Pagina 1 van 1
Carter overdruk
Geplaatst: 24 aug 2008 22:51
door Blitzkrieg
Van de week lag me pijlstok er al een stuk uit, ik had die middag olie gepeild en dacht dat ik gek was en hem waarschijnlijk niet goed terug had geduwd.
Echter vanavond, spelend met een vtec, een hoop rook onder de kap vandaan
Weer pijlstok eruit plus een beetje olie..
Gelukkig heb ik altijd olie bij me, en kon ik dus rustig verder naar huis.
Thuis gekomen weer onder de kap kijken, weer pijlstok eruit
Ik zal dus wel een gigantische carter overdruk hebben, carter ontluchting licht al vrij en blaast zover ik net kon zien ook behoorlijk.
Nu denk ik dus dat me zuigerveren versleten zijn (ruim 260k op de klok)
Nu hoor en lees ik verschillende verhalen mbt zuigerveren vervangen.
- Als "hoon groeven" nog goed zijn alleen zuigerveren vervangen
- Er schijnen en soort "slijpstenen"op de markt te zijn, waarmee je de olie groeven kan maken en je dan de kleinste overmaat zuigerveren kan plaatsen?? Heb ik van een MG liefhebber
Maar misschien is het makkelijker/goedkoper om een ander onderblok te plaatsen (SEH of NE die laatste is wat makkelijker te vinden) Dilemma dus
Nu lijkt het me niet logisch dat er een andere reden kan zijn voor de overdruk of wel?
Geplaatst: 24 aug 2008 22:53
door Diem
Het zit jou gvd ook nooit mee man
Geplaatst: 24 aug 2008 22:55
door Blitzkrieg
ja ach, hoort er wel een beetje bij bij een wat oudere auto
Wel de vtec kunnen smoken letterlijk en figuurlijk
Geplaatst: 26 aug 2008 17:45
door Blitzkrieg
Niemand die mij kan voorzien van wat meer info, weetjes, ervaring etc?
Geplaatst: 26 aug 2008 18:00
door Delax80
vast wel toch:P even wachten op de experts
Geplaatst: 26 aug 2008 18:24
door Laagvlieger
Sjah. zl je toch compressietest doen.
Of spulletje loshalen en kijken hoe het eruit ziet.
Dichte motor kun je niet zoveel aan zien he.
Geplaatst: 26 aug 2008 18:57
door Blitzkrieg
Ja ok, ik ga overmorgen op vakantie dus dat open halen moet even wachten. Maar in mijn ogen kan het niks anders zijn dan de zuigerveren?
Maar mijn eigenlijke vraag is; met alleen nieuwe zuigerveren kom ik er zeker niet? (uiteraard dan ook nieuwe lageschaaltjes)
Geplaatst: 26 aug 2008 19:43
door Tim82
Lagerschalen is niet zoveel werk, zuigerveren daarentegen ... Als je e.e.a. gaat doen zou ik in ieder geval wel de lagerschalen en keerringen meenemen ja.
For the time being een catch-can en je olie teruggooien eens in de zoveel tijd
Geplaatst: 26 aug 2008 20:29
door Blitzkrieg
een catch kan op me olie peilstok houder? hoe bedoel je dat
Maar het is geen kwestie van zuigers eruit nieuwe veren erop en (in)rijden, even het vervangen van lagers etc daar gelaten
Geplaatst: 26 aug 2008 21:04
door Laagvlieger
ligt aan de staat.
Eerst de boel loshalen en kijken hoe het eruit ziet.
Tot die tijd kun je er nix over zeggen.
Geplaatst: 26 aug 2008 22:23
door QuerulouS
Kan er nergens een verstopping zitten ofzo? In een ontluchtingsbuis of iets dergelijks?
off-topic:
Bij mij waren de bovenste kleppendeksel ontluchtingsbuisjes verstopt en kwam de olie langs me afsluitdop en kleppendekselpakking.
Geplaatst: 27 aug 2008 10:56
door Tim82
Het is niet normaal dat het via de peilstok naar buiten komt. Duidt er toch wel op dat je normale carterontluchting verstopt zit. Deze gaat in principe je inlaat weer in dus merk je normaal gesproken niks, tenzij het zulke ernstige vormen gaat aannemen dat je blauwe wolken achter je aan krijgt (heb je dat?)
De kans dat het je zuigerveren zijn is wel levensgroot ja. Als je er nog mee op vakantie moet zou ik wel een extra 5-liter kannetje olie meenemen
Overigens, voor het vervangen van je zuigerveren/lagerschalen/keerringen (of, zuigerringen bij auto's) moet je cilinderkop er af, hele krukas uit het blok (of iig van z'n plek af), drijfstangen los, is niet een klusje wat je zo even doet voor op straat (althans, ik zou het wel op straat doen, maar ik bedoel dat je het niet nog even de middag voor je op vakantie gaat moet doen
)
Geplaatst: 27 aug 2008 15:43
door Blitzkrieg
Me normale carterontluchting, die vanaf het kleppendeksel ligt los, op inlaat is die afgedopt. Hij kan dus vrij blazen en dat doet ie ook behoorlijk
En als die uit elkaar gaat gebeurt dat niet op straat, maar bij gerrit gsi. Die heeft een brug etc tot zijn beschikking.
Maar het is wat de meeste zeggen, eerst maar eens kijken dan.
Een seh wordt helaas niet zoveel aangeboden, er staat wel een fabrieks nieuwe c20ne te koop (onderblok) maar ja dan wil ik het liefst wel de seh zuigers erin.. maar is even kijken na de vakantie, een c20xe is ook leuk..
En ik ga met het vliegtuig op vakantie, rijden doe ik er niet meer mee
Geplaatst: 27 aug 2008 22:35
door AstraVinnie
Je zuigerveren zijn versleten,heb het ook gehad met me 20ne motor,die is er nu uit en plaats gemaakt voor een 16v,maar bij 260 zou ik er bijna zeker van zijn dat ze versleten zijn(die van mij had bijna 3 ton gedraait en 1 liter olie op 500 km verbruiken),zou gewoon nieuwe zuiger,olieschraap veertjes monteren en lagerschaaltjes en lichtjes laten honen en gaan met die banaan,kan ie zo weer een ton mee,en natuurlijk niet te vergeten ALLE bouten die je losdraait vervangen met nieuwe,
Geplaatst: 27 aug 2008 22:44
door Erwin_dude
XE blok
!
Geplaatst: 27 aug 2008 23:53
door Baas J.
ja idd... pleur er dan gelijk een 16v in
Geplaatst: 28 aug 2008 00:01
door c18xe
ik zeg c20xe
Geplaatst: 28 aug 2008 12:29
door Tim82
Ben ik het mee eens, C20XE all the way
Geplaatst: 28 aug 2008 12:50
door Matt
Ivm omkeuren e.d zeg ik nieuwe zuigertjes met veren
Geplaatst: 28 aug 2008 14:54
door RedBill
Omkeuren van C20NE naar C20XE kost 46 euro, daar hoef je het echt niet voor te laten.
Geplaatst: 28 aug 2008 15:53
door GSi Twente
Heeft die kop onlangs of ooit een revisie gehad?
Want anders duidt het meer op de klepgeleiders.
Voordat je zuigerveren versleten zijn, zou die vrij beroerd moeten lopen en totaal geen pk's meer op de weg kunnen zetten.
Er komt dan tenslotte geen fatsoenlijke verbrandingsslag uit de cylcus.
Bij je klepgeleiders, wordt de inlaatlucht via je geleiders naar je oliekanalen weg geblazen.
Als je seals b.v. goed zijn, rookt ie minimaal, maar blaast ie wel carterdruk.
Zelfde probleem was met Redbill z'n kop toen aan de hand.
Dus ipv alvast het XE verhaal in te nemen, eerst even onderzoeken.
Geplaatst: 31 aug 2008 19:07
door Blitzkrieg
GSi Twente schreef:Heeft die kop onlangs of ooit een revisie gehad?Want anders duidt het meer op de klepgeleiders.Voordat je zuigerveren versleten zijn, zou die vrij beroerd moeten lopen en totaal geen pk's meer op de weg kunnen zetten.Er komt dan tenslotte geen fatsoenlijke verbrandingsslag uit de cylcus.Bij je klepgeleiders, wordt de inlaatlucht via je geleiders naar je oliekanalen weg geblazen.Als je seals b.v. goed zijn, rookt ie minimaal, maar blaast ie wel carterdruk.Zelfde probleem was met Redbill z'n kop toen aan de hand.Dus ipv alvast het XE verhaal in te nemen, eerst even onderzoeken.
Nou de kop is er pas afgeweest ivm plaatsen nieuwe keerringen voor/van de nokkenas. Hierbij is dan gelijk een scherpere nokken-as geplaatst en een spaghetty.. Hij loopt in principe nog gewoon goed, bedankt voor je tip ik zal dit na me vakantie(zit nu in Bulgarije) eens bekijken met Gerrit.En trouwens het liefst hou ik de seh, vind ik fijner lopen als een XE. En nu loopt ie harder als de gemiddelde XE