Pagina 1 van 3

geen vonk, brandstofrelais

Geplaatst: 18 apr 2009 17:18
door gurdi
oke dan ik heb alles aangesloten.
geen kortsluiting meer :lol: :lol:
sloeg niet aan.
ik bougies eruit gedraaid , eerste wat me op viel was dat het dubbel polige bougies waren dus dat je 2 vonkjes krijgt.

maar de vonkjes kwamen niet.
de bobine kan ik niet doormeten. maar hoe kan ik de ingaande stroom van de bobine meten?
heeft 3 pinnetjes die stekker.
dan weet ik of het in het gedeelte er voor of erna zit.en waar komt dit signaal dan vandaan?

alvast bedankt maar weer:d

Re: geen vonk

Geplaatst: 18 apr 2009 17:56
door suaver
Afbeelding
Afbeelding

misschien heb je hier wat aan afhankelijk welke 20xe je hebt ???
linksboven is jouw gedeelte dacht ik.. rechtsboven de mijne...
Hoop dat je hier wat aan heb??

Re: geen vonk

Geplaatst: 18 apr 2009 18:59
door gurdi
denk dat ik er wel wat mee kan wat is EO

ik dnek dat het uiteindelijk op de stekkerverbinding tussen de kabelbomen uitkomt, maar zou nog niet weten hoe het verder moet aangesloten worden

is het normaal dat de lmm warm word?

Re: geen vonk

Geplaatst: 18 apr 2009 19:05
door gurdi
heb je toevallig de betekenis van alles op een andere pagina staan?

en is die BI- REG neem aan brandstof inspuiting regeleenheid? de ecu?
BI- REL brandstofinspuiting relais?

Re: geen vonk

Geplaatst: 18 apr 2009 19:31
door gurdi
hoe moet ik die aansluitcodering zien. is voor elk nummertje een bijhorende kleur ofzo?
als ik het goed zie is 8 massa/bruin

dan kijk ik bij de bobine. zit een 1 en een 15 op.
mij zijn er 3 draden zal er 1 massa zijn ofzo?
gaan er ook maar 2 op de bobine punten zelf.


maar 15 loopt over in 4?
en 1 word 9 op de EO


verder vraag ik me af wat die ABCD zijn. en wat de EO is.

staan de stekkers van overgang van dashboom naar motorboom ook ergens op deze of een andere tekening?

Re: geen vonk

Geplaatst: 18 apr 2009 19:42
door gurdi
voor mensen die ook in dit schema geinteresseerd zijn heb ik nog wat gevonden. misschien iets voor in technisch archief.
heb ook schema's voor andere motortype
Afbeelding

Re: geen vonk

Geplaatst: 18 apr 2009 20:47
door gurdi
waar zit de elektronische ontsteking

Re: geen vonk

Geplaatst: 18 apr 2009 21:11
door Raymond-oud
gurdi schreef:waar zit de elektronische ontsteking
elek onsteking bedoelen ze hier de onstekings module
dat is dat blokje dat onder je bobine zit

Re: geen vonk

Geplaatst: 19 apr 2009 21:37
door Theo Gsi
even naar de dealer gaan voor een doosje bougie vonkjes te halen

Re: geen vonk

Geplaatst: 19 apr 2009 21:59
door gurdi
haha nee heb al aantal bougies geprobeerd.
maar kan het aan de lmm liggen dat er geen vonk komt?
of aan andere sensoren?

heb nu nog een schema waarin ik kan zien wat voor spanning er op sommige draadjes moet komen. maar bij sommige staat 0 to nbv
maar weet neit wat dat betekend, staat ook niet in engels woordenboek.

Re: geen vonk

Geplaatst: 20 apr 2009 09:02
door gurdi
iemand die weet hoeveel dat stekkertje op de 3 aansluitingen moet geven naar de bobine toe.

weet iemand welke sensoren van belang zijn mo uberhaupt een vonk te krijgen?

heeft er iemand een ecu liggen van astra gsi 2.0 16v
zonder dis ? weet niet of met dis hetzelfde heeft. '<92

Re: geen vonk

Geplaatst: 20 apr 2009 14:47
door Roy 2.0 16v
ik heb ook 2.5 motronic, 2.0 16v 1992

Het ligt niet aan je lmm, je kan namelijk gewoon starten met die losgekoppeld.

Ik denk gewoon je bobine stuk ?
rotor of verdeelkap van binnen stuk?

heb je die al opengehaald ? als je rotor niet meer langs die puntjes gaat heb je ook geen vonk


succes!

Re: geen vonk

Geplaatst: 20 apr 2009 18:27
door gurdi
heey roy.

dat weet ik. maar als ik de spanningen weet van da stekkertje van de bobine. dus net voor de bobine dan weet ik of het in dat gedeelte zit. dat zou een stuk makkelijker zijn.
maaar ik denk dat de ingaande spanning niet klopt. kun je dat niet even bij jou meten op die drie stekkertjes of iemand anders.
als dat niet klopt moet ik verder terug gaan kijken.

Re: geen vonk

Geplaatst: 20 apr 2009 19:39
door gurdi
dat blokje voor de bobine 3 draden, 1 massa meet ik 1 constante 12v bij contact. 1 signaal van 0,02 volt bij contact en 0,2 bij proberen starten.
signaal gaat gewoon weer terug naar de computer of niet?
doet verder niks met de bobine toch?

op de 2 pinnen van de bobine staat bioj contact en bij proberen starten allebei 12volt.

zijn hiermee dus de ingangsspanningen goed?

heb voor hget geval dat dat het was de rotor en verdeelkap maar even eraf geschroefd. deze is al een aardig eind ingesleten. de rotor is het ijzer bijna gelijk met het plastic.

dus als iemand mij kan vertellen of de bobine spanningen correct zijn dan verdenk ik de verdeler.

Re: geen vonk

Geplaatst: 20 apr 2009 21:07
door AstraC20xe
Roy 2.0 16v schreef:ik heb ook 2.5 motronic, 2.0 16v 1992

Het ligt niet aan je lmm, je kan namelijk gewoon starten met die losgekoppeld.

Ik denk gewoon je bobine stuk ?
rotor of verdeelkap van binnen stuk?

heb je die al opengehaald ? als je rotor niet meer langs die puntjes gaat heb je ook geen vonk


succes!
Oh, dat is raar. Ik heb het een keer geprobeerd. Bij mij viel de motor meteen uit. Heb ook een c20xe. Ik heb het maar een keer geprobeerd. Misschien dat het aan mij ligt :mrgreen:

Re: geen vonk

Geplaatst: 20 apr 2009 22:35
door Laagvlieger
Bobine heeft aan beide zijden 12 volt. Dat klopt.
1 X vanaf contact, de ander trekt naar massa via stuurapparaat.
Dat is niet te meten met een multimeter. Heb je een scoop voor nodig.
Omdat de multimeter niet zo snel kan meten.

Re: geen vonk

Geplaatst: 20 apr 2009 22:48
door gurdi
oke dus de ecu geeft dat signaal. maar dat kan ik niet meten.
de ecu zit wel rechtsstreeks aan de motorboom. dus dat geloof ik dan wel.

ik ga het eerst bij de verdeler zoeken want daar moet sowieso een nieuwe op.

waar kan het anders aan liggen laag?
- verkeerde ecu en een aantal sensoren?
of stuurt de ecu toch wel zo een signaal maar als de sensoren kapot zijn een standaard signaal?

Re: geen vonk

Geplaatst: 22 apr 2009 00:28
door gurdi
wat ik nu ga doen is het volgende.
verdeelkap vervangen inclusief rotor.

zal niet veel opleveren omdat deze het voor de inbouw nog wel deed. zelfde geld voor de bobine. en die gaat sowieso al niet kapot. bougies en kabels doen het goed. ( op andere auto getest )

dus als het de rotor niet is zal het ergens bij de ecu of sensoren vandaan moeten komen
ga dus eerst kijken of ik niet toevallig nog een ecu heb liggen met 1 van boven genoemde nummers heb liggen die sowieso van c20xe is.
kijken wt ie dan doet. vervolgens ga ik de draden nalopen die van de motorboom nog niet zijn aangesloten(op een oude kabelboom)
kijken waar die van zijn, niet dat er een sensor nog niet goed is aangesloten ofzo.
als hier een probleempje zit ga ik dit oplossen zo niet word het alle sensoren nog op waardes doormeten.

Re: geen vonk

Geplaatst: 22 apr 2009 17:21
door gurdi
ik heb even naar de bedrading gkeken waar de bedrading van de motor bij die van het dash komt.
er zit 1 zwart groene niet aangesloten. die gaat naar de ecu, en is van de a/c

dan is er nog 1 stekker niet aangesloten.
waaronder:
-een blauwe blauwe gaat naar de foto hieronder. ie kan misschien wel van belang zijn weet niet wat die doet? weet niet op welke die dan van het dashboardboom moet.
-roodblauw gaat naar de ecuop nummer 9 die word VSS genoemd. zit als enige in de motorboom nietaan de andere blauw/rode
-roodwit gaat in de motorboom naar een hele verzameling van blauw/rood
-zwartbruin ook naar ecu nummer 32 on board computer tt24
-zwart blauw ecu a/c compressor switch

kan iemand mij vertellen of die roodblauw op nummer in de ecu op nummer 4 van de 9 polige stekker komt.
of iemand da door wil meten.

en kan iemand vertellen via welke draad in de stekkers het draadje van de foto hieronder loopt.




Afbeelding

Re: geen vonk

Geplaatst: 22 apr 2009 18:23
door Laagvlieger
Is dat jouw blok???
Heb je alles rood geschildert...wel goede massa dan?

Re: geen vonk

Geplaatst: 22 apr 2009 19:23
door gurdi
mijn blok ja en die was al zo:P

en op welk punt bedoel je de massa goed? als ik kijk of die vonkt dan houd ik de bougie met die zijkant op de massa kabel vna accu naar frame.
of bedoel je de massa op de bobine?

Re: geen vonk

Geplaatst: 22 apr 2009 20:32
door Bart(astra)
gurdi schreef:mijn blok ja en die was al zo:P

en op welk punt bedoel je de massa goed? als ik kijk of die vonkt dan houd ik de bougie met die zijkant op de massa kabel vna accu naar frame.
of bedoel je de massa op de bobine?
Marcel bedoelt waarschijnlijk, dat je even moet checken of alle massa's op het blok wel netjes schoongeschuurd zijn na de spuitwerkzaamheden.

Re: geen vonk

Geplaatst: 22 apr 2009 20:33
door Nick(GSI)
Als je eerst Alles rood heb gemaakt en toen alle massa draaitjes aangesloten heb. Dan komen je massa kabeltjes niet tegen het ijzer aan maar tegen de verf en dat maakt geen massa :wink:

overal waar je massa op heb zitten even de rode verf wegschuren.

Re: geen vonk

Geplaatst: 22 apr 2009 21:23
door Laagvlieger
Dat bedoel ik ja.

Re: geen vonk

Geplaatst: 22 apr 2009 22:08
door Erwin_dude
ja dat bedoelt ie