Pagina 1 van 2

Olie

Geplaatst: 28 okt 2008 21:09
door JelmerAstra
Welke Olie is het beste voor een Astra G met een 2.2 Benzine ?

alvast bedankt.. Jelmer

Geplaatst: 28 okt 2008 21:31
door Laagvlieger
Bouwjaar?

Fabrieksvoorsc hrift 5W30....maar ik vindt het erg dun.

Geplaatst: 28 okt 2008 21:41
door JelmerAstra
Bouwjaar:29-03-2002
type: ASTRA-G-COUPE; Z2.2SE

Geplaatst: 28 okt 2008 21:51
door Laagvlieger
Fabrieksvoorschrift 5W30 volsyntheet.

Geplaatst: 28 okt 2008 21:52
door JelmerAstra
Oke,, en jij vindt dat zelf beetje te dun ? maar jah,, als fabrieksvoorschrift is ;),, dan gaat dat er in

Geplaatst: 29 okt 2008 12:25
door Tim82
Na jaren dure olie gebruiken koop ik voor de C20XE tegenwoordig olie van Action; Techno 10W40 half synth klasse A3/B3 van 8 euro voor 4 liter..Ik vermoed dat we met z'n allen een beetje in het ootje worden genomen door Castrol en consorten.

Geplaatst: 29 okt 2008 12:45
door GSi Twente
Tim82 schreef:Na jaren dure olie gebruiken koop ik voor de C20XE tegenwoordig olie van Action; Techno 10W40 half synth klasse A3/B3 van 8 euro voor 4 liter..Ik vermoed dat we met z'n allen een beetje in het ootje worden genomen door Castrol en consorten.
Verklaar u nader...?

Geplaatst: 29 okt 2008 14:01
door Tim82
Ik gebruikte Castrol RS 10W60, nadat ik merkte dat de oliedruk wat laag werd bij circuitgebruik toen ik nog met Castrol GTX 10W40 reed.
Dat was toen ik nog met de superhoogtoerige 4A-GE reed in de Toyota MR2.

Toen ik die helaas had afgeschreven op Zandvoort, heb ik een aantal andere MR2's gehad die al in een wat mindere staat verkeerden. Heb vanaf toen ook geen dure olie meer gebruikt en 't ging eigenlijk altijd prima.

Ik rij de Astra keurig warm en de klassificatie die op de fles staat van Action belooft wel veel goeds. Zou niet echt veel onder moeten doen voor Castrol GTX. De olie wordt ook heel regelmatig vervangen. Ik zou nog wel een goeie oliedruk/temp meter moeten inbouwen in de Astra.

Puur voor circuitgebruik zou je wel beter die Castrol RS nemen. Maar als je er ook nog gewoon kortere ritjes op straat mee doet is er weer wat te zeggen voor een 10W40.

Geplaatst: 29 okt 2008 17:56
door GSi Twente
Een olie temp sensor is een pré in feite, veel belangrijker als je koelvloeistof (in feite).

De 106 GTi van mij heeft zo'n meter en voorbij de 2e streep (op niveau) gaat het gas er pas vol op.
Gebruik nu 5W40 Shell Helix, gezien deze voor de inkoop lag.
Tot nu toe geen olieverbruik, en ook geen getikker.


Ook toevallig, m'n versnellingsbak was al slecht, sinds gister functioneert de 5e versnelling niet meer, dus ik rij nu met een 4-bak. :lol:

4500TPM @ 120KM/H.

Geplaatst: 29 okt 2008 18:05
door Rellie opt werk
Ik haal altijd Bulk vaten van 60 liter Valvoline 10W40 en op de rallyauto's gaat 10W60 op. Ik zou nooit olie van de action nemen...

Geplaatst: 29 okt 2008 21:01
door Tim82
Maar waarom niet? De klassificatie van olie staat aangegeven in universele codering op de fles. Deze Action olie heeft een betere gradatie dan veel "merk-olie". Hoe hoger het getalletje achter de B (A3/B3) hoe langer de olie stabiel blijft op hogere temperatuur.

Daarnaast heb je de viscositeit natuurlijk, en inderdaad voor rally/race heb je wat anders nodig dan voor straatgebruik. Voor een stock C20XE gaat dit niet echt heel erg op, maar voor een compleet opgebouwde racemotor met kleinere toleranties is het van groter belang.

Volgens mij, ik weet het niet zeker, is het enige verschil tussen Techno 10W40 en Castrol GTX 10W40 de toevoeging van een aantal dopes. Maar of je daar nou heel veel beter van wordt..?

Geplaatst: 29 okt 2008 22:48
door Laagvlieger
Dopes maken zeker weten behoorlijk verschil tussen merk olie en niet merk olie.
Smerende eigenschappen kunnen wel hetzelfde zijn....als het nieuw is.
Maar wat na een paar duizend km. Haalt ie die specificaties dan nog?
En das het verschil tussen goekdope olie en merkolie.

Geplaatst: 29 okt 2008 23:26
door Peter_89
Maat van me kan ik ook niet overtuigen. Rijd ook altijd op goedkope olie. Hij zegt altijd: Het smeert toch!!!??? Ik gebruik altijd Shell Helix. Gebruike we op het werk ook.

Geplaatst: 30 okt 2008 08:04
door DarkRider
C20NE, Valvoline 5W40 :thumbsup:

Geplaatst: 30 okt 2008 08:41
door GrinX
15W50

Geplaatst: 30 okt 2008 12:24
door androdans
So what's the best Oil for a C20XE normal driving? 8)

Geplaatst: 30 okt 2008 12:32
door Rellie opt werk
Olie kan wel de zelfde specificaties hebben, maar wat ook vaak gebeurt is dat er olie van jaren oud verkocht wordt omdat het niet meer aan de huidige maatstaven voldoet van Shell, Castrol, enz. zelfde gebeurt met brandstof wat aan die cheap ass pompen word verkocht, zit meer condens in en vuiligheid.

Geplaatst: 31 okt 2008 02:56
door pluggie
Laagvlieger schreef:Bouwjaar?

Fabrieksvoorsc hrift 5W30....maar ik vindt het erg dun.
Is te dun, ken het van mijn eigen neef die bij opel dealer werkt, en dat overal ingooit, en dan vloekt als ze het bij zijn zus erin gooien....

Geplaatst: 31 okt 2008 02:58
door pluggie
Rellie opt werk schreef:Olie kan wel de zelfde specificaties hebben, maar wat ook vaak gebeurt is dat er olie van jaren oud verkocht wordt omdat het niet meer aan de huidige maatstaven voldoet van Shell, Castrol, enz. zelfde gebeurt met brandstof wat aan die cheap ass pompen word verkocht, zit meer condens in en vuiligheid.
Klets.

Doorvoer bij dealers is gewoon bulk, en in alle auto's zelfde donderen, en hup volgende bulk erdoorheen knallen.

Hele verhaal is onzin verder, is gewoon standaard 1 olie en die gaat in de hele range. Zeker voor de Diesels is het vaak te dun.

Maar vertel: geen idee dat jij in aanraking komt met overjarige olie. vertel ? nog nooit van gehoord ?

Geplaatst: 31 okt 2008 10:04
door Rellie opt werk
Zeg heb ik het over dealers ? ik heb het over goeikope merke olie en brandstof.

Geplaatst: 31 okt 2008 10:16
door Tim82
Ben het er mee eens dat er veel onzin in de wereld is voor olie. Dat is mijn vermoeden, althans.

Maar ik snap dat het voor het specifieke toepassingen wel van belang is om een specifieke olie te gebruiken. Echter voor straatgebruik in een normale auto (de Astra schaar ik daar ook even onder, het is geen Ferrari V8 ofzo) zou een merkloze olie met goeie gradatie wel moeten volstaan.

Als het nieuwe seizoen weer van start gaat (ik ga de komende maanden even stoppen met circuitrijden) en ik een oliedruk- en temp meter heb gemonteerd, zal ik eens de proef op de som nemen en kijken wat de temp en druk doet van;

-Techno 10W40 halfsynth A3/B3
-Castrol GTX 10W40 halfsynth A3/B3
-Castrol RS 10W60 volsynth A3/A4?/B4

Of een andere dunne (eerste getal) olie met een heel hoge viscositeitswaarde/range (tweede getal) zoals Kroon Emperol of, jawel, Techno volsynth.

De levensduur kan ik helaas niet testen, en ik heb gaan labaratorium, maar ik zal letten op de druk, temp en of de motor er nog een beetje mooi bij loopt. Overigens vervang ik olie om de 5.000 km ofzo (schijnt voor normaal gebruik ook onzin te zijn, maar omdat ik vermoed dat er bij flink gebruik meer metaalresten in de olie komen vervang ik het toch maar wel regelmatig. Daarnaast valt olie gewoon uiteen als het té heet is geworden, boven een bepaald aantal graden wordt ie instabiel)

Geplaatst: 31 okt 2008 11:23
door Kilat
ik gebruik voor de calibra c20let Castrol TS 10w60 vol synthetisch en die haal ik bij de BMW Dealer.

Geplaatst: 31 okt 2008 11:41
door Laagvlieger
Tim82 schreef:, zal ik eens de proef op de som nemen en kijken wat de temp en druk doet van
Temp en druk zal j egeenverschil in gaan zien.
Het voldoet aan de specificatie van viscositeit (dat bepaald de druk bij je pomp) en temperatuur zal ook niet uitmaken. Je zou het kunnen terugzien aan de afzetting binnen in het kleppendeksel enzo.
De dopes bepalen de reinigende werking. De kracht om vuildeeltjes te laten zweven in de olie ipv het af te laten zetten op een onderdeel.
Is dus niet even zelf in de praktijk te testen.

Geplaatst: 31 okt 2008 14:05
door Tim82
Laagvlieger schreef:
Tim82 schreef:, zal ik eens de proef op de som nemen en kijken wat de temp en druk doet van
Temp en druk zal j egeenverschil in gaan zien.
Het voldoet aan de specificatie van viscositeit (dat bepaald de druk bij je pomp) en temperatuur zal ook niet uitmaken. Je zou het kunnen terugzien aan de afzetting binnen in het kleppendeksel enzo.
De dopes bepalen de reinigende werking. De kracht om vuildeeltjes te laten zweven in de olie ipv het af te laten zetten op een onderdeel.
Is dus niet even zelf in de praktijk te testen.
Ja mee eens, maar je moet toch wel ergens verschil in druk gaan zien als de ene olie beter bestand blijkt tegen hoge temp dan de andere. De ene zal dunner worden dan de ander. Uiteraard zie je dit verschil terug tussen olie met verschillende viscositeitswaardes, maar misschien ook wel tussen verschillende olie met dezelfde specs, door gebruik van dopes?

Geplaatst: 31 okt 2008 14:07
door Laagvlieger
De dopes beinvloeden de viscositeit ( nagenoeg) niet.
Dus neej. verschil in druk zul je niet krijgen.