Pagina 1 van 2

ombouw test 2 mislukt

Geplaatst: 22 aug 2008 18:26
door gurdi
heb eindelijk het hele blok overgebouwd op de luchtfilter na.
test 1 contact aan.
resultaat:
positief: alles werkt
negatief: weet nog niet of de motor het zal gaan doen
test 2 starten
resultaat:
positief: de motor slaat aan.
negatief: komt rook onder dashboard vandaan.



morgen achter het dashboard kijke wat er aan de hand was.

iemand een beredenering wat het kan zijn?

Re: ombouw test 2 mislukt

Geplaatst: 22 aug 2008 18:45
door Erwin_dude
gurdi schreef:iemand een beredenering wat het kan zijn?
uitlaat zo lek alst mr kan?

aanzuiging van ventilatie niet goed?

kortsluiting?

Geplaatst: 22 aug 2008 18:51
door Laagvlieger
Hoe rook het?
Naar verbrande isolatie?
Of gewoon verbrandingsgassen van een motor die een poos heeft stilgetsaan?

Geplaatst: 22 aug 2008 18:51
door gurdi
uitlaat is zo dicht als hjet maar kan zijn. ventilator is ook gewoon goed.
stond niet aan maar heb daarmee wel de rook uit mijn auto geblazen.

kortsluiting denk ik ook.
maar was alleen met starten niet op contact.

iets met de stroom die van de dynamo afkomt ofzo denk ik zelf.
zal morgen even onder het dashboard gaan zoeken:)

Geplaatst: 22 aug 2008 20:46
door Bart(astra)
Ik denk dat je contactblokje (=elek.deel achter contactslot) is doorgebrand.

Geplaatst: 22 aug 2008 23:43
door c18xe
daar krijg je geen berg rook van :lol:

Geplaatst: 23 aug 2008 00:57
door Raymond-oud
c18xe schreef:daar krijg je geen berg rook van :lol:
:roll: :roll: slecht contact ofzo kan al aardig wat warmte geven hoor
en hat plastic om een kabel wil dan wel goed roken :lol: :lol:

Geplaatst: 23 aug 2008 09:28
door Laagvlieger
Contactblokje kan FLINK roken hoor!!!

Geplaatst: 23 aug 2008 13:18
door gurdi
oke ik ben wijzer. er was een kabelisolatie gaan smeuren.
er staat spanning op een draadje dat eigenlijk massa is.
ik weet zeker dat dit draadje hier hoort en is bruin dus het is oook echt een massa.
daarom wil ik weten of iemand weet waar dit kabeltje heen gaat.
hij zit bij dat framepje van het stuur zie foto:
Afbeelding

Geplaatst: 23 aug 2008 16:10
door opelforum
dat si gewono een massa draad wat je kabelboom ingaat

maar even een vraagje ,die ronde stekker in je motorruimte
is die wel goed aangesloten? daarmee bedoel ik dat alles kleur op kleur staat

het lijkt erop dat het daar niet helemaal goed in zit

Geplaatst: 23 aug 2008 17:24
door gurdi
je bedoelt die ongeveer bij de abs zit?

Geplaatst: 23 aug 2008 17:46
door gurdi
die zit goed als het die bij de abs is.


want kan het zijn.
alleen als je start. dus zou ik zeggen. de dynamo zit verkeerd om aan gesloten.
kan dit?
of heeft de dynamo als massa gewoon de beugel waar die aan bevestigd zit?

Geplaatst: 23 aug 2008 21:20
door opelforum
dynamo heeft 2 aansluitingen dunne en een dikke draad, kan niet fout gaan
eigenlijk :lol:

je oude dashboard boom zit er nog in begrijp ik
en je hebt de nieuwe motorboom aangesloten op de oude
dan zou je toch daar moeten zoeken omdat de oude eerder geen problemen gaf

het is een pokke job om te zoeken succes ermee ,weet je ook welke draad er weggesmoten is en waar die van is eventueel ?

Geplaatst: 23 aug 2008 21:31
door Laagvlieger
Kan ook zijn dat er ergens een dikke massa ontbreekt en dat ie n ou alle massa via dat dunne draadje getrokken heeft.
Gaat ie ook van stinken :lol:

Geplaatst: 23 aug 2008 21:32
door gurdi
ben al stuk wijzer maandag repareren want moet eerst tin kopen.

zijn een aantal draden doorgesmolten. zijn niet van de oude kabelboom want licht niks meer van in ook de kabelboom die helemaal door de auto lag heb ik omgewisseld.


bij de lichtschakelaar zit een kabel die is grijs groen.
zijn er meer van richting de zekerings kast. deze had ook een stuk zonder bescherming(isolatie).
bijna alle grijs groene draden zijn doorgebrand. dus denk dat het aan dat ene draadje lag zonder isolatie.
maar voor de zekerheid wil ik weten of hier alleen spanning op staat als de motor daadwerkelijk loopt. en niet als hij op contact staat.

en even kijken waar deze uiteindelijk natoe loopt.

word dus nieuwe kabeltjes leggen ipv alle doorgebrande. wil ze solderen en dan krimpkousje eromheen doen.

ps: vind het wel apart dat ze bijna allemaal na de zekeringskast lopen maar alle zekeringen nog heel zijn.

Geplaatst: 23 aug 2008 22:12
door Raymond-oud
grijs-groene draad kom je in heel de auto tegen :lol:
maar als ik het zo lees zit het in je verlichting gedeelte
heb je verder a;;es aangesloten
bedoel dat je niet ergens de zooi aan de plus heb liggen

op die grijs groene draad staat volgens mij altijd spanning

Geplaatst: 23 aug 2008 22:15
door Bart(astra)
is idd van de dashboardverlichting daar !

Geplaatst: 24 aug 2008 10:47
door gurdi
alles zit wel aagesloten maar met op contact zetten heb ik geen problemen alleen met het starten.

Geplaatst: 24 aug 2008 12:12
door opelforum
staat er wel genoeg massa op je blok ??

Geplaatst: 25 aug 2008 12:20
door gurdi
zou niet weten hoe ik dit kan meten. maar asl je nie tgenoeg massa hebt komt er dan spanning op de massa?


als ik de sleutel omdraai tot starten. dan meet de spanningzoeker spanning op de massa.


heb vandaag weer een beetje gesoldeerd. heb alle die doorgebrand waren of door de doorgebrande kabels ook blank warne geworden vervangen.

heb nog steeds spanning op de massa.

dus hbe nog wat vragen.
asl je probeert te starten waar loopt er dan overal spanning naartoe,
bijvoorbeeld nahet brandstofrelais, de startmotor,de benzine pomp.
of gebeurt dit al zodra je de auto op contact zet?

misschien dat er in deze draden kortsluiting zit.

( moet ik het probleem eventuele massa buitenwege laten met deze verschijnselen of zou dit ook kunnen? )

Geplaatst: 25 aug 2008 14:37
door gurdi
nou lekker vanaf het contactslot gaan meten.

op contact: toch hele licht spanning af te lezen op de massa.

1 zwarte draad eraf. -> niks veranderd.
zwarte draad terug andere zwarte draad eraf -> op contact geen spanning meer bij proberen starten wel.

zwart rode draad erbij af geen probleem meer.

toen ging ik eerst de zwarte draad volgen kwam in een splitsing met heel veel andere zwarte draden, waarvan de meeste na zekering kast gingen op de zekeringen.

dus alle zekeringen eruit en opnieuw meten op de massa.-> nog steeds hetzelfde probleem.


gaat er nog 1 zwarte draad vanaf da knoop punt na buiten na de ronde stekker, ronde stekker uit elkaar geklikt-> het hele probleem weg!

daar alle bescherming van de draden afgehaald zodat ik kan kijken.
overal nog isolatie. op de zwart/ rode draad zit een verbinding.
dus ronde stekker weer in elkaar en de verbinding van het draadje uit elkaar, en weer meten. -> het hlee probleem weg!

het zit dus niet in deze rare verbinding maar iets verder op.
nou dan het einde van dat draadje komt uit op een onderdeel waar ook een massa en plus kabel aan zitten. heb de draad zonet vervangen voor een andere die in 1 stuk door daar heen loopt. hij lijkt gewoon op het goede boutje te zitten. maar na op nieuw proberen weer het hele probleem.

als ik dit draadje los heb draait de motor ook niet rond.
dus kan nog dat er op een uitgaande stroom van de motor een kortsluiting zit. bijvoorbeeld bij de dynamo ofzo.

ik ga zo even dynamo afkoppelen en dan weer meten.
iemand nog meer tips?


kan helaas nog niet bij de stekker met mijn hand. dus misschien dat jullie het weten kan het zijn dat deze stekker verkeerd omzit. zou de stekker kortsluiting maken of is dit onderdeel kapot.
die zit langs de dynamo midden in de ronding van het inlaat spruitstuk.

Geplaatst: 25 aug 2008 17:10
door gurdi
nou zie ik eigenlijk pas fdat er ook een F op de BC verschijnt bij de tijd. wat betekent dit.

met dynamo eraf nog geen verandering. stekker van de bobine eraf ook geen verschil. hij heeft alleen nog maar spanning op de massa bij het starten niet bij het contact .

en op het ritme dat de motor langzaam ronddraait.

Geplaatst: 25 aug 2008 17:46
door Tri
die F betekent 'Fault', verdere uitleg niet nodig neem ik aan
Maar je verhaal lijkt een beetje op wat ikzelf ook heb gehad toen ik mn blok weer ingebouwd had. Ook heel veel rook etc.
Dat was gewoon het meest lompe wat je kunt verzinnen; namelijk die mooie grote dikke bruine draad op verkeerde accupool :oops: :oops: :oops: :oops:

Geplaatst: 25 aug 2008 17:46
door QuerulouS
Tri schreef:die F betekent 'Fault', verdere uitleg niet nodig neem ik aan
Maar je verhaal lijkt een beetje op wat ikzelf ook heb gehad toen ik mn blok weer ingebouwd had. Ook heel veel rook etc.
Dat was gewoon het meest lompe wat je kunt verzinnen; namelijk die mooie grote dikke bruine draad op verkeerde accupool :oops: :oops: :oops: :oops:
LOL! ;)

Geplaatst: 25 aug 2008 17:49
door Tri
Ik weet het, heel erg :oops:
Ik schaam me er nog steeds voor :lol: