Pagina 1 van 2

Olie verbruik Vectra b 1.6 uit 2000

Geplaatst: 19 mei 2008 22:45
door GSI078
Maatje van heeft 3 weken geleden een vectra gekocht uit 2000.. Heeft toen de olie bijgevuld tot aan de maxstand en moest er gisteren weer 2 liter in gooien.. Dat is best absurd veel volgens mij.. Ik weet dat het geen GSI is maar toch een opel :wink: .. Iemand enig idee wat dit kan zijn..?? Bedankt voor komende reactie`s alvast

Geplaatst: 19 mei 2008 23:04
door pluggie
Stap 1: bekijk wegdek na 2 meter voorruit rijden smorgens, lekttie ?

Geplaatst: 19 mei 2008 23:09
door GSI078
Geen flauw idee...Hij belde me net op om te vragen wat het kon zijn, toen heb ik gezegt zal het even vragen aan de technische mensen van het forum.. Dus ik zal even verdere informatie inwinnen over de auto en zijn probleem...

Geplaatst: 19 mei 2008 23:16
door 2.0 freak
zou eerst maar is kijken of je oliesporen ziet op de grond of aan de motor. dan kan je zien waar het vandaan komt en dan betere conclusies trekken.

Geplaatst: 19 mei 2008 23:23
door GSI078
Ja sorry heb weer te hard geroepen... Informatie over hoe en wat volgt... Sorry voor het openen van een onduidelijk topic..

Geplaatst: 19 mei 2008 23:54
door Laagvlieger
Wat voor een motor?
Gok 2 liter diesel?
En welke precies? Dus de motorcode.

En hoeveel km rijd ie in 3 weken?

Geplaatst: 20 mei 2008 13:12
door Roy 2.0 16v
of eerst scheef gemeten, maar 2 liter verschil is wel enorm.. tenzij gemeten is tijdens de hellingproef..

misschien oliefilter beetje los -- lekkage
aftapplug beetje los ?
carterpakking zijknat en druppels overal ?

maar steek je hoofd eens onder de auto en onder de kap, zoiets moet toch goed te zien zijn.

Geplaatst: 20 mei 2008 19:09
door astra 1.8
Stap 2: rookt die als de tierelier uit de uitlaat?

Geplaatst: 20 mei 2008 19:46
door c18xe
hahahha ja inderdaad rookt ie ? zoniet even onder de kap kijken/carter olie zooi? even schoon maken blokkiej rijden en je ziet waar die lekt :D

Geplaatst: 20 mei 2008 22:28
door GSI078
Oke, ik ben vandaag even bij hem wezen kijken... Ik heb de auto helemaal verkeerd begrepen.. Het is dus wel een benzine motor een 1.6en hij is uit 2000.. Hij rookt totaal niet meer als ieder andere "goede" auto.. We heben hem vanaf de bovenkant en aan de onderkant bekeken maar we kunnen nergens iets van olie vinden.. Heel raar allemaalmaar denk dat het toch maar even naar de dealer word hier in Dordt voor hem...

Geplaatst: 20 mei 2008 22:31
door Laagvlieger
Als hij niet lekt verbruikt ie het gewoon.
Wie weet verkeerde olie?
Of door truttig rijden van de vorige eigenaar veel kool in de motor?

Geplaatst: 20 mei 2008 22:35
door GSI078
Oke, dus kan gewoon veel verbruiken... Hij gaat hem in ieder geval even laten nakijken, maar zou hem denk ik wel gerust stellen dat dat het ook kan zijn... Bedankt in ieder geval..

Geplaatst: 21 mei 2008 18:34
door Laagvlieger
Laat even weten hoe het afloopt!

Geplaatst: 21 mei 2008 20:41
door Roy 2.0 16v
2 liter in 3 weken dat de motor verbruikt... lijkt me behoorlijk wat !

Geplaatst: 21 mei 2008 20:55
door Laagvlieger
ligt aan km's en gebruik.

Kijk als je 3 weken rondrijd met of een zware caravan erachter, of veel hoge snelheden en dat gedurende 3000 km ofzo. Ja dan wil er best wat verbruikt worden.

Eerst omstandigheden weten, anders kun je er niets van zeggen.
3 weken zegt nix, gebruiksomstandigheden wel.

Geplaatst: 21 mei 2008 21:12
door Roy 2.0 16v
ik ging van normaal gebruik uit,

kan me niet voorstellen om net een andere auto te hebben en meteen op vakantie te gaan met caravans, of om mee te doen met autocross :D

maar idd, even afwachten wat ie ermee heeft gedaan

Geplaatst: 21 mei 2008 21:24
door Laagvlieger
Nou ik kom ze maandelijks tegen hoor!!!!

Zelfs met een nieuwe auto!!!
direct na Aflevering, 2 dagen later zware kar erachter en op vakantie de bergen in!

Geplaatst: 21 mei 2008 21:30
door GSI078
Nee jongen rijd niet met caravans of dergelijke en alleen woon werk verkeer en s`avonds een beetje misschien 250 kilometer per week... Hij heeft morgen een afspraak bij de dealer dus ik hou jullie op de hoogte..

Geplaatst: 22 mei 2008 14:16
door astra 1.8
Lektestje!!

Geplaatst: 24 mei 2008 10:40
door GSI078
De vetra is inmiddels bij de dealer geweest en die kan helemaal niets vinden aan de auto.. Ze hebben gezegt dat dit kan liggen aan het rijgedrag van de vorige eigenaar, is in ieder geval niets ernstigs met de vectra aan de hand.. Opzich wel k#t voor hem maar toch wel een opluchting..

Geplaatst: 24 mei 2008 13:23
door Laagvlieger
Keer motorflush doen.
Kan best dat er veel kool in de olieschraapveren zitten.
Dan zuipen ze ook als een gek.

Vooral door erg rustig rijden en voroal "het nieuwe rijden" is een ramp voor de techniek.
Beter voro millieu. Jaja. Ondertussen wordt er partij olie verbrandt, kolen egr kleppen dicht. Ja overheid. Goed bezig!
Rijd zuinig ok, maar kost meer aan reparaties achteraf!

Geplaatst: 24 mei 2008 14:02
door RedBill
Daar zal die van mij geen last van krijgen... :wink:

Maar ach, 2 liter in 3 weken, ik ken het. Bij mij was het alleen per week, oftewel 2 liter per tank. Maar toen moest je ook niet achter de uitlaat gaan staan, want dan kon je een nieuwe broek halen...

Geplaatst: 25 mei 2008 13:15
door Bart(astra)
Laagvlieger schreef:Keer motorflush doen.
Kan best dat er veel kool in de olieschraapveren zitten.
Dan zuipen ze ook als een gek.

Vooral door erg rustig rijden en voroal "het nieuwe rijden" is een ramp voor de techniek.
Beter voro millieu. Jaja. Ondertussen wordt er partij olie verbrandt, kolen egr kleppen dicht. Ja overheid. Goed bezig!
Rijd zuinig ok, maar kost meer aan reparaties achteraf!
Idd. meeste problemen van de auto's van tegenwoordig zij de milieu problemen. Alle extra shit, die voor het milieu wordt toegevoegd op een auto is gewoon slecht.. Ben blij dat wij er redelijk weinig last van hebben met de Gsi's !

Geplaatst: 26 mei 2008 21:46
door astra 1.8
Klepseals lek?

Geplaatst: 03 jun 2008 21:17
door AstraVinnie
Het kan ook de egr klep zijn,die geven nog al wat problemen bij de 14 en 16 motoren,als ze nie juist funtioneren dan bouwd het blok een onderdruk op en dan verbuikt ie olie, mocht het dat nou niet zijn dan moeten ze even compressie meten,bij mij weten kan het ook cilinder 4 zijn die wat olie omhoog gooit,is een bekend probleem bij eco tech motoren,(vraag me nie waarom,ik deel alleen mee wat ik uit ervaring heb geleerd) Owja egr klep dan geeft ie wel eens een motorstoring aan,maar hoeft niet altijd,.
Egr is wel voor je uitlaatgassen maar werkt ook met carterdruk,.
Hoop dat je er wat aan hebt,.

Owja luister eens naar de motor als ie stationer draait,loopt ie mooi zuiver gelijk of hikt ie af en toe,moch het zo zijn dan is het de egr.