Pagina 1 van 4
8v vs 16v
Geplaatst: 30 mar 2008 22:04
door xrd
Hier ben ik nogmaals :p
In de zoektocht naar een GSI ben ik op 2 interessante koopjes gestoten...
Een zwarte GSI 2l 8v met 204000km, gekeurd, geen roest.
link
En een blauwe GSI 2l 16v met 215000km, gereviseerde motor, maar wel met roest aan de kassen en tankdop...
link
Het prijsverschil bedraagt 50€ tussen de 2 wagens, en ze zijn beiden van 92'
Nu vraag ik mij af wat de beste koop zou zijn? De 8v, of de 16v?
Geplaatst: 30 mar 2008 22:12
door Matt
Ik zou voor de 8v gaan. Originele filterbak er in en gaan met dat ding.
16v vind ik veel te duur aangezien er nog zoveel werk aan zit.
Reken er op dat je daar ook nog minimaal 3000 euro voor kwijt ben.
Achterscherm is 378 euro en dorpel 138 euro. En dat nog is 2X.
Inlassen en het zooitje nog laten spuiten
Geplaatst: 30 mar 2008 22:14
door xrd
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de motoren?
Geplaatst: 30 mar 2008 22:15
door 2.nullutje
roest is in alle gevallen rot!
Geplaatst: 30 mar 2008 22:20
door Bart(astra)
Twee achterschermen vervangen is bijna altijd duurder dan een technisch mankement. Maar dan moet je er wel zeker van zijn dat de 8v echt geheel roestvrij is. Motorisch zijn ze beide goed. 16v stamt af van de 8v en dit was indertijd weer de beste motor die Opel gebouwd heeft...
Geplaatst: 30 mar 2008 22:28
door astra 1.8
xrd schreef:Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de motoren?
8V en 16V zijn beide zeer goede motoren. 8V motoren hebben minder problemen dan 16 klappers (mijn ervaring), staat tegenover dat een 16V een totaal andere motor is dan een 8V.
Een van de beste motoren die opel ooit gemaakt heeft. 16V cilinderkoppen kunnen scheuren (welke kop ook niet?) maar vooral bij de KS serie kwam het te vaak voor. Verder tikkende klepstoters bij een 16V, niet erg als het niet alsmaar doortikt...
Persoonlijk zou ik geduld hebben en een betere 16V kopen... Zonder werk eraan krijg je zo'n auto echter niet.
Ojah, er staat dat de motor volledig gereviseerd. Dat is in mijn ogen nieuwe lagers, nieuwe zuigers (dus niet alleen zuigerveren), nieuwe kleppen, klepseals en alle andere afdichtingen. Is dit niet allemaal vervangen is het een deelrevisie (9 van de 10x is alleen de kop eraf geweest, beetje gepoetst en met een knikkerbusje rond geweest en een paar keeringen vervangen.)
Geplaatst: 30 mar 2008 23:05
door RedBill
Bijkomend voordeel van een C20NE (8V) t.o.v. een C20XE (16V) is dat ie minder duur is in onderhoud.
Het rijplezier met een 8V is groot, met een 2.0 16V enorm. In die orde moet je het zien.
Geplaatst: 31 mar 2008 00:26
door Roy 2.0 16v
als je een keuze tussen die 2 gaat maken, absoluut de 8v
roest wil je niet. de restauratiekosten wil je al helemaal niet.
doorzoeken naar een duurdere goede 16v lijkt me, als dit buiten je budget valt dan zou ik een 8v kiezen in goede staat
Geplaatst: 31 mar 2008 08:52
door RedBill
Maar die witte GSi die in België te koop stond van de 1e eigenaar met zo enorm weinig kilometers op de teller, is dat niet wat?
Geplaatst: 31 mar 2008 17:10
door xrd
Ik denk dat die al verkocht is... 7500€ was de prijs. Had +30000km nog steeds de eerste banden enal
anyway, komende week ga ik de zwarte 8v eens testrijden
grtzz
Geplaatst: 31 mar 2008 19:26
door oenatje
c20xe is een must in een gsi.
niet meteen de eerst de beste kopen. kijk eens wat verder.
Geplaatst: 31 mar 2008 21:35
door Station c20xe
Vanaf een c20xe doe je pas echt mee!!
Geplaatst: 31 mar 2008 21:49
door xrd
Zaterdag ga ik even kijken naar die 8v
Een testrijden enzo.
Klein nadeel al, hij wist me te zeggen dat het verbruik rond de 9-10l ligt, en als hij goed gas geeft 16-20l o_O Dat zal ook wel een stuk aan de kelk liggen zkr?
grtzz
Geplaatst: 31 mar 2008 21:53
door RedBill
die negen liter/100 km is vrij normaal voor een C20NE. Inderdaad wel beter om het openluchtfilter te vervangen voor origineel gesloten systeem.
Geplaatst: 31 mar 2008 21:59
door Baas J.
Geen geld pompen in een 8v zou ik zeggen...brengt ook geen drol meer op later..
Geplaatst: 01 apr 2008 00:13
door Roy 2.0 16v
of een 8v kopen met geweldig goed uiterlijk, harde schermen etc
en later een motorombouw doen naar 20xe of v6
tenminste, als er geen goede 20xe te vinden is. beetje apart Baas J kan ook al niks vinden
op marktplaatst staan er toch zat? of is de helft te duur en de andere helft verrot ?
Geplaatst: 01 apr 2008 00:40
door pluggie
Baas J. schreef:Geen geld pompen in een 8v zou ik zeggen...brengt ook geen drol meer op later..
C20XE ook niet apekop.
Ga idd altijd voor de harde kas. Of zoek verder naar beide.
En een goede auto vind je niet door achter je PC te hangen, maar door ze langs te gaan.
Geplaatst: 01 apr 2008 16:02
door Baas J.
idd... heb er nu 10 gehad apekop nummer 2...
De enige die me wat lijkt is die van sneek gsi, maar 5000 is ietwat onrealistisch..
Geplaatst: 01 apr 2008 18:56
door oenatje
hier apekop 3,
mijn zoektocht naar een goede gsi: ik had er al wel 20 rotte gezien. of meer, veel bocht zit er tussen
Geplaatst: 01 apr 2008 19:23
door GSi Twente
Geplaatst: 01 apr 2008 19:24
door Sin
haal ook de bekleding aan de zijkanten weg in de kofferbak kun je de kasten eens goed bekijken
Geplaatst: 01 apr 2008 19:25
door Roy 2.0 16v
Sin schreef:haal ook de bekleding aan de zijkanten weg in de kofferbak kun je de kasten eens goed bekijken
dan is het sneller en beter om de achterlichten eruit te schroeven
kost 5 minuutjes en zie je de hele schermnaad van binnen
Geplaatst: 01 apr 2008 19:27
door oenatje
die eerste heeft een mooie kleur zeg.
Geplaatst: 01 apr 2008 19:29
door Roy 2.0 16v
volgens mij bedoeld ie met turbo, de prijs
Geplaatst: 03 apr 2008 19:56
door xrd
Wat denken jullie van deze GSI!
nieuwstaat!
http://www.kapaza.be/detail/9134128/