet met bak enz.
Toen de benodigde onderdelen Verzamelt.
Het remmen setje van de Calibra turbo:
Grotere intercooler 700x230mm.
Motor onderdelen.
Niels heeft de waterslangen, lagers, homokineten e.d binnen gekregen.
Silicone carter ontluchting set.
Nieuwe groter injectoren van bosh.
Grotere intake.
De Quaife Sper variabel van 0tot65%.
Hier een uitleg van wat de sper doet. eerder gepost door Vizier. bedankt
Differentieel en Sperdifferentieel
…. wat zijn dat voor onderdelen en welke functie hebben ze?
Het differentieel zorgt ervoor dat er snelheidsverschil tussen aangedreven wielen mogelijk is. U kunt zich voorstellen dat een wiel in de binnenbocht minder afstand aflegt dan een wiel in de buitenbocht. Als nu de wielen „star“ met elkaar verbonden zouden zijn, dan zou dit snelheidsverschil niet mogelijk zijn en zou de auto dus moeilijk te besturen worden.
Het differentieel is een tandwieloverbrenging die ervoor zorgt dat er geen starre verbinding is tussen de aangedreven wielen. Dit wordt gerealiseerd door de kegeltandwielen in het differentieelhuis.
Het sperdifferentieel heeft eenzelfde soort opbouw als het „gewone“ differentieel, maar daarnaast nog wat extra componenten om de „ vrijheid“ van snelheidsverschil tussen de twee aandrijfassen van de wielen te beperken. Dat betekent dus dat bij een sperdifferentieel niet het ene wiel stil kan staan en het andere kan draaien.
Functioneren van het differentieel:
Het door de motor gegeven koppel wordt via de pignon overgebracht op het kroonwiel. Het kroonwiel brengt dit koppel over op de satellietdrager (de as waar de satellietwielen op zitten). Bij rechtdoor rijden is er geen verschil in snelheid tussen de beide wielen en dus draaien de kegeltandwielen niet om hun eigen as (de satellietdrager) en hebben de beide kegeltandwielen dezelfde snelheid.
In een bocht wordt de situatie anders. Het ene wiel moet dan in dezelfde tijd meer afstand afleggen dan het andere. Dat kan alleen als de kegeltandwielen om hun eigen as gaan draaien. Dit gaat vanzelf, want in een bocht zal het buitenste wiel „ achterblijven“ en dus minder koppel vragen. Dit wordt automatisch door het differentieel gecompenseerd, doordat dan de kegelwielen om hun as gaan draaien. Overigens blijft tijdens dit hele proces het kroonwiel ook draaien, dus er blijft aandrijfkracht! Het wordt alleen niet meer gelijk verdeeld over beide wielen.
Bij het sperdifferentieel ( zie boven ) wordt de vrijheid van koppelverdeling tussen de beide aangedreven wielen kunstmatig beperkt. U kent allemaal het effect van met 1 wiel op het ijs staan en met het andere wiel op de (stroeve) weg. Het wiel dat op het ijs staat slipt en het andere staat stil (oftewel het wiel op het ijs biedt geen weerstand, en zou je het wiel in de „ buitenbocht“ kunen noemen). Met een sperdifferentieel kan dit beinvloed worden. In dat geval zorg je ervoor dat er altijd een bepaald percentage koppel minimaal overgedragen wordt op een wiel. Voorbeeld: een 70/30 sper zorgt ervoor dat er altijd nog 30 % van het koppel overgedragen wordt op het wiel dat de meeste weerstand biedt. In dat geval kun je dus toch gewoon vanwege de 30 % tractie op het wiel dat op de weg staat wegrijden.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Nog wat leuks voor in en op de GSi.
De Remus demper overgenomen van Jan (kipracing) even een foto geleend van me grote friend Pascal
Voor dat de GSi naar Niels gaat even het motorruimte opgeknapt.
Begonnen met de voorschermen en bumper te demonteren.
Na alles goed schoongemaakt en ontvet te hebben kwam ik een roestplek tegen.(zie foto 3)
Toen was het tijd om alles te schuren/borstelen enz enz
Hier zie je duidelijk dat het doorgerot is.
en hier gelast en vlak geschuurd
In de primer gezet.En lekker alle naden in de carrosserie kit gezet.
Het eind resultaat. Netjes in de lak voordat het blok erin gaat.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
GSi naar Dhz-Twente
4 april ging ik samen met een vriend naar Niels. Aanhanger gehuurd gsi erop en een bestel busje met achterin een C20let en alle onderdelen.
Na 2uur 100/110 km/ph gereden te hebben (ik weet het je mag 80) de GSi in een hoekje gezet (was nog net genoeg ruimte). naast de GSi van timo.
Niels is nu Bezig met het Blok en word voorzien van:
Nieuwe pakkingen
Nieuwe olie pomp(z20let)
Kop revisie
Arp Bouten
Compleet Nieuwe ontsteking
injectoren
Distri set
Enz enz.
Verse lak.
Nieuw klepseals en de cilinderkop is minimaal gevlakt.
Sper is ingebouwd en de bak is opnieuw gespoten.
zo zag hij eruit toen ik hem kocht.
Nu ziet hij er zo uit.
Sper erin Met een speciale adapterring omdat het grote lager van de F28 niet meer te krijgen is, Nu kan er een gewoon F20 lager gemonteerd worden.
Volgende week Kan niels een paar dagen achter elkaar aan m'n Blok werken dus dan zit het blok compleet in elkaar. (foto's volgen)
Ik zal deze post blijven aan vullen met info en foto's zodat het 1 geheel blijft