Goed nieuws
X20XER verbruikt dat nu eenmaal
450km op een tank dan istie toch echt leeg.
Ik heb als vergelijkingsmateriaal een X20XEV van mijn pa, en deze is waaaay zuiniger, en verbruikt 1.0 / 1.1 per 100 km stationair.
Mijn OPC welke inmiddels al 2x aan de Tech heeft gehangen, en 1x aan een Sun uitleessysteem geeft geen vreemde waardes aan.
Eigenlijk alles wat ook maar enigszins het woord sensor mag dragen is nu vervangen door nieuw en orgineel spul.
Zowel voor als na de cylinderkopbewerking is het stationair verbruik niet lager geworden.
Het verbruik stationair is tussen de 1.6 en 1.7 van de X20XER.
Ik geef de scherpere nokkenassen (standaard bij de X20XER) hiervan de schuld.
Stationair zal hij om en nabij de 970 toeren draaien, tevens zul je merken dat je motor dan nog ligt te schudden in het voorsteven.
Dit schudden, en rauw stationair lopen heeft elke X20XER en is normaal, en komt waarschijnlijk weer door de nokkenassen.
Als je hem een beetje de sporen hebt gegeven, zul je waarschijnlijk je ogen hebben dichtgeknepen bij het kijken op de BC.
Bij 80 km in zijn 5 is hij redelijk zuinig (al zuipt een gemiddelde GSI nog minder), maar bij 120 in zijn 5 gaan er al heel snel 8 tot 8.5 liters per 100km doorheen.
Volgens de dealer is dit verbruik normaal, kijkende ook naar andere OPC's rijders blijkt bovenstaande ook echt waar te zijn.
Ze klagen allemaal over het verbruik tussen de 400 en 450 km voordat de tank begint te kreunen om brandstof.
Kortgezegd... het is een prettige auto om in te rijden, echter zul je vaker aan de pomp staan dan met je GSI.