Pagina 1 van 2

4 -> 5 gaats?

Geplaatst: 02 okt 2008 20:25
door Tim82
Ik zie dat sommige mensen die naar turbo-remmen gaan, het complete fuseestuk van de Calibra meenemen, dus een 5-gaats conversie. Waarom? Alleen de remklauw overzetten is toch makkelijker? Bovendien heb je dan achter nogsteeds 4 gaats?

Volgende vraag; passen de aandrijfassen die bij de turbo horen, in de fusees van de C20XE?

Een en ander met het oog op de toekomst .. :wink:

Geplaatst: 03 okt 2008 07:20
door Matt
Aandrijfassen van een C20LET en C20XE zijn gelijk dacht ik.

Je kan zo ie zo Turbo rijden met 4 gaats hoor :wink: Heeft Marty ook

Geplaatst: 03 okt 2008 10:07
door Peter_89
Achter moet je naven van een Vectra gebruiken volgens mij. Heb het er van de week nog met Adriaan over gehad over 5 gaats. Wij zagen allebeide er het nut niet van in.

Geplaatst: 03 okt 2008 11:33
door RedBill
Volgens mij is het wel zo dat als je met 200+ Pk gaat rijden dat zo'n extra wielbout wel net even wat meer ruimte geeft in het vermogen dat het geheel aankan. Nu knappen wielbouten niet heel erg snel, maar alles kan in extreme situaties...

Geplaatst: 03 okt 2008 12:57
door GSi Twente
Remmerij diameter van b.v. Saab 9-5 achterop is 286mm, en dus groter!

Handig, als je gelijk voorop groter materiaal gooit.
Vraag maar aan Jerremy, wel aanpassingen vereist!

Geplaatst: 03 okt 2008 14:03
door Tim82
Ok thanks voor de feedback.. Dan hou ik het nog even bij 4-gaats. Hoef ik niet direct m'n stoel te verlaten om ook de rest van die Calibra af te schroeven ;)

Geplaatst: 03 okt 2008 19:01
door vizier
Ik heb ook 5 gaats, maar dat komt meer omdat ik al een i500/opc remmen setje (308) had liggen voor m'n oude vectra

Had geen zin om andere schijven te halen dus heb maar andere naven gehaald

En heb nu ook 286 (vectra/saab) remmetjes achter


Een extra wielboutje voor m'n v6je is natuurlijk ook geen slechte gedachte


achterste naven moeten trouwens van een a vectra zijn ivm abs

Geplaatst: 03 okt 2008 19:25
door oenatje
vizier schreef:gehaald

En heb nu ook 286 (vectra/saab) remmetjes achter

dat wil ik ook. hoe werkt dat? wat kost het?

Geplaatst: 03 okt 2008 19:50
door Matt
Detailtje :wink:

Marcel scheurt ook nog met 4 gaats rond met de V6

Geplaatst: 03 okt 2008 19:50
door vizier
oenatje schreef:
vizier schreef:gehaald

En heb nu ook 286 (vectra/saab) remmetjes achter

dat wil ik ook. hoe werkt dat? wat kost het?
Gewoon 5 gaats naven van een a vectra plaatsen, en de ankerplaat? Van een b vectra 5 gaats
De houder die de klauw vast houd zeg maar

Je gsi klauw is hetzelfde als die van een b vectra fn95 geloof ik


Dus de klauw pakt een stuk van de schijf niet, vind ik persoonlijk lelijk
Dus ga straks fn98 klauwen proberen van een a omega



Hou er even rekening mee dat de handrem hevel bij dit systeem aan de onderkant zit (bij gsi zit I boven)

Dus je handrem kabel past dan niet, niels heeft plaatjes laten watersnijden voor tussen de naaf en de as
Dus als het goed is past I dan wel, gaat binnenkort gebeuren

Geplaatst: 03 okt 2008 21:46
door Rallyastra
Tim82 schreef:Ok thanks voor de feedback.. Dan hou ik het nog even bij 4-gaats. Hoef ik niet direct m'n stoel te verlaten om ook de rest van die Calibra af te schroeven ;)
Ik heb nog mooie remmen voor circuit gebruik :P

Geplaatst: 03 okt 2008 23:17
door adriaan
4 gaats of 5 gaats maakt geen ene flikker uit. gaat niet om de pk's maar om je aslast.
er rijden honda's en opels en vw's rond met 500+ pk en gewoon op 4 gaats.
dus 5 gaats beter?? nope haha alleen als je een zware aslast hebt.

Geplaatst: 03 okt 2008 23:39
door Erwin_dude
adriaan heeft helemaal gelijk..

mocht je wagie nu 3 ton wegen ja dan zou ik overwegen om 5 gaats te neme..

Geplaatst: 04 okt 2008 09:30
door Rellie opt werk
adriaan schreef:4 gaats of 5 gaats maakt geen ene flikker uit. gaat niet om de pk's maar om je aslast.
er rijden honda's en opels en vw's rond met 500+ pk en gewoon op 4 gaats.
dus 5 gaats beter?? nope haha alleen als je een zware aslast hebt.
Ben ik niet helemaal met je eens, als je er mee een circuit op gaat is 5 gaats toch iets sterker. OF je moet speciale draadeinden met wielmoeren in je naven zetten.

Geplaatst: 04 okt 2008 12:35
door Tim82
Rallyastra schreef:
Tim82 schreef:Ok thanks voor de feedback.. Dan hou ik het nog even bij 4-gaats. Hoef ik niet direct m'n stoel te verlaten om ook de rest van die Calibra af te schroeven ;)
Ik heb nog mooie remmen voor circuit gebruik :P
Mijn doel is een low-budget betrouwbare "trackday-tool" te bouwen (vooral voor de Nordschleife). Nu rij ik ook nog dagelijks met de Astra, maar daar komt waarschijnlijk begin volgend jaar een andere Astra voor (caravan op lpg). Ik heb net een huis gekocht, het is een jaren 30 huis waar dus geen cv in zit, badkamertje van niks enz enz. Gaat dus een hele hoop tijd & geld in zitten. Ik wil voor ongeveer 4 a 5000 euro de Astra helemaal hebben opgebouwd (geen C20LET dus, voorlopig). Daarin passen helaas geen 4 of 6-zuiger klauwen met grote schijven enz. Mede ook met het oog op de verzameling 15" velgen en banden die ik al heb liggen hou ik het maar even bij turbo remmen. Natuurlijk wel met Ferodo's, goeie schijven, staalomvlochten leidingen en de juiste remvloeistof.

Ik zal tzt eens een soort van project-topic starten, als het een beetje serieus aan het worden is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 04 okt 2008 16:25
door Bart(astra)
Ik heb nog mooi 5-gats naven voor de voorpoten te koop ! :idea: :wink: :lol:

Geplaatst: 04 okt 2008 17:41
door Tim82
Die hoef ik niet, maar ik wil opzich wel die schijven die je nog hebt liggen. Zijn 284 mm he? 8)

Geplaatst: 04 okt 2008 18:14
door Bassion
adriaan schreef:4 gaats of 5 gaats maakt geen ene flikker uit. gaat niet om de pk's maar om je aslast.
er rijden honda's en opels en vw's rond met 500+ pk en gewoon op 4 gaats.
dus 5 gaats beter?? nope haha alleen als je een zware aslast hebt.
en dan komt er nog een deel smaak bij kijken, want ik vind dan weer dat 5 of 6 of weet ik veel wat gaats mooier is als 4, :P

Geplaatst: 05 okt 2008 16:31
door adriaan
ik ga binnenkort 8 gaats naven monteren op mijn kadett, dan kan ik nog sneller door de bocht 8)

Geplaatst: 05 okt 2008 22:52
door Erwin_dude
adriaan schreef:ik ga binnenkort 8 gaats naven monteren op mijn kadett, dan kan ik nog sneller door de bocht 8)
haha vette poep adriaan :)

let me know when youre finished:)

Geplaatst: 06 okt 2008 00:40
door Rallyastra
adriaan schreef:ik ga binnenkort 8 gaats naven monteren op mijn kadett, dan kan ik nog sneller door de bocht 8)
Niet nodig, zelfs met 4 gaats beland je al in de grindbak :wink:

Maar leuk hoor, nog een ringfan 8) volgend jaar mijn bolide maar eens mee nemen.

Geplaatst: 06 okt 2008 01:00
door Tim82
Zeker doen! Ik ben zelf volgend weekend weer op de ring en daarna weer de 2e week van november geloof ik. De Astra waarover wordt gesproken op nurburgring.nl in de afspreekplek is de mijne ;) Wordt een leuk clubje komend weekend.

Dan eind november / begin december eens kijken of ik in Essen voor een leuke prijs wat goodies kan scoren bij Sandtler en Wiechers 8)

Geplaatst: 06 okt 2008 22:33
door GSi Twente
5-gaats ombouw heeft enkel nut wanneer er een grotere remdiameter word opgebouwd.

Zoals al eerder genoemd, als je geen rompslomp wil, Vectra A naven.
Remdiameter is enkel hetzelfde á 260mm diameter.

Wil je gelijk een grotere diameter, neem ze van een Saab 9-5.
286mm diameter.

Er is enkel een versie bij de Saab 9-5, met een zwevende klauw ipv de vast klauw.

Voordeel is o.a., montage van geventileerde remschijf achter.
Remblokken montage eveneens wat makkelijker, en de remmerij diameter is als belangrijkste punt groter!
300mm schijf is toepasbaar.

Er moet enkel een tussenplaat voor de ankerplaat gemonteerd worden.
Remleiding moet opnieuw gemaakt worden ivm lengte en nippels.

Afbeelding

Hier met een 18 inch velg:
Afbeelding

Wellicht handig voor de upgraders hier.

Onderdeelnummers:
- 9-5 klauw Saab No. 53 91 834 en 842.
- 9-5 remschijven Saab No. 52 32 756.

Wat je dan nog moet hebben:
- 9-5 ankerplaat (origineel ivm handremdeel).
- remleidingen.
- remblokken (onderdeelnummer onbekend).

Geplaatst: 06 okt 2008 23:56
door Peter_89
Saab onderdelen kun je bestellen bij mij :wink:

Geplaatst: 07 okt 2008 00:02
door adriaan
5 gaats word vaak voor de looks en makkelijke montage gedaan, bestaande ondedelen kunnen dan gemonteerd worden :D