Pagina 1 van 1

multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 21 nov 2008 10:29
door Marco 2.0 gsi
Van de week hebben mn spanrol en de multiriem het begeven.
Nieuwe spanrol en multiriem gekocht en er op gezet ( wat trouwens een heel gezeik was om de oude en nieuwe spanol ertussen te krijgen).
Nu ligt de multiriem er bijna omheen maar krijg het nu met geen mogelijkheid om de dynamo heen, ook niet als ik een sleutel op de spanrol zet en deze 'ontspan'.
De afmeting van de multiriem moet goed zijn, ik heb een 6pk1725.

Iemand toevallig een handig tipje om de multiriem er omheen te krijgen?

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 21 nov 2008 11:18
door Tim82
Hmm I don't get it. De spanrol houdt de distributieriem strak.

Dan is er een V-snaar/riem/whatever die de dynamo aandrijft.
En een V-snaar die de pomp voor de stuurbekrachtiging aandrijft.

Wellicht bedoel je de waterpomp ipv dynamo?

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 21 nov 2008 12:42
door Peter_89
Nee hij bedoelt de dynamo wel. Wat ik wel is doe als het niet lukt, op de grootste poelie half legge dattie verder wel over al opligt. Dan even poelie rond draaien, floeptie er meestal zo op. Succes

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 21 nov 2008 13:32
door RedBill
Weet je zeker dat je de goede "loop" van de riem hebt?

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 21 nov 2008 13:38
door Marco 2.0 gsi
RedBill schreef:Weet je zeker dat je de goede "loop" van de riem hebt?
ja dat heb ik, voordat ik de oude eraf had gehaald heb ik de 'loop' getekend.

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 21 nov 2008 17:28
door Tim82
Nou wordt het me alleen maar onduidelijker :mrgreen:

Er is toch geen sprake van een bepaalde loop? Ik heb maar 1 poulie, waar 2 loopvlakken opzitten voor 2 snaren die elk maar 1 ding bedienen; de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp. Daarnaast kan ik die spanrol dan ook niet plaatsen :|

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 21 nov 2008 17:31
door Theo Gsi
op de 8v zit multiriem die loopt over de dynamo spanrol en stuurbekrachtigings pomp Dus je moet best wat kracht zetten! mij is het ook gelukt een keer toen de dynamo eraf moest en een nieuwe erop

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 21 nov 2008 19:11
door Raymond-oud
Tim82 schreef:Nou wordt het me alleen maar onduidelijker :mrgreen:

Er is toch geen sprake van een bepaalde loop? Ik heb maar 1 poulie, waar 2 loopvlakken opzitten voor 2 snaren die elk maar 1 ding bedienen; de dynamo en de stuurbekrachtigingspomp. Daarnaast kan ik die spanrol dan ook niet plaatsen :|
ja maar hij heeft een multieriem op zijn dynamo en stuurpomp zitten
en jij 2 v snaren :lol:
snap je het nu

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 21 nov 2008 20:27
door Bart(astra)
in het midden op de spanrol kan je sleutel 15 zetten, en de spanrol verdraaien om de riem erop te leggen.

Let wel op dat je de bout niet de verkeerde kant op draait, want dan komt deze los !

Had afgelopen week een corsa b sport met x14xe waarvan de spanrol stuk gelopen was en de riem dus overal tussenin gelopen was. Gelukkig maar een paar honderd meter mee gereden...
Was er 1 met airco. Dan ben je gewoon 3uur verder voor je die beide vervangen hebt....heb nog bijna nachtmerries ervan.. :roll:

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 21 nov 2008 22:59
door Marco 2.0 gsi
Bart(astra) schreef:in het midden op de spanrol kan je sleutel 15 zetten, en de spanrol verdraaien om de riem erop te leggen.

Let wel op dat je de bout niet de verkeerde kant op draait, want dan komt deze los !

Had afgelopen week een corsa b sport met x14xe waarvan de spanrol stuk gelopen was en de riem dus overal tussenin gelopen was. Gelukkig maar een paar honderd meter mee gereden...
Was er 1 met airco. Dan ben je gewoon 3uur verder voor je die beide vervangen hebt....heb nog bijna nachtmerries ervan.. :roll:
Dit heb ik al geprobeerd, maar wilde niet echt lukken. het was ook al half 1 's nachts, koud, regenachtig en de vermoeidheid sloeg al aardig toe.
Ik ga het zondag opnieuw proberen.

Mijn riem was ook overal tussen gelopen en het vervangen neemt veel tijd in beslag.

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 22 nov 2008 00:24
door Tim82
Iek sjnap. Het is dus een 8-klepper.. 8)

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 22 nov 2008 00:57
door Theo Gsi
ja bij een 8 klapper loopt hij altijd over dynamo en stuurbekrachtiging

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 22 nov 2008 02:09
door RedBill
Dat hangt af van wanneer de wagen gebouwd is. Zowel de C20NE als de C20XE is geleverd met multiriem en met 2 V-snaren. Hij heeft een C20NE met multiriem. Mijn NE had destijds V-snaren (en mijn XE nu ook).

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 22 nov 2008 20:23
door gsipiloot
RedBill schreef:Dat hangt af van wanneer de wagen gebouwd is. Zowel de C20NE als de C20XE is geleverd met multiriem en met 2 V-snaren. Hij heeft een C20NE met multiriem. Mijn NE had destijds V-snaren (en mijn XE nu ook).
en wat is dan eigenlijk beter een multiriem of 2 v-snaren....

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 22 nov 2008 21:13
door Laagvlieger
Multiriem.

Betere grip, makkelijker in onderhoud, minder slijtage en automatische riemspanner dus geen gegier.

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 22 nov 2008 23:06
door chris1508
ik weet meschien het antwoord
heb nog geen week geleden zelf de multiriem vervangen (met gevolg dat ik met mn stomme kop de motor steun afbrak :oops: )

- multiriem hellemaal goed leggen
- ring/steek sleutel op de spanner zetten ( zorg dat de steek kant op de spanner zit)
- nu een schroeven draaier door de ring van de sleutel halen en afzetten tegen het motorblok
- zorg er voor dat je de sleutel na je toe trekt
- druk vervolgens met je andere hand de riem op zijn plek

kweet het is een beetje profesories maarja als je in je eentje bent is het niet allemaal zo gemakkelijk

(let wel op k weet niet of je de dynamo iets moet bijstellen moest bij die van mij niet)

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 24 nov 2008 10:41
door Marco 2.0 gsi
chris1508 schreef:ik weet meschien het antwoord
heb nog geen week geleden zelf de multiriem vervangen (met gevolg dat ik met mn stomme kop de motor steun afbrak :oops: )

- multiriem hellemaal goed leggen
- ring/steek sleutel op de spanner zetten ( zorg dat de steek kant op de spanner zit)
- nu een schroeven draaier door de ring van de sleutel halen en afzetten tegen het motorblok
- zorg er voor dat je de sleutel na je toe trekt
- druk vervolgens met je andere hand de riem op zijn plek

kweet het is een beetje profesories maarja als je in je eentje bent is het niet allemaal zo gemakkelijk

(let wel op k weet niet of je de dynamo iets moet bijstellen moest bij die van mij niet)
Okee dan thnx.
Met wat voor bouten zat jou motorsteun trouwens vast, want met dit weer heb ik daar nog niet naar kunnen kijken.

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 24 nov 2008 18:47
door Bart(astra)
Dop 15 !

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 24 nov 2008 18:48
door Theo Gsi
idd, gebruik met bouten zoveel mogelijk een dop of ring sleutel!
dan schiet je er nooit af en dat verkomt schelden en open klauwe

Re: multiriem aanbrengen.

Geplaatst: 24 nov 2008 19:43
door chris1508
en een torks sleutel volgens mij als het goed heb om de steun uit elkaar te halen om de multie riem er weer tussen te stoppen. als je het los haalt probeer het wel warm te maken scheelt weer een gebroken bout :wink: