Inrijden nieuwe auto's

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
Plaats reactie
Mit
forum-gebruiker
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 aug 2007 20:14
Locatie: Spijkenisse

Inrijden nieuwe auto's

Bericht door Mit »

Ik lees steeds overal verschillende meningen, beweringen ed. maar wat is nu waar?

Moet je een nieuwe auto nou wel of niet inrijden? :?:

De een zegt dat de motor in de fabriek al wordt ingereden, de ander zegt dat dat enkel is om te kijken voor eventuele lekken, de ander zegt dat je hem juist fel moet inrijden om hem wat vlotter te hebben, en de ander zegt eerst 2000km ongev. niet te fel rijden maar juist met diverse snelheden ed. voor duurzaamheid etc etc etc.

maar wat is het nou ? :?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door Laagvlieger »

Gedurende ongeveer 1000 Km met wisselende toerentallen en belastingen rijden.
Alleen niet te gek maken. Dus niet vol in de begrenzer janken :lol:
Gewoon dta het spul inloopt op verschillende belastingsgebieden.
Lage belasting en zo nu en dan ook es wat zwaarder belasten.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Michel82
forum-gebruiker
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jun 2006 17:40
Auto('s): opel astra gsi c20xe
Locatie: Haarlem

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door Michel82 »

Het enige wat ik op laagvlieger heb toe te voegen is goed warmrijden.

michel
Astra Gsi c20xe m2.8 5 deurs
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door Mad Driver »

warmrijden moet je ook met een oud blok doen :lol:
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Gebruikersavatar
ijsbeer
forum-gebruiker
Berichten: 119
Lid geworden op: 30 jan 2008 00:26
Locatie: Nederland

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door ijsbeer »

Mad Driver schreef:warmrijden moet je ook met een oud blok doen :lol:

Ah, je kan hem ook wel warmtrappen. :twisted:
(dat zie ik nog velen doen...)
Gebruikersavatar
Delax80
forum-gebruiker
Berichten: 1274
Lid geworden op: 19 apr 2005 11:03
Locatie: Noord Nederland

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door Delax80 »

OFFICIEEL hoef je niets in te rijden (bij Mercedes tenminste). Ik raad mensen altijd aan (als ze erom vragen) om de eerste tank brandstof rustig aan te doen. Waarom weet ik eigenlijk niet :lol:
JelmerAstra
forum-gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 mei 2008 19:15

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door JelmerAstra »

Hoe meer gas je geeft hoe sneller die warm wordt,,, dus starten en gelijk vol gas en dan rij je minder lang met koude motor :P,,,, whaha Of toch nie ? ;)
Gebruikersavatar
Delax80
forum-gebruiker
Berichten: 1274
Lid geworden op: 19 apr 2005 11:03
Locatie: Noord Nederland

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door Delax80 »

JelmerAstra schreef:Hoe meer gas je geeft hoe sneller die warm wordt,,, dus starten en gelijk vol gas en dan rij je minder lang met koude motor :P,,,, whaha Of toch nie ? ;)
idd! Dat is het enige juiste antwoord :roll: :mrgreen: :speed:
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door Raymond-oud »

heb ooit in een haven gezien hoe ze subaru's van de boot rijden
nou kan je vertellen die hoef je niet meer in te rijden :lol:
die komen volgas de boot af rossen

in in de haven van hamburg heb ik gezien hoe ze met auto om gaan die naar zuid amerika
verscheept worden
audi en benz in de dikste uitvoeringen worden gestart en gaat volgas richting boot
echt niet normaal :lol:
Gebruikersavatar
GSi-mon
forum-gebruiker
Berichten: 361
Lid geworden op: 29 sep 2007 22:27
Locatie: Zoetermeer

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door GSi-mon »

ik ging een x met school naar de havennn, nou inderdaad, petjes met 1 handje lekker janken int rode gebied.. van corsa tot corvette.... zelfde geldt voor de chauffeurs die de auto's van de importeur naar de dealers brengen..
CORSA X1.4SZ
Mit
forum-gebruiker
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 aug 2007 20:14
Locatie: Spijkenisse

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door Mit »

als ik dat zo lees dan is ie al flink ingereden ja :P

En m'n auto werdt gebracht vanuit eindhoven naar spijkenisse, dus die man zal ook wel even flink op het pedaaltje gestaan hebben. :evil:
Gebruikersavatar
Delax80
forum-gebruiker
Berichten: 1274
Lid geworden op: 19 apr 2005 11:03
Locatie: Noord Nederland

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door Delax80 »

GSi-mon schreef:ik ging een x met school naar de havennn, nou inderdaad, petjes met 1 handje lekker janken int rode gebied.. van corsa tot corvette.... zelfde geldt voor de chauffeurs die de auto's van de importeur naar de dealers brengen..
en de verkopers die ze verkopen :lol: :lol: of zeg ik nou heel foute dingen?
Gebruikersavatar
GSi-mon
forum-gebruiker
Berichten: 361
Lid geworden op: 29 sep 2007 22:27
Locatie: Zoetermeer

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door GSi-mon »

wou ik typen als je goed kijkt kan je hem er zo achterzetten.. mja wou je niet kwetsen.. + eigen opleiding :lol:
CORSA X1.4SZ
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door Mad Driver »

Als je snel warmrijdt zul je uiteindelijk minder vaak uberhaupt rijden :lol: succes
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Mit
forum-gebruiker
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 aug 2007 20:14
Locatie: Spijkenisse

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door Mit »

Mad Driver schreef:Als je snel warmrijdt zul je uiteindelijk minder vaak uberhaupt rijden :lol: succes
Ach, dat uberhaubt rijden ben ik ook al gewend joh :P

Had nu begin november een Corsa gekregen als voorloopauto. Deze had 1400 op de teller staan, maar na 100km stopte de auto er compleet mee. Computer overleden. Bleek dat op 4 nov. de auto al langs de weg stond vanwege computerstoring waardoor hij heel de tijd uitviel als hij rechtdoor reed. Ik kreeg de auto de volgende ochtend :roll:

Daarna vervangend vervoer gekregen (yaris :zak: ) en na het weekend een Skoda Roomster :ass: , wat een irritant in je benen stekende middenconsole heeft dat ding zeg.

Nu eindelijk mijn Swift sport :mrgreen: (4e auto binnen een maand :mrgreen: ).
Ben blij dat ik weer een beetje sportief kan rijden. Qua rijgedrag heeft hij wel wat weg van de GSi vind ik, dus ik begin nu eindelijk weer plezier in het auto rijden te krijgen.
Gebruikersavatar
c18xe
forum-gebruiker
Berichten: 1317
Lid geworden op: 12 jul 2007 19:06
Locatie: Papendrecht

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door c18xe »

Delax80 schreef:
GSi-mon schreef:ik ging een x met school naar de havennn, nou inderdaad, petjes met 1 handje lekker janken int rode gebied.. van corsa tot corvette.... zelfde geldt voor de chauffeurs die de auto's van de importeur naar de dealers brengen..
en de verkopers die ze verkopen :lol: :lol: of zeg ik nou heel foute dingen?
haha verkopers kunnen er ook wat van ja :D
en ik rij de meeste nieuwe autos ook wel goed warm..
ja je meot ze tog even testen op alle toerentallen :P
-Astra GSI c18xe- -Astra GSI c20xe- -Peugeot 107- -Aprillia shiver 750- -Suzuki Gsx-R 750 k7 yoshimura-
Gebruikersavatar
Bartje,
forum-gebruiker
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 mar 2006 08:54
Locatie: Breda

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door Bartje, »

Misschien dat jullie hier iets aan hebben:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
paaltje
forum-gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 dec 2008 23:39

Re: Inrijden nieuwe auto's

Bericht door paaltje »

Het gebruik moet je opbouwen, als vuistregel, eerste 250 km 1/4e toerenbereik, daarna tot de 600 z'n 50%^aanhouden, tot aan de 1000 tot z'n 80%. Daarna kun je met een gerust hart alle toeren gebruiken, en vanaf 1500 kun je zonder bezwaar alles eruit persen wat erin zit.

Veel mensen hebben vele verhalen, maar niemand verteld waarom je moet inrijden. Naja niemand, natuurlijk zijn daar net zoveel verhalen over.

Waarom moet je nou eigenlijk een NIEUW blok inrijden?

Een nieuw blok zit stampvol met nieuwe onderdelen. Nou denk je, GOH, is dat het? Maargoed, dat is het echt ja! Er zijn veel onderdelen die op elkaar moeten inslijten, met name zuigerveren en tandwiel delen. Als je ooit brommer hebt gereden zul je ook weten dat je altijd je beide tandwielen EN je ketting vervangt omdat ze anders binnen no-time weer kapot zijn. Ook dit is omdat het niet op elkaar is "ingesleten".

Onderdelen die niet rustig op elkaar ingesleten zijn gaan naderhand heel hard stuk. Dit wil je dus niet.

Warmdraaien is hier overigens ook een onderdeel van. Je motor lijd in de eerste secondes het hardste. Dit omdat alle olie als dikke stroop onderin het blok ligt. Zodra je start liggen je nokkenassen uit de oliesmering. DIT is het moment dat dergelijke onderdelen slijten! Zodra er olie opzit is dit al verminderd naar een nihile mogelijkheid tot schade. Als je hogere toeren gaat draaien heeft je olie minder tijd om ertussen te kruipen. Bij een koud blok is je olie dikker en kruipt dus minder snel tussen bewegende delen. 1+1 geeft dus GEEN HOGE TOEREN BIJ EEN KOUDE MOTOR.



Bovenstaande tekst geeft dus in een notedop aan waar het inrijden goed voor is, alsmede het warm rijden. Deze kleine dingetjes geven (ism periodiek GOED onderhoud) het verschil tussen een blok dat 150.000 loopt en een blok dat 400.000 loopt.
Plaats reactie