Pagina 1 van 1

Brandend Motorchecklampje

Geplaatst: 11 apr 2009 22:42
door AstraC20xe
Mijn motorcheck lampje brand sinds gister :lurk: . Mij auto loopt laatste tijd slecht en hoog stationair. Hij ploft ook uit de uitlaat. Ik heb mijn stappenmotor schoongemaakt met remmenreiniger, en heb daarna mijn luchtmassa meter proberen af te stellen met het co apparaat. Tijdens het afstellen brande het lampje opeens. En gaat nu niet meer uit ook. Heel af en toe gaat hij uit voor 1 sec. Maar als ik nu mijn contant aanzet, blijft hij branden. Ook als ik hem gestart heb. Heb hem uitgelezen, en heb code 65 een keer gehad, code 61 en code 73. Kan iemand mij vertellen wat ik hiermee moet :worship: .

Ps, heb mijn luchtmassa meter proberen schoon te maken, maar geen effect. Dat metalen hitte plaatje hoort toch 1 geheel te zijn of van mekaar af?. :?:

Re: Brandend Motorchecklampje

Geplaatst: 11 apr 2009 23:29
door Raymond-oud
luchtmassa meter kun je volgens mij niet afstellen
weet niet welk motor type je heb maar bij de c20xe met M2.5 onsteking zit er volgens mij een dunne draad in je luchtmassa meter
bij de M2,8 is dit dacht ik niet meer
nu hoop ik voor je dat niet een M2.5 heb waar het dunne draadje nu uit ligt
weet hoe je hem hebt schoongemaakt maar ben bang dat hij nu kapot is :roll:

Re: Brandend Motorchecklampje

Geplaatst: 12 apr 2009 09:01
door pascal1109
61 - Fuel Tank Vent Valve (FTVV) - Low voltage
65 - Carbon Monoxide (CO) potentiometer - Low voltage
73 - Air Flow Sensor (AFS) - Low voltage

Re: Brandend Motorchecklampje

Geplaatst: 12 apr 2009 09:48
door AstraC20xe
Ik heb een c20xe met M 2.5. Bij mij kun je de luchtmassa meter wel afstellen. Naast de stekkeraansluiting zit een schroef. Daar hb ik me co mee afgesteld, maar denk dat ie toen dacht van die het zelf maar. Wat kan ik met die foutcodes?. Ik weet niet precies wat ik eruit moet halen:P. Air flow sensor(luchtstroomsensor) ken ik dat aanemen als luchtmassa meter?. En low voltage, wat moet ik daarvan begrijpen :?:

Re: Brandend Motorchecklampje

Geplaatst: 12 apr 2009 10:38
door Raymond-oud
het stationair toerental en het CO worden door de motronic elekrtonisch geregeld
En daardoorkun je zelf niks afstellen aan een C20xe :roll:

code 73.....luchtmassameter verwarmdraad ... spanning te laag

dus of een kabelbreuk of draad van luchmassameter kapot
dus kijk maar eens door de luchtmassa meter of dat hele dunne draadtje nog heel is

Re: Brandend Motorchecklampje

Geplaatst: 12 apr 2009 10:55
door gurdi
raymond schreef:het stationair toerental en het CO worden door de motronic elekrtonisch geregeld
En daardoorkun je zelf niks afstellen aan een C20xe :roll:

code 73.....luchtmassameter verwarmdraad ... spanning te laag

dus of een kabelbreuk of draad van luchmassameter kapot
dus kijk maar eens door de luchtmassa meter of dat hele dunne draadtje nog heel is
AstraC20xe schreef: Dat metalen hitte plaatje hoort toch 1 geheel te zijn of van mekaar af?. :?:
weet niet of die dat draadje bedoelt?

Re: Brandend Motorchecklampje

Geplaatst: 13 apr 2009 10:29
door AstraC20xe
ik heb met mijn luchtmassa meter gewoon kunnen stellen. Waar je stekker op je luchtmassameter zit. Zit zo een ronde opening. Normaal zit er een rubber laagje om heen. Maar als je daar doorheen prikt, zit er een platte schroef. En door middel van uitdraaien krijgt hij meer lucht, en indraaien minder. Dat zag je ook op het co apparaat. Hc, co, en lambda waardes veranderen dan sterk. Dat dunne draadje was bij mij nog heel, ik zal zo weer eventjes kijken. Sinds gister heb ik nou ook, dat hij uit zijn eigen verhoogd stationair gaat lopen. Als ik voor een stoplicht sta, loopt ie eerst ongv 1000 omw/pm, en dan schiet hij naar de 1400. Kan dat door de luchtmassa meter komen, je zou zeggen van wel.

Re: Brandend Motorchecklampje

Geplaatst: 13 apr 2009 13:43
door gurdi
als er een onjuiste hoeveelheid lucht word gemeten word er een onjuiste hoeveelheid brandstof ingespoten jah.


hoe wil je iets ana de lmm afstellen?
ding meet wat er in komt. het zorgt er toch niet voor dat er meer of minder lucht in komt?

misschien als de sensor zegt dat er meer lucht in komt dan dat er daadwerkelijk inkomt krijgt ie meer brandstof en word het lucht gehalte minder.

Re: Brandend Motorchecklampje

Geplaatst: 13 apr 2009 13:55
door Nick(GSI)
Als ik jou was zou ik daar gewoon van af blijven. die llm staat waarschijnlijk gekalibreerd met de ecu als jij dat dus gaat veranderen krijg je verkeerde waarde's

zit niet voor niets een rubber laagje over dat schroefje. :mrgreen:

maar ik kan het mis hebben hoor dat is alleen mijn ingeving.

Re: Brandend Motorchecklampje

Geplaatst: 13 apr 2009 20:14
door Laagvlieger
Dat schroefje moet je als niet prof zijnde niet aankomen.
Maak je meer mee stuk dan dat je repareert.

Re: Brandend Motorchecklampje

Geplaatst: 14 apr 2009 07:07
door AstraC20xe
Ik heb me lmm weer losgehaalt. Dat hitte plaatje bestaat uit 2 delen, en zit aan elkaar gelijmd. Dat was bij mij losgegaan. Heb ze weer aan mekaar gelijmd, schroefje teruggesteld en nu brand het motorlampje niet meer( nog niet) :shutup: . Dat schroefje voortaan maar lekker met rust laten dan :mrgreen: