Pagina 1 van 2

Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 18:40
door c18xe
zoals de meeste wel weten ben ik met ombouw bezig van 1.8 naar c20xe m2.8 daarbij behoort ook een kabelboom
na al t enige tapewerk(nog niet netjes maar puur overzichterlijker!) en soldeerwerk zit ik nog met een aantal losse draden.. dus bij deze een paar vragen..

Afbeelding
kabelboom binnezeide auto.. de blauwe draad is afgeknipt(raar rubberd raadje)

Afbeelding
deze dus

Afbeelding
dan heb ik hier een zwart-bruine .. ik vermoed dat hij op deze stekker hoort

Afbeelding
hier dus op.. er komt ook een blauw uit.. hoort die op de andere blauwe van foto 2 ????
ook zie je een rood-witte die overgaat naar geel-en in de boom gaat het geel weer over op blauw-rood ???

Afbeelding
heb ik hier nog 4 lossen draden
blauw-rood
zwart-wit
zwart-groen
zwart-blauw

wie kan me hierbij helpen..?

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 18:52
door Erwin_dude
heb even gekeken op mijn 1800 kabelboom , mr kan die kleuren niet vinden , zwart bruin wel mr die gaat naar 3 polige stekker die op het interieur aangesloten wordt weer..

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 19:03
door c18xe
Erwin_dude schreef:heb even gekeken op mijn 1800 kabelboom , mr kan die kleuren niet vinden , zwart bruin wel mr die gaat naar 3 polige stekker die op het interieur aangesloten wordt weer..
is dat de stekker van foto 4.. zwartbruin en blauw afgeknipt en rood wit verlengt met een hobbybob geel

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 19:13
door Raymond-oud
heb even gekekenen at ik zo kan viden zijn het draden van je instumenten
komen op de 9 polige stekker

1 bruin-zwart-----mm lamp
2 groen-----??
3 blauw----koelwatertemp
4 blauw-rood---?
5 zwart-bruin----brandstofsignaal
6 rood-blauw---brandstofpomp
7 bruin-wit-----diagnoise
8 bruin-geel----diagnose
9 zwart-rood--startmotor

op de andere kleine stekker 4 polige zitten

1--
2 zwart-blauw
3 zwart-groen
4 zwart-wit

maar das volgens mij draden voor airco uitvoering

hoo dat je er wat aan hebt
plaatje er bij

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 19:25
door c18xe
volgens mij heb ik een calibra boom ofzo want die stekkers heb ik helemaal niet :roll:

ik heb aan de binnenzeide van de boom
1x ecu stekker
2x een 6poot(waarvan 3 bezet) 1x zwart en 1x blauwe stekker
1x een 2poot waarvan 2 bezet
1x een stekker voor t relaise

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 19:33
door Erwin_dude
hmz heb even foto's gemaakt van stekkers van mijn C18XE kabelboom moet in weze het zelfde wezen..

1x 9 polige stekker ( 8 bezet )
1x 4 polige stekker ( 3 bezet )
1x voor Brandstof relais

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 20:19
door Laagvlieger
Blauw : Motorboom naar dashboard koppeling -> Koelvloeistoftemperatuur instrument.
Zwart/Bruin : Motorboom naar dashboard koppeling -> Verbruikssignaal naar Boardcomputer MID
Rood/wit : .........

Blauw/rood : Motorboom naar dashboard koppeling -> Snelheidssignaal
zwart/wit : Airco
zwart/groen : Airco
zwart/blauw : Airco

Alleen die rood/witte is beetje vaag.

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 20:34
door oenatje
rood/wit is toch ook iets van het verbruiks signaal voor bc?

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 20:41
door Raymond-oud
oenatje schreef:rood/wit is toch ook iets van het verbruiks signaal voor bc?
nee volgens mij niet
rood wit komt niet in mijn lijst voor van de BC :wink:

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 20:43
door oenatje
mmmm hij zit wel aan de blauwe mid stekker

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 21:00
door oenatje
rood/wit is wel voor inspuitsignaal. is maar heel even gebruikt. bij de eerste astra's. daarna is ie weggelaten

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 21:43
door Laagvlieger
Zwart bruin is inspuitsignaal.

Rood/wit is over het algemeen een relaisgestuurde plus.

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 21:46
door oenatje
raar. op een andere site staat dat die voor brandstof relai is.,

Pin 11 v. Kraftstoffpumpenrelais (bis ca 94) Rot/Weiß

11. fuel injection system (only ält with. MID´s) red white

11 Einspritzanlage (nur bei ält. MID´s) Rot-weiß

dat staat weer ergens anders.


dit vind ik ook zojuist:

Der Pin 11 vom X20 wurde bei den ersten Version des MID (Astra F GSI BJ ´92- ) ebenfalls benötigt,
um ein genaueres Verbrauchssignal zu bekommen (wobei der Pin 11 im Endeffekt aber auch nur an
Zündungsplus liegt), bei Folgeversionen ist dieser dann weggefallen, daher ist er im oberen (neueren)
Schaltplan auch nicht eingezeichnet. Leider kann man von außen nicht erkennen, welche
Hardwarerevision man in der Hand hat, achtet deswegen darauf, das der blaue Stecker beim Kauf dabei
ist, dann seht ihr zumindest ob der Pin im Stecker belegt ist oder nicht, bzw. ihr kennt das BJ des
Astra´s, falls ihr das Teil selbst ausbaut.
Im Zweifelsfall probiert´s aus, ob der Momentanverbrauch nur mit Anschluss des Pin 21 richtig funktioniert,
falls nicht einfach dann den Pin 11 auch verkabeln.
Zum besseren Vergleich ist hier der Schaltplan für die ältere MID Version:

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 22:31
door c18xe
super mensen! bedankt
maar oena kan je t voor mij vertalen :oops: haha
ennuh dan komen me stekkers toch niet uit want dat blok wat ray zegt die 8poot die heb ik helemaal niet :?

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 22:43
door Raymond-oud
korte vertalling van oenatje

zooi inbouwen en die draad vergeten
werkt je BC verbruik goed dan ben je klaar
werk hij niet helemaal goed dan de draad trekken naar je bc
maar volgens mij heb jij die niet nodig omdat je niet 1 van de eerste astra,s heb

maar die stekker is een 9 polige hoor :mrgreen:

even tip tel de draden die je over heb en denk eens goed na
En rood-witte draad is eigenlijk rood-blauw
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 23:05
door c18xe
ja ray even een 9p stekker regelen en t zooitje vast zetten
maar dan kloppen me andere stekkers nog niet...

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 23:38
door Laagvlieger
Ik denk dat we eruit zijn.

Wat is er aan de hand:
Kabelboom klopt gewoon. Het is een Astra M2.8 boom.
In zo'n astra is hij af fabriek geleverd.
Daarna is die motor uitgebouwd en schijnbaar in een Vectra/Calibra gekomen.
Daarvoor moeten ze de stekker van de motorboom passend maken naar de dashboardboom van een Vectra/Cali.
Astra GSI heeft namelijk maar 1 stekker die 9 polig is.
Vectra/Cali heeft er meerdere. Met minder polen en minder bezetting. Dus die 9P stekker is verwijderd en vervangen door meerdere losse (zwarte en groene multistekkers).
Daarna is de motor weer in een Astra gekomen (die van Nick) en door het ontbreken van de 9P stekker op de boom paste deze niet meer in de Astra. Nu hebben ze bij Nick die 9P stekker ook verwijderd en vervnagen door de contrastekkers van een Vectra/Calibra. Dus zwarte en groene multistekkers.
Nu komt het weer een Astra die nog wel een 9P stekker heeft, dus dan past het weer niet.
Robbert moet dus een 9P contra zoeken op de sloop en die aan de C20XE boom solderen dan moet het werken.

Ik denk dat dat verhaal is.
:wink:

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 25 jan 2009 23:44
door Raymond-oud
c18xe schreef:ja ray even een 9p stekker regelen en t zooitje vast zetten
maar dan kloppen me andere stekkers nog niet...

jawel hoor
je moet gewoon die 9 polige stekker hebben
en dan kleur op kleur solderen

en bij die kleine 4 polige het zelfde verhaal

stekkers kun je op sloop wel vinden in een astra hoeft niet van een gsi te zijn
verder klopt het wel in de boom

maar ben nu weg ga aan het werk
lees het later in de week wel hoe het afloopt
:lol:

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 26 jan 2009 00:09
door c18xe
klopt helemaal ray en laag alvast bedankt voor de moeite!!
kga morgen even kijken of ik de 9p stekker in de astra heb liggen zoja ga ik even naar de sloop die stekkers regelen :lol:
dus dan heb ik gewoon de stekkers nodig die ik in de caroserie boom van de astra kan klikken en zou tmoeten werken :lol:

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 26 jan 2009 00:49
door Nick(GSI)
Goed dat het (bijna) is opgelost ik snapte er al niks van :lol: ik heb gewoon de 2 of 3 stekkers losgekoppeld in de auto en 3 draadjes doorgeknipt omdat deze aan elkaar zaten gesoldeerd . Dus dan is er in mijn auto vast een andere stekker gemonteerd om het allemaal passend te krijgen destijds :? dat word voor mij dan ook even knutselen/puzzelen als ik de c20let er in gaat :lol: gelukkig staat er in het tech-archief een beschrijving hihi. Suc6 robbert en je weet het hè als er vragen zijn belluh 8)

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 26 jan 2009 19:04
door Erwin_dude
met andere woorden nick zal maar vast zoeken naar orginele stekkers ! :) en alles netjes solderen + intapen , duurt toch nog wel even toch voordat je blok erin komt?

grettz

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 26 jan 2009 19:43
door oenatje
moet je stekkers van een dashboom hebben? die heb ik nog wel.

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 26 jan 2009 20:14
door Nick(GSI)
Erwin_dude schreef:met andere woorden nick zal maar vast zoeken naar orginele stekkers ! :) en alles netjes solderen + intapen , duurt toch nog wel even toch voordat je blok erin komt?

grettz
uhh ben er vanmiddag met robbert achtergekomen dan het plug en play word :D :D Aan de kabelboom die robbert nu heeft zitten vectra stekkertjes en dat blok wat ik heb gekocht komt uit een vectra 8) dus de kabelboom in me auto is aangepast op een vectra motorkabelboom. weer een mazzeltje :mrgreen:

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 26 jan 2009 23:06
door c18xe
nee ik moet de stekkers die ik aan de dashboom kan kliken juist hebben dus die aan de kabelboom van de ecu komen oena :D

Re: Kabelboom probss

Geplaatst: 27 jan 2009 00:18
door gurdi
jammer dat nick er geluk bij heeft anders kon je ze omwisselen.

voor jou wel geluk nick