Pagina 1 van 3

Roest en ABS (Edit: R.I.P.)

Geplaatst: 26 apr 2009 08:29
door Wardriver
Hoihoi,

Ik ben dan nog wel niet zo lang online hier maar heb wel het een en ander aan vragen...
Onderweg terug van de garage waar ik hem gekocht heb begon het ABS lampje te branden.
Merk verders niks aan de auto alleen het lampje wat blijft branden...
Misschien weet een van jullie wat dit in houd??
Is dit ernstig, moet de ABS vervangen worden??

En dan nog een vraag over roest (duhh).
Ik heb bij de tankdop en dezelfde wielkas flink wat roest.
Maar misschien kunnen jullie mij zeggen, wat is nog goed repareerbaar en wat niet??
Afbeelding

Afbeelding
Schijnbaar heeft de vorige eigenaar er al wat aan liggen kloten maar als het aan mij ligt wil ik het toch wel een keer fatsoenlijk doen!!
En niet met een paar schroeven en een bult tectyl of zoiets dergelijks :wink:

Alvast bedankt.

Re: ABS

Geplaatst: 26 apr 2009 08:58
door vizier
Probleem met de roest is dat het van binnenuit komt, een inlas rand gaat niet werken, helaas proberen velen het wel
Maar altijd komen ze bedrogen uit naar een jaar of 2

Er zal dus een nieuw achterscherm in moeten

In oa redbill's topic kan je goed zien hoe dat in z'n werk gaat
viewtopic.php?t=10682&start=1


ABS modules gaan niet vaak stuk, het zal eerder een sensor zijn of een stekker die slecht contact maakt

Als je de sensoren vervangt aan de voorkant, vervang dan ook de beugel voor de nieuwe plastic versie. De alu versies drukken tegen de sensor aan door de corrosie. Dan word ie samen geknepen en gaat i aanlopen tegen je aandrijfas (kan dus ook goed de reden zijn dat je nu storing hebt)


Feel free to correct me if in wrong ;)

Re: ABS

Geplaatst: 26 apr 2009 09:04
door Laagvlieger
Vizier heeft gelijk.
Compleet nieuw achterscherm inlassen is de beste oplossing.

En wat de ABS betreft. Waarschijnlijk idd een kapotte sensor. Wil je weten welke en of het zo is dan zal de auto even aan de computer moeten.
Dan weet je zeker hoe en wat.

Re: ABS

Geplaatst: 26 apr 2009 10:11
door RedBill
Aiaiai, ik zal je niet voorliegen, dit is wel één van de meest ernstige die ik heb gezien, zo op het eerste gezicht. Mijne was er destijds ook erg slecht aan toe, maar dit...

Waar je rekening mee moet houden als je dit wilt gaan aanpakken is de vraag hoe lang je deze auto wilt houden. De kosten krijg je er namelijk bij verkoop maar voor een heel klein deel uit (ik ga er vanuit dat je voor deze nu niet zoveel hebt betaald). Als je een jaar of vijf in de wagen wilt rijden, dan kun je het voor jezelf zien als investeringskosten en afschrijving, wat je bij een jongere auto ook zou hebben.

Als je dit goed wilt laten repareren moet je uitgaan van een investering van minstens 2500 euro als je beide kanten wilt laten doen (plaatwerk en spuiten). Alleen deze kant zal je zeker tegen de 1500 euro kosten. (Check namelijk ook je dorpels maar eens.) Denk er goed over na of je dat wilt.

Als je em gaat aanpakken (in dat geval :worship: :worship: ) dan zullen wij je in ieder geval met raad en daad terzijde kunnen staan, daar is dit forum voor.

Over de ABS: daar is alles al over gezegd door de twee vorige heren.

Re: ABS

Geplaatst: 26 apr 2009 10:33
door Bart(astra)
nog even een kleine opmerking;
Zolang het ABS-lampje brandt, werkt het ABS-systeem niet !

Re: ABS

Geplaatst: 26 apr 2009 11:26
door Wardriver
RedBill schreef:Aiaiai, ik zal je niet voorliegen, dit is wel één van de meest ernstige die ik heb gezien, zo op het eerste gezicht. Mijne was er destijds ook erg slecht aan toe, maar dit...

Waar je rekening mee moet houden als je dit wilt gaan aanpakken is de vraag hoe lang je deze auto wilt houden. De kosten krijg je er namelijk bij verkoop maar voor een heel klein deel uit (ik ga er vanuit dat je voor deze nu niet zoveel hebt betaald). Als je een jaar of vijf in de wagen wilt rijden, dan kun je het voor jezelf zien als investeringskosten en afschrijving, wat je bij een jongere auto ook zou hebben.

Als je dit goed wilt laten repareren moet je uitgaan van een investering van minstens 2500 euro als je beide kanten wilt laten doen (plaatwerk en spuiten). Alleen deze kant zal je zeker tegen de 1500 euro kosten. (Check namelijk ook je dorpels maar eens.) Denk er goed over na of je dat wilt.

Als je em gaat aanpakken (in dat geval :worship: :worship: ) dan zullen wij je in ieder geval met raad en daad terzijde kunnen staan, daar is dit forum voor.

Over de ABS: daar is alles al over gezegd door de twee vorige heren.
Ik wist ook wel dat het ernstig was... dat wist ik :wink:
Aangepakt wordt ie zowieso, ik heb via een vriend van me een gozer die in het schadeherstel zit dus dat is een meevaller...

Maar ik heb de tijd, heb nog geen rijbewijs dus dat komt wel goed.

De andere kant heb ik vanmorgen even goed gekeken en die is niet zo extreem slecht, ik denk dat daar al een keer gelast is geworden.
En de dorpels zien er zo in eerste instantie niet echt zeer slecht uit, wel roest maar niet doorgerot :thumbsup:
Maar in elk geval, het is en blijft een project auto tot ik mijn rijbewijs heb!

Re: ABS

Geplaatst: 27 apr 2009 03:26
door vizier
een gsi is een project zolang je hem hebt, maakt niet uit of je nu een rijbewijs hebt of niet :wink:

Re: ABS

Geplaatst: 27 apr 2009 05:41
door Wardriver
vizier schreef:een gsi is een project zolang je hem hebt, maakt niet uit of je nu een rijbewijs hebt of niet :wink:
Ja oke, maar als ik mijn rijbewijs heb wil ik ook dat er in gereden wordt :wink:
Gisteren eerst roadtest gehad a +/- 300 Km, beestje heeft het goed uitgehouden :D

Re: ABS

Geplaatst: 27 apr 2009 17:58
door Nick(GSI)
Wardriver schreef:
vizier schreef:een gsi is een project zolang je hem hebt, maakt niet uit of je nu een rijbewijs hebt of niet :wink:
Ja oke, maar als ik mijn rijbewijs heb wil ik ook dat er in gereden wordt :wink:
Gisteren eerst roadtest gehad a +/- 300 Km, beestje heeft het goed uitgehouden :D

idd Gsi blijft gewoon 1project :D tenminste als je een liefhebber bent/word. je vind altijd wel weer iets dat beter kan of wat je anders wild hebben 8)

Re: ABS

Geplaatst: 27 apr 2009 22:05
door Wardriver
Nick(GSI) schreef:
Wardriver schreef:
vizier schreef:een gsi is een project zolang je hem hebt, maakt niet uit of je nu een rijbewijs hebt of niet :wink:
Ja oke, maar als ik mijn rijbewijs heb wil ik ook dat er in gereden wordt :wink:
Gisteren eerst roadtest gehad a +/- 300 Km, beestje heeft het goed uitgehouden :D

idd Gsi blijft gewoon 1project :D tenminste als je een liefhebber bent/word. je vind altijd wel weer iets dat beter kan of wat je anders wild hebben 8)
Ben er sinds vandaag achter dat onderhoud ook nodig is :P
Ik heb (denk ik) het koelvloeistof$ reservoir kapot :(
Ik stond bij een collega voor de deur en hij zij dat ik meteen terug kon gaan naar de handelaar....
Lag een hele plas water onder de auto... :shutup:

Iemand een idee of die van een normale Astra ook er in passen, zou mooi zijn.
Ik ga zaterdag zowieso even naar de sloop, even kijken wat ik me daar op de kop kan tikken...

Re: ABS

Geplaatst: 27 apr 2009 22:15
door Nick(GSI)
ik zou eerst even kijken of het wel je tankje is. Geen slang poreus of lek o.i.d ?

hoe groot was de plas? Niet dat je hele blok zonder vloeistof staat vind ie niet fijn.

ja en onderhoud hoort er ook bij :wink:

Re: ABS

Geplaatst: 27 apr 2009 22:27
door Wardriver
Nick(GSI) schreef:ik zou eerst even kijken of het wel je tankje is. Geen slang poreus of lek o.i.d ?

hoe groot was de plas? Niet dat je hele blok zonder vloeistof staat vind ie niet fijn.

ja en onderhoud hoort er ook bij :wink:
Logisch, onderhoud is nodig, zeker na die prijs waar ik hem voor heb kunnen kopen :P
Ik ga me morgen even de tank er uit draaien en even vullen en even kijken of daar het lek van af komt...
Mocht dat zo zijn heb ik toch een andere tank nodig maar ik dacht ook aan de radiateur aangezien we gisteren een stuk zonder grill hebben gereden :?

Re: ABS

Geplaatst: 28 apr 2009 13:19
door RedBill
Je bent de komende twee jaar bezig om het achterstallige onderhoud in te halen. Dat is niet erg, je moet er alleen wel rekening mee houden. Je kunt veel kosten voorkomen door veel zaken preventief aan te pakken.

Denk dan aan bijvoorbeeld ashoezen. Als er één kapot is, vervang ze gelijk allebei, dan hoeft het maar 1 keer los. Gebruik ook vooral originele GM onderdelen. Levensduur en betrouwbaarheid daarvan is gewoon echt beter dan van immitatiezaken.

Verder kun je kijken wie de originele leveranciers van onderdelen zijn. Van lampen bijvoorbeeld. Daar kun je een hoop geld besparen als je die niet via de dealer maar rechtstreeks bij de fabrikant besteld (Hella bijvoorbeeld voor de mistlampen).

Re: ABS

Geplaatst: 28 apr 2009 21:26
door Wardriver
RedBill schreef:Je bent de komende twee jaar bezig om het achterstallige onderhoud in te halen. Dat is niet erg, je moet er alleen wel rekening mee houden. Je kunt veel kosten voorkomen door veel zaken preventief aan te pakken.

Denk dan aan bijvoorbeeld ashoezen. Als er één kapot is, vervang ze gelijk allebei, dan hoeft het maar 1 keer los. Gebruik ook vooral originele GM onderdelen. Levensduur en betrouwbaarheid daarvan is gewoon echt beter dan van immitatiezaken.

Verder kun je kijken wie de originele leveranciers van onderdelen zijn. Van lampen bijvoorbeeld. Daar kun je een hoop geld besparen als je die niet via de dealer maar rechtstreeks bij de fabrikant besteld (Hella bijvoorbeeld voor de mistlampen).
Dank je voor de tips tot nu toe!!
Ik ben zowieso geen voorstander van imitatie rotzooi als het komt op motorisch / bewegende delen...
Alleen als het gaat om bumpers of carosseriedelen :wink: anders is het onbetaalbaar voor mij.
Maar bewegende delen wilde ik zowieso alleen maar kwalitatief in gooien!!
Komend weekend wilde ik eigenlijk naar de sloop gaan maar heb even rond gebeld maar er staat geen GSI hier in buurt, weten jullie misschien eentje te staan in noord / midden limburg??
Een koelvloeistog reservoir heb ik waarschijnlijk al geregeld, alleen nog even voor de goede orde ook maar een thermostaat er bij regelen :lol:

Re: ABS

Geplaatst: 02 mei 2009 22:07
door Wardriver
Ben vandaag bij mijn collega de monteur geweest :P
De roest was niet zo extreem als we allemaal in begin dachten :thumbsup:
Het meeste is gewoon oppervlakkig en niet doorgerot en waarschijnlijk zat er helemaal GEEN laswerk aan.
Alleen bij de tank moest ik het oplossen met wat polyester (iemand hier daar ervaring mee).
En op de sloop een nieuwe tankdop en rubber halen...
Volgende week gaan we er dus eindelijk mee beginnen en gaan we ook de ABS aanpakken :worship:
Dus na volgend weekend hore jullie meer over hoe slecht het nou werkelijk is.

Re: ABS

Geplaatst: 02 mei 2009 22:10
door gurdi
metaal met poleyester?


nog nooit van gehoor. wil het wel eens zien hoe ver je het moet schuren slijpen voordat dat oppervlakkige roest weg is denk dat je er dan al doorheen bent

Re: ABS

Geplaatst: 02 mei 2009 22:10
door oenatje
de roest bij een gsi komt van binnenuit, hij roest dus van binnen naar buiten,

dus verkijk je er niet op

Re: ABS

Geplaatst: 02 mei 2009 22:36
door jeroentjj 1.8xe
oenatje schreef:de roest bij een gsi komt van binnenuit, hij roest dus van binnen naar buiten,

dus verkijk je er niet op
klopt maar niet in alle gevallen bij mij zat er nix aan de de binneschermen bijna helemaal nix op de achterschermen alleen klein beetje blaasjes bij tankdop iets onderaan dat was van het benzine lekken geweest want de lak was ook gwn aangetast door benzine maar van achterstallig onderhoud kan ik je heel veel vertellen heb dat ding bijna een jaar en ben nu al 2500 lichter door alles in te halen vervangen doordat de vorige eigenaar er vrijwel nix aangedaan heeft

Re: ABS

Geplaatst: 02 mei 2009 22:47
door Wardriver
jeroentjj 1.8xe schreef:
oenatje schreef:de roest bij een gsi komt van binnenuit, hij roest dus van binnen naar buiten,

dus verkijk je er niet op
klopt maar niet in alle gevallen bij mij zat er nix aan de de binneschermen bijna helemaal nix op de achterschermen alleen klein beetje blaasjes bij tankdop iets onderaan dat was van het benzine lekken geweest want de lak was ook gwn aangetast door benzine maar van achterstallig onderhoud kan ik je heel veel vertellen heb dat ding bijna een jaar en ben nu al 2500 lichter door alles in te halen vervangen doordat de vorige eigenaar er vrijwel nix aangedaan heeft
Ik ben er intussen ook achter aan het komen...
En ik denk dat dat ook voor mijn eigenaar heeft gegolden.
Die polyester kan trouwens een vergissing zijn, heb vandaag intussen al zoveel gehoord dat ik het even niet meer weet :p
Misschien dat ik er morgen aan ga beginnen en anders volgend weekend.
Voor zover ik kon zien en voelen zat er aan de binnenschermen vrijwel geen roest en voor al helemaal niet, ook niet aan de buiten kant :mrgreen:
Waarschijnlijk wel, dat is me vandaag gezegd geworden, de fussekogels (weet niet hoe je het schrijft) vervangen, geintje kost me gelukkig alleen de onderdelen...

Re: ABS

Geplaatst: 02 mei 2009 23:02
door jeroentjj 1.8xe
Wardriver schreef:
jeroentjj 1.8xe schreef:
oenatje schreef:de roest bij een gsi komt van binnenuit, hij roest dus van binnen naar buiten,

dus verkijk je er niet op
klopt maar niet in alle gevallen bij mij zat er nix aan de de binneschermen bijna helemaal nix op de achterschermen alleen klein beetje blaasjes bij tankdop iets onderaan dat was van het benzine lekken geweest want de lak was ook gwn aangetast door benzine maar van achterstallig onderhoud kan ik je heel veel vertellen heb dat ding bijna een jaar en ben nu al 2500 lichter door alles in te halen vervangen doordat de vorige eigenaar er vrijwel nix aangedaan heeft
Ik ben er intussen ook achter aan het komen...
En ik denk dat dat ook voor mijn eigenaar heeft gegolden.
Die polyester kan trouwens een vergissing zijn, heb vandaag intussen al zoveel gehoord dat ik het even niet meer weet :p
Misschien dat ik er morgen aan ga beginnen en anders volgend weekend.
Voor zover ik kon zien en voelen zat er aan de binnenschermen vrijwel geen roest en voor al helemaal niet, ook niet aan de buiten kant :mrgreen:
Waarschijnlijk wel, dat is me vandaag gezegd geworden, de fussekogels (weet niet hoe je het schrijft) vervangen, geintje kost me gelukkig alleen de onderdelen...
ja als ik het rijtje even opnoem wat ik heb vervange allemaal is gwn niet normaal in zo'n korte tijd mja mijn gsi is me allesje :D dus doe ik dat wel maar soms werd het me wel iets teveel een gsi kost redelijk geld hou daar rekening mee maar als je eenmaal alles goed hebt dan is het egt een heerlijke auto tis gwn jammer van die roest maarja even goed sparen wat ik nu ook ga doen mocht die van mij gwn rot worden dan laat ik gwn complete binne en buite schermen erin lassen en dan ben ik nu al 2500 verder en dan heb ik nu die restauratie nog niet meegerekend loopt ie nog niet goed k snap dr nix meer van hij loopt nog steeds laag stationair ik heb een nieuwe stappenmoter originele luchtfilter en alles slangetjes zijn allemaal nog goed en dan nog steeds kut lopen mja daar gaan we na de restauratie maar weer geld insteken haha

Re: ABS

Geplaatst: 02 mei 2009 23:33
door oenatje
@jeroen, kun jij voortaan leestekens in jouw teksten gebruiken, dat zou een stuk prettiger lezen.

Re: ABS

Geplaatst: 03 mei 2009 10:43
door RedBill
Wardriver schreef:Voor zover ik kon zien en voelen zat er aan de binnenschermen vrijwel geen roest en voor al helemaal niet, ook niet aan de buiten kant :mrgreen:
Waarschijnlijk wel, dat is me vandaag gezegd geworden, de fussekogels (weet niet hoe je het schrijft) vervangen, geintje kost me gelukkig alleen de onderdelen...
Wat je het beste kunt doen is even de tijd nemen om je bekleding aan de zijkanten van je auto te demonteren. Is een tijdrovend, maar niet heel erg moeilijk klusje. Dan kun je met een zaklamp echt even de staat van de achterschermen en de wielkasten bekijken. Ziet het er goed uit, dan pak je een paar spuitbussen tectyl (ML) en die spuit je helemaal leeg, vooral over de naden. Zit er echter veel roest, dan laat je dat fixen en ga je daarna pas aan de slag met de ML :D .

Afbeelding

Re: ABS

Geplaatst: 03 mei 2009 12:31
door marklukassen
Nick(GSI) schreef:ik zou eerst even kijken of het wel je tankje is. Geen slang poreus of lek o.i.d ?

hoe groot was de plas? Niet dat je hele blok zonder vloeistof staat vind ie niet fijn.

ja en onderhoud hoort er ook bij :wink:

hoezo niet? :mrgreen: die 2 duitsers van die ludolfs (@discovery) doen dat ook met een jaguar en een fiat! :worship: :mrgreen:

maar dan zonder olie en vloeistof

Re: ABS

Geplaatst: 03 mei 2009 17:00
door Wardriver
RedBill schreef:
Wardriver schreef:Voor zover ik kon zien en voelen zat er aan de binnenschermen vrijwel geen roest en voor al helemaal niet, ook niet aan de buiten kant :mrgreen:
Waarschijnlijk wel, dat is me vandaag gezegd geworden, de fussekogels (weet niet hoe je het schrijft) vervangen, geintje kost me gelukkig alleen de onderdelen...
Wat je het beste kunt doen is even de tijd nemen om je bekleding aan de zijkanten van je auto te demonteren. Is een tijdrovend, maar niet heel erg moeilijk klusje. Dan kun je met een zaklamp echt even de staat van de achterschermen en de wielkasten bekijken. Ziet het er goed uit, dan pak je een paar spuitbussen tectyl (ML) en die spuit je helemaal leeg, vooral over de naden. Zit er echter veel roest, dan laat je dat fixen en ga je daarna pas aan de slag met de ML :D .

Afbeelding
Na het advies heb ik vanmiddag even tot aan de voorstoelen alles er uit gehaald...
Kan nu zo mijn schroevendraaier naar buiten steken :lol:
Ik zal vanavond een paar foto's posten van het schuurwerk buiten en de weggehaalde bekleding.

Re: ABS

Geplaatst: 03 mei 2009 17:12
door Raymond-oud
ziet er zeker zo uit van binnen :lol: