Stabilisatorstang topic :)
Stabilisatorstang topic :)
Zo, even een apart draadje aangezien ik even wat interessante info boven water wil halen voor de liefhebber. Makkelijker terugvinden zo.
De Astra GSI 16v is standaard geleverd met een stabilisatorstang voor en achter. Omdat mijn auto zo enorm overhelt en ik veel circuit rijd, ben ik op zoek gegaan naar dikkere stabilisatorstangen. Deze zijn gewoon nergens te krijgen (ik rij met gele Koni's en onbekendmerk verlagingsveren).
Bij het zoeken naar Powerflex rubbers om de rubbers waarin de standaard Opel-stabilisatorstangen te vervangen, kwam ik er achter dat de Astra's met 3 verschillende types stangen zijn uitgerust voor, en 2 achter;
Voor: 20 - 22 - 24 mm
Achter: 15 - 20 mm
Aangezien ik een van de allereerste Astra's heb, ga ik er even van uit dat ik de dunste stangetjes heb (tevens is mijne een Duitse import). Ik meet het even op. Is er iemand die dat met een onderdelenboek of -programma kan uitzoeken, welke stangen bij welke bouwjaren horen?
Daarnaast is de achteras van een Astra F gelijk aan die van een Saab 900/9-3. Wellicht heeft Saab dikkere stabilisatorstangen gebruikt (op de zware diesel of de Viggen?). Dit wordt uitgezocht met hulp van Peter
Nog even dit (om het verschil tussen veerpootbruggen en stabilisatorstangen aan te geven); veerpootbruggen en "under-body braces" zijn voor het toevoegen van stijfheid aan de koets maar zorgen er niet voor dat de auto minder overhelt. Overhellen oplossen met kneiterharde dempers is absoluut niet de manier overigens.
Een stabilisatorstang zit met beide uiteindes vast aan de draagarmen. Omdat de draagarmen nu met elkaar verbonden zijn, kunnen ze moeilijker los van elkaar inveren. Daarom veren de draagarmen tegelijk in waardoor de auto niet meer overhelt. Zulke stangen kosten doorgaans zo'n 250 euro.
Veerpootbrug (boven):
Effect van hardere rubbers:
Stabilisatorstang:
De Astra GSI 16v is standaard geleverd met een stabilisatorstang voor en achter. Omdat mijn auto zo enorm overhelt en ik veel circuit rijd, ben ik op zoek gegaan naar dikkere stabilisatorstangen. Deze zijn gewoon nergens te krijgen (ik rij met gele Koni's en onbekendmerk verlagingsveren).
Bij het zoeken naar Powerflex rubbers om de rubbers waarin de standaard Opel-stabilisatorstangen te vervangen, kwam ik er achter dat de Astra's met 3 verschillende types stangen zijn uitgerust voor, en 2 achter;
Voor: 20 - 22 - 24 mm
Achter: 15 - 20 mm
Aangezien ik een van de allereerste Astra's heb, ga ik er even van uit dat ik de dunste stangetjes heb (tevens is mijne een Duitse import). Ik meet het even op. Is er iemand die dat met een onderdelenboek of -programma kan uitzoeken, welke stangen bij welke bouwjaren horen?
Daarnaast is de achteras van een Astra F gelijk aan die van een Saab 900/9-3. Wellicht heeft Saab dikkere stabilisatorstangen gebruikt (op de zware diesel of de Viggen?). Dit wordt uitgezocht met hulp van Peter
Nog even dit (om het verschil tussen veerpootbruggen en stabilisatorstangen aan te geven); veerpootbruggen en "under-body braces" zijn voor het toevoegen van stijfheid aan de koets maar zorgen er niet voor dat de auto minder overhelt. Overhellen oplossen met kneiterharde dempers is absoluut niet de manier overigens.
Een stabilisatorstang zit met beide uiteindes vast aan de draagarmen. Omdat de draagarmen nu met elkaar verbonden zijn, kunnen ze moeilijker los van elkaar inveren. Daarom veren de draagarmen tegelijk in waardoor de auto niet meer overhelt. Zulke stangen kosten doorgaans zo'n 250 euro.
Veerpootbrug (boven):
Effect van hardere rubbers:
Stabilisatorstang:
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Re: Stabilisatorstang topic :)
Goed dat je hier even een apart topic over gemaakt heb. Ik vind dit heel erg interessant en ga dit zeker volgen.
suc6 man.
suc6 man.
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: Stabilisatorstang topic :)
ik weet zeker dat eibach ooit een antiroll kit heeft gehad
maar kan het zo even niet vinden
maar kan het zo even niet vinden
Re: Stabilisatorstang topic :)
Op de site van Eibach kun je nieteens de Astra F hatchback selecteren in het drop-down menuutje. Ook vreemd. Heb op een forum ergens wel eens iets gelezen over een Eibach anti-roll bar achter, en ook van Whiteline heb ik eens iets gelezen voor de Holden Astra. Natuurlijk verder nergens iets over terug te vinden..
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Re: Stabilisatorstang topic :)
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... 3257a349b8" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk dat schiet al op
Voor de achterzijde is in ieder geval al 22 en 25.5 mm leverbaar voor de Saab 900/9-3. Dat is al beter dan de OEM Opel 15 en 20 mm. En kost ook nog eens weinig, USD 90,-
De jongens van het Saab forum zijn er in ieder geval blij mee;
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk dat schiet al op
Voor de achterzijde is in ieder geval al 22 en 25.5 mm leverbaar voor de Saab 900/9-3. Dat is al beter dan de OEM Opel 15 en 20 mm. En kost ook nog eens weinig, USD 90,-
De jongens van het Saab forum zijn er in ieder geval blij mee;
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Re: Stabilisatorstang topic :)
Net m'n anti-roll bars voor en achter opgemeten;
Voor: 22 mm (dus de middelste maat die origineel op de Astra is geleverd)
Achter: 12 mm (dus idioot dun en tevens de boosdoener)
Voor: 22 mm (dus de middelste maat die origineel op de Astra is geleverd)
Achter: 12 mm (dus idioot dun en tevens de boosdoener)
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
Re: Stabilisatorstang topic :)
Ik heb nooit echt last gehad van overhellen, wat voor veren heb je er onder ? Voor circuitgebruik kun je het beste geen progressieve veer nemen.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !
0546-562109
0546-562109
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Stabilisatorstang topic :)
dan weet je wat je te doen staat.
En als je dan meteen voor poly gaat, dan zal je probleem ver opgelost zijn denk ik
En als je dan meteen voor poly gaat, dan zal je probleem ver opgelost zijn denk ik
- Theo Gsi
- forum-gebruiker
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
- Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
- Locatie: Best
Re: Stabilisatorstang topic :)
miss iets voor je aan info
http://www.courtenaysport.co.uk/index.p ... c&docId=51" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.twenga.co.uk/dir-Cars-Motorb ... -bar-15709" onclick="window.open(this.href);return false;
Die van whitelane komt vaker terug zag ik!
http://www.courtenaysport.co.uk/index.p ... c&docId=51" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.twenga.co.uk/dir-Cars-Motorb ... -bar-15709" onclick="window.open(this.href);return false;
Die van whitelane komt vaker terug zag ik!
Die Kraft der Zwei Liter
Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
Re: Stabilisatorstang topic :)
Welke heb je trouwens achter gemeten ? er zitten er 2 op he.. er zit er 1 met 4 bouten vast, dat is een dunne en er zit nog een dikke binnen in je as.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !
0546-562109
0546-562109
Re: Stabilisatorstang topic :)
Interessant!
Dus het gaat hier puur om die stangen? Of ook complete bevestigen als jij overstapt naar een dikkere van Saab(lees 25mm?).
Neem aan dat icm versterkte rubbers je hier toch zeker wat van zou moeten voelen?
Maar ga je door dikker te gaan niet de draagarmen te zwaar belasten? Je krijgt dan toch een hoop meer weerstand(12 naar 25mm)...
Laat je even weten hoe het bij jou verloopt? Mooi idee om wegligging voor een leuke prijs beter te krijgen!
Dus het gaat hier puur om die stangen? Of ook complete bevestigen als jij overstapt naar een dikkere van Saab(lees 25mm?).
Neem aan dat icm versterkte rubbers je hier toch zeker wat van zou moeten voelen?
Maar ga je door dikker te gaan niet de draagarmen te zwaar belasten? Je krijgt dan toch een hoop meer weerstand(12 naar 25mm)...
Laat je even weten hoe het bij jou verloopt? Mooi idee om wegligging voor een leuke prijs beter te krijgen!
Re: Stabilisatorstang topic :)
Thanks voor die sites. Heb nu wel een hoop info verzameld. Nu even wat spullen verzamelen, monteren en dan m'n bevindingen posten
Kan zijn dat jullie met z'n allen wel een dikke stabi achter hebben, en ik met m'n early-spec duitse import niet. Heb trouwens geen idee wat voor veren ik heb, maar zijn wel progressief.
Iemand nog in de gelegenheid te checken welke Astra's van welke jaren met welke stabilisators zijn uitgerust?
Heb die dikke stang niet zien zitten vanmiddag eerlijk gezegd. Ik heb inderdaad de stang gemeten die met 4 bouten vast zit. Zal morgen weer even onder de auto duiken
Ik zou die 25,5 mm niet aanraden. Doordat je voor en achter niet evenredig dikker maakt verandert het stuurgedrag ook enorm. Ik weet zeker dat een 25,5 mm stang op de achteras gaat leiden tot overstuur op momenten dat je het nu niet verwacht. Die 22 mm is een mooie optie om te testen
Kan zijn dat jullie met z'n allen wel een dikke stabi achter hebben, en ik met m'n early-spec duitse import niet. Heb trouwens geen idee wat voor veren ik heb, maar zijn wel progressief.
Iemand nog in de gelegenheid te checken welke Astra's van welke jaren met welke stabilisators zijn uitgerust?
Heb die dikke stang niet zien zitten vanmiddag eerlijk gezegd. Ik heb inderdaad de stang gemeten die met 4 bouten vast zit. Zal morgen weer even onder de auto duiken
Ik zou die 25,5 mm niet aanraden. Doordat je voor en achter niet evenredig dikker maakt verandert het stuurgedrag ook enorm. Ik weet zeker dat een 25,5 mm stang op de achteras gaat leiden tot overstuur op momenten dat je het nu niet verwacht. Die 22 mm is een mooie optie om te testen
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Stabilisatorstang topic :)
Degene die jij achter hebt opgemeten is de extra stang die alleen op de GSi C20XE geleverd is. Die zat er op de 8V en 1.8 niet eens op. Dat is dus niet de primaire stabistang achter. De primaire zal aanzienlijk dikker zijn.
Voor heb ik er voor zover ik weet 22 mm stabistang op zitten.
Voor heb ik er voor zover ik weet 22 mm stabistang op zitten.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: Stabilisatorstang topic :)
Goed topic Tim!! Kzal eens kijken wat ik hem en zonodig vervangen.
Re: Stabilisatorstang topic :)
22 mm Saab 900/9-3 ARB ter vervanging van de C20XE-only extra 12 mm ARB is besteld en onderweg vanuit de USA. Zsm monteren en testen 18/19 april am Ring
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Stabilisatorstang topic :)
We wachten het af !
Re: Stabilisatorstang topic :)
heb ook nog wat gevonden (weet niet of je er wat aan heb? Als je een beetje naar beneden gaat staat iets over stabilisator staal voor onder de auto????
EDIT: Heb je dus niks aan haha lees ik net in de begin post zelfde als ''under braces''
http://www.rieger.nl/Zubehor/Tuning/NL_482-487.pdf
EDIT: Heb je dus niks aan haha lees ik net in de begin post zelfde als ''under braces''
http://www.rieger.nl/Zubehor/Tuning/NL_482-487.pdf
Re: Stabilisatorstang topic :)
Zit hem ten dele idd in je stabi's vooral tegen torderen van links t.o.v rechts.
Ga mezelf en jouw meteen tegenspreken: gooi maar eens achter een veerpoot brug ertegenaan door je kofferbak die op de bovenkant van je dempers zit. Heb je meteen een ruit. Moet jij eens opletten wat die stabi meteen doet. Die heeft 50% minder te doen meteen.
En die rubbers is in die zin fabel, die zwarte poly bussen schijnen bij echt gebruik meteen stuk te gaan. Heb ik hier wel eens paar links over opgezet.
Ga mezelf en jouw meteen tegenspreken: gooi maar eens achter een veerpoot brug ertegenaan door je kofferbak die op de bovenkant van je dempers zit. Heb je meteen een ruit. Moet jij eens opletten wat die stabi meteen doet. Die heeft 50% minder te doen meteen.
En die rubbers is in die zin fabel, die zwarte poly bussen schijnen bij echt gebruik meteen stuk te gaan. Heb ik hier wel eens paar links over opgezet.
Laatst gewijzigd door pluggie op 10 apr 2009 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stabilisatorstang topic :)
Dat je die rubbers keihard sloopt is absoluut waar. Ze zorgen wel voor minder speling en dus een directer stuurgedrag.
Veerpootbruggen helpen natuurlijk wel, maar de speling die je er mee weghaalt is niet wat je voelt als de auto in een bocht overhelt. Dan zou de hele koets krom trekken in elke bocht. 't Is meer de cacaopoeder op je cappucino, zeg maar.
Tegen torderen heb je juist die veerpootbruggen. Stabilisatorstangen zorgen er voor dat de ene draagarm niet onafhankelijk kan inveren van de andere kant. Doordat nu niet alleen 1 kant inveert (in een bocht) maar ook de andere kant, blijft de auto vlak(-ker). Tuurlijk kun je het ook oplossen door simpelweg de hele inveer-functie weg te nemen door heel harde veren/dempers te kiezen, maar dan krijg je een oncomfortabel, onvoorspelbaar (onder- en overstuur) hok. Zeker in de regen wil je dat niet.
Ik snap niet zo goed waarom ik zo'n last heb van dat overhellen, terwijl ik toch (volgens de lokale Opel dealer hier) de dikst mogelijke set OEM stabilisators heb. Wellicht zit het hem een klein beetje in de rubbers, maar zo heel veel kan dat niet zijn. Ik heb gewoon normale banden, geen meuk ofzo. En gele koni's met een setje verlagingsveren (helaas krijg je nooit de springrate er bij). Ben het wel met je eens dat een degelijke schroefset van Intrax ofzo een heel eind in de goede richting zou zijn. Staat wel op mijn lijstje, maar het kost zo veel
Dit is iig hoe ik het zie..
Veerpootbruggen helpen natuurlijk wel, maar de speling die je er mee weghaalt is niet wat je voelt als de auto in een bocht overhelt. Dan zou de hele koets krom trekken in elke bocht. 't Is meer de cacaopoeder op je cappucino, zeg maar.
Tegen torderen heb je juist die veerpootbruggen. Stabilisatorstangen zorgen er voor dat de ene draagarm niet onafhankelijk kan inveren van de andere kant. Doordat nu niet alleen 1 kant inveert (in een bocht) maar ook de andere kant, blijft de auto vlak(-ker). Tuurlijk kun je het ook oplossen door simpelweg de hele inveer-functie weg te nemen door heel harde veren/dempers te kiezen, maar dan krijg je een oncomfortabel, onvoorspelbaar (onder- en overstuur) hok. Zeker in de regen wil je dat niet.
Ik snap niet zo goed waarom ik zo'n last heb van dat overhellen, terwijl ik toch (volgens de lokale Opel dealer hier) de dikst mogelijke set OEM stabilisators heb. Wellicht zit het hem een klein beetje in de rubbers, maar zo heel veel kan dat niet zijn. Ik heb gewoon normale banden, geen meuk ofzo. En gele koni's met een setje verlagingsveren (helaas krijg je nooit de springrate er bij). Ben het wel met je eens dat een degelijke schroefset van Intrax ofzo een heel eind in de goede richting zou zijn. Staat wel op mijn lijstje, maar het kost zo veel
Dit is iig hoe ik het zie..
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Stabilisatorstang topic :)
Ik heb ook geen idee hoe het komt dat die van jou zoveel overhelt, want ik heb er met de OEM stabi's weinig last van. Ik heb Bilstein dempers rondom, die wel redelijk hard zijn. Daar zou dan het verschil in moeten zitten, want mijn verlaging is ook "maar" 40/40. Maar dat kan toch nooit zoveel verschil maken?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: Stabilisatorstang topic :)
Zo jij bent vroeg wakker Wat een helse dag om te moeten werken zeg.. Superrustig hier en de zin is ver te zoeken. En dan dat lekkere weer nog, aaahh..
Ontopic; misschien dat ik een rondje Ring met Niels kan meerijden of een stukje kan aanhaken om het verschil te voelen met een andere GSI.
Ontopic; misschien dat ik een rondje Ring met Niels kan meerijden of een stukje kan aanhaken om het verschil te voelen met een andere GSI.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- Rellie opt werk
- forum-gebruiker
- Berichten: 1713
- Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
- Locatie: In mn eigen toko
Re: Stabilisatorstang topic :)
Ja ik vind het prima, handeling voelt nu al een stuk beter van de auto. Ben alleen bang dat ik mn camberplates niet optijd binnen heb helaas Nouja ik ga iig mn wielkasten voor even uitrollen aangezien ik straks nog bredere spoorverbreders krijg. Moet mn stuurhuis nog vervangen en een mn subframe er onderweg hebben, dus heb nog wel even wat te doen.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Re: Stabilisatorstang topic :)
Zeker niet toevallig nog een stangetje gevonden? Zo ja dan kachel ik zsm even langs, kan ik gelijk even al het moois van je Astra af kijken
Jammer van die camberplates ja, leuk speelgoed.
Jammer van die camberplates ja, leuk speelgoed.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Re: Stabilisatorstang topic :)
weet iemand een goede veerpootbrug voor achter? kan niet veel vinden en die van wiechers zit niet op de poten maar gewoon op je wielkasten :S
ik wil ze juist op de schokbrekers hebben.
ik wil ze juist op de schokbrekers hebben.
Re: Stabilisatorstang topic :)
Ik rij inmiddels alweer een aantal maanden rond met een extra stabilisatorstang van een Saab 900. Moet zeggen dat het een super upgrade is voor het geld en de tijd die het kost om te monteren.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo